Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor legge turen?


erik
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk nettopp beskjed fra fruen, om at hun har gitt meg disp til en fisketur i uke 30 (nærmere bestemt 22-26. juli.) :D

Vanligvis vil den tiden på året bety laksefiske for min del, men av litt forskjellige grunner, tenkte jeg å prøve meg på noe mer båtrelatert i steden. Målet er fisk med fettfinne, men altså uten svindyre døgnkort og køordninger.....

Siden juli vanligvis betyr badetemperatur i vannet, og jeg har null erfraing med trolling etter ørret under slike forhold, trenger jeg hjelp her. Jeg har tenkt litt på Femunden, med det er en drøy kjøretur fra Oslo. Tanken var at desto høyere vannet ligger, desto kaldere vann. Noen andre forslag, innenfor ca 4 timers kjøring fra Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :D

@pudderhunden: Har 50-60 HA i statistikken min, men det er ingen grunn til å la de få være i fred. :) Kan fort ende med at det er dette vi gjør. Har tenkt litt på å kombinere Oslofjorden/ Drammensfjorden. Jeg har jolla på henger, så det er fort gjort å veksle på.

@dacron: Hvor er Fyrredalsvannet? Fikk ikke noen treff på det når jeg søkte på Gule Sider. Femunden har jeg aldri prøvd, men tenkte at det kanskje var noe kjøligere i vannet der enn feks Mjøsa. Skal til Mjøsa i mai, og har noen turer der fra før, så jeg tror ikke det blir dit vi drar i Juli.

Noen som vet noe om hvordan mulighetene er i Väneren på denne tiden av året? En av gutta som skal være med er fra Gøteborg, så vurderer å kjøre østover. Klaraelven ble også nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyresdalsvannet ligger i Telemarket godt stykke vest for Skien. HER

Når det gjelder Vänern er det fisk der, men kjenner sjøen for lite til å kunne si noe om midtsommerfiske etter blankfisk der. Ser for meg at det muligens blir riggfiske på dypt vann.

Mjøsa i juli er faktisk veldig bra, min beste mnd i fjor var juli mnd. Hadde flest fisker over 4kg da, men mye annen båttrafikk på den tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seljordsvannet er tipset fra meg.. tittet nylig i et album med ørret fra dette vannet,og fyttirakkern for noen flotte fisker.den største over 10 kilo. de var garnfanget samtlige,men likevel..

tror ikke båt-trafikken er så ille på denne sjøen,medmindre svenskene er på ormejakt igjen :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en tur til Väneren i slutten av mars (teller ned nå...), så jeg får forhøre meg litt angående juli når jeg er der. Det er greit med rigg, men siden jeg bare har en rigg kan det fort bli litt kjedelig hvis man MÅ ha rigg for å få napp.

Skal se litt nærmere på Seljordsvannet og Fyresdalsvanet. Disse ser ut til å ligge i samme nabolag, og kan sikkert kombineres på et vis. Hva med Møsvatn? Noen som har prøvd seg skikkelig der? Har vært på isfiske der før, med tusenbrødrerøye i bøttevis, noe som ble litt kjedelig i lengden. Men der det er småfisk, er det som kjent gjerne noen større fisk også....

..medmindre svenskene er på ormejakt igjen :)

DEN hadde virkelig vært noe å få på kroken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.