Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan er ståa på Sørlandet nå?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Ja, da nærmer påsken seg og det er ikke umulig at det blir en tur sørover. Denne gangen til Birkeland (og ikke Kristiansand som før), men det er jo i samme område.

I fjor var jeg heldig og traff på åpent vann i ferskvann og fikk bra ørretfangst, og det ser jo ut til at jeg kan få opplevd det i år også. Og om jeg vil prøve rennende vann, hvilke elver bør jeg satse på da? Øvre del av Otra (fra Syrtveitfossen og oppover) kan kanskje være bra + Dikeelva ovenfor Flakkefoss? Andre elver det er lov å fiske i nå og med sjans på bra brunørret? Hvordan er det oppover i Birkelandselva? Er vel fredet der en stund til pga laksen?

Er det forresten isfiskemuligheter ikke altfor langt unna?

Og i sjøen! Det er jo ikke så langt til Hamresanden som er en plass jeg har fisket mye og som pleier å levere bra. Men det kan være litt moro å teste plasser i Lilesand-området også. Moro med nye plasser. Fluefiske (vadere - fiske i mørket - full pakke) er aktuelt, men også hyggetur med ikke fullt så drevne fiskere hvor det stort sett blir denget sluk. Er det noen fine svaberg det er bra å stå?

Og hvis vi gidder å sette ut båten? Hvor i Lillesand-området er det greiest å gjøre det? Og er det greie områder for "rett ned" fiske i området der, eller er det dorging etter SØ som anbefales?

Har sett på http://www.skittfiskelillesand.com/, men tar svært gjerne imot gode tips :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra dte jeg hører er det hvertfall veldig mange SØ og Hav Abbor plasser i lillesands området :blush: vet ikke nøyaktige plasser desverre i.o.m jeg ikke har fått vært bortover og fisket noe der selv enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da nærmer påsken seg og det er ikke umulig at det blir en tur sørover. Denne gangen til Birkeland (og ikke Kristiansand som før), men det er jo i samme område.

I fjor var jeg heldig og traff på åpent vann i ferskvann og fikk bra ørretfangst, og det ser jo ut til at jeg kan få opplevd det i år også. Og om jeg vil prøve rennende vann, hvilke elver bør jeg satse på da? Øvre del av Otra (fra Syrtveitfossen og oppover) kan kanskje være bra + Dikeelva ovenfor Flakkefoss? Andre elver det er lov å fiske i nå og med sjans på bra brunørret? Hvordan er det oppover i Birkelandselva? Er vel fredet der en stund til pga laksen?

Er det forresten isfiskemuligheter ikke altfor langt unna?

Og i sjøen! Det er jo ikke så langt til Hamresanden som er en plass jeg har fisket mye og som pleier å levere bra. Men det kan være litt moro å teste plasser i Lilesand-området også. Moro med nye plasser. Fluefiske (vadere - fiske i mørket - full pakke) er aktuelt, men også hyggetur med ikke fullt så drevne fiskere hvor det stort sett blir denget sluk. Er det noen fine svaberg det er bra å stå?

Og hvis vi gidder å sette ut båten? Hvor i Lillesand-området er det greiest å gjøre det? Og er det greie områder for "rett ned" fiske i området der, eller er det dorging etter SØ som anbefales?

Har sett på http://www.skittfiskelillesand.com/, men tar svært gjerne imot gode tips :blush:

Du kan sette ut båten i tingsakerfjorden, er en båthavn der, så kan du dorge derfra inn i blindleia god kjangs for sø der.Eller du kan fiske rett ned utafor saltholmenfyr.Rykte er at steinbiten kommer helt inn på grunna der du kan sette ut båten ved tingsaker.Står du fra land ville jeg kjørt ut ved justøya, etter du har kjørt en stund kommer du til en bibelcamp, parker der og gå ut til sjøen, noen plasser å velge mellom utover der, mot brekkestø.Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du heller bør lese en bok. Finnes ikke fisk på sørlandet.

å jo da, mye sø nå i alle fall, og veldig mye flatfisk også en fisk det ikke blir fisket så veldig mye etter her nede :) og litt annet er det vell også. bibel campingen går det jo ann å gå raskt forbi, det gjør jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger ikke is på vanna i lavlandet, så bl.a årets første gullfisker bør da være mulig?

Ellers er jeg såpass heldig å ha kontorvindu ut mot sjøen og den siste måneden har jeg sett en veldig økning i antall SØ ute på svift, så i likhet med andre som har svart anbefaler jeg å gi SØ-fisket ett forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det ble ikke så mye fisking som jeg hadde håpet på, men jeg hadde en brutal sjø-ørretopplevelse (evt lakseopplevelse) i regnværet på formiddagen i dag - det endte desverre i fiskens favør, men var en stor opplevelse likevel.

Ellers fikk jeg tittet en del på forskjellige plasser hvor jeg kan gutse senere, og vi tok faktisk turen utenfor bibelcampen på Justøya - riktignok med småbarn og hele pakka så det ble så som så med fiske, men vi fikk sett hvor fint det var der. Så takk for det tipset. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel, det ble ikke så mye fisking som jeg hadde håpet på, men jeg hadde en brutal sjø-ørretopplevelse (evt lakseopplevelse) i regnværet på formiddagen i dag - det endte desverre i fiskens favør, men var en stor opplevelse likevel.

Ellers fikk jeg tittet en del på forskjellige plasser hvor jeg kan gutse senere, og vi tok faktisk turen utenfor bibelcampen på Justøya - riktignok med småbarn og hele pakka så det ble så som så med fiske, men vi fikk sett hvor fint det var der. Så takk for det tipset. ;)

Her er mange gode tips med gode beskrivelser om sjøørretfiske mellom Kr. sand og Homborsund.

Dessverre mye sel i Kaldvellfjorden som nok forsyner seg godt av "Blega"

:)

http://maps.google.no/maps/ms?hl=no&gl=no&...1a99b35670b0dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.