Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite Action


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

No skal bare æ glemme å prøve å sove på ei stund. Har hatt en særdeles actionfylt kveitefight i natt.

Here goes:

Tenkte å prøve mæ på Grøtsundet så æ gikk ut i 5tida i går ettermiddag. Startet med trolling med hhv Rapala Magnum ambulansewobler og pro-troll roto chip med hel sild. Trollet på rundt 20 meter. Etter et par timer resultatløs dorging gikk jeg over til driftjigging med giant jighead på ene stanga og baithead og hel sild på den andre.

Flyttet fra den ene vakkerplassen til den andre, men kun noen taretorsker på kontoen så kl 1 i natt gikk jeg hjem.

Men så kom jeg til å tenke på det berømte "siste kastet" og bestemte meg for å gjøre ett forsøk til på en 15metring jeg har ett godt forhold til.

Joda, firte ut på tørreste grunn - først slapp jeg ut Baitheaden og satte den stanga i stangholderen - og så slapp jeg ned jigheaden. Jeg hadde akkurat nådd botn med jigheaden da den andre stang small i bue. 3 harde rykk og så begynte spolen på snella å få fart. Jeg satte fra meg jigheadstanga og tok den andre for å "kjenne" om det var torsk eller kveite. Det var TUNGT!! og spolen på snella gikk fortere og fortere så jeg konkluderte med kveite og satte stanga tilbake i stangholderen og sveiva opp Jigheaden i ei satans fart. Når jeg hadde fått prikkevert den andre stanga unna veien startet artigheta :wacko:

No manglet det bortimot 100 meter snøre allerede og ettersom det var 15 meter dypt der jeg lå sier det seg selv at fisken har kjørt fra båten og mot djupt vatn. Hadde ca 150 meter snøre igjen på snella, men det kom ikke til å vare lenge så jeg startet motoren å kