Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidvannet nok engang: 18-20.2 2005


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Lasse 16

Er det regnubue som blir "produsert" i oppdrettsanleggene?

Men de ørretene som blir tatt, er det på blink og maggot, eller det på trolling med wobbler?

Laks vel, men tidligere regnbue. Det forekommer sporadisk reproduksjon av regnbue i skogseid-vassdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har lest at Audun Skjølberg har tatt en stor laks der. Var vel rundt 20 kg. Er dette oppdrettslaks eller er det laks som skal gjennom S-vannet og videre oppover til en elv?

Hvordan er trollingmiljøet der, eller er ikke trolling lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse 16

Har lest at Audun Skjølberg har tatt en stor laks der. Var vel rundt 20 kg. Er dette oppdrettslaks eller er det laks som skal gjennom S-vannet og videre oppover til en elv?

Hvordan er trollingmiljøet der, eller er ikke trolling lov?

Tror trolling er forbudt, men er ikke sikker. Vi har dorget med wobbler og fått endel ørret.

Laksen til Audun tok han ikke i Skogseid, men nede i Eikelandsosen. kun bittesmå laks i Skogseid.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen til Audun var ikkje oppdrettslaks, men teken nede ved utløpet av elva i eikelandsosen. Der blir det ofte tatt stor laks etter regnskyll. Ein god del oppdrettslaks er også vanleg der. Dei rømer frå Bolaks si ventemerd ved slakteriet.

Når det gjelder ørret så blir det ofte tatt i Skogseidvatnet.

Ein del regnbogeaure er framleis i vatnet og dei er enorme!! Har sett dei sjølv.

Brunørretten vert også stor som f.eks på bildet under.

http://www.fotoknudsen.no/archive15/190520...48rK2Er5.jpg?33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEHmulig Audun kan klare opp i dette selv..?

Mulig det. kom igjen Audun, fortell oss sannheten om ditt beist av en 20 kilos laks!![ :) ]

Men i Skogseid kan du glemme å få laks av denne størrelsen... (sånn for ikke å være totalt OT...)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eikelandsosen... å dæsken var det er han tok den på pellets og hairrig?

Er Audun Skjølberg medlem av fiskersidens forum? Han er jo helt extrem i fiske-sammenheng!

Etter at jeg har sett innlegg fra kjente fiskere som cb (Cato Bekkevold), og "journalister som AAB (Arnt Aage Børresen fra Alt om Fiske), ble jeg imponert over denne siden!!!hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Laksen min på 20,1 kilo ble fanget på meite innerst i fossekulpen i Eikelandsosen. Jeg tok med skjellprøver til laben på zoologisk institutt. Konklusjonen var at fisken måtte ha rømt som smolt i tilfellet oppdrettsfisk. Kunne også ha vært en feilvandrer, mange har sagt til meg at formen på fisken minnet om en god, gammeldags vosso-laks. Moro var det uansett, en fantastisk fisk!

Fiskehilsen Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når laksen når denne dimensjonen er det lite som minner om yngre dagers kar-svømming:-)

Er jo en nydelig fisk! Men lokaliteten er nå engang slik at mengden villaks der er forsvinnende liten. Morro at det blir nevnt Vosso laks, da denne stammen var sentral da Aquagen startet opp arbeidet med oppdrettslaksen på 70-tallet. (Het noe annet da forresten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Har ikke du også fått en på 6-7kg der gabrielsen?Jo, både jeg og dama har passert 7-kilosgrensa på regnbue der. Men det begynner å bli en stund siden nå. Kunne gjerne tenkt meg å oppleve det igjen snart.

Skrytebilder:

http://foto.aftenposten.no/show_image_stre...9&dx=352&dy=483

http://foto.aftenposten.no/show_image_stre...1&dx=478&dy=483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner vel å minke på den store regnbueørreten der også, er vel en stund siden de helt store er tatt der vel.

Forresten en som fikk seg en lekse angående "leige av båt i dårlig stand" på vannet igår, båten gikk ned på under halvminutten. Han klarte akkurat å svømme siste biten inn til land.

Har ikke båtutleigere et visst ansvar når det gjelder å holde båtene i forsvarlig stand,, eller er det bare tut å kjør til den første ulykkka skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av torhj

Det begynner vel å minke på den store regnbueørreten der også, er vel en stund siden de helt store er tatt der vel.

Forresten en som fikk seg en lekse angående "leige av båt i dårlig stand" på vannet igår, båten gikk ned på under halvminutten. Han klarte akkurat å svømme siste biten inn til land.

Har ikke båtutleigere et visst ansvar når det gjelder å holde båtene i forsvarlig stand,, eller er det bare tut å kjør til den første ulykkka skjer?

HVOR leida han båt!?!?! Greit for oss å vite... men nå ligger den vel gjerne på bunn allikevel...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Oz

sitat:Opprinnelig postet av torhj

Det begynner vel å minke på den store regnbueørreten der også, er vel en stund siden de helt store er tatt der vel.

Forresten en som fikk seg en lekse angående "leige av båt i dårlig stand" på vannet igår, båten gikk ned på under halvminutten. Han klarte akkurat å svømme siste biten inn til land.

Har ikke båtutleigere et visst ansvar når det gjelder å holde båtene i forsvarlig stand,, eller er det bare tut å kjør til den første ulykkka skjer?

HVOR leida han båt!?!?! Greit for oss å vite... men nå ligger den vel gjerne på bunn allikevel...

Mvh Oz

Tror ikke det skal nevnes noen navn, men jeg tror ikke personen har vert nevnt som utleiger på forumet her før og det har vel blitt ramset opp en del.

Vi fikk dratt båten nesten inn til land, så båt og motor blir nok berget vil jeg tro.

Utleigeren hadde visst sagt at båten var i god stand, men kunne se et par store slitasjehull i kjølen når den låg opp ned, men da er det jo for sent.

Synest det rett og slett er sjanseløst, konsekvensene kan jo bli fatale dersom det skjer et stykke utpå og det ikke er folk i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sant, greit å ikke nevne navn. Men da tror jeg kanskje jeg vet hvor...

Men du har rett, det er helt vilt, og så lenge det taes penger for båten har jo utleier ansvar for at du ikke går ned midt utpå. for nå er det KALDT i vannet og uten vest eller lignende har du ikke en sjanse...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.