Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligtur til Bjøra, 2009


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

Før jeg slenger meg på hjul med pulje to, som antagelig passerer Melhus en gang rundt midnatt.......

Mangler bare å ordne med fisketrygda, samt noen kjøpemakker etter jobb i morgen, så er jeg klar.

:lol:

Da er det bare aa si, til Deg og de andre: Skitt Fiske!!! ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 270
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er forberedelsene i gang:

83201_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/33476/83201.jpg

Fikk også lagt siste epoxyfinnish på noen wobblerfluer i kveld. Får se om det blir bruk for dem da.......

Planen min for morgendagen er å ta en skikkelig middagslur (og sikre ferskt haill)

Før jeg slenger meg på hjul med pulje to, som antagelig passerer Melhus en gang rundt midnatt.......

Mangler bare å ordne med fisketrygda, samt noen kjøpemakker etter jobb i morgen, så er jeg klar.

:lol:

Greit utvalg der.. Hvis ikke det går an å scrolle på børssidene til uka, så blir jeg litt skuffa.. ;)

Endret av Eddie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite problem som kanskje noen av dere som er/skal til Bjøra i perioden fra 28.mai-1.juni kanskje kan hjelpe meg med?Jeg er ute etter en wobbler(er blitt veldig inspirert av wobblertråden)som kan kastes og samtidig fisker bra.Har da sett litt på Vaarala sin model O.Har sendt og fått svar på mail fra Mika Vaarala der han anbefalte meg denne.Men tiden er knapp (rekker ikke få tak i før jeg reiser) og jeg trenger en wobbler som kan friste Bjøralaksen.Er det noen her som har en wobbler eller to å selge til meg når jeg kommer nedover?Da hadde jeg blitt kjempeglad.Trenger strengt tatt ikke være denne modellen men noe som kan fungere mht kasting fra land.

Abu Tormentor er fine kastewobblere. Prøv å få tak i synk versjonen (tror de er utgått).

Disse er ganske tunge, og har fin gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit utvalg der.. Hvis ikke det går an å scrolle på børssidene til uka, så blir jeg litt skuffa.. :)

Well, da er det en times tid eller så til avreise, og jeg merker meg at det er fanget en Himo-laks til. Det siger inn.....

Bare en siste tur i frysen for å finne frem ymse godis..

Håper det er litt mer laks på elva en fangstene tilsier. Men men, hvilken rolle spiller det?

Vi må jo fiske uansett :)

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom fram, laaangt om lenge. Det er fa...n meg langt fra Bergen til Overhalla.

Men, brygget ble plukket opp i Flåm, og Nils Master i Gauldalen ett eller annet sted, så nå er det bare å sette i gang :)

83297_s.jpg

Nydelig veranda, men tenk så flott med et par blanke hengende?

Vel vel, tripper etter å springe i elva nå ;)

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsner, ja.....

Men da må vi jo fiske :blink:

83368_s.jpg

Vi har sluppet opp for havregryn, men har klarer å skrape sammen fett, salt og protein...

...og noe å drikke

83366_s.jpg

Også har vi jo hatt utsendte i elva, så det jobbes :P

83369_s.jpg

Strengt tatt sparer vi kreftene til "power-gutsing" på Flasnes øvre/nedre på mandag!! Været skal snu, og vi planlegger en kanonøkt!

Flasnes!! Dette er et vald med tradisjoner. Glemmer aldri laksen oteren sleit her i fjor. Alle onde laksers store mor(eller muligens far :o).

”We will be back”, var omkvedet den gangen; nå er tiden inne!

Change!!

I mellomtiden får vi jo tiden til å gå :)

Vi har jo både PerH, Mester Nils og Oteren i wobbler-modus :)

83367_s.jpg

Vi snakker diskusjoner på høyt nivå, her. Finske navn og gloser suser gjennom stua, og detaljer om finish og justering kan drive oss vanlige, døedelige til vanvidd. Men på en god måte :)

Og vi har en ett mer enn middels stort rypekull liggende til tinings. Forskningsfangst, må vite :P:)

Jaja, første dagen var kos, men nå blir vi innhentet av hverdagen

Vi leker ikke laksefiske!!

Eller.......

Hmmm, vi får nå prøve, i hvert fall ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal stole blindt på statistikk så kan det se ut som det er en nedgang i antall laks i år. Hvis ikke forholdene i elva er spesielt dårlig i år da (??). Regner med at det fiskes like mye i år som de siste årene.

Antall laks pr. 23/5:

2009: 9 laks (2 over 10kg.)

2008: 16 laks

2007: 14 laks

2006: 17 laks

Ser litt "skummelt" ut dette året synes jeg. Ikke all verdens fangster fra Fosen heller :blink:

Pleier å gi en liten pekepinn på hvordan det blir utover. Får håpe jeg tar skikkelig feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt "skummelt" ut dette året synes jeg. Ikke all verdens fangster fra Fosen heller :blink:

Pleier å gi en liten pekepinn på hvordan det blir utover. Får håpe jeg tar skikkelig feil her.

^_^ Eg håper at dette ikkje er den reelle situasjonen for 2009, då vil det ikkje gå lang tid før myndighetene set strengare begrensninger for årets sesong.

Så det er kanskje ein grunn for å dempa forventningane før åpninga i Gaula, Silver, det kan hende at du må ha fleire kast med ormane før den fyrste smell på. :P:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nå de beste forholdene er og snart forsvinner alt vannet, ser ikke så lyst ut nei, men på en annen side er det ikke uvanlig at det fiskes mellom 500 og 700 timer pr laks i Bjøra.

Ps: selges som ekslusivt laksefiske hvor det er "store muligheter for STOR Laks"

Før var det mye vann og kald elv som ødela fisket og kanskje ikke så mye mangelen på fisk.

Kunne vel kanskje ikke vært så dumt å sette tilbake fisken om det viser seg at det faktisk er en dårlig sesong, det er for seint å gjøre det i slutten av august??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake på C&R igjen......

Hadde egentlig tenkt at dette skulle være en fiske og kos-tråd, og gidder ihvertfall ikke å gjøre det til en C&R tråd. Har vært behørig debattert andre steder og kan vel forsette med det..

Olav

:blink: Sjå til å få nokre bamser på land no, Olav, med alle smykka med finske navn skulle ikkje det vera noko problem.For oss som ikkje skal i aksjon før 1.juni, er det jo spenning og frykt/glede heile døgeret fram til det er vår tur. Då er det slik at sånne negative tanker, av og til , har ein tendens til å dukka opp. ^_^

Knekk og brekk, min venn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra Bjøra.

Det hender ikke mye, men noe er da bedre enn ingenting.

Per og jeg tok til fornuften i går kveld og avsluttet pølsegildet i rimelig tid på kvelden.

Mer eller mindre våkne var vi på plass ved elva ved solrenning i dag tidlig.

Allerede etter få minutter var en svært forsiktig laks og trakk i begge wobblerne etter tur.

Optimismen steg og ble ikke mindre av et skikkelig plask hundre meter lengre ned i elva like etterpå.

Her var iallefall laks.........

Vel. Kort fortalt, jeg hadde en nydelig solfyllt formiddagsøkt på, en for meg, uvant plass i pasasjerstolen.

Fasiten ble fire ytterst forsiktige laksehugg, der ingen ble kroket.

Vi går på med friskt mot til natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er like før den første sitter. Ikke sitt inne i hytta og se kamp nåda Master, fisk, fisk, fisk !!!

Jeg kan si hvordan kampen går NM : RBK leder etter 80 min. Så gjør Jarstein en tabbe og vi taper 2 poeng.Så ha deg uti elva og vis fram arsenalet :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hailfs: Den som berre kunne gjort det samme, då hadde eg allereie gått å sikla langs elvebredden i påvente av premieren. Tenker sjefen vart lang i maska og har problem med å innsjå at fisket er meir verdt enn jobben, men prioritering er tøffe saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl 0000 er vi i gang på Flasnes.

Skumle planer om å gjenta deler av fjoråretshappening, med et positivt utfall!!!

Ingen kontantkort på mobilen, abonnement! I tillegg folk i nærheten, som forhåpentligvis blir værende ved elva! Men fortsatt skal jeg måtte ta meg av Svorta alene fram til 0400!

Oteren

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle fra første gjengen tilbake fra noen fine dager i BJØRA.

Nydelig FLOD, dette var ingen vilter og sprutende vestlandselv. Men for et nydelig sted.

Fangsten vår ble to støinger som nå forhåpentligvis er på vei mot havet. Såre rumpeballer og noen treblører i klørne hører vist med når en tilbringer i overkant av 12 timer av døgnet i et nøtteskall på elven.

Av øvrig fangst kan vi kun rapportere to brunøretter og en stor mengde av elvemusling.

Mat og drikke ble konsumert i og ved FLODEN:

Her skal vi tilbake. Trønderlaksen skal vi få lurt før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.