Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligtur til Bjøra, 2009


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

  • Svar 270
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rykter kan vi jo sette ut.... :D

Og vi kan jo regne kommentaren fra GinTonic som et ubekreftet rykte. Sportsfiskere er jo notorisk upålitelige nå det kommer til ting de har sett og mistet :D

Vi regner det som et rykte. To av alle laksers grandonkler er dermed sett på vei til Speikan, også kjent som Tobiasvaldet ;)

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rykter om flak med laks som har passert Fuglem. Ingen har sett laksen lenger oppe enda, men det fiskes så snart smeller det nok!

Har litt tro på gutta øverst idag, ellers blir det sikkert burka roere på GinTonic i år.

Hvis yr slår til å treffe på varselet, så får vi regn!!!!! Gjerne nok til å holde elven fiskenes!

Endret av Oteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rykter om flak med laks som har passert Fuglem. Ingen har sett laksen lenger oppe enda, men det fiskes så snart smeller det nok!

Har litt tro på gutta øverst idag, ellers blir det sikkert burka roere på GinTonic i år.

Hvis yr slår til å treffe på varselet, så får vi regn!!!!! Gjerne nok til å holde elven fiskenes!

Har som sagt fått fatt i roere i år som stiller med egne trommer. Og i følge de, vil de nå starte jobben med å påkalle sine forfedre, og regnet vil strømme de neste dagene. Selv om de ikke har lykkes fullt ut i Somalia, mener de at de fullt ut skal kunne hamle opp med de lokale roerne der. Det eneste jeg er en smule redd for er hvorvidt de tar med seg flere lokale skikker opp til Trøndelag. Hører dere ville hyl fra Svorta, og undertegnede er på vei ned i gryta, håper jeg dere kommer til unnsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo!!

Ny laks på plass, endelig en til over 10 kilo.

Men, uten å begynne å snakke om seriøs statistikk synes jeg å ha sett et mønster de siste åra.

Den første uka kan gi noen laks, men ikke det helt store. Det finnes jo unntak, som i fjor med 7 laks den 20 mai, men stort sett er det siste uka i mai det begynner å løsne.

Og så kommer den pussige greia. Størrelsen. Hvert eneste år kommer kommentarene rundt hvor mange "små" som kommer den første uka. 7-10 kilo, noen år har vi hatt dem nede i 4-6 kilo også. Og vi blir like forbauset hvert år. (Joda, jeg husker Indrbø sin store), men det ser altså ut som om de store grisene er noe avventende, og de kommer litt etter. Skal ikke prøve å forklare det, men sjansen for de store virker å bli større mot slutten av mai.

Selvfølgelig tredobles jo fiskepresset i denne perioden, noe som kan forklare at det både blir tatt flere og større, men .... :P

Uansett, alt peker mot uka vår :)

Og vi reiser i morgen.....

Og i mellomtiden har jeg brukt tiden best mulig til forberedelser........

83105_s.jpg

Ryktet forteller om finvær i helga, og regn neste uke. Hvis vi kan stole på det, da. Grilling i helga, innemiddag og vått, intenst fiske resten av turen :)

I morgen!!!

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i mellomtiden har jeg brukt tiden best mulig til forberedelser........

83105_s.jpg

Ryktet forteller om finvær i helga, og regn neste uke. Hvis vi kan stole på det, da. Grilling i helga, innemiddag og vått, intenst fiske resten av turen :P

I morgen!!!

Olav

DE pølsene så meget bra ut hva er de laget av,

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DE pølsene så meget bra ut hva er de laget av,

:P

Dette er hjortepølser. Jada, jeg vet de ser lyse ut, men pølser gjør nesten alltid det før de blir røykt :)

Uansett, så er hjorten såpass tørr, at vi må blande inn svin, og så er det alt spekket. Men, fargen er ikke viktig. Smaken er! Også er det alle tyttebærene som er inni som lager en sånn grei, frisk touch :)

Lagde en runde ostepølser etterpå, så det blir nok grillmat, vil jeg tro :)

Men, det er jo alltid PerHs store frykt. Snart begynner bannskapet og all klagingen på at vi spiser så mye at det går utover fisket. Men, han kan få salat hvis han vil :D

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg at uten mat og drikke duger helten ikke...

Men heltene duger jo heller ikke med en halv kilo viltkjøtt i magen? Kveldsøktene går vel fløyten i år også. Bra for laksebestanden, og bra for "bonding" i fiskegjengen, så det finnes avgjort lyse sider ved all etinga også! :P

La ut 11-12 liryper til tining i går, orker ikke dra å all fjæra oppover så det blir bare brystene som fraktes oppover. Kanskje en tabbe, for der går nok ettermiddagsøkta bort i kokking for min del og det spøker nok stygt for kveldsøkta vår på søndag. Ryper er tøff mat - du blir mett i timesvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ut 11-12 liryper til tining i går, orker ikke dra å all fjæra oppover så det blir bare brystene som fraktes oppover. Kanskje en tabbe, for der går nok ettermiddagsøkta bort i kokking for min del og det spøker nok stygt for kveldsøkta vår på søndag. Ryper er tøff mat - du blir mett i timesvis...

Blir vel ikke noe problem med tid brukt på kokkelering. Dra en laks på morgenøkta, og så er du jo satt i land, uansett :)

Reint teoretisk kan du jo da ha tid til å kokkelere hver dag :D

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ikke noe problem med tid brukt på kokkelering. Dra en laks på morgenøkta, og så er du jo satt i land, uansett :lol:

Reint teoretisk kan du jo da ha tid til å kokkelere hver dag :)

Olav

Bor dere på Fuglår Vestre? På hyttetunet der? Da er det iallefall dere vi overtar etter..

Får håpe dere ser noen sværinger sånn på slutten av uka.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wobbler

Har et lite problem som kanskje noen av dere som er/skal til Bjøra i perioden fra 28.mai-1.juni kanskje kan hjelpe meg med?Jeg er ute etter en wobbler(er blitt veldig inspirert av wobblertråden)som kan kastes og samtidig fisker bra.Har da sett litt på Vaarala sin model O.Har sendt og fått svar på mail fra Mika Vaarala der han anbefalte meg denne.Men tiden er knapp (rekker ikke få tak i før jeg reiser) og jeg trenger en wobbler som kan friste Bjøralaksen.Er det noen her som har en wobbler eller to å selge til meg når jeg kommer nedover?Da hadde jeg blitt kjempeglad.Trenger strengt tatt ikke være denne modellen men noe som kan fungere mht kasting fra land.

Endret av wobbler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Då får dykk henga storlaksane opp så høgt at Eddie ser dei uansett. :lol:

Får gjøre det ;) .. Skal prøve å oppdatere her inne når vi er der oppe vi.. Legge inn noen bilder, hvis ikke de blir for store :P

Bare en ukes tid igjen til avreise.. De 10 timene i bil er nesten bare behagelig når jeg tenker på hva vi drar til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er forberedelsene i gang:

83201_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/33476/83201.jpg

Fikk også lagt siste epoxyfinnish på noen wobblerfluer i kveld. Får se om det blir bruk for dem da.......

Planen min for morgendagen er å ta en skikkelig middagslur (og sikre ferskt haill)

Før jeg slenger meg på hjul med pulje to, som antagelig passerer Melhus en gang rundt midnatt.......

Mangler bare å ordne med fisketrygda, samt noen kjøpemakker etter jobb i morgen, så er jeg klar.

:lol:

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.