Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitline


Jigger
 Share

Recommended Posts

Det er altså Wild Water som har samarbeid med HI, ikke yrkesfiskerne. Og fritidsfiskerne bedriver for en stor del C&R, noe som kveite som regel tåler. Hvem er mest forvaltningsorienterte da?

Tja, det ville vel være for mye å forlange at yrkesfiskerne skulle begynne med C&R :)

Og - ja- gjengen på Wild Water setter ut mesteparten av storkveitene. De har imidlertid ifølge bloggen til Keskitalo kakket minst 10 storkveiter siden de kom til Værøy forrige fredag. Så kan det jo diskuteres om det er mye eller lite og om det er forsvarlig uttak.

Har for øvrig stor respekt for Keskitalo - både fordi han er en dyktig fisker - men også fordi han er opptatt av forvaltning.

Har derimot liten respekt for urbaniserte specimenfangere som driver C&R og kommer ut i distriktene med høg sigarføring og skal lære oss lokale forvaltning. Har en mistanke om de ikke driver C&R av forvaltninghensyn, men at de foretrekker Taco og Grandiosa framfor fisk til middag.

Jeg mener at det er forsvarlig med det uttaket som foregår nå (ihvertfall her i Nord-Norge) både av sportsfiskere, turister og yrkesfiskere. Kveitebestanden har i løpet av de siste 10 årene blitt større og større hvert år. Det landes så mye kveite på fiskebrukene nå at prisen har sunket til et nivå som gjør at det ikke lønner seg lengre for yrkesfiskerne å drive målrettet fiske på den. Så fisketrykket regulerer seg til en viss grad selv.

Har også en teori om at en av grunnene til at kveitebestanden har tatt seg opp er at det stort sett er slutt på gullalderen for reketråling. Kan til eksempel nevne fjordtrålinga som foregikk på Ullsfjorden og Grøtsund på 60,70,80 og 90-tallet. Har en kompis som trålte med en 35 fots sjark på Grøtsundet for noen år siden. Han fikk opptil flere hundre småkveiter i ett hal. Så kan man jo tenke seg resultatet av 10-20 båter som tråler hele sommerhalvåret.

En annen årsak kan være økning i havtemperaturene. Kveita gyter som kjent på store dyp og hvor eggene/larvene har en tetthet like under saltvann slik at de stiger sakte mot havflata. Utviklinga av disse larvene er avhengig av temperatur og det kan tenkes at larvene ved lave temperaturer ikke er utviklet nok når de når havflata og dermed blir offer for predasjon. Motsatt vil suksessen bli større ved høye temperaturer. Mattilgangen blir også større ved høye temperaturer.

I alle fall mener jeg at bestanden i dag er på et nivå som gjør at både sportsfiskere, turister, fritidsfiskere og vi som er en mellomting skal glede seg over de kveitene de får og hvis de vil skal de kakke og spise den med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen årsak kan være økning i havtemperaturene. Kveita gyter som kjent på store dyp og hvor eggene/larvene har en tetthet like under saltvann slik at de stiger sakte mot havflata. Utviklinga av disse larvene er avhengig av temperatur og det kan tenkes at larvene ved lave temperaturer ikke er utviklet nok når de når havflata og dermed blir offer for predasjon. Motsatt vil suksessen bli større ved høye temperaturer. Mattilgangen blir også større ved høye temperaturer.

Enig i mye du skriver men dette blir vel hypotetisk. Man kan like så godt tenke seg det motsatte, at økte havtemperaturer vil ha en negativ effekt på den kaldtvannslikende kveita. OG, at grunnen til den observerte oppgangen i bestanden kun kan tilskrives stopp i reketrålingen. I såfall vil nok ikke klondyke-tilstandene vare mange tiåra. Men og tenke flere tiår frem i tid er det få som har evne til - eller bryr seg om. Uansett, dette er elementer vi ikke kan si noe sikkert om, og tilnærmingen på å finne det ut må være basert på forskning (bl.a. den HI driver med) og ikke på lokal overtro. Det som uansett bør gjelde er føre-var-prinsippet. Vi har sett økologiske katastrofer blitt utspilt før, og det kommer garantert til å skje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva undervannskamera har med saken og gjøre er at dette er metoder brukt av liksom sporst fiskere som florerer på dette forumet og utgir seg for og vere forvaltere av en sunn fiske stil med tanke på forvaltning av arter som ikke tåler det store trykket som er.

Jeg ble selv oppringt da denne båten med nesten 80 kveiter fra 2kg til over 50kg kom på land, jeg skal ikke gå nermere inn på reklamen som denne båten var full av men jeg veit godt hvem disse er.

