Gå til innhold
Fiskersiden

Nordsjøreka Lakseagn


magx
 Share

Recommended Posts

Jeg ser dere diskuterer Nordsjøreka Lakseagn. Flere kommuner bruker den til å fiske opp tamlaks i elvene, det er det mest effektive agnet en kan bruke.

Seeberg har dem. www.fiskernytt.no

Besøk gjerne www.nordsjoreka.no også for en titt.Ps: Det er ingen som har klart å etterligne oppskriften på disse rekene,rekene er "uendelig" holdbare, og fargen holder seg hele tiden mens reka er i vannet.[ :P ]

Rekene er også veldig gode i sjøen ![ :D ]

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppskrift er glyserol (eller var det glyserin) fåes kjøpt på apotek. Formalin (også på apotek) + Herdin beispulver (rød). Rekene, hvis de er vært frosne bør tines og legges litt på avispapir for å trekke noe fuktighet ut før du legger dem i blandlingen - bruk gjerne Norgesglass og bruk gjerne rognreker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingen fungerer utmerket - og ikke minst blir det endel billigere enn å kjøpe ferdigglassene. Man må bare ikke bruke for mye formalin fordi rekene blir for harde og brekker lettere da. Blandingen kan brukes flere ganger. Ingrediensene er ikke billige, men på sikt er det mye mere lønnsomt å "mekke" dette sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av magx

Jeg ser dere diskuterer Nordsjøreka Lakseagn. Flere kommuner bruker den til å fiske opp tamlaks i elvene, det er det mest effektive agnet en kan bruke.

Seeberg har dem. www.fiskernytt.no

Besøk gjerne www.nordsjoreka.no også for en titt.Ps: Det er ingen som har klart å etterligne oppskriften på disse rekene, mine reker er "uendelig" holdbare, og fargen holder seg hele tiden mens reka er i vannet.[ :D ]

Rekene er også veldig gode i sjøen !

Magne

Jeg har ikke så mye peiling på Laksefiske, men er det tamlaks det er snakk om så kan du vel bare be den hoppe på land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av J.P

magx.

Jeg vet at de som fisker med reke i trønderske elver, vil bli kjeppjaget ut av elva og får ikke komme tilbake igjen. Hvor har du fått tak i at det er blit tilatt i noen trønderske elver å bruke reke???

Nå har vel ikke magx sagt at det er lov å bruke disse rekene i trønderske elver... bare at den ble et lovelig fangstmiddel (igjen) i noen elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Jeg vet at de som fisker med reke i trønderske elver, vil bli kjeppjaget ut av elva og får ikke komme tilbake igjen. sitat:Ser jeg noen komme med reka i Namsen, blir det ikke bare knips på pungen. det blir åredask over begge hendaDet var da fælt så sure dere var på de stakkars rekene da.

Uvettig rekefiske med svære treblekroker som blir hengende igjen på bunnen og fisker videre etter at hovedsnøret for lengst har slitt av er jo ikke bra.

Men rekefiske behøver jo ikke å foregå slik da. De siste 10 laksene jeg har sett som har blitt tatt på reke (bl.a. en på 11,5 kg) har blitt tatt på enkeltkrok og fisket med betydelig tynnere sene ned til søkket slik at ikke reka blir hengende igjen dersom søkket setter seg i bånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Ps: Det er ingen som har klart å etterligne oppskriften på disse rekene Etterligne? hehehe.. Mange som har miksa en bedre blanding. Nordsjøreka er rett og slett gjonnomskua. Det finnes ikke noe som heter hemmelig oppskrift på nordsjøreka nå lenger, det var i gamle dager det.

Har selv kjørt dette trikset oppgjennom årene. Glyserol 1 liter, noen drøss Herdins ekte beispulver nr64 (grå) eller nr51 (rød), liten skvett eddik og sitronsyre dette konserverer rekene og gir smak. Og så kan du også ha i litt mer alkohol(etanol)om det trengs. Hvis du ikke har dette mener jeg at det går det ann å bruke milde syrer.

Ja altså en grei og helt grunnleggende formel er:

beispulver/farge+formalin eller eddik + glyserol.

OBS! Husk disse blandinge kan være giftige!

Herdins Ekte Beiser

23022005223410j9933iURwXX8.jpg?25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En suverent billigere måte å lage rekeagn på er å kjøpe et glass med rødbeter. Koster vel under 20 kr. Ta ut rødbetene og putt oppi rekene. Tilsett litt sildeolje eller lignende som smak/luktforsterker.

Holdbarheten blir kanskje ikke like lang som hvis du stapper glasset fullt av kjemikalier- men fargen holder seg lenge[ :D ] Konsistensen på agnet er også upåklagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av reke for å få opp tamlaks synes jeg er en vært dårlig metode. Vil en ha opp fisk som ikke skal være der så bruk garn og båter eller strøm. Ikke lek med reker for den tar begge typer laks, vill som tam og setter sine spor i fisken.

En annen side av all snakk om reker for fiske av laks er, at det altid er noen idioter som legger et lite glass ned i sekken i tilfelle de blir alene ved elva og så kommer reka fram. Atpåtil så kommer de i aof med en stor, styggbrun hanlaks på reke(den var tatt lovlig) men alikevell, kvalmt[xx(]

Nei, få svineriet dit det hører hjemme, på museum[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gabrielsen.

Hva er problemet med å bruke reke dersom man fisker med enkelkrok.

Hva er forskjellen på enkelkrok med mark og reke ?

Fisker agnet for godt ?

Har problemer med å skjønne hvorfor enkelte benevner reke som svineri.

Hva er problemet ?

Vil avslutte med at jeg er ingen laksefisker så det er mulig det er noe alle som fisker laks vet.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av stein

Enig med Gabrielsen.

Hva er problemet med å bruke reke dersom man fisker med enkelkrok.

Hva er forskjellen på enkelkrok med mark og reke ?

Fisker agnet for godt ?

Har problemer med å skjønne hvorfor enkelte benevner reke som svineri.

Hva er problemet ?

Vil avslutte med at jeg er ingen laksefisker så det er mulig det er noe alle som fisker laks vet.

Stein

Trodde greia var at det var lit for effektivt jeg, hvis det ikke er det så burde det jo ikke være noe problem, viktig å huske at Laks er en dum fisk som det er vanskelig å få[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygge takkel skal ikke være lov. Helt enig.

Men det gjelder vel uansett hva slags agn man benytter.

Hva er så problemet med reker og enkeltkrok ?

Kanskje de som sier reke er svinere eller de som skal daske til over fingrer med årer kan forklare dette.

Jeg skjønner at reglene er slik. Det jeg lurer på er det noen grunn til at reglene skal være slik.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Det jeg lurer på er det noen grunn til at reglene skal være slik.

Et problem med reker kontra mark er at dersom man sliter av hele takkelet (søkke, snøre og krok med reke) vil det bli liggende på bunn og fiske videre med fare for at laks biter på og blir hengende der. Sjansen for at det skjer med en krok med mark på er betydelig mindre fordi småfisken spiser markkroken ren på 1-2-3. Derfor er det ekstra viktig å bruke tynnere sene ned til søkket under rekefiske.

Ellers registrerer jeg at mange ikke liker sportsfiske etter farget laks. Det er en annen diskusjon, men tøffere fisk enn en hannlaks i gytedrakt finnes ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få sakt det at grunnen til at jeg synes rekefiske er noe svineri er at det i visse elver og spesielt små elver, så er det utrolig effektivt. Det at metoder er så rå mot laksebestanden gjør at jeg synes det hører hjemme alle andre plasser enn i elva.(les også kilnotfiske) Har selv vært med på å ta "sportsfiskere" med reke i små lakselver og de brydde seg ikke om en krok eller tynnere snøre til søkke. Samme gjelder jo også for tubefluer som fiskes med søkke uten at det er laget et svakt ledd på søkke siden. Noe som også ikke blir sett på som spesielt pop i elvene her oppe.

Strøm er en skånsåm måte å få uønsket fisk ut av elva på. Garn ikke fult så skånsomt men desto mere effektift. Blir jo utført i Nlågen og tana blant annet. Dersom målet er å få ut store mengder med oppdrets laks på kort tid. Tenker da mest på det som fåregår i Drammens elva. Det som Trym nevner, så gjeller det å sette seg inn i reglene som gjelder for den aktuelle elva du skal fiske i. Nå viser det seg at det er desverre ikke alle som gjør det og med økt fokus på reke fiske gjør at jeg er redd for at det vil bli flere som lurer seg til et kast med reke selv om det ikke er lov. Samme er bekymringen for smitte fra en av våre useriøse fiskevenner. Vi vet jo det at oppsyn, smitte reduserende tiltak, ikke er en prioritert oppgave og utfordringene står i kø på de områdene.

Hiver ut en brann fakel til: Har jeg riktig i at fiskere fra sør er mindre kritisk når det gjelder; brunlaks, gyro, fiske i elver med lite vann, reke[ :D ]Små sjø ørreter(under minstemål)???

Får sikker noen på nakken nå men det får,n tåle...

At jeg da bruker litt store ord er vel mest får å få opp stemningen litt. Den beste talen holdes av de som er mest sint [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Dersom målet er å få ut store mengder med oppdrets laks på kort tid. Tenker da mest på det som fåregår i Drammens elva. ???

sitat:Hiver ut en brann fakel til: Har jeg riktig i at fiskere fra sør er mindre kritisk når det gjelder; brunlaks, gyro, fiske i elver med lite vann, rekeSmå sjø ørreter(under minstemål)???Jeg er i hvert fall mer positiv til fiske etter brun laks enn det jeg registrerer at fiskerne i Alta og Tana er. Men det er meg, kjenner mange her som kun vil fiske blank-laks.

Små sjø-ørreter, hvor i all verden har du fått det i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.