Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Master & Fiskersiden.no's treff Gaula


 Share

Recommended Posts

  • Svar 212
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter press fra resten av Fjesethgjengen og min store kjerlighet til valdet så kommer jeg til og begynne mitt laksefiske der. Der er det noen som liker mere en pultost og grillpølser, så vi vi feirer oss selv med Østers og bubleslurp ved elvebredden imorgenkveld når vi kommer opp. Jeg kommer ner til treffet under lørdag efta evt, først søndag. Jeg gleder meg til og møte allesammen. SKITT FISKE :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa har siste kvelden foer reisen endelig kommet og jeg gleder meg voldsomt til aa treffe noen gamle kjente og de andre som jeg ikke har hilst paa ennaa.

jeg ankommer valdet Loerdag morgen, skal foerst faa desinfisert mitt utstyr paa Natur senteret, foer jeg kommer ned!

Haaper at det skal finnes litt rom for en fluefisker innimellom alle disse wobbler entusiaster!! Gabbe, husk paa at kvoten er en fisk per dag!!! :(

Vi sees!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH reporting!

Siden det er fiskere på Nils Masters vald, har vi ikke hatt tilgang i Gaula siden første morraøkta. NM hadde leid et vald i Orkla, Haukåshølen, der det var båt og vi så muligheten til litt båfiske med finsk brukskunst. h1rik stakk også innom, så da skulle han få jomfruøkta si i båt..!

Her rigges det for harde livet...

85886_s.jpg

Da vi la utpå viste det seg snart at denne prammen var litt sånn suicidal. Denne ville til bunns og det schnafft! h1rik øste og øste, men når stengene var lagt ut hadde vi ca to bords klaring til elvevannet rundt og den tok inn vann stadig raskere ettersom nye revner kom under vann. Vi ga opp hele Orkla-prosjektet og overlot til h1rik å hevne seg på valdet med feitmarken.

Været er knall, alt for godt - så i går ettermiddag stakk vi ut på Fosen i ei skikkelig sjarmerende villmarkselv. Det var vel en stund siden det hadde gått opp fisk der, men en eller annen kunne kanskje la seg lure når sola omsider gikk ned..?

85887_s.jpg

85888_s.jpg

Elva bød på rikelige muligheter for fysisk utfoldelse i 26 graders varme. Klatring i vadebukse MED 13 fots stenger, f. eks. Svetten pipla og knotten hadde årets store festmåltid på to halvkokte gubber. Ellers mye blokkstein og kliving langs fjellhyller, eller vading i sikk-sakk over elva for å komme nedover.

En del fine plasser, men laksen var ikke i modus. Vi var borti hver sin laks, men de hang ikke. Kanskje like bra, for hvordan skulle vi klatret/vadet/steinhoppet tilbake til bilen med fisk i tillegg til stenger og annet rask?

85889_s.jpg

85890_s.jpg

85891_s.jpg

I dag gjør vi intet. Alt, alt for varmt. Skal rydde noe trær og greier på valdet så treff-fiskerne kan makke på og faktisk følge storlaksen ned fra raset og ellers hvis den slipper seg ned strykene. Litt lettere å berge laksen da enn ved stålholding for at den ikke skal gå ut. Det var årsaken til at sluklaksen min glapp, ren bicepskjøring, så det håper vi treffdeltakerne skal slippe.

Kroppsarbeid neste, altså!

;)

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makaløst drittvær nå her oppe ;) 30 steikende grader idag !

Men så lenge ølet er kaldt........

Kanskje jeg og Mao kommer innom en god stund etter at sola har gått ned, vi liker oss best i skyggen i bushen når det er slikt vær :)

Og til alle som er å befinne seg på treffet, i morgen skaffer jeg og Mao middagen, så ikke tenk på det på lørdag. Pluss litt godt drikke attåt maten :) Så blir nok alle mann stuptrøtte og må sove etterpå tenker jeg, så en og annen smolt smetter forbi og opp til oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp stått opp. Blir ikke mange historier av slikt. Ingen fisk landet i går kveld og i natt, hva son har skjedd mens vi sov vet vi ikke!

Veldig lite fisk som går. Veldig få fiskere som fisket også - det ble mest preiking. PerH mista en laks på wobbler i raset før treffet startet, men det var eneste livstegn i går.

Skal opp til gutta nå. Får se hva som har hendt mens vi sov, kanskje har noen hatt kontakt..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke svartmale situasjonen helt, men dette ser nok dårlig ut. Det er nok svært dårlig i Gaula akkurat nå, ihvertfall i nedre deler. Elva har falt, men det verste er at den er blitt atskillig varmere. Pluss at den blir grønnere for hver dag og med endel grums og dårlig sikt i vannet !

