Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitline


Jigger
 Share

Recommended Posts

Kveita har tatt seg kraftig opp her i trøndelag, faktisk fått "Bankveit" på stang.

Liker å lage fiskeutstyret mitt selv og har nå lyst å lage kveitline.

Lurer på om noen har resepten for dette.

Spesielt avstand mellom korkene og type hovedline (litt stiv?) er av interesse.

Jigger

:)

Endret av Jigger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du kommet til feil sted, dette forumet er for sportsfiskere. Fiske med kveiteline er ikke sportsfiske.

Og ja, kveitebestanden er på vei oppover igjen etter mange års elendighet, men bestanden er ikke så stabil at den tåler et hvilketsomhelst uttak. Dessuten, det at det fanges en del små individer betyr ikke nødvendigvis at bestanden er levedyktig og livskraftig. Det kan være resultatet at ett års vellykket gyting, kombinert med mindre bifangst etter at reketrålinga ble forbudt. Dersom for få kveiter får vokse seg gytemodne vil den onde sirkelen bare fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jigger: Som du sikkert no har forstått er det ikkje noko forståelse her på forumet for redskap som line, garn, ruser osv. Me meiner at fisk skal takast på sportsfiskeredskap, fisken skal handterast med respekt, fisk som ikkje skal etast skal returnerast til vatnet dersom den er i stand til å overleva, det sdkal takast hensyn til om arten er truga osv. Det at kveitebestanden er på veg opp er ikkje einsbetydande med at den kan beskattast hardt med alle midler, rapportering frå forskarhold framhever at auken er der, men det er langt opp til det som kan benemnast som stor bestand. Det er sjølvsagt forskjell i geografiske områder, men måtehald er å foretrekka til bestanden er stor nok til at målretta fiske med fastståande redskap er bærekraftig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråd ryddet av KIS.

Det går an å uttrykke seg høflig og ryddig selv om interesser kolliderer litt.

Og det er absolutt plass til folk som fisker med faststående redskap innenfor lovens grenser her på forumet- mange her inne som synes det er kjekkt emd et garn, noen krabbeteiner osv innimellom.

Fornuftige tanker mtp måtehold, sårbare bestander osv tas best når man er på samme lag, ikke på hver sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jigger: Som du sikkert no har forstått er det ikkje noko forståelse her på forumet for redskap som line, garn, ruser osv. Me meiner at fisk skal takast på sportsfiskeredskap, fisken skal handterast med respekt, fisk som ikkje skal etast skal returnerast til vatnet dersom den er i stand til å overleva, det sdkal takast hensyn til om arten er truga osv. Det at kveitebestanden er på veg opp er ikkje einsbetydande med at den kan beskattast hardt med alle midler, rapportering frå forskarhold framhever at auken er der, men det er langt opp til det som kan benemnast som stor bestand. Det er sjølvsagt forskjell i geografiske områder, men måtehald er å foretrekka til bestanden er stor nok til at målretta fiske med fastståande redskap er bærekraftig. :)

I motsetning til Even A og Triturus så mener IKKE jeg at fisken MÅ tas på "sportsfiskeredskap"(hva nå enn det er). Etter mitt syn er det andre kriterier enn utstyrsvalg som avgjør om man kan fiske på en bestand eller ikke.

Når det gjelder ditt spørsmål ang.kveiteline så kan jeg desverre ikke hjelpe deg da jeg ikke har kunnskap om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som tviler på at det er noe galt i å sette et garn i ny og ne etter litt middagsfisk. Men å fiske selektivt på en sårbar art med line forbinder ikke jeg med måtehold og økologisk forståelse.

Kanskje vi bør definere hva sportsfiske er da? Fiske som innebærer garn/ruse/line osv kalles vel fritidsfiske. Jeg trodde sportsfiske gitt ut på å lure fisken med krok vha en fiskestang og snøre. Om disse definisjonene er rett er fiskersiden et forum for sports- og fritidsfiskere?

Hva ble fjernet forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til Even A og Triturus så mener IKKE jeg at fisken MÅ tas på "sportsfiskeredskap"(hva nå enn det er). Etter mitt syn er det andre kriterier enn utstyrsvalg som avgjør om man kan fiske på en bestand eller ikke.

Når det gjelder ditt spørsmål ang.kveiteline så kan jeg desverre ikke hjelpe deg da jeg ikke har kunnskap om dette.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig!!!

Merkelig at man skal angripes på denne måten for at man ønsker å ta opp gamle fiskemetoder.

Hadde jeg kun vært ute etter storfangst med linefiske kunne jeg gått å kjøpe en i butikken.

Å ivareta fiskemetoder som har vært i bruk i mange genersjoner fasinerer meg, og ønsker å lære mere fra "gamle" erfarne brukere.

