Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligtur til Bjøra, 2009


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

Team Donni Dimple slår til igjen!

Vi rappa Oteren sin 400 kroners stang og satte på en liten ZeiZei Pieni, justert til å gå på null drag. Så satte vi nedover Storskogmo-valdet i kosemodus, vi hadde jo litt av en opplevelse i går og er vel egentlig allerede godt fornøyd med turen allerede. Men Team Donni Dimple gir seg ikke.

Vi rodde diverse hot spots her og der, uten noe videre action. Men som Oteren bruker å si, når du minst venter det, smeller det.........eller ikke!

Laksen fikk wobbleren over seg, steig opp og filleristet ZeiZei'en. Den rulla noe vanvittig i overflata, selv uten motstand fra bremsen. Den skulle virkelig drepe den ville lille wobbleren. Akkurat den atferden der er livsfarlig, for meg syntes det som om den rulla hele veien mens jeg rodde inn mot land. Etter hvert dykka den og jeg fikk raskt orden på sysakene mens Johnny Donni kjørte laksen sittende. Så skifta vi og Donni Photo tok bilder...

83858_s.jpg

Storlaksen var bare tung, sto bare å stanga i hølen rett foran beina mine. Skulle den ikke gå noen vei? Nope, den bare dro tungt mens den hele tiden hadde press oppover på løs brems. Helt greit for oss, for den blir jo sliten av det også. Oteren bivånet taket fra andre siden av elven og syntes dette luktet stor laks, så han ringte Gammel-Erik som durte ned med storhåven sin. Nedi der går vel sånn ca en hel Mini Morris, så nå var vi rimelig trygge. Han spadde den da nokså effektivt ut av elva for oss, rutinert som han er.

En riktig fin laks var det. Lus med helt intakte eggstrenger var det også - rett fra havet altså! Team Donni Dimple er i alle fall storfornøyde...

83856_s.jpg

Johnny laget et fint leie til laksen bak i båten, før vi harlet ned resten av Storskogmo/Fallet uten videre action.

83857_s.jpg

Har leid halvdøgn på Øvre Flasnes, Nils Master, så nå får du rodd litt der oppe også... :lol:

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 270
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så var det dags for oppdatering igjen.......

83860_s.jpg

Oteren er en..... ja, en......Oter! Synet av Team Donny Dimple kjøre laks vekket oterinstinktet, til Feitmakken og laksens store fortvilelse :D

Kort fortalt, han vafflet den på land, og gikk til sengs.

7 lakser totalt og tidenes mai-tur i Bjøra er et faktum! Hva kan skje for å ødelegge denne turen?

Men, vi snakker nå litt om den STORE da :D

Uansett, grensen for hvilke forventninger man kan ha er vel nådd for lenge siden :D

Nå skal vi på feltet.

Vi lar høre fra oss etterhvert.

Kos dere, nyt dagen....det skal nemlig vi :D

Med vyrdsam helsing

Team Storskogmo

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte ufin telefonterror fra PerH gjør det vanskelig å konsentrere seg om jobben......

Det er vel like bra og bare slå av PC`n og gi seg den Nordtrønderske landevei i vold først som sist.

:)

Ta noen medarbeidersamtaler studer noen overskridelser, så går det sikkert over :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta noen medarbeidersamtaler studer noen overskridelser, så går det sikkert over :lol:

:) Eller sett deg i bilen med ein gang, det vert ikkje effektivt arbeid i den sinnstemninga der, uannsett.

I går greidde ikkje eg å venta lenger, kl 1530 satte eg meg i bilen og trilla avgårde nordover. Eg arriverte vakre Trondheim ca kl0210 og krøyp fornøgd under fellen. Men søvn? Neida, etter å kjørt over Gaulabrua var adrenalinet på full fart inn i ein gammal ryggplaga kropp, og søvnen kom først etter timer med laksefantasier og teorier. Litt shopping før helga og eg er klar som eit påskeegg. :D:):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Eller sett deg i bilen med ein gang, det vert ikkje effektivt arbeid i den sinnstemninga der, uannsett.

I går greidde ikkje eg å venta lenger, kl 1530 satte eg meg i bilen og trilla avgårde nordover. Eg arriverte vakre Trondheim ca kl0210 og krøyp fornøgd under fellen. Men søvn? Neida, etter å kjørt over Gaulabrua var adrenalinet på full fart inn i ein gammal ryggplaga kropp, og søvnen kom først etter timer med laksefantasier og teorier. Litt shopping før helga og eg er klar som eit påskeegg. :D:):P

Vert nok ikkje trygt å vera Gaulalaks når Stord sin laksekonge entrer gaula ;)

Skitt fiske Even :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vert nok ikkje trygt å vera Gaulalaks når Stord sin laksekonge entrer gaula :lol:

Skitt fiske Even :blush:

:angry2: Takk for det Ivar, men dei elvane eg har fiska før vert berre som bekker å rekna i forhold til mektige Gaula. Men resultatet betyr ikkje så mykje for meg, det er opplevinga og atmosfæren, forventningane, ukueleg optimisme og slike fenomen som tiltaler meg. Eg håper at Jakop Eldøy og Gunnar Litlabø har det likeeins no når dei er på tur oppover. Det vert nok eit lite Stordmøte ved Gaulas bredder. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodde Fuglår 4 i dag, men fytti for et kjedelig vald. Ca 100 kubikk vann til hadde gjort seg, men selv det er vel for lite for "flatene" der oppe. Intet sett, intet kjent. :angry2:

Johnny og Oteren er oppe på Øvre Flasnes og makker, i påvente av at Nils Master kommer. Da skal det wobbles hardt frem til midnatt. Selv har jeg kjøkkentjeneste, som innebærer noen timers arbeid etter alle grisefantene.

Olav Moberg og Audun skal opp på Fuglår 2 nå. De tar han der (eller ikke) - har godfølelsen nå..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakker mot slutten nå.

PerH og Nilsmaster satte kursen mot Flasnes med mord i blikket, Oteren er på vei for å skremme laksen på Svorta, mens Audun og Johnny skal sette skapet på plass på Fuglår.

Og jeg?

Jeg skal pingle med sluk i storhølen på Storskogmo til jeg blir våt, og så stikke bort på gjestgiveriet og prate skit med dem jeg måtte finne der :o

Jeg har langt på vei fisket fra meg, og synes turen har gitt mye mer fisk enn hva vi kunne forvente.

Men, når det er sagt, ser jeg ikke bort fra at det kommer noe på land fremdeles. Det går laks, det er jeg sikker på, og tar vi den ikke i kveld, ja da skal vi farge elva rød i morgen tidlig :D

Så, følg med..... :lol:

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var del 2 av mitt Bjøraopphold over. Reiste oppover rett fra jobben på fredag. Med mord i blikket gikk ferden nordover E6.

Når jeg tenker meg om så kunne jeg nok like gjerne bare ha blitt værende der oppe første gang jeg dro oppover.

Det er nemmelig bare mitt legeme som har vært hjemme disse tre dagene. Tankene har hele tiden vært hos gutta på Storskogmo.

I det jeg passerte Steinkjer på tur nordover, så åpnet himmelen alle sluser. Fader for et møkkavær.

Vel, vi hadde leid båt på Øvre Flasnes så her var ingen vei tilbake. Det ble ei blaut økt på Per og meg før vi etter noen timer uten action i det hele tatt, forflyttet våre gjennomvåte kropper til Storskogmo og den nydelige hjortebiffen som ventet.

Mette, etter forholdene ganske tørre, og fornøyde, satte vi etterhvert kursen mot elva igjen. Regnet hadde gitt seg, svenskene i den andre båten var borte og vi hadde trua da vi la ut for å "file bølgen" på Top pool.

Med Per bak årene denne gangen, måtte vi se oss slått i høl etter høl. Top pool, Bjørka, Fjøset Og Bruhølen..... Ingen hadde noe action å by på.

Så med ett, like fullstendig uventet som alltid, lå venstrestanga med den lille hissige Hirvasen, langflat.

Yes! Jeg strakte meg etter stanga. Endelig skulle jeg få kjenne suget fra storlaksen nede i Bjøras mørke og hemmelighetsfulle vann.

Men hva skjer? Laksjævelen slipper faktisk wobbleren før jeg i det hele tatt får føling med den......

FAAAAAAEN!!!!! runger det på trøndersk opp fra elva. Regner med at folket på gården ved brua har hørt lignende gloser fra elva før. :)

Vel, skal man vinne må man sette sjangsene. Det gjorde ikke jeg i Bjøra i år.

For å oppsummere, så har jeg hatt en flott tur til Bjøra. Forholdsvis mye kontakt med fisk har det vært også, selv om det ikke ble noen på land.

Storskogmo var en flott plass og bedre gjeng å fiske sammen med tror jeg man skal lete lenge etter.

Takk til alle sammen for at jeg fikk bli med, og skulle det by seg en sjangse neste år så skal ikke jeg være tung å be.

Takk for meg.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var turen over for denne gang. Jeg sluttet strengt tatt å fiske fredagen for å gå på Gjestgiveriet, og det var i grunnen det siste jeg gjorde der oppe. Kom meg aldri i elva igjen :)

Men, who cares. Vi fikk fisk. Bra med fisk, faktisk. På børsen ser det ut for at laget har tatt 20 % av laksene i Bjøra. Ikke verst, i det hele tatt. Kjekt å ikke bli utfisket, for en gangs skyld :D

Nei, Bjøra i mai er en usikker ting, og det er langt mellom fiskene, absolutt. Tidligere regnestsykker som 500-700 timer pr fisk er bare pisspreik, men at det kan gå lang tid uten fisk skal vi ikke stikke under en stol.

Men hvem bryr seg om hvor trått det KAN gå, når man er i flytsonen. Røykelaks har vi alle mann, og det eneste vi savner DEN store. Men den kommer til neste år :)

Turen hjem gikk smertefritt og fikk en høydare gjennom kaffepause hos Nils Master. Hvorfor skulle vi sitte på verandaen, når vi kunne svinge nedom valdet for en tår? Fy f.., det var fiskeplassen sin, det. Jeg satt på trappa foran gapahuken med blanke øyne og så utover brekket. Fersk laks så vi også, der den plasket uti der. En time tidligere var jeg mettet på fiske; det gikk over der og da, og det var trist å tenke på at vi stadig hadde 9 timer hjem, og gutta her oppe gikk på nåler og ventet på magiske 1 juni.

Men, vi har gjort vårt.

Overlater nå forum og oppmerksomhet til den store åpningen rundt om, og har samme ønsket for dere i år som i fjor:

Måtte dere alle få en fisk som er så stor at dere slipper å lyge på størrelsen :lol:

Hold oss oppdatert!!

Takk for oss, og skitt fiske til dere alle sammen.

Olav

Ps og nett som i fjor tikket det inn melding nett som jeg skulle avslutte. Neste Bergenslag som overtok etter oss i Bjøra i går, har to lakser. 7,5 og 3,3. Det går an, selv i Bjøra :D Det er visst Bergensere som skal til skal det bli noe sus :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var turen over for denne gang. Jeg sluttet strengt tatt å fiske fredagen for å gå på Gjestgiveriet, og det var i grunnen det siste jeg gjorde der oppe. Kom meg aldri i elva igjen :)

Men, who cares. Vi fikk fisk. Bra med fisk, faktisk. På børsen ser det ut for at laget har tatt 20 % av laksene i Bjøra. Ikke verst, i det hele tatt. Kjekt å ikke bli utfisket, for en gangs skyld :D

Nei, Bjøra i mai er en usikker ting, og det er langt mellom fiskene, absolutt. Tidligere regnestsykker som 500-700 timer pr fisk er bare pisspreik, men at det kan gå lang tid uten fisk skal vi ikke stikke under en stol.

Men hvem bryr seg om hvor trått det KAN gå, når man er i flytsonen. Røykelaks har vi alle mann, og det eneste vi savner DEN store. Men den kommer til neste år :)

Turen hjem gikk smertefritt og fikk en høydare gjennom kaffepause hos Nils Master. Hvorfor skulle vi sitte på verandaen, når vi kunne svinge nedom valdet for en tår? Fy f.., det var fiskeplassen sin, det. Jeg satt på trappa foran gapahuken med blanke øyne og så utover brekket. Fersk laks så vi også, der den plasket uti der. En time tidligere var jeg mettet på fiske; det gikk over der og da, og det var trist å tenke på at vi stadig hadde 9 timer hjem, og gutta her oppe gikk på nåler og ventet på magiske 1 juni.

Men, vi har gjort vårt.

Overlater nå forum og oppmerksomhet til den store åpningen rundt om, og har samme ønsket for dere i år som i fjor:

Måtte dere alle få en fisk som er så stor at dere slipper å lyge på størrelsen :lol:

Hold oss oppdatert!!

Takk for oss, og skitt fiske til dere alle sammen.

Olav

Ps og nett som i fjor tikket det inn melding nett som jeg skulle avslutte. Neste Bergenslag som overtok etter oss i Bjøra i går, har to lakser. 7,5 og 3,3. Det går an, selv i Bjøra :D Det er visst Bergensere som skal til skal det bli noe sus :lol:

Takk fo god underholdning ihvertfall!! Der bragte igjen en god del minner fra den nydelig elva!

og Skitt fiske videre, naar det maatte bli! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, glapp ett hakk for lang ned i rullegardinlisten da jeg flyttet - tok en kjapp opprydding av lokale laksefiskediskusjoner og rapporter og flyttet de til de respektive geografiske fora... Flyttet til riktig plass nuh...

(Maken hvor fort oppdager småblemmer da - var ikke mange sekundene den lå feil ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, glapp ett hakk for lang ned i rullegardinlisten da jeg flyttet - tok en kjapp opprydding av lokale laksefiskediskusjoner og rapporter og flyttet de til de respektive geografiske fora... Flyttet til riktig plass nuh...

(Maken hvor fort oppdager småblemmer da - var ikke mange sekundene den lå feil ;-) )

Hehe, det var helt tilfeldig at jeg skulle se på noe av alt rølpet vi hadde skrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.