Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Master & Fiskersiden.no's treff Gaula


 Share

Recommended Posts

Med fritt kortsalg slik at man ta det på direkten?

Ang søkker til markfiske. Er det lov å bruke søkker med slange (om de er nye og ikke brukt før) eller går det i miljøsøkker? Eller en bunnen slik at man kan bruke "vanlige" søkker uten slange? Og hvilke vekter er det snakk om vanligvis?

Det brukes nesten bare søkker med slange i nedre deler, og dette anbefales.

Noen bruker jernsøkker, men det aller beste er blysøkker. Vanskelig å si vekt da man aldri vet hvordan elva blir sist i juni. Men ut ifra det jeg har sett nede hos NM (der jeg regner med at det er knall på marken) så ville jeg hatt med søkker på 40-100gram. Flest rundt 60-80gr. Og gjerne noen få litt over 100gr. hvis du har, det kan lure en bamse i den verste hardstrømmen i renna der nede :D De står ofte på slike plasser, smukk, smukk.

Jeg anbefaler også 0.45 ned til søkket, da sliter du minimalt med søkker. Hvis lite fester i bunn reiser du hjem med alle søkkene :) Og gjerne min. 0.55 til mark, så er du gardert for litt småskader på fortom hvis det skulle ryke på en storlaks. Men NB! NB! Ikke bruk slangesøkker som er brukt i annen elv hvis det er vann i dem eller de ikke er desinfisert ! Dette syndes det mye med, spesielt nå da flere fisker i flere elver pga. kvotene.

Disse miljøsøkkene synes jeg funker svært så dårlig. Grunn: De må være mye større for å oppnå samme vekt. Og da blir det for mye masse som strømmen tar tak i. Lite og kompakt, det er cluet vil jeg si.

Men ikke tykke søkker, sånn rundt 12-13mm i diameter og 3-7cm lang, det er perfekt !

Blysøkker som går mest jevnt med slangen minsker sjansen for å sitte fast også.

1.25m. fortom til mark og ca. 0.3-0.4m til søkke.

Sluker: Møresilda er grei, men huff så jordnær og kjedelig :o

Ta med Trønderskeia i 30gr. og 40 gr. men i kobber !!!! De funker meget bra også i ganske seig og hard strøm og de graver seg ned. Dem kjenner du i stangtuppen at de går riktig. Og gjerne Koster 40gr. i kobber hvis strøm er litt for hard til Trønderskeia igjen. Og Buch Spesial 30 (32?) gram i sølv og rød/kobber innside. Da har du det meste. Fluer kan jeg ta senere, jeg har noen bra anbefalinger der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 212
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

30-60g er mest brukt. Renna på valdet er så og si upløyd mark når det gjelder markfiske. Tungt fiske med søkker på 100-200g a la Sølvreven vil nok kunne gi resultater her.

Jeg bruker ofte å korte inn slangene og montere inn svivelen på nytt. Da får man mindre oppdrift i plastikken og kan fiske med lettere søkke samtidig som man beholder fleksibiliteten i forhold til bunnfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett siste Alt om fiske? CB har en artikkel der om markfiske etter laks. Dette knallfisket hadde de på Kvål sist sommer.

På noen av bildene ser man ei bru i bakgrunnen. Treffet arrangeres noen hundre meter ovenfor brua.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett siste Alt om fiske? CB har en artikkel der om markfiske etter laks. Dette knallfisket hadde de på Kvål sist sommer.

På noen av bildene ser man ei bru i bakgrunnen. Treffet arrangeres noen hundre meter ovenfor brua.

;)

Lars - kan ikke du ta kontakt med min kone og hviske henne i øret at en flott bursdagspresang til gubben vil være fly til Værnes og en FS treff i Gaula :o (vet at det er fullt, men...... det er lov til å drømme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars - kan ikke du ta kontakt med min kone og hviske henne i øret at en flott bursdagspresang til gubben vil være fly til Værnes og en FS treff i Gaula :lol: (vet at det er fullt, men...... det er lov til å drømme)

Ja det er ikke så lett bestandig når man skal være seigmann :D

Gjør som meg, "gi" kjerringa en London-tur eller noe i den duren, og sørg for et godt hotell, og god mat og drikke. Så blir hun som et lam. Eneste problemet er at jeg MÅ alltid være med :)

Men rutinert blir man etterhvert, ferieturen blir alltid lagt til slutten på juli eller starten på august. For da er det ofte skitdårlig i Gaula-sumpene (håper jeg). Se og lær kjære ungfoler som skal bruke resten av livet på laksefiske. Og man befrukter heller ikke en kvinne 9 mnd. før laksesesongen, bursdager skal legges utenom fiskesesongen !!!

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke så lett bestandig når man skal være seigmann :o

Gjør som meg, "gi" kjerringa en London-tur eller noe i den duren, og sørg for et godt hotell, og god mat og drikke. Så blir hun som et lam. Eneste problemet er at jeg MÅ alltid være med :)

Men rutinert blir man etterhvert, ferieturen blir alltid lagt til slutten på juli eller starten på august. For da er det ofte skitdårlig i Gaula-sumpene (håper jeg). Se og lær kjære ungfoler som skal bruke resten av livet på laksefiske. Og man befrukter heller ikke en kvinne 9 mnd. før laksesesongen, bursdager skal legges utenom fiskesesongen !!!

Bursdager er utenom sesongen (stort sett).

Men har fremdeles 3 småbarn og derfor blir ferien i laksesesongen.

London turer m.m. får hun og jeg er selvfølgelig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått det riktig at en eller annen kunne bidra med en eller to store lavvoer? I så fall vurderer jeg å la teltet bli igjen i Bergen.

Har også planer om å kjøpe meg en ny makkastang for anledningen. Tenkte på en mellom 14 og 18 fot. Noen som vil komme med noen anbefalinger?

Tror også jeg venter med innkjøp av mark til jeg har landet i Trondheim. Hvor kan jeg få kjøpt dette der oppe?

Siden jeg flyr opp fredag ettermiddag og returnere mandag kveld har jeg mandag til disposisjon og skulle gjerne hatt krysset av blåkjeft på artslisten så om noen ville bidratt her så hadde det vært kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hunter !

Når det gjelder markstang så er det egentlig nok at den er ganske lang. (14-18 fot går fint)

Men min anbefaling er også at den er robust og har en forholdsvis stiv topp. Kastevekt oppimot 100-130gr.

Mjuke stenger og ganske tunge søkker er ingen bra kombinasjon hvis du fisker der det er hardt strømdrag. For du kan få bruk for 100 grams søkker nedi renna til Master for der er det upløyd mark som NM sier :D

Ulempen med stiv stang er at det blir mindre fornøyelse å evt. kjøre en smålaks ;)

Men jeg regner med at du ikke skal på kaninjakt :D

En havfiskestang f.eks. Har du det så holder det i massevis. Lang og sterk stang altså. Det er cluet.

Biter det på en storlaks nedi renna der vil du nok uansett kjenne det helt nede i butten :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også planer om å kjøpe meg en ny makkastang for anledningen. Tenkte på en mellom 14 og 18 fot. Noen som vil komme med noen anbefalinger?

Tror også jeg venter med innkjøp av mark til jeg har landet i Trondheim. Hvor kan jeg få kjøpt dette der oppe?

Denne har jeg kjøpt en 12fot av..for extreme situasjoner..håndterer noen hundre gr. bly om nødvendig :)

http://www.shimanofish.com.au/publish/cont...h/tiralejo.html

http://www.spooled.com.au/Article:1231

..ellers så må det vel være mulig å tigge seg til noen feitmark..det ser litt pinglete ut med "kjøpemark"i juni..er jeg der skal jeg ta med en næve :)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter det på en storlaks nedi renna der vil du nok uansett kjenne det helt nede i butten :D

Ikke meg i mot.

Blåkjeft får me nok fiksa, Hunter.

:)

Glimrende. Da kan jeg vel bare krysse av arten med en gang.

:)

..ellers så må det vel være mulig å tigge seg til noen feitmark..det ser litt pinglete ut med "kjøpemark"i juni..er jeg der skal jeg ta med en næve :)

Håper du har store never.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men du får bare ta en om dagen likevel :)

Du som har huset fullt med smykker trenger da ikke haugevis med mark :D

Men hvorfor ikke avtale med NM de som skal på treffet. Og som ikke har anledning til å kjøpe mark på vei til Kvål. Så kan han kjøpe det som trengs på Melhus evt. 2-3 beger vil jo holde for ett par dager vil jeg tro. Funker godt det i slutten på juni. Beholdningen av feitmark er nok på et minimum her i området akkurat nå, da forholdene for markplukking i år ikke har vært det helt store. Blir nok til at jeg må kjøpe mark selv når det lir et stykke uti juni :rolleyes: Får være grådig med marken i år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholdningen av feitmark er nok på et minimum her i området akkurat nå, da forholdene for markplukking i år ikke har vært det helt store. Blir nok til at jeg må kjøpe mark selv når det lir et stykke uti juni :rolleyes: Får være grådig med marken i år ;)