Beklager at dette var feil forum å ta dette opp i.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er kun at linefiske etter kveite ikke lar seg forene med fornuftig forvaltning av kveitebestanden. Spesielt i Trondheimsfjorden hvor kveitebestanden er i ferd med å hente seg inn, blir det feil å drive rovfiske på den. Gammeldagse liner kan vel være farlig effektive selv om de er nettopp det?

Kun min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstanden mellom krokene og hvor lang forsena skal være avhenger om du skal ha en skikkelig kveitvae eller ei vanlig line.

På de kveitvaene jeg har sett og brukt har det vært ca 10m mellom krokene og ca3m forsene. Hoved tauet bør nok være 6mm linetau usikker på forsenetykkelsen. Dette er dimensjonert for de virkelig store kveitene!

Forøvrig viktig med gode dregger på begge sidene...en kompis mista hele driten da storfisken beit på og da hadde han 3kg dregg på ene siden og 1kg på andre :)

På vanlig line er 2m mellom krokene vanlig og forsene på ca50cm(ferdigkjøpte) som du sikkert vet går det greit å få småkveite på lina :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt erfaring med kveitline - eller kveitvad - som vi sier.

Bruk 3 bolker med 4,5mm linesnøre til en stamp line. Dette utgjør 540 meter. Tre 15 snuere inn på snøret på hver bolk. Ha 6-7 favner mellom hver snuer. Sett stoppere på hver side av snueren slik at snueren har et "spillerom" på 5cm. Finn snuere som passer akkurat på snøret.

Til forsyn anbefaler jeg myk flettet nylon. Det er særdeles viktig at forsynet ikke er stivt. Bruk minimum 1,5 mm forsyn. Tidligere var det vanlig å bruke tjukkere forsyn, men etter at det ble vanlig å bruke sirkelkroker har vi gått ned på tykkelsen. Dette på grunn av at sirkelkroken alltid sitter i munnvika og dermed files ikke forsynet over tennene på kveita. Før når vi brukte rette kroker satt kroken som regel i halsen og da slites forsynet. Bruk sirkelkroker nr 16.

IKKE bruk dregger på enden av lina. Veldig ofte sitter kveita på krokene nærmest dreggen. Når kveita begynner å kjøre fra dreggen er det ingentings som gir seg og fare for brudd på forsyn er større. Av denne grunn bruker jeg utelukkende store steiner istedetfor dregg.

Det er med kveivad som med sportsfiske. Fint bruk fisker best. Hvis du skal dra lina med handmakt kan du ikke sette lina på dypt vann og da er det spesielt viktig å fiske med så fint bruk som mulig. 6mm line på grunt vann blir grovt og fisker betraktelig dårligere enn 4,5mm. Når det gjelder fortom kan man ved å gå ned på tykkelse få flere småkveiter, men sjansen til å miste den store blir større.

Jeg har drevet med dette siden jeg var guttunge og har nok en annen tilnærming til alt sportsfiske enn de fleste her på forumet. Jeg fisker derfor med alt fra fint fluefiske til kveitvad. Og det er like spennende å få ei storkveite på line som det er å få storlaks på fluestanga.

Det kan også diskuteres hvorvidt linefiske er mer effektivt enn sportsfiske. Leste om Keskitalo som opplevde at yrkesfiskerne satte 30 stamper line rundt båten hans og han fikk framdeles flere kveiter på stanga enn yrkesfiskeren fikk på lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye dritt i min tid men noen av dere her inne er jaggu mindre oppegående i toppen en det som er forsvarlig.

Jeg er hva dere fine fine folkene vil kalle en sportsfisker og bruker uhorvelig mye tid rundt om i fjellheimen med fiskestang og tar min del av kaka men og legge seg ut med spydigheter mot en som søker råd for og få fanget en kveite eller to er langt under lavmål.

Fårøvrig er vel dere fine fine folkene sponset av shimano og mer til som river opp laks etter laks eller ørret etter ørret en mye større trussel en noen enkelpersoner med en liten line i båten for en hver bestand av fisk samma fan hva den måtte ha for navn eller hvor stor bestand den har.

Nei riv dere ut av selgodheta og pass på ditt eget opptak av fisk hva den en måtte ha til navn eller størrelse på bestand og vil du bekjempe rovfiske så meld deg inn i Svensker og tyskere ut av norge foreningen så gjør du muligens en nytte som kveulant der og la folk få kose seg med det utstyret de selv ønsker bruke.

Har selv fisket med line og dro min siste i går men jeg kan hilse deg og si at jeg har meget god oversikt over hva som blir tatt av kveite av "SPORTS" fiskerer her i området og jeg tror jaggu man skal sette mange og lange liner før jeg kommer i nerheten av hva disse fine folkene med utstyr til 15 lapper på stanga river opp av havet her.

