Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite Action


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Gratuelerer, "Nikolassisen"!!

Nydelig kveite nok en gang!!

Synd med Rana'en. Håpe både den og motoren har overlevd havariet!

Sitt forøvrig ute på flåta i sørøysundet med sørvest-stormen midt i fleisen.

Hvis båtene skulle slite seg må nok pullertene ryke, de er me eller minde bendslet fast :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten har fått skader på vindskjermen. Ellers er den uskadet. Har en ekstra bakke liggende, flytter bare vindskjermen over. Men gjør ingenting før forsikringa har sagt sitt. Motoren har jeg spylt med WD40 overalt hvor jeg kommer til. Har også hatt motoren i gang og latt den gått litt, men den går ikke som den skal. Høres ut som tenningsfeil. Regner med at motoren kondemneres, alt som har vært under (sjø)vann blir aldri det samme. Etterhvert vil elektriske og elektroniske komponenter begynne å svikte og da spørs det om det er lønt å begynne å reparere.

Har grublet litt på hva som har skjedd. Båten har jo ligget i fortøyninga i årevis og i mere vind enn dette. Det regnet noe infernalsk natt til lørdag. Dette har nok gjort båten tung og kombinert med sterk vind motsatt vei av straumen har sjøen vasket over rekkene. Sånt som skjer..

Når det gjelder kveitfiske har jeg inntrykk av at ho ligger mer i kantene mot grunnene no. Og i djup-partiene imellom. Roy-Tore har fått noen fisker på rundt 30 meter. En annen kompis fikk også ei på samme djupta her om dagen og det gjorde jeg også. Jeg blir å satse på dybder fra 20-50 meter heretter. Har også tenkt å prøve ei djuprenne ute på Hammarfjorden på ca 200 meter hvor gamlingene bruker å få store kveiter på vad. Men da må man nok bruke hel sei eller sild. Er usikker på hvordan shadene reager på dyp over 50 meter. Sannsynligvis blir det bare en liten hard gummiklump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Stormjiggene skal funke greit ned til 100 meter i hvertfall. Har fått storsei på godt over 100 meter på dem.

Men på dypet kan det vel være en fordel å satse på GT, dvs. den selvlysende jiggen.

Uansett ville jeg nok gått for en hel sei eller sild til kveitefiske dypere enn 60-70 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott kveite, det rykker som besatt i jiggearmen, skikkelig synd med Rana`n , du får vel stå å haike i Langsundet når "grålynet " passerer :blush::) Tror fortsatt mulighetene er der, minner om fjorårets støreste kveite som ble tatt grunt i Kvalsundet i midten av november. Nå må det bare bli litt stille vær sånn at man kan lurer sæ ut uten å bli sjøsyk inni havna...

Det kom ellers litt nytt stasj fra Junaiten som jeg klør etter å teste. Nye Shimano baitrunner 12000D som jeg tror skal være nydelig til vertikal jigging, 7 fot 30- 50 lb spinnstang, samt 10 talls Musky Mania Jakes woblere. Shimanoen er godt spekka, 25 lb max brems, masse kulelager, over 300 m relevant braid, baitrunner funksjonen fungerer som frikobling av spolen så man slipper å felle bøylen ved nedslipp. Teorien er at det er mer behagelig å sveive på et spinnhjul med mye jigging + at det er mer behagelig å kjøre fisk og pumpe lenge med spinnhjul.

90577_s.jpg

90578_s.jpg

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ellers litt nytt stasj fra Junaiten som jeg klør etter å teste. Nye Shimano baitrunner 12000D som jeg tror skal være nydelig til vertikal jigging, 7 fot 30- 50 lb spinnstang, samt 10 talls Grandma Jakes woblere.

Det der så snasent ut! Blir spennende å høre hvordan haspel-jigging etter kveite funker.

Ble det ikke veldig dyr frakt når du bestilte stang i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ellers litt nytt stasj fra Junaiten som jeg klør etter å teste. Nye Shimano baitrunner 12000D som jeg tror skal være nydelig til vertikal jigging, 7 fot 30- 50 lb spinnstang, samt 10 talls Grandma Jakes woblere. Shimanoen er godt spekka, 25 lb max brems, masse kulelager, over 300 m relevant braid, baitrunner funksjonen fungerer som frikobling av spolen så man slipper å felle bøylen ved nedslipp. Teorien er at det er mer behagelig å sveive på et spinnhjul med mye jigging + at det er mer behagelig å kjøre fisk og pumpe lenge med spinnhjul.

Så spennende ut, både stanga, snella og woblerne. Får satse på at du får testa utstyret mot sensoren (storkveita) til helga. Jeg skal stå i støa og haike :closedeyes:

Men bare for å kverulere litt: Er ikke spinnstang det samme som multiplikator-/ambassadør stang? Dette er jo haspelutstyr.

Når du nevner det så husker jeg jo den store som ble tatt på Kvalsundet i fjor. Var jo i avisen også. http://www.maribell.no/storkveita.html

Har forresten snakket med forsikringa. De kunne lettet - og med en triumferende tone konstatere at forsikringa kun dekte brann og tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende ut, både stanga, snella og woblerne. Får satse på at du får testa utstyret mot sensoren (storkveita) til helga. Jeg skal stå i støa og haike :closedeyes:

Men bare for å kverulere litt: Er ikke spinnstang det samme som multiplikator-/ambassadør stang? Dette er jo haspelutstyr.

Når du nevner det så husker jeg jo den store som ble tatt på Kvalsundet i fjor. Var jo i avisen også. http://www.maribell.no/storkveita.html

Har forresten snakket med forsikringa. De kunne lettet - og med en triumferende tone konstatere at forsikringa kun dekte brann og tyveri.

du får bare fyre lille rana'en=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare for å kverulere litt: Er ikke spinnstang det samme som multiplikator-/ambassadør stang? Dette er jo haspelutstyr.

Er sannelig ikke sikker, Melton tackle kaller stanga "Composite Big Game Spinning Rod", de kaller stenger til multiplikator "conventional rod", vet ikke om det er tradisjon for å kalle denne typene haspel el spinn stang. Stanga virker veldig bra aksjonsmessig. Melton Snella balanserer perfekt. Jeg prøver en ny vri ang snøre med to meter tjukk nylon bitetafs, 20 meter 100 lb braid og resten 65 lb braid for lengden sin del. Får se hvordan dette går. Er enda på forhandlingsstadiet med regjeringa ang tur til helga...

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare for å kverulere litt: Er ikke spinnstang det samme som multiplikator-/ambassadør stang? Dette er jo haspelutstyr.

Er sannelig ikke sikker, Melton tackle kaller stanga "Composite Big Game Spinning Rod", de kaller stenger til multiplikator "conventional rod", vet ikke om det er tradisjon for å kalle denne typene haspel el spinn stang. Stanga virker veldig bra aksjonsmessig. Melton Snella balanserer perfekt. Jeg prøver en ny vri ang snøre med to meter tjukk nylon bitetafs, 20 meter 100 lb braid og resten 65 lb braid for lengden sin del. Får se hvordan dette går. Er enda på forhandlingsstadiet med regjeringa ang tur til helga...

blir bare skit vær til helga=(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport fra helgas kveitesatsing:

Lørdag var det dags for ny tur med "Grålynet" til "Persa". Vi hadde avtalt å møtes i Mikkelvika kl 08.00 sharp. Jeg hadde glemt at jeg skulle kjøre over fjellet og hadde ikke lagt om til vinterdekk. Oppå fjellet var det jo full vinter så det var vel ikke helt forsvarlig å kjøre med de blanke sommerdekkene mine. I tillegg var det strødd med elgjegere etter veien som lå og lodet etter veien og kikret fra bilene sine. Men jeg kom fram til slutt og heldigvis lå Anytecen i kaia.

vinter.jpg

Vi la oss til ytterst på Bårdset og det gikk ikke lang tid før den første kontakten kom og vi så også fisken på ekkoloddet. Etter ei stund kommer det en Tromsøregistrert Selfa speedsjark med 4 medlemmer av forumet som vi kjente igjen som Obbien, Onkelkim, Marcus og Trulsolsen. De la seg til i samme området som oss og jeg venter spent på rapport fra den kanten.

Selfaspeedsjark.jpg

Etter at vi hadde hilst på disse gutta gjorde vi et flytt til ei grunne litt lengre ut og etter et kort drift kom et kontant rykk i stanga. Stangtuppen ble klasket i vannflata med et smell. Rett etterpå begynte det å stramme opp og jeg satte tilslag. Det kjentes ut som en voksen fisk og adrenalinet begynte straks å flomme ut i blodet. Etter et kort utras slipper fisken og jeg sveiver opp jigen til båten i full fart. Når jigen er med båten kommer kveita opp til båten liksom for å studere oss før ho siger til botn igjen. Vi anslår fisken til rundt 50kg. Heftige greier..

Jeg har lagt merke til en stor hvit båt som har flyttet seg gradvis utover sundet helt attmed land på Nord-Kvaløya. Til slutt har vi båten på siden av oss og vi ser til vår store overraskelse at det er Kristian Keskitalo fra Wildwater. Han har leid en 42 fots Targa hos Lyngen Havfiskecamp og har med seg en skokk finlendere og et filmcrew fra Finsk TV4. Vi veksler et par ord med han før vi gjør et nytt flytt.

ArcticPrince.jpg

Når det er en halvtime igjen av floa flexer plutselig stang til Geir i en heftig bøy. Vi får oppleve en ny kamp og det er svært viktig å ikke miste denne fisken. Geir har investert i nytt haspelutstyr og får testet både stang og snelle til gagns. Etter en lang kamp med mye gi og ta gjør jeg meg klar med kroken og akkurat idet jeg skimter en stor skygge under båten retter stanga seg opp. Skuffelsen er stor i båten når vi skjønner at enda ei storkveite har gått tapt. Vi diskuterer om ting kunne vært gjort annerledes, men må bare innse at dette er en del av gamet.

Storkveita-1.jpg

Rett etterpå ser jeg at det skjer noe i Targaen og vi går bort til Keskitalo for å se hva som skjer. En av finlenderne har tydeligvis fått på en stor fisk og det er mye oppstyr i båten. Etter en stund kan Kan Keskitalo dra inn ei pen kveite på 57kg inn på badeplattformen bak båten.

Keskitalo.jpg

Klokka 14 måtte vi avslutte. Litt skuffet over nok en tur med 2 tapte storkveiter. Men en ting er sikkert - jeg må tilbake en gang til før sesongslutt. Jeg godtar ikke å avslutte sesongen på en sånn ussel måte :lol:

Jeg er forresten veldig spent på hvordan det gikk med gutta i speedsjarken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei opplevelse å jigge med haspel, fin ergonomi og avslappende måte å jiggen noen timer på, det jeg ikke likte var alt snøretvinn som kommer når man sveiver på haspel og bremsa slurer, dvs spolen står stille og bøylen går rundt, hmm. ikke sikkert at dette er no å satse på likevel?

Du skal ikkje sveive når bremsen slurer. Det er første bud ved haspelfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei opplevelse å jigge med haspel, fin ergonomi og avslappende måte å jiggen noen timer på, det jeg ikke likte var alt snøretvinn som kommer når man sveiver på haspel og bremsa slurer, hmm. ikke sikkert at dette er no å satse på likevel?

Litt tvinn er vel ikke til å unngå når storfisken går på...

Du får legge inn en liten pause mellom storfiskene, hvor du tar en sving med båten og slipper ut alt snøret med tvinn på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det forhold til en siste (?) tur allikevel. Det har vært endel stang-ut i det siste og når Geir og "Grålynet" passerte Langsundet i dag var jeg snar og hoppe ombord. Revansjelysten etter 2 tapte kveiter forrige helg var stor, men vi måtte vente lenge før det skjedde noe. Fra kl halv elleve til kl 15 i ettermiddag var det null aktivitet.

Men så la vi oss til på et grunnparti hvor det var mulig å se botn. Jeg hadde vannkikkerten med og begynte å studere botn med den. Etterhvert kom det til ei lita kveite på 4-5kg som fulgte jigene med stor interesse ei stund og vi tok det som et godt tegn. Jeg satte kikkerten fra meg og jiget litt, men det virket dødt så jeg la stanga fra meg i båten og satte kikkerten i havflata igjen. Og det første jeg ser er ei større kveite som gjør flere hissige utfall mot jigen. Jeg setter fra meg kikkerten igjen og tar godt tak i stanga, Men nå er fisken og kretser rundt bastard-jigen til Geir isteden. Den såkalte "Stoyber-jigen". Og det tar ikke lang tid før fisken tar jigen til Geir. Fisken gjør noen ville utras, men kommer etterhvert til båten og jeg setter kroken i haka og løfter den inn i båten. Det er en fin fisk på 12-15kg. Herlig følelse og endelig få en fisk over rekka :lol:

Etter et par drift flytter vi tilbake og det tar ikke lang tid før en ny fisk har tatt bastard-jigen til Geir og denne virker større og vi må kjøre etter med båten. Når vi nesten har nådd igjen fisken snur den og ei stund er det slakt snøre og vi tror fisken slapp unna. Men så strammes snøret opp igjen og kampen fortsetter. Når fisken kommer til båten klarer jeg å bomme med kroken og får bare feste ytterst i skinnet i leppa. Og som ikke det er nok begynner fisken å vri seg slik at treble kroken hekter seg over kveitkroken samtidig som kroken vris løs av skinnet og plutselig er fisken laus. Skamfull må jeg se på at fisken forsvinner :lol: Heldigvis er Geir sporty og tar hele episoden med stor ro.

