Gå til innhold
Fiskersiden

Formann`s Kystmeitetråd


Formann
 Share

Recommended Posts

Etter å ha prøvd å hold mæ knallhard i flere år har æ nå bukka under for kystmeite også :)

Bestilte for 2 minutt siden, 2 stk av følgende komboer:

http://www.rodsandreels.no/230/693/BeastmA...AKKETILBUD.aspx

Takker Hugo(gjørs) for tips og råd, men flere spørsmål kommer til å følge.

Er jo litt teit man ikke har startet med dette tidligere, med tanke på at man har vært MYE på Frøya i over 30 år ;)

Tror dette blir mycket bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig!!

Velkommen til en herlig verden bestående av:

- litt utstyrsmani (tidvis)

- mange fine stunder foran pc-en med bluechart/dybdekart for å gjøre research til neste dags tur (såkal tørrfisking)

- bratt læringskurve hva angår teknikk og kunnskap generelt

- forhåpentlig fine fangster

- kanskje nye bekjentskaper

- + masse mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig!!

Velkommen til en herlig verden bestående av:

- litt utstyrsmani (tidvis) Hele tiden!

- mange fine stunder foran pc-en med bluechart/dybdekart for å gjøre research til neste dags tur (såkal tørrfisking) Og enda flere etter ting som er kjekt å ha, trenger desperat og er unødvendig

- bratt læringskurve hva angår teknikk og kunnskap generelt Som en vegg!

- forhåpentlig fine fangster Hmm

- kanskje nye bekjentskaper

- + masse mer :D

Men, fy f... så morro! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir lett avhengig. :D

-En god stol å sitte i,så man kan konsentrere seg om å slappe av.

-Ett stativ å plassere stengene i,så man kan konsentrere seg om å slappe av.

-Varslere,så man kan konsentrere seg om å slappe av.

-Tackle knytting.

-Dims innkjøp.

-Diverse rig og tackemapper,så man har noe å rote i når man slapper av.

-En ekstra fryser til illeluktende agn.

Sistnevnte behøves ikke om man dropper samboer/kone.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å se bestillingslisten din, det var nesten som jeg kjørte Ctrl + C og Ctrl + V i nettbutikkene. :)

Om ett år ligger du nok på knær i småbåthavnene og må forklare for godt voksne mennesker hvorfor du bruker en lørdagskveld med lommelykt og rekebiter på jakt etter tangstikling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette tror jeg blir morro.

Har jo fått god hjelp av Hugo til innkjøp, så det kommer nok ramlende pakker fra mange norske og utenlanske nettbutikker i dagene som kommer. (bra man får bekreftelse på mail på bestillingene)

Har vel ett par nettbutikker som må besøkes i morgen også når Hugo sender over linker.

Husker ikke om det gjennstående er MÅ ha eller om det var KJEKT å ha, men det er garantert handlet mye mere enn MÅ ha allerede så det går nok bra :)

Får vel samle hele "startpakken" og ta ett bilde når alt er i hus ;)

Takker for god hjelp igjen.

Kommer nok til å ramle inn diverse spørsmål etterhvert vil jeg tro.

Kult om man hadde kunne joine noen av dere erfarene kystmeiterne på en og annen tur og lært litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe småfeller man kan gå i.

Dette skal du ikke handle,for det er søppel.

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=182

Men denne holder:

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=186

Da trenger du også noe til å dempe belastningen mellom svirvel og glidebom.

Gummi perler som demper/beskytter.

http://www.avkrokenfiske.com/catalog/produ...0f99889a3ead94d

Noe å pynte taclene med:

http://www.avkrokenfiske.com/catalog/index...3fbe8e3169495a8

Slik kan man fortsette til evigheten og tilbake. :)

Søk litt på forumet,så lærer du mer.

Den store tackletråden,hvordan fiske flyndre og knuter til sjokkfortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys, de duger i massevis til sitt bruk.

Til sitt bruk ja...

Da skal jeg omformulere litt.

Egner seg kun til ul fiske i ferskvann,eller båtfiske hvor man slipper søpla rett ned.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...3241&hl=knekker

Maks 15gr søkke og 15 varmegrader minst,ved kulde eller søkke over 20gram så ryker plasten som svirvelen er støpt inni.

Jeg har også prøvd de som har stålring rundt tuben,de tåler mere belastning,men knekker i selveste tuben hvis det er kaldt i lufta og du bruker agn som veier over 5gram.

Jeg forsøke å bruke 50gr søkke,da rettet låsen seg ut.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har det begynt å komme varer her, rene juleaften.

Venter fortsatt noen forsendelser til.

Bestilte jo 2 stenger med Shimano Baitrunner Aero GTE 10000C.

Mottok denne forsendelsen i dag og til min store overaskelse kom stengerne som bestilt, men de hadde sendt med en riktig snelle og en Shimano Biomaster XTA 8000.

Dette har de ikke varslet meg om eller noe, mulig det var utsolgt, men vil tro det er normalt å spørre først om dette er greit.

Nå vet jeg ikke noe om disse snellene, har jo handlet etter hjelp og anbefalinger.

Det jeg legger merke til umiddelbart er at Biomaster snella er merkbart større i volum enn baitrunnern. Samtidig er den ca 150 gram tyngere.

Monterte de på stengerne og er veldig usikker hvordan balansen blir, den virket noe stor og tung kanskje?

Stengerne jeg bestilte som disse skal brukes på er Beasmaster AX 12, 2,3/4lb

Samtidig er det jo 2 forskjellige systemer på disse snellen

Håper på synspunkter råd, tips ang disse snellene og hva jeg skal gjøre.

Edit, har nå snakket med nettbutikken og de ordner opp om jeg vil bytte.

81188_s.jpg

81216_s.jpg

Endret av Formann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det begynt å komme varer her, rene juleaften.

Venter fortsatt noen forsendelser til.

Bestilte jo 2 stenger med Shimano Baitrunner Aero GTE 10000C.

Mottok denne forsendelsen i dag og til min store overaskelse kom stengerne som bestilt, men de hadde sendt med en riktig snelle og en Shimano Biomaster XTA 8000.

Dette har de ikke varslet meg om eller noe, mulig det var utsolgt, men vil tro det er normalt å spørre først om dette er greit.

Nå vet jeg ikke noe om disse snellene, har jo handlet etter hjelp og anbefalinger.

Det jeg legger merke til umiddelbart er at Biomaster snella er merkbart større i volum enn baitrunnern. Samtidig er den ca 150 gram tyngere.

Monterte de på stengerne og er veldig usikker hvordan balansen blir, den virket noe stor og tung kanskje?

Stengerne jeg bestilte som disse skal brukes på er Beasmaster AX 12, 2,3/4lb

Samtidig er det jo 2 forskjellige systemer på disse snellen

Håper på synspunkter råd, tips ang disse snellene og hva jeg skal gjøre.

Edit, har nå snakket med nettbutikken og de ordner opp om jeg vil bytte.

81188_s.jpg

81216_s.jpg

Ja da va d gjort.......no e det slut på all anna fesking rekne æ me. . .:glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei flott postlevering spør du meg. :)

Har 3like stenger og sneller.

Vurderer sterkt å bytte til shimano sneller selv,så jeg er interesert i å høre hvilken snelle som har løsest

frikopling på baitrunner funksjonen,minst mulig svikt i sveiva og om faren for bøyleoverslag er eliminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei flott postlevering spør du meg. :)

Vurderer sterkt å bytte til shimano sneller selv,så jeg er interesert i å høre hvilken snelle som har løsest

frikopling på baitrunner funksjonen,minst mulig svikt i sveiva og om faren for bøyleoverslag er eliminert.

Jada, Poden og stengerne er ikke med på bildet da :D

Og mere er underveis :D:D

Nytt bilde kommer når alt er i hus.

Regner med noen her inne som har erfaringer med snellene kan svare deg, svar gjerne i denne tråden på det.

Spørs om jeg bare kommer til å beholde Biomasteren. Har ikke hørt noe negativt fra noen ialefall.

Men tar gjerne imot råd fra flere, har jo tiden frem til PP kommer i hus på å ta en avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se flere bli "omvendt" :)

Jeg ville ha bytta snella, liker baitrunneren mye bedre enn biomasteren. Har begge selv og bruker begge på karpestenger, går helt fint mtp "balanse", men foretrekker likevel baitrunneren..

Du kan jo få bytte baitrunneren der med biomasteren min, så har du to matchende sneller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se flere bli "omvendt" :D

Jeg ville ha bytta snella, liker baitrunneren mye bedre enn biomasteren. Har begge selv og bruker begge på karpestenger, går helt fint mtp "balanse", men foretrekker likevel baitrunneren..

Du kan jo få bytte baitrunneren der med biomasteren min, så har du to matchende sneller :D

Er vel ikke omvendt, har vel bare utvidet :D

Du la jo ikke akkurat inn nå god søknad for å lur mæ t å bytt med dæ :)

Min erfaring med biomaster er både og. Har hatt litt problemer med at bøylen slår over under kast. Bremsen liker ikke kulde, er ikke silkemyk ved temp rundt 0 punktet. Ellers er det ei grei snelle kontra pris.

Pris spiller ingen rolle, da villedende pris er omtrent det samme der jeg handlet for begge.(biomasteren er ett par hundringser billigere), tilbudsprisen er identisk.

Så det jeg må avklare er jo om baitrunneren er ei bedre snelle eller i det minste om det er ei snelle jeg vil bli mere fornøyd med.

Koster meg jo ikke noe å få tilsendt baitrunner istede om det er gjengs oppfattning at de er bedre.

Takker for alle innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I påvente av det siste utstyret fikk jeg idag bestilt meg en Super Samson 5 kg hos Bullfrog til en fin pris.

Så nå har jeg en 2kg og en 5kg, får vel kjøpe ei større også etterhvert så Hugo blir fornøyd :)

Vært kult om man kunne joinet noen i Trondheimsområdet på en opplæringsrunde når alt er i hus og jeg er klar for en testrunde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da e æ overbevist.

Ringer i morgen å ber de sende meg en baitrunner til :D

Regner med det byr på problemer siden det står de er utsolgt for den.

Det gjorde det også før han sa de skulle sende meg en om jeg ville bytte, så vi får nå se hva resultat blir :)

Ett eller annet lurt må man tro han kommer opp med, virket iallefall meget hyggelig på tlf da jeg snakket med han og varslet det var kommet feil :)

Edit 1:

Forøvrig e æ ikke så sikker på at det e den Biomasteren de har i nettbutikken nå jeg har fått.

Iallefall mangle det en ekstra spole ifølge det som står under produktet i nettbutikken!!

Edit 2:

Og no har æ sjekka den ekstraspolen som er med og overaskelsen er enda større!!!

Det er faktisk en grafitti spole eller hva det nå heter som er med som ekstraspole, og av alt overmål er det faktisk en 7000 spole!!!!!

Da e æ iallefall overbevist, dette er noe de har rasket sammen fordi de var tom for Baitrunneren uten tvil :(

Edit 3:

Må vel si sæ fornøyd med servicen hos denne sponsoren på fiskersiden.

De var som jeg trodde tom for Baitrunnern og ville ikke få de inn på en god stund.

Han kunne sende meg en Biomaster til, med de rette ekstraspolene kostnadsfritt :)

Kan vel ikke annet enn å takke ja til dette tilbudet, selv om jeg må si jeg liker baitrunneren bedre ved førsteintrykk? :D

Alt i alt er det jo jeg som kommer økonomisk tapende ut av dette, for når det kommer inn flere Baitrunnere på tilbud, kommer jeg jo garantert til å handle ei til av den også så jeg har 2 like sett til pod nr 2 :lol:

Intill jeg skaffer 2 stenger og 1 bairunnersnelle til, får den være reservesnelle.

Tror jeg har begynt å skjønne Kystmeiternes 10 BUD nå,

Bud 1: Sett aldri 2 ulike sett i en og samme Pod :)

Endret av Formann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.