Kal deg hva fan du vil og du må gjerne vere en sporst fisker som dere så fint kaller det men og kast gjerne fisken tilbake men spør folk etter råd ja så hold kjæft eller kom med råd og ikke tro du er noe bedre fordi du drar opp fisken med stang en folk som får seg en kveite elle to på line.

og forøvrig til trådstarter send meg gjerne en PM om det er noe du lurer på angående line.

MVh

Sportsfikser og line fisker som tar opp det jeg har bruk for og om jeg fanger den med line eller hendene skal du drite i.

Endret av pinscher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig dag i går?

100 % prototypematch, gratulerer!

Jeg sier ikke at jeg er noe bedre enn noen, jeg sier at jeg er for et forsiktig uttak av sårbare arter. Fullt mulig at 1000 stangfiskere tar mer kveite enn 10 linefiskere, men det forsvarer ikke faktum at linefiske kan gjøre store lokale innhogg i bestander. Spesielt i dette tilfellet, hvor det er snakk om Trondheimsfjorden, som knapt er friskmeldt etter flere titalls år med bortimot 0 kveitefangst. Hva dere driver med oppe i Nord-Norge kan jeg ikke uttale meg om. Når det er så liten vilje til å ofre noe for en sårbar bestand, så kan man stå der med med sydvesten i hånda og lure på hva som gikk galt når bestanden er kallapset.. Ellers, om målet var et 100 % usaklig innlegg, overlesset med bannskap og personangrep, så gratulerer! You did it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstanden mellom krokene og hvor lang forsena skal være avhenger om du skal ha en skikkelig kveitvae eller ei vanlig line.

På de kveitvaene jeg har sett og brukt har det vært ca 10m mellom krokene og ca3m forsene. Hoved tauet bør nok være 6mm linetau usikker på forsenetykkelsen. Dette er dimensjonert for de virkelig store kveitene!

Forøvrig viktig med gode dregger på begge sidene...en kompis mista hele driten da storfisken beit på og da hadde han 3kg dregg på ene siden og 1kg på andre :)

På vanlig line er 2m mellom krokene vanlig og forsene på ca50cm(ferdigkjøpte) som du sikkert vet går det greit å få småkveite på lina :)

6mm rygg er bra, 1 alen mellom krokene er ok... 1 + 3kg dregg!? 10 + 30kg høres bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6mm rygg er bra, 1 alen mellom krokene er ok... 1 + 3kg dregg!? 10 + 30kg høres bedre ut.

Ehh... Når vi setter line utafør Torsvåg eller i Flatvær - som er å anse som et av de mest straumharde områdene på kysten - bruker vi 3,5mm line og 10 kilos dregger. Her er det så mye straum at kulene og stengern og iltauet ofte ligger i botn. Men dreggen holder..

Hvis du skal dra lina for hand må du ikke finne på å bruke store dregger. Og jeg har fisket så mye med kveitvad at jeg kan si med sikkerhet at du kommer til å få lite kveite med 6mm snøre. På grunt vann.

Hvis du har linekveiler eller spill å skal sette på 100 favner+ ... da blir det noe annet.

Og hvis du har linekveiler eller spill må du være forsiktig med å snakke høyt om det for Triturus kommer til å rive av seg alt håret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... Når vi setter line utafør Torsvåg eller i Flatvær - som er å anse som et av de mest straumharde områdene på kysten - bruker vi 3,5mm line og 10 kilos dregger. Her er det så mye straum at kulene og stengern og iltauet ofte ligger i botn. Men dreggen holder..

Hvor tung dregg vil du anbefale da? (15 - 70m innaskjærs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig dag i går?

100 % prototypematch, gratulerer!

Jeg sier ikke at jeg er noe bedre enn noen, jeg sier at jeg er for et forsiktig uttak av sårbare arter. Fullt mulig at 1000 stangfiskere tar mer kveite enn 10 linefiskere, men det forsvarer ikke faktum at linefiske kan gjøre store lokale innhogg i bestander. Spesielt i dette tilfellet, hvor det er snakk om Trondheimsfjorden, som knapt er friskmeldt etter flere titalls år med bortimot 0 kveitefangst. Hva dere driver med oppe i Nord-Norge kan jeg ikke uttale meg om. Når det er så liten vilje til å ofre noe for en sårbar bestand, så kan man stå der med med sydvesten i hånda og lure på hva som gikk galt når bestanden er kallapset.. Ellers, om målet var et 100 % usaklig innlegg, overlesset med bannskap og personangrep, så gratulerer! You did it!

Nei dette har lite med dårlig dag eller ikke og gjøre men om ditt syn på forvaltning av "sårbare" arter.

Hva du måtte mene om line fiske og hva du måtte tro om fangst med de forskjelige verktøyen er meg helt revn, hva som er fakta er mer hva jeg bryr meg om.

Jeg fisker i området rundt saltstraumen i nord og jeg ser og hører mye av det som måtte vere av fangst av kveite i dette området og la meg si det sån at langt over 90% av fangst blir tatt av "SPORTS" fiskere med stang.

Om du tror dette er god forvaltning av den grun ja så kan si det ikke en gang er i nerheten av hva som fakta.

Se hellert på dine artsfrender her inne på forumet og da spesielt dine svenske "sports" fiske venner som hvert år kommer hit med båt på henger med ikke mindre en i underkant av 20 fiske stenger i hver båt med sine sports fiske logoer i hatten.

Bare i 2008 ble det registrert rundt 10 tilfeller jeg fikk med meg der svenske fiskere dro opp mellom 20 og 80 kveiter på en båt med 4 fiskere bare på en tur ut.

Her ble alt av kveiter fra 2kg til 90kg tatt opp og kverket og dratt til lands, hva disse måtte kunne dra opp på en uke kan man bare spekulere i.

Her ble bare stang brukt da i noen tilfeller undervanns kamera, noen av disse på forumet her som liksom er sports fiskere som utad leker kyndige fiskere med forvaltning på hjernen.

Forøvrig er det over ett 100 tals sporst fiskere som hvert år drar opp uhorvelig med kveite av det lille sårbare havet rundt saltstraumen og da spesielt svensker og tyskere og halve forumet her med liksom sports fiskere med vern og forvaltning på hjernen.

Jeg tok selv opp nok kveite i 2008 til at familien hadde nok og det meste tatt med stang og selv om jeg har gratis tilgang til sild til og fylle havet med line ja så tok jeg flere på stang en på line i 2008 så det er ikke ensbetydene at line er mer skadelig en stang så langt derfra.

Og om jeg fikk velge ja så kunne alle lokale fiskere sports eller ikke brukt line om bare halvparten av liksom "sports" fiskere holdt seg langt borte eller faktisk begynte tengte forvaltning og når de ikke fisker utenfor sin egen stuedør uansett redskap.

Nei la lokale fiskere bruke hva de vil av redskap til og ordne seg den fisken de trenger, forvaltning har ingenting med redskap og gjøre når det kommer til hobby fiske.

Det som betyr noe er at folk tar det de har bruk for og tenker på hva de tar opp av fisk.

Og tror du kveita i midt norge blir noe mer truet av at trådstarter fisker seg en kveite på line en om 100 FS medlemmer fisker seg kveite på stang ja så gidder jeg ikke komentere det engang

Om du eller andre syns fisken smaker bedre av og røske den opp med stang eller fange den med hendene er greit men det har ikke noe med fornuft eller god forvaltning og gjøre.

God forvaltning er og ta det man har bruk for og dette bør vel mange av de medlemmene her inne fra sverige og andre steder kunne lære seg.

Har sett en del tråder fra svensker som mener man ikke gratulerer folk som feil huket eller reppet en kveite på 70m dyp fordi det ikke er målrettet fiske..hahahahahah fy fan for noen idioter, men og kjøre over grensa med 500kg filitert fisk og gratulere hverandre over grensa det er greit...!!!!!!

Lykke til alle artsforvaltere og om du har stang eller line ja så er det bare sun fornuft som tilslutt betyr noe....!!!!

Mvh

Irritert, nei mer sjokert over hva Fs medlemmer mener er forvaltning og god etikk innen fiske.

Endret av pinscher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har undervannskamera med saken å gjøre?

Vil driste meg til å ymte frempå at gjenutsetting er mer forsvarlig under stangfiske enn linefiske, og at dette faktisk er et poeng forvaltningsmessig.

Når det gjelder feilkroking av fisk med sportsfiskeutstyr så teller helt enkelt ikke slike fisk i sportsfiskesammenheng, så det er ikke overraskende at enkelte er negative her. Sportsfiske handler ikke om mat. Mat er en hyggelig bieffekt, men kun for visse arter, for individer av passende størrelse og under betingelser som umuliggjør gjenutsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å se hva slags båter som har plass til mellom 20 og 80 kveiter...

Fakta er at det går 40 timers fiske mellom hver kveite på en båt. Med sportslig utstyr tar det gjerne fra 20 minutter og opp til 1 time å få opp fisken.

De andre på båten fisker ikke når en kjører kveite, dermed "mister" de litt fisketid de også. Når de også setter tilbake fisk under minstemål, så blir det ikke mange kveiten som blir med hjem til Sverige. De som kakker småkveiter blir ikke særlig populær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.