Nå flytter vi til grunna hvor jeg mistet min fisk forrige helg. Og etter et kort drift kjenner jeg et kontant napp og så risting i stanga, Jeg følger på med stangtuppen, men når ikke å gi tilslag før det er beintungt og stanga er i full flex. Fisken har massiv tyngde og bare siger fra båten. Vi må hente inn fisken flere ganger, men i løpet av 10 minutter har jeg enda ikke klart å løfte fisken fra botn. Geir begynner å gjøre i stand harpunen når det virker som at fisken har lagt seg i ro. Etterhvert virker det som at fisken letter fra botn, men så kommer et par harde rykk og fisken er laus. Skuffelsen brer seg i kroppen - jeg var sikker på at denne fisken satt godt. Og nå begynner det å bli så sent at vi må begynne å tenke på hjemveien så jeg må bare innse at det blir nok en ussel dag for Nikolassisen :blush:

På hjemveien kjører vi over mange gode kveitplasser og jeg spør Geir om vi ikke kan gjøre ett drift på en av dem. Og det gjør vi. Vi legger oss til på ca 40 meter - i kanten av en grunntopp. På grunn av vind og strøm driver vi med over 3 mils fart og det er vanskelig å holde kontakt med botn. Men vi har ikke driftet mer enn ett minutt når det blir kontant tyngde hos meg. FIsken har en helt annen oppførsel enn den jeg mistet - denne er mye villere med harde rykk og mange utras. Men fisken kommer ganske fort til båten. Men snur tvert og raser rett til botn igjen. Det er svært viktig å ikke miste denne fisken, men jeg aner uråd når jeg ser at kun treblekroken er fast. Og det i ei tynn skinnfille. Så når vi får fisken til båten en gang til får den ikke mindre enn ett spyd og 2 kveitkroker i seg og det er vannvittig herlig å få fisken over rekka. Når fisken ligger på dekk er det smått ubegripelig at det dårlige krokfestet holdt. Men det man skal ha får man.... Fisken er mellom 20-25kg.

Nå har jeg fått roen og kan avslutte sesongen for i år. Men hvem vet - det kan enda bli muligheter....

Lærte for øvrig endel nytt i dag. 1: Harpun kan være et bra supplement til kveitkrok. 2: Bastardjigen fanger kveite. 3. Kveitkrok egner seg best til de største kveitene. 4. Og vi har en ny "hotspot" på GPS`en

Beklager at vi ikke fikk tatt bilder - ble fri for strøm på mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:P:D Kveit- krok Nikolaisen fikk seg en nesestyver idag.. Han har måtte innrømme at kveitspyd har sin misjon, for å ta han LITT i forsvar er det ikke lett å sette en krok fra under haka og ut munnen i rullende sjø, det hjelper heller ikke spesielt å slå løs i ørska på hodet til kveita med backup- kroken.... :D Nå skal det nevnes at jeg gjorde NØYAKTIG det samme med Frank sin fisk idag, forskjellen var bare at jeg hadde satt spydet FØR jeg begynte å depple med alle disse krokene :D . Uansett, Frank er en fin fyr å ha med på fisketur, jeg trøstet ham med at dette er sportsfiske, turopplevelse, spenning i hverdagen og alt som hører med, antall blodige kveiter på dekk når dagen er over er kanskje ikke det viktigste tross alt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med to småkveiter :D

Og Stoyber fungerte ja...

Så dere har fortsatt tro på å fiske veldig grunt, i kikkdybde, selv om vi er såpass sent på året? Eller bør man legge seg på 30-40 meter?

Hvor dypt var det der du mistet den store? Det var synd. Hørtes ut som et skikkelig flak..

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoyber virket faktisk så lovende at jeg nok kommer til å kopiere patentet :D

Den store tok på 16 meter. Den vi fikk på hjemtur lå på 30-40 meter. Det som er litt spesielt med vakkerplassen (der vi var forrige helg) er at det fortsatt er småsei på grunnene der. Tror kanskje det er derfor ho kommer opp på grunnene når det nærmer seg flo.

Ellers må jeg være enig med persa at opplevelsen tross alt er det viktigste. Det er jævla surt og miste så stor fisk, men til vinteren kommer jeg bare til å huske opplevelsen med den voldsomme tyngda og krafta. Men jeg er tross alt fangstmann med bakgrunn som yrkesfisker og har jo rodd med kveitvad siden jeg var pøbel. Men stangfiske er mer sport og hvem vet - kanskje jeg en dag vurderer C&R også. Men det er en så stor terskel at jeg må venne meg gradvis til tanken. En mjuk start er jo å "relise" fiskene til kompisene til å begynne med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.