:D Om eg ikkje tek heilt feil, kjem eg til å ha med meg meir makk enn eg har behov for til premierefisket, Silver, og eg har ingen planer om å ta resterande eksemplar med meg sørover etter endt fiske. ;) Så gjenstår det å sjå om vestlandsormane fungerer i trivelege Trøndelagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Om eg ikkje tek heilt feil, kjem eg til å ha med meg meir makk enn eg har behov for til premierefisket, Silver, og eg har ingen planer om å ta resterande eksemplar med meg sørover etter endt fiske. ;) Så gjenstår det å sjå om vestlandsormane fungerer i trivelege Trøndelagen. ;)

Even, det vil stå en statue av deg på Ler, etter årets sesong ;)

Jeg tar gladelig imot marken som blir til overs :D Hunter kan jo få endel av disse også.

ellers så har de meget god mark på butikken på ler den kalles villmarken og er br den

Ja det er de gule småbøttene, som inneholder halvstore mark. Bra de ja. Tyter gul saft ut av dem, men laksen tar de :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noen laks og se

:)

Jada, laks overalt. Men kun små yngel inne ved land :) Blir jo store engang de også.

Var bare en snartur innom og tittet på alle plassene på valdet. Nesten klar konjakkelv, og det kriblet infernalsk i venstrehånda. Sikkert noen laks som har gått forbi allerede. Elva kan godt være svart med laks den første uken, og samtidig kan det virke totalt "dødt" ute i elva. Skinnet bedrar, har sett det i alle år. Ser ikke en eneste laks jeg som regel de første dagene, men de kan godt være der :) De viser seg på de plassene der de må passere over grunt vann som regel så tidlig.

Egentlig bra at vi har en "kald" værtype nå, for å holde Gaula ned på 2-300kbm/s. Så det blir litt vann igjen til åpninga :) Og i morra er det meldt snø, også i lavereliggende lavstrøk ! Godt gammeldags maivær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slukfiske på nedre del av valdet byr på en utfordring. Her er et meget bredt og forholdsvis grunnt brekk.

Sveipet i utfiskinga av sluken bør gå mest mulig over hele elva. Altså trenger man en langtkastende, men samtidig grunntgående sluk. En utfordring for slukfiskerene. Jeg sender den videre til ekspertene på området........

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter: Jeg tittet på alle strømmene på valdet til NM, og det var endel variasjon også her (som vanlig).

Som NM sier så vil også jeg anbefale laaaange kast fra nuten et stykke ovenfor gapahuken og helt ned til nedre grense. Dvs. massive sluker her som er lettere å kaste ut. Møresilda, Koster f.eks. Jeg foreslår nå alltid kobber jeg da, men sølv tar laksen selvsagt også. Men kobber og Gaula er jo ikke dumt da. Særlig hvis elva blir litt konjakk :) 30 grams kastet nedre del må være bra. Men er elva slik som nå eller større, tror jeg det går med 40gr. Jeg liker alltid å få sluken ned langt ute i elva, så får man heller løfte opp stanga i slutten på sweepet. Farlig fin strøm nedover der, men et stykke ut da det er grunt mot land !

Oppe i "renna" eller svingen eller hva de kaller det behøves ikke lange kast. Man får fisket på laksen som går på gapahuksiden her, spesielt på litt større vannføring. Her ville jeg ha prøvd Trønderskeia kobber 30gr. fra 200kbm/s og ned. Fin strømkant hele veien her nære land og seig og fin strøm nedover. Kanskje 3m dypt på 200kbm/s.

Ovenfor renna er det et langt glistrekk som ender i en fin brekkant. Blir nok svakere strøm her vil jeg tro hvis elva er nede på sommernivå- 100kbm/s og ned. Her ville jeg ha prøvd mere livlige sluker i slutten på juni. F.eks. Buch Spesial 30gr. eller mindre.

Gikk jo an å fiske på ei øy på andre siden også så jeg, men da må man ro over hvis elva er forholdsvis "stor".

Kjempeplass til fluestang der vil jeg si :) Endel av laksen velger jo å gå i strømkanten mot den siden også, og man møter den rett i fleisen med flua. 8-9 mann har god plass samtidig på dette valdet vil jeg si (mye armrom). Får man ikke laks på Trønderskeia her, så er det ikke noe laks i Gaula :)

Markkroker: 3.0 eller minst 2.0.

Laksespinnere er jo selvsagt bra, altfor få som bruker det i Gaula i forhold til de vanlige slukene.

Men litt tunge spinnere da som er lett å få kastet ut. 20gram og oppover.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj Nils Master, ser ut til at jeg og noen dårlige kollegaer skal oppover å terrorisere valdet "ditt" i år også. Vi ankommer 16.juni på kvelden og stikker sørover igjen 18.juni. Får håpe vi har litt mer flaks med oppgangen og leirblakking i år en de to foregående årene.

Grillmat byttes i fisketips :)

Skitt fiske hilsen den glade amatør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.