Om det tatt på en tur eller en dag er helt revn de lå alle kakket ihjel i fjera og det er ett syn man blir kvalm av.

båten hadde da vert i ett område jeg selv fisker mye på som har en dybde på 10-15 meter så selv stor fisk kommer ofte fort i båten og små fisk er i båten i samme øyeblik som den biter på.

I dette tidsromet ble det å raportert flere slike tilfeller selv om det ikke var av samme omfang, men alle tilfeller gjort av sportsfiskere på ferie.

Og dette med undevanns kamera er noe fler og flere sports fiskere benytter seg av for å lokalisere sammlings plasser for blandt annet kveite som ofte kan ligge i hunde tal på ett og samme sted enkelte plasser på sommeren her.

Og til deg som sier man ikke blir poppuler om man fanger feil størrelse eller for mye så kan jeg hilse og si at her i området er det i løpet av en sesong fler hundre sports fiskere som tar en stor del av kaka og flere titals som kjører over grensa med flere hunde kg fisk ferdig filitert og slik har det vert i mange mange år.

Nå ble det nettopp stoppet en tysk registrert bil med 750kg filitert fisk man anslo hadde vert over 3000kg rund fisk og dette er bare en av mange og måtte man i tiden som kommer ta mange flere av de, og at de har mye reklame og fine logoer som sports fiskere hjelper lite når dette er måten man fisker på.

og ingen line i verden ville hjulpet disse til og fange mer fisk en det de alerede hadde.

Jeg er selv en som liker fange fisk på stang og syns det er det som gir meg mest morro men jeg har ingen ting i mot at lokale folk fanger sin matfisk med line eller garn og hva jeg som sportsfisker måtte mene er mest morro betyr svert lite da jeg er mest opptatt av at fiske foregår slik at man forvalter havet på en måte som er fornuftig.

Grunnen til at jeg ble provusert av denne tråden der en søker råd om line er at dette har ingen ting med forvaltning og gjøre slik noen mener men bare om selvgodhet fra liksom sports fiskere som tror de er bedre en hvermansen som har som hobby og fiske seg ett måltid.

Og etter noen år med fiske der jeg har sett en del ja så veit jeg at problemet her i området er nettopp sports fiskere som i hundre tals skal ha sin del av kaka og da spiller det liten rolle om den fisken er fanget med hendene eller med line.

Prøv og ha forståelse for at din hobby og innteresse muligens ikke er så mye bedre en noen andres og enes om at forvaltning er og ta det man spiser eller helst CR om du bare er ute etter morro slik noen er og ikke slik noen gjør og reise på ferie og dra hjem og selge fisk.

Jeg har stor respekt for sports fiske og måten mange tenker fiske på og har selv vert en som til tider har forsynt meg grådig av fisk både på fjellet og andre steder men har lært en del og fått opp øynene for at det er en mer fornuftig måte og fiske på.

Men jeg ser ikke ned på folk som er gla i fisk og som ønsker seg en fangst til matfisk uansett måte dette gjøres på så lenge det er ett normalt utak da spesielt av sårede arter som man bør vere forsiktig med.

Helt til slutt vil jeg si at jeg i går dro line så det holdt og det uten en eneste fisk mens jeg rett etterpå dro meg en fin kveite på stang så line er ikke ett ran men mye arbeid med blandet resultat.

Og til alle som skal sette line så kan ett godt råd vere og ikke la lina stå langre en mellom 3 og 4 timer da har man mulighet til og sette tilbake mye fisk man ikke trenger.

Mvh

Skitt fiske og godt måtid alle sammen uansett redskap, nå er det ut i båt med STANG og se om det ikke kan bli en fisk eller to...

Endret av pinscher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel med temmelig stor sikkerhet fortelle deg at undervannskamera blir IKKE brukt til å lokalisere kveiter. Det blir isåfall bruk til filming av fighten rett under overflaten.

Du har et til de grader unyansert og ensidig syn på dette og du grer veldig mange over en kam ved uttalelsene dine om sportsfiskere. Keskitalo bør du hvertfall respektere, for der er det stort sett C&R og han har samarbeid med havforskningsinstituttet. Det er selvsagt trist at noen som er på matauktur skal ødelegge for ditt syn på sportsfiskere generelt.

"liksomsportsfiskere som florerer på dette forumet" har såpass med skrupler at de verken benytter seg av undervannskamera eller mangler magemål. De fleste riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel med temmelig stor sikkerhet fortelle deg at undervannskamera blir IKKE brukt til å lokalisere kveiter. Det blir isåfall bruk til filming av fighten rett under overflaten.

Og det er du sikker på? Jeg har bekjente som jobber/t hos wildwater og jeg er temmelig sikker på at det blir brukt kamera til leting av fisk også! Selv om dette ikke blir anonsert utad!

Men bare temmelig sikker da....

Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"liksomsportsfiskere som florerer på dette forumet" har såpass med skrupler at de verken benytter seg av undervannskamera eller mangler magemål. De fleste riktignok.

Nå sporer vi kanskje litt av her, men jeg har selv prøvd kamera, og ser ikke helt forskjellen på det og et (avansert) ekkolodd?

Jeg har riktignok aldri brukt det i saltvann, men ved meite etter karpefisk (til agn) i ferskvann. Nå er det sikkert ingen som reagerer på at jeg har brukt kamera for morro skyld ved fiske etter småmort, men den eneste grunnen til at jeg aldri har brukt dette ved fiske etter mer "attraktiv" fisk er tekniske, ikke moralske. Har jeg misforstått noe når jeg ikke ser forskjellen på et godt ekkolodd og kamera? Er ekkolodd ok, mens kamera er usportslig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg beklager på det sterkeste om det virker som jeg drar alle under en kam da det ikke er mitt syn eller meningen, og etter og ha vert medlem her en stund nå å lest en del så er jeg ikke i tvil om at det er mange dyktige folk med hjerte for sports fiske her inne noe jeg syns er supert.

Hva jeg skal frem til er at sports fisker eller ikke er ikke enspetydende med CR eller god forvaltning, jeg kan vel med handa på hjerte mene at det heller få her inne som kan mene noe om forvaltning ut fra kompetansen de har om fisk.

Jeg har sakt hva jeg mener om line og de få som tar arbeidet det er og er ferdig med det og hva jeg mener om turister og sports fiskere som hvert år tar fisk til og fø halve afrika ut av ett lite innlands hav er en helt ny diskusjon og tråd.

Nå er man så heldig her at man sikkert enda noen år kan nyte ett godt kveite fiske men jeg har fisket såpas mye at jeg har vert med da det var umulig og få kveite og til nå når det er godt fiske men dette varer ikke lenge om det fortsetter slik det er nå.

Og mange tror sikkert at jo men du bor jo i Nord og det er fiskebåtene som er den største faren ja så kan jeg hilse og si at det her i byen er like mange yrkes fiskebåter som det er på songsvann.

Det er sports fiskere som tar den store delen av kaka men ikke mindre farlig av den gunn når det blir så mange sports fiskere med stang som det ofte er her.

Til alle som nå vil begyne diskutere kamera så er mitt syn det at kveite her i området ofte sammler seg på små områder i store mengder og halve morroa med fiske er og vere dyktig og heldig og finne disse plassene og da er kamera på 10-15 meters dyp ikke noe jeg ser på som sports fiske.

Og dette er noe vertfal svensker i større og større grad nå benytter til og lokalisere slike plasser noe som er helt horibelt da de ofte raker med seg store mengder kveite av alle størrelser på kort tid istedet for og lete seg frem til plasser på en normal måte.

Mvh

Endret av pinscher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men er det mulig og se en kveite som ligger på bunnen me ekkolod??

Tja, det krever i hvertfall et godt ekkolodd, og muligens også spesifikke bunnforhold. Her er det andre som kan mer om ekkoloddteknikk enn meg, og kveitefiske, som får svare. På en kveitetur jeg var på i fjor, så jeg både jiggen min, og kveita (regner med at det var en kveite i hvertfall) som tok den på loddet. Jeg skjønte ikke at endringen på bunnlinjen var en kveite før den plutselig kom etter jiggen, dessverre slapp fisken....

Med den sikten vi tidvis snakker om i vår nordlige landsdel, bør kamera absolutt kunne brukes, i hvertfall ned til 15-20 meter. Når teknikken finnes, finnes det som regel noen som bruker den også. Jeg blir i hvertfall overrasket hvis ikke selskapene som lever av å la folk få "drømmefiske" har benyttet seg av dette. Det er flere trollere der ute som kjører med kamera på dypriggen (sjekk youtube), og det fungerer som bare det hvis vannet er nogenlunde klart. Nå har alle disse primært kameraet mot slepet bak loddet, men det er ingenting i veien for å vinkle kameraet mot bunnen i steden. På den bør man kunne søke opp også fisk som ligger stille. (Uten at jeg har prøvd akkurat det selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.