Forbaska finvær, det er regn som må til. Det er jo på limiten nå også til at det begynner å grave for alvor igjen oppe på Saugen etc. etc. i og med at elva blir mindre og varm. Så det klaffet heller dårlig timingen på treffet vil jeg si. Men det sikreste er nok alltid de 2 første ukene nede hos oss viser det seg gang på gang. Og mere usikkert fra 3dje uka og fremover :) En og annen laks går riktignok, men de går hurtig. Og grønn elv, det gir også et meget dårlig bett. Men det er nå håp enda da hvis det blir fisket endel.

Jeg har fjoråret friskt i minne, det var et fantastisk år. Men jeg vil si at kun de første 15-16 dagene nede hos oss var godkjent også i fjor, så ble det ganske så stille. Resten av juni og hele juli og mesteparten av august var heller elendig. Så det som skjer i Gaula nå de siste årene er at det går masse storlaks i mai på elva, pluss de første 14 dagene. Og dette flaket vil jo forplante seg oppover dalen etterhvert. Årets "flak" er nok ikke i nærheten av hva det var i fjor.

Det var ganske ekstremt egentlig. Så dette er nok situasjonen oppi Gaula akkurat nå.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Master og jeg hadde en kjapp morraøkt onsdag før treffet, siden de som egentlig skulle fiske der ikke var der ennå. Da var elva enda brukendes på farge. Det smalt og min første fiskeøkt i Gaula ga sannelig resultat. :D

86056_s.jpg

Etter denne mista jeg en på rundt sju kilo etter fem seks minutt (ja - jeg trodde den var min da!) og var bortpå en til storlaks mens jeg utforsket bunnen på strykene med sluk.

På kvelden skulle vi fiske Orkla, men båten der var et rent sjølsøkke, så vi ga opp rimelig raskt. Vi hadde rett og slett ikke utstyr for å fiske hølen der oppe siden vi jo skulle båtfiske! ;)

Villmarkselva til Nils Master sto så for tur - litt sånn bortgjemt, ensomt og "Picnic med døden"-aktig stemning der nede i gjelet. Hadde noen begynt å spille banjo der hadde jeg pissa på meg....

86057_s.jpg

Denne elva kunne godt underlegges SATS eller noe. Den bød på utmerket fysisk fostring for å komme seg fram mellom hølene. Nils Master klatrer her litt engstelig opp etter meg - mannen har nemlig høydeskrekk, men hva gjør man ikke for å nå hølene nedenfor brattflågene...

86058_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34498/86058.jpg

Vi var litt for seint ute. Vannstanden hadde sunket for mye, fisken gikk ikke så forholdene var ikke ideelle, akkurat. Vi var nå bortpå hver sin laks og får være fornøyd med det. Ingen landet tross all svettingen.

Rett før treffet dyppa jeg kjapt wobbleren og mista en storlaks i Raset. Under treffet kom leirblakkinga og farga elva grønn. Det ble verre og verre. Jeg var utpå mange turer som roer, men laksen ble meget forsiktig og tok ikke skikkelig, bare stanga i wobblerne og la stengene ørlite. Var faktisk bortpå fem laks på søndagsnatta uten å sette en eneste. På Støren var det vel laksekonkurranse samtidig der 40 fiskere ikke fikk noen ting og konken måtte avgjøres ved loddtrekning. (se Trønderbladet) De hadde i tillegg IKKE leirblakking, men flott klar elv, så FS-treff deltakerne hadde nok flere odds i mot enn fiskerne som deltok i den konken, dessverre.

Men det var koselig å treffe mennene bak nickene. Mye øl, vin & dram gikk med, og gode historier fikk vi til gangs attpå. Takk til gjengen som sørga for at dette ble en realitet!

En spesiell takk til Nils Master som måtte huse en svettende, bannende, smått kokt nordlending i sitt hus all denne tiden, og som guidet meg rundt overalt. Du verden så mange smålakselver dere hadde der oppe, noen til og med helt mikroskopisk små. Syntes de dukka opp i hver ei bukt. "Det e' laks nedi der ja", var standardkommentaren fra Nils Master hver gang et bekkesilder dukka opp. Imponerende! Takk for at jeg fikk være med deg og alle de andre der oppe!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er jeg hjemme i Oslo igjen og har fått dusjet, sovet ut og skaffet meg etterhaill og greier :D

Takk for et svært hyggelig treff. Bedre kan man nesten ikke ha det: Masse kunnskapsrike og ivrige sportsfiskere å prate med døgnet rundt, god drikke (som til tider også var kald da enkelte var lure nok til å ha med kjølebag), fantastisk fin elv og bittelitt laks – akkurat så dårlig at man er fristet til å gi opp – men at man kan få laks likevel om man ikke gjør det.

Og laksemiddagen Mao vartet opp med på lørdagskvelden var helt topp.

Roturen med PerH var også en interessant opplevelse.

Vel, Jeg, Remy og Link startet også fisket litt før treffet og prøvde et område lenger opp i elven på fredagen. Laks så jeg ingenting av – men Remy hadde visst sett et par som hadde hoppet lenger ned. Fisket der gav meg to fisk, en sjø-ørret/ørret på 600 gram (som ble sluppet ut igjen) på mark, og....

290620090154466be458dde34c7585.jpg?71

290620090154f7d633c829b24291bf.jpg?17

29062009015634267b6cc05e44cabd.jpg?43

"Får du fisk her er den stor" hadde Remy sagt. Vel...... ;)

Fint sted i hvert fall:

290620090155e87a82e0fe0547aa90.jpg?80

290620090148d99b9eb3b8d0421b91.jpg?8

29062009010955gFdq89bSfo27.jpg?38

Fisket på treffet var som nevnt av andre ikke så bra, men det gikk en og annen fisk, og de på andre siden greide å få en laks. Så det var muligheter. Og da jeg på søndags formiddag skulle prøve området nederst i hølen forslo Gamlingen at jeg skulle teste en gul Flying C der. Det hadde jeg selvsagt med da den har vært redningen min 2 ganger før under fiske i solsteika. Og det ble redningen denne gangen også.

Det tok litt tid før jeg fikk kontakt med de i base camp (Link og Hunter) så bare siste biten av fighten ble filmet, men men. Laksen var ikke noe monster akkurat, men jeg var godt fornøyd likevel. Alltid moro med laks i ny elv :)

Fisken var 3,85 kilo etter bløgging.

29062009010955S5W5t5b36INu.jpg?14

Stor takk til dere alle sammen for et flott treff, hyggelig selskap langs elva, mange interessante diskusjoner, mange tøyse-diskusjoner (mest med Remy og Øystein) , ja – et flott tur rett og slett. :)

290620090104d6b011e1b91842fbab.jpg?76

29062009010547ff8073b827447da5.jpg?77

290620090106f2a1dc27e2924ec696.jpg?32

290620090124c00dc87f3da54fffab.jpg?94

29062009142332GANRBM5eu2DO.jpg?55

29062009142332Mfrov9889CQl.jpg?90

29062009010955y3yoO21plSsK.jpg?74

2906200901111cc225bff27c46e0b6.jpg?37

Filmsnutt fra turen ligger her:

Synd det ikke ble filmet mer på treffet, men jeg sparte film og batteri til video av laksefighter

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-:D

Har sovet noen timer og så nå på PC en. Fullt av kommandolinjegreier over hele skjermen etter at jeg la inn bilder i innlegget over. Trykka refresh knappen, men da la den bare forrige innlegg inn en gang til? Pussige greier, noe er gæærn't og har vært det en stund...

Rodde Gabrielsen ja. En interessant opplevelse, som han sa. Vi preika i vei om det meste. Ennå mer interessant hadde det blitt om jeg ikke tilfeldigvis hadde stått på andre siden av båten og raskt lagt mine 100 kilo på ripa når du skulle i land - det hadde blitt årets bad for deg, det... :)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- det hadde blitt årets bad for deg, det... :)

Bra du fikk forhindret det :)

Var ellers noe ustødig gange langs elva der utpå natta så jeg var vel ikke alene om å kunne fått meg et bad :)

Leverte laksen på et lokalt røkeri (Remy vet hva det heter) som sender vakumpakkede røkelaksstykker i posten. Blir spennende å smake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle sammen for et trivelig treff.

Vi var dessverre max uheldig med timing med tanke på hetebølgen som slo inn over Barteland for fullt i helga. Heldigvis hadde vi urmennesket Gabrielsen til å redde noe av æren for oss. :)

Jeg fikk dessverre ikke tatt så mange bra bilder som jeg gjerne skulle ha gjort, men slik er det nå en gang.

Det er lett å glemme fotograferinga i trivelig lag.

Skulle så gjerne hatt et bilde av h1rik i full commandoutrustning. Må si jeg ble mektig imponert, både over grunnutrustningen og den usannsynlig kule "wormcribben" med innlagt kjøleelement, Skal si den gutten steller pent med feitmarken sin.

86067_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34505/86067.jpg

FS profiler på rekke og rad.

86068_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34505/86068.jpg

Takk så mye til mao og Sølvreven for et utsøkt måltid. Toppet med Tronds nydelige røkte ørret. Bifangsten fra vinterens gjeddemeite. Tror aldri jeg har sett ørret med en så sinnsyk flott rødfarge i kjøttet.

86069_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34505/86069.jpg

Ser ut til at folket satte pris på maten.........

86089_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34508/86089.jpg

Gabrielsen "Jeg slår ihjel alt, jo større jo bedre" og Remy "Visse ting i livet kommer ikke til å skje, laks på mark er en av dem" I ivrig diskusjon en sen nattetime, eller var det kanskje en tidlig morgenstund?

Nok en gang, takk til alle som gjorde treffet til det det ble.

:)

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bet meg spesielt merke i at du med tindrende øyne ble så imponert over "the Crib" at du ble helt ustø .... og når du så vakkert formulerte det -"dze ei dje szjukeste sjei hajk sjet", så smeltet hjertet mitt.

Selvsagt vil jeg gjøre alt som står i min makt for å skaffe deg en slik - tror det blir en passende julegave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.