Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite Action


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Minsteprisene er satt ned for alle størrelser med 10kr/kg. Det betyr at han antakelig har fått 25kg/kg levert på fiskebruket.

Ellers var det mange gode råd her. Skal teste tunaknot og såpevann til helga. Vurderer å gå opp til 1,40 blanknylon for å ha litt å gå på og for å fortsatt knytte direkte i jigen. Det er ikke morsomt å miste fisk p.g.a snørebrudd og det har ikke hendt meg før (på kveitefiske). Det ble litt mye adrenalin i helga og som sagt sjekket jeg ikke fortommen etter å ha landet den ene fisken. Sannsynligvis var fortommen svekket på et vis.

Når det gjelder C&R så vurderer vi det fortløpende. Men sånn som det ser ut nå har det ikke så mye for seg. Bestanden er i sterk vekst og må kunne sies å være bærekraftig. Sjarkflåten her hos oss fisker mellom 200 og 1000kg pr båt pr dag så at vi kakker 1 eller 2 fisker pr uke har vel mindre betydning. Det er alt jeg har å si om den saken. Eventuell C&R diskusjon henvises til egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsteprisene er satt ned for alle størrelser med 10kr/kg. Det betyr at han antakelig har fått 25kg/kg levert på fiskebruket.

Sjarkflåten her hos oss fisker mellom 200 og 1000kg pr båt pr dag så at vi kakker 1 eller 2 fisker pr uke har vel mindre betydning. Det er alt jeg har å si om den saken. Eventuell C&R diskusjon henvises til egen tråd.

Det er jo helt vilt! Hvor mange sjarker er det snakk om?

Det rimer jo bra at et par fisker i uka på en håndfull fiskere ikke kan ha så mye å si slik forholdene er nå. Men aspektet ved å få merket kveitene, og bidra til mer kjennskap om denne mektige fisken er jo noe å vurdere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt vilt! Hvor mange sjarker er det snakk om?

Det rimer jo bra at et par fisker i uka på en håndfull fiskere ikke kan ha så mye å si slik forholdene er nå. Men aspektet ved å få merket kveitene, og bidra til mer kjennskap om denne mektige fisken er jo noe å vurdere.....

Jeg vil tippe at vi har en sjarkflåte i kommunen på mellom 50 og 100 båter. I tillegg kommer alle pensjonistene. Her i bygda har en av pensjonistene fått 45 kveiter på vad på 8 sjøver fra en liten åpen båt.

Kjøper den om at det er verdifullt å bidra til forsking på denne fascinerende fisken. Og jeg vurderer C&R, men med bakgrunn som yrkesfisker er det en stor terskel for meg - og egentlig ganske unaturlig - å sette fisken uti igjen. Hvis det hadde vært snakk om truede bestander hadde jeg sett mer fornuft i det, men ikke når det er overskudd. Hmm.. der gjorde jeg det jeg ikke skulle gjøre.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at vi har en sjarkflåte i kommunen på mellom 50 og 100 båter. I tillegg kommer alle pensjonistene. Her i bygda har en av pensjonistene fått 45 kveiter på vad på 8 sjøver fra en liten åpen båt.

Kjøper den om at det er verdifullt å bidra til forsking på denne fascinerende fisken. Og jeg vurderer C&R, men med bakgrunn som yrkesfisker er det en stor terskel for meg - og egentlig ganske unaturlig - å sette fisken uti igjen. Hvis det hadde vært snakk om truede bestander hadde jeg sett mer fornuft i det, men ikke når det er overskudd. Hmm.. der gjorde jeg det jeg ikke skulle gjøre.. :huh:

Det er nesten for godt til å være sant med en slik utvikling. Når (stort sett) alle andre piler peker i feil retning, hva er det egentlig som gjør at kveita har tatt seg opp så mye? Har evt. oppvarming økt gytemuligheter og overlevelse av yngel? Er dette bare et blaff, eller vil bonanzaen holde seg (gitt at man ikke går amok i beskatningen)?

Mener å huske at jeg leste at restriksjoner i breiflabb fisket hadde en positiv effekt på kveita, men ikke sikker på detaljene rundt dette, eller om jeg misforsto.

Hadde vært interessant å hatt noen svar på dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten for godt til å være sant med en slik utvikling. Når (stort sett) alle andre piler peker i feil retning, hva er det egentlig som gjør at kveita har tatt seg opp så mye? Har evt. oppvarming økt gytemuligheter og overlevelse av yngel? Er dette bare et blaff, eller vil bonanzaen holde seg (gitt at man ikke går amok i beskatningen)?

Mener å huske at jeg leste at restriksjoner i breiflabb fisket hadde en positiv effekt på kveita, men ikke sikker på detaljene rundt dette, eller om jeg misforsto.

Hadde vært interessant å hatt noen svar på dette....

Man skal ikke se bort fra at restriksjonene på breiflabbgarn har hatt en positiv effekt. Jeg tror ikke det er et blaff med mindre yrkesflåten får kjøre på som de vil. Har forsåvidt null tiltro til at fiskeriministeren vil være restriktiv dersom det så mye som ymtes frempå om en økende bestand. Fiskerinasjonen Norge har jo en lang og temmelig kølsvart historie å vise til når det gjelder å nedsable fiskebestander. Å lære av sine feil er visst fremmedord. Når det gjelder økte fangster for sportsfiskere henger nok også dette sammen med økt viten om metoder og plasser, men uten tvil er nok hovedårsaken at diverse tiltak har gitt stammen anledning til å bygge seg opp. Nå får vi bare håpe at stammen fortsetter å vokse slik at den blir levedyktig også i andre deler av landet. En ting er sikkert; dersom kveitefisket hadde blitt begrenset til å omfatte kun linefiske hadde nok bestanden kunnet tåle dette i langt større grad enn om en stor del av beskatningen hadde foregått med trål. Grunnen er at småkveitene hadde kommet bedre ut av det. En trål fanger alt, og eventuell småkveite i en trålpose blir knust. Kroppsformen gjør at de ikke lett slipper ut gjennom rista i en trål. Men den som lever får se. Med et føre var-prinsipp kan man håpe på at bestanden forvaltes på en slik måte at bestanden holder seg sterk, til glede for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@palkr Hva slags andre piler er det du refererer til? Såvidt jeg vet er det stort sett tobis og nordsjøtorsk som er nedfisket. Dvs fiskeri sør for 62graden. Nord for 62 ser det ut som alle bestandene er i vekst. Sild, lodde, sei, hyse, skrei (barents-torsk) kveite mv. Jeg tror nok en økning i havtemperaturer medvirker positivt. Temperaturøkning i sjøen øker produksjon av plankton og åte betydelig og dette vil naturligvis forplante seg oppover i næringskjeden. Når det gjelder breflabbfisket er dette et fiske med opptil 50-60% bifangst av kveite. Breiflabben står spredt og nøkkelen til et godt flabbfiske er bruksmengde. Dvs at det er ikke uvanlig for en sjark å ro med 1000 garn i havet. Vet av flere båter her i kommunen som har sjøver (normalt ett døgns fiske) på opp i 6000kg med50/50 flabb og kveite. Båtene har faktisk større lotter på flabbfiske enn vinterfiske etter skrei. Nå er det restriksjoner på hvor mange garn hver båt kan ha og hvor lenge de kan stå i sjøen. Dette kan redusere beskatningen noe.

Men den største årsaken til at kveitebestanden er i vekst er nok som cb er inne på at trålfangsten er kraftig redusert. For eksempel har det siden 60-tallet vært et svært omfattende reketrålfiske her på Ullsfjorden, Lyngen og Grøtsundet og andre steder. Dette er oppvekstområder for kveiteyngel og jeg vet at de fikk store mengder kveiteyngel i hvert hal. Gullalderen for reketråling tok slutt på 80-tallet og dermed også fjordtrålinga etter reke. Dette sammenfaller bra med min erfaring om at kveitebestanden begynte å ta seg opp på slutten av 90-tallet.

@cb: Enig i det meste av analysen din, men Norge er nok den snilleste gutten i klassen når det gjelder forvaltning av bestander. Også enig i at det burde være forbudt å fiske kveite med annet enn line/jukse/stang. Av flere årsaker. For det første reduserer man kvaliteten vesentlig med garn. For det andre risikerer man ikke spøkelsesbruk i havet ved brukstap. Hvis du mister ei line slutter den å fiske idet agnet er borte - dvs etter et døgn. Mens et garn kan fiske i månedsvis og kanskje årevis. Det var nettopp på TV om hundrevis av urøktede flabbgarn med råtten fisk på fra Nordland.

Har stor tro på at kveitebestanden kommer til å holde seg sterk i uoverskuelig framtid. Foreløpig utgjør sports- og turistfisket en svært liten del av det totale uttaket. Yrkesfiskerne fisker stort sett kveite om høsten og det begrenser seg endel ift avsetningsproblemer.

For øvrig var vi en liten tur i dag. Fikk ei på 30kg. Ettersom det var Jan-Erik som fikk den kunne jeg godt tenkt meg å slippe den uti igjen. Men ikke.. ;)

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor tro på at kveitebestanden kommer til å holde seg sterk i uoverskuelig framtid. Foreløpig utgjør sports- og turistfisket en svært liten del av det totale uttaket. Yrkesfiskerne fisker stort sett kveite om høsten og det begrenser seg endel ift avsetningsproblemer.

Får håpe magefølelsen din stemmer. I og med at kveite heller ikke er en stimfisk vil det være vanskeligere å fiske ut den enn andre arter som går i stim. Vi husker jo hvordan det gikk med silda, tunfisken og makrellen.

Når det gjelder C&R er kanskje det fremste argumentet for sportsfiskere at de har en unik mulighet til å tagge fisk, slik at vitenskapen gis gode muligheter til å skaffe seg mer kunnskap om artens vekst og vandringsmønster, kunnskap som kan bidra til å gi arten et mer egnet vern. Det ligger forøvrig endel snutter på youtube som viser hvordan fisken tailes og deretter får svømme. Via målebånd og en tabell kan man beregne vekta med et par kilo +/-.

http://www.youtube.com/user/per2fish4u

Når det gjelder utstyr til merking tror jeg en henvendelse til Havforskningsinstituttet vil gjøre susen. Alternativt kan man shoppe det her: http://meltontackle.com/categories/tag-release-catch-release-devices/

http://www.captharrys.com/product/Gaffs-Harpoons-Tag-Sticks-Harpoons-Tag-Sticks-Bats/Aftco-Tag-Stick-Head/Gaffs,/92.html

eller her: http://www.tackledirect.com/aftcotagstick1.html

Når det gjelder tailer er det nok like greit å lage noe sjøl. Litt tjukt og stivt synketau er nok langt bedre for fisken enn wire, som brukes på tailere beregnet til laks. Dessuten hadde nok ei diger kveite rivi en sånn i filler.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@palkr Hva slags andre piler er det du refererer til? Såvidt jeg vet er det stort sett tobis og nordsjøtorsk som er nedfisket. Dvs fiskeri sør for 62graden. Nord for 62 ser det ut som alle bestandene er i vekst. Sild, lodde, sei, hyse, skrei (barents-torsk) kveite mv. Jeg tror nok en økning i havtemperaturer medvirker positivt. Temperaturøkning i sjøen øker produksjon av plankton og åte betydelig og dette vil naturligvis forplante seg oppover i næringskjeden. Når det gjelder breflabbfisket er dette et fiske med opptil 50-60% bifangst av kveite. Breiflabben står spredt og nøkkelen til et godt flabbfiske er bruksmengde. Dvs at det er ikke uvanlig for en sjark å ro med 1000 garn i havet. Vet av flere båter her i kommunen som har sjøver (normalt ett døgns fiske) på opp i 6000kg med50/50 flabb og kveite. Båtene har faktisk større lotter på flabbfiske enn vinterfiske etter skrei. Nå er det restriksjoner på hvor mange garn hver båt kan ha og hvor lenge de kan stå i sjøen. Dette kan redusere beskatningen noe.

Det var nok mer en overordnet betraktning. Men det rapporteres at 80% av verdens beskattede fiskebestander er i trøbbel. Lundfuglene dør av sult, så langt opp som til Lofoten. Villaksen går en dyster fremtid i møte. Den beryktende fjøslaksen skal jo ha stadig mer mat, og det må jo etterhvert skaffes fra alternative åte-bestander...

Oppvarmingen som du nevner er jo også en ting (men er ikke 100% overbevist om at det blir stort sett positivt). Forsuring er jo en ting som kommer i tillegg, med mer direkte negative konsekvenser for marint liv. Da snakker vi riktignok noen tiår fremover i tid. En annen ting er hva konsekvensene blir av en oppstart i oljeutvinningen i Nord.

Men vi har det tross alt ikke så værst her oppe i nord. Får bare håpe vi klarer å holde EU-flåten ute, så burde vi ha en fair sjanse. Hvis politikerne begynner å tenke litt mer langsiktig.

Slik det er nå bør man jo absolutt glede seg over de lyspunktene som er. Og utnytte muligetene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok mer en overordnet betraktning. Men det rapporteres at 80% av verdens beskattede fiskebestander er i trøbbel. Lundfuglene dør av sult, så langt opp som til Lofoten. Villaksen går en dyster fremtid i møte. Den beryktende fjøslaksen skal jo ha stadig mer mat, og det må jo etterhvert skaffes fra alternative åte-bestander...

Oppvarmingen som du nevner er jo også en ting (men er ikke 100% overbevist om at det blir stort sett positivt). Forsuring er jo en ting som kommer i tillegg, med mer direkte negative konsekvenser for marint liv. Da snakker vi riktignok noen tiår fremover i tid. En annen ting er hva konsekvensene blir av en oppstart i oljeutvinningen i Nord.

Men vi har det tross alt ikke så værst her oppe i nord. Får bare håpe vi klarer å holde EU-flåten ute, så burde vi ha en fair sjanse. Hvis politikerne begynner å tenke litt mer langsiktig.

Slik det er nå bør man jo absolutt glede seg over de lyspunktene som er. Og utnytte muligetene :)

Du har nå listet opp de største truslene mot villfisk generelt og vill-laks spesielt. Det jeg anser som den største trusselen mot norske fiskebestander inkludert vill-laksen er nettopp EU-flåten, oppdrettsnæringa og den norske kyniske oljenæringa. Når det gjelder global oppvarming vil det på kort sikt ha gunstig innvirknig på bestandene ihvertfall så langt nord som vi bor. På lengre sikt er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@cb: Enig i det meste av analysen din, men Norge er nok den snilleste gutten i klassen når det gjelder forvaltning av bestander. Også enig i at det burde være forbudt å fiske kveite med annet enn line/jukse/stang. Av flere årsaker. For det første reduserer man kvaliteten vesentlig med garn. For det andre risikerer man ikke spøkelsesbruk i havet ved brukstap. Hvis du mister ei line slutter den å fiske idet agnet er borte - dvs etter et døgn. Mens et garn kan fiske i månedsvis og kanskje årevis. Det var nettopp på TV om hundrevis av urøktede flabbgarn med råtten fisk på fra Nordland.

Flott innlegg med mye fornuftig blant annet om reketrålingen skader på bestanden(der er den store stygge ulven) osv. Likevel steiler jeg litt når jeg ser begrunnelsen for å ha et forbud med garnfiske kontra line/jukse/stang. Du glømmer å nevne den siste årsaken dvs begrense kveitefisket så mye at alle og hvermann kan hente seg en kveite på 40 kg på håndsnøre. Kanskje det er det som skal til? Allerede nå er bestanden blitt så stor i forhold til markedet for kveite at prisen er helt ødelagt. I dag får man 27- 30 kr pr kg (for 3- 4 uker siden opptil 54) og det er et tidsspørsmål før prisen dumpes(oppkjøpers pris). Et garnforbud angriper en yrkesgruppe og det er ikke veien å gå, ihvertfall når bestanden er så "frisk" som den er nå(noe som bekreftes av alle). Med slike priser må en yrkesfisker ta flere hundre kg i uka for å få det til å gå rundt(dessverre, og det fører til mere garnbruk). På vegne av pensjonistene som tjener noen kroner ekstra på kveitefiske så har jeg bare en ting å si: Vel forunt! Når det gjelder urøktede garn så finnes det dessverre useriøse fiskere uannsett type bruk.... Foreslå heller et system for å kvitte seg med slike.... Alle typer garnfiske sliter med det samme, skal vi forby all garnfiske? Eller er kveita for "verdifull" eller truet?

Når det gjelder kvaliteten på kveita så kan den forringes noe når den står lenge i garna. Likevel er det aller meste som taes på garn fantastisk god matfisk. Kveita vi kjøper i butikk, vakumpakket, er ofte forbundet med kveite med dårlig kvalitet. Dette har lite å gjøre med at fisken er garnfisket, men hva som skjer med den mellom fiskeoppkjøper til ferdig vare.... Det er her kvaliteten forringes.

Når det gjelder fjordtorsken så er den langt mer utryddingstruet ifølge fiskeriforskere og da går jeg utifra at du foreslår at stang/håndsnøre og lina forbys da det knertes altfor mye småfisk. Kjør heller på med stormaskede garn slik at man unngår småtorsk osv(ja, noe så flåsete)....

Ja, ja... Fikk det vel ut på et vis... La oss alle kose oss med den voksende kveitebestanden, og ikke lage regler som ekskluderer noen(særlig de som skal leve av det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke lage regler som ekskluderer noen(særlig de som skal leve av det).

Enig, og de var der før oss. Jeg misliker også sterk hakking på de meneskene som risikerer livet sitt for "brød på bordet". Hakk på finansfolk og meklere istedenfor- de bare flytter på tall og driver med kynisk spekulering uten å skape noe for samfunnet. ( jeg fikk det ut , jeg også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, og de var der før oss. Jeg misliker også sterk hakking på de meneskene som risikerer livet sitt for "brød på bordet". Hakk på finansfolk og meklere istedenfor- de bare flytter på tall og driver med kynisk spekulering uten å skape noe for samfunnet. ( jeg fikk det ut , jeg også)

støtter deg der.

Hører ellers at fiske der ute har vært elendig i det siste, verken fin torsk eller sei og hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg selv vært yrkesfisker i 5 år og rodd både med garn og line. Jeg mente ikke å hakke på mine yrkesbrødre - jeg respekterer dem alt for mye til det. De har tross alt et av Norges farligste yrker.

Og det er udelt postivt at pensjonistene og andre kan gjøre seg noen ekstrakroner på kveitfiske. Noen fordeler skal man ha ved å bo i distriktene i Nord.

Jeg er også enig at turistfiske/sportsfiske ikke bør gå på bekostning av yrkesfiskerne. Men turistfiskenæringa er kommet for å bli og da må man gjøre det beste ut av det. Jeg planlegger å kombinere yrkesfiske med havfiskeguiding. På denne måten kan turistene fiske så mye de vil og det som overstiger utførselen leverer jeg på båten. Jeg kan også fryse inn utførselskvota samt eventuelle trofefisker. Jeg tror dette er veien å gå og man får da også en bedre kontroll med smuglingsproblemer og øvrige konflikter med næringa.

Men jeg er motstander mot garnfiske. Jeg har personlig med min beskjedne drift druknet tusenvis av alke, ærfugl, havhest, kobbe, oter, nise, skarv, lunde osv, osv. som er gått i garn. Samt dumpet store mengder rotten torsk fordi det ble kuling et par dager og vi ikke fikk dradd garna. Og spøkelsesbruk oppstår ikke bare pga av dårlige næringsutøvere - det skjer faktisk uhell også. Jeg forutsetter på bakgrunn av uttalelsene til pulpfishing at han har rodd fiske og derfor - som meg - har opplevd skikkelig uvær hvor man har mistet bruk eller har blitt tvunget til å kutte ilen. Dette er "ulemper" man ikke har med linefiske e.l. I tillegg til kvalitetsgevinsten man har med jukse/linefiske bidrar det til mer sysselsetting og har derfor gunstig sosialøkonomisk effekt.

Jeg er imidliertid 100% enig i at en god del finansfolk og meklere er samfunnsunyttig/samfunnssnyltere.

Når det gjelder fjordtorsk/kysttorsk så er jeg enig at man bør trå varsomt og begrense uttaket. Men hvorfor er det lite fjordtorsk? Er det tilfeldig at fjordtorsken er borte i de fjordene der det drives oppdrett? Og hvorfor er det alltid den lille mann som må betale regninga?

Ellers imøteser jeg en god debatt, men vennligst ikke tillegg meg meninger eller holdninger jeg ikke har eller har forfektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke spessifikk ment til deg Nikolaissen smile.gif dog mer til at det alt for ofte hakkes til yrkesfiskere fra noen sporstfiskere. Ellers fint innlegg som også viser at alle yrker har sine baksider og det er jo trist at en god del "uskyldige" dyr som garnet ikke er ment til går med. Ellers enig med at garn kan dessverre ta for mye bi-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel lest litt her og der, og det tok litt av... Som sagt godt å få blåst litt ut. Har fisket en del, men ikke som yrkesfisker blad B. Har derfor fått en god del torsk, men ingen sel, fugl eller noe annet. Og ja, jeg har kastet ødelagt fisk bla pga pirål/uvær. Har mistet bruk og, men har soknet etter det og tatt det opp. Ikke alle som tar seg bryet dessverre... Forstår at man blir frustrert når bruk blir stående og skremme fisk etter 4-5 dager, for fisken vil sky området. Jeg tolket dessverre ditt tidligere innlegg slik at det var spesielt garnfiske rettet mot kveite du var imot og ikke generelt. Hadde eg i tillegg vist at du ønsket å drive med havfiskeguiding så hadde jeg i enda større grad trodd det var for å mele din egen kake.... At du er imot all type garnfiske setter alt i et helt annet søkelys, noe som gir et helt annet utgangspunkt i debatten om garnforbud. Ser nå at dine argumenter er langt mer fornuftig sett i et slikt lys.

Når det gjelder fjordtorsken så er det i fjordholle vårt en del folk som ikke vet hva det er. Noen år blir innsigtorsken igjen i fjorden, og da tror mange at fjordtorsken er "berget". Fjordtorsken ser annerledes ut her, og oppholder seg på bestemte områder spesielt dypt der det er rekeforhold. Mange bruker altså begrepet fjordtorsk om feil type torsk... At den er gått tilbake er helt klart, men den er her fortsatt hvis man treffer på den... Noen forskere tror at fjordtorsken kan gå ut av fjordene når innsigtorsken går ut etter gyting(lest i fiskeribladet el for en stund siden). Har visstnok bla noe med mattilgang å gjøre og sikkert flere andre faktorer. Kanskje den ikke er så svak som vi tror? Kanskje vandringsmønsteret gir så voldsomme variasjoner kombinert med overfiske? Kanskje man på sikt kan snu problemstillingen; hvorfor blir ikke fjordtorsken igjen i fjordene? Kanskje oppdrett og temperatur spiller inn....

Oppdrettsanlegg er vanskelig å trekke konklusjoner om. Når det gjelder gytetorsk så ser det ut som om den noen år skyr og andre ganger ikke bryr seg i det hele tatt.... Mon tro om det er det samme med fjordtorsken? Ser ut til at fjordtorsken legger seg på dypt vann helt til vanntemeperaturen blir lavere og dermed trekker mot grunnere områder(utifra min lille erfaring). Kanskje derfor man ikke finner fjordtorsk ved oppdrettsanlegg? Det var bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å ekskludere noen fra fiske mener jeg på generelt grunnlag at det faktisk kan være på sin plass så lenge fisket de bedriver kan utgjøre en vesentlig fare for bestanden. Er ikke rekefiskere ekskludert i de aller fleste lakseelver kanskje, og det på et langt tynnere grunnlag enn folk som garner i områder med til dels skjøre bestander av annen fisk? Et klassisk eksempel, i ferskvann riktignok, er et såkalt "næringsfiske" som foregår i elva Kvenna som renner inn i Møsvatn på Hardangervidda. Her sperres denne gyteelva med grovmaskede garn i perioden når gytefisken går på elva. Resultatet har vært at bestanden har gått kraftig ned, på grensen til kollaps. Ellers kjennetegnes jo garnfiske ved at det høster ganske ukritisk hva arter angår, og som det også nevnes, dersom været ikke tillater at man får røktet garna, ender man fort opp med et garn fullt av råtten fisk. Når det gjelder kveite ble jo nesten hele stammen i Skagerak utfisket i løpet av et par år når man oppdaget gytefeltene utenfor Langesund, så måtehold og strenge kvoter er på sin plass om man ikke skal oppleve at stammen fiskes ned igjen. Stammen er sterk nå, la den også forbli det i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Når det gjelder å ekskludere noen fra fiske mener jeg på generelt grunnlag at det faktisk kan være på sin plass så lenge fisket de bedriver kan utgjøre en vesentlig fare for bestanden

....

Helt enig! Verden forandrer seg, om man må tilpasse seg deretter. Skjønner at det er ergerlig for de som har handlet garnbruk for en formue, men det er vel værre hvis grunnlaget skulle forsvinne totalt? Så vidt jeg kan forstå er det tross alt bare snakk om å eksludere metoder, ikke yrkesgrupper.

Kan jo nevne som en kuriositet at på østkysten av USA er det yrkesfiskere som høster av bass-bestanden med stang. Pga at det er eneste lovlige metode.

Jeg planlegger å kombinere yrkesfiske med havfiskeguiding.

Det blir antagelig en tur til Håkøya i konfirmasjon i sommer. Det er vel i ditt nabolag? Hvor mye tar du for et heldagskurs i jigging? :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir antagelig en tur til Håkøya i konfirmasjon i sommer. Det er vel i ditt nabolag? Hvor mye tar du for et heldagskurs i jigging? :huh:

Håkøya er under en times kjøring herfra. Så det kan vel bli en tur ^_^ Bare ta kontakt utpå våren så blir vi enig.

@pulpfishing: Velskrevet innlegg med tegn til storhet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut! Får ta med den store stanga og snella da :P

hiver meg med til sommern ves det blir stor tur:P man skulle jo egentlig ha planlagt FS tromsø tur?=P

tar rundt 5 min å kjøre til håkøybrua her ifra, ta med meite utstyr vis du liker det, har dratt 2,5kgs rødspette der.

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hiver meg med til sommern ves det blir stor tur:P man skulle jo egentlig ha planlagt FS tromsø tur?=P

tar rundt 5 min å kjøre til håkøybrua her ifra, ta med meite utstyr vis du liker det, har dratt 2,5kgs rødspette der.

God plan! Tipper det er flere som kunne tenke seg et intro-kurs i kveite jigging :)

Meite fra brua høres artig ut, det vil nok guttungen være med på også. Regner med at du tar jobben som guide? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God plan! Tipper det er flere som kunne tenke seg et intro-kurs i kveite jigging :)

Meite fra brua høres artig ut, det vil nok guttungen være med på også. Regner med at du tar jobben som guide? :rolleyes:

hehe ja hadde vært spennende å prøvd DU skjønne det var en tre bru før. Men så pusset de den opp og kledde den i betong, etter det har jeg ikke fisket dær. SÅ blir sikkert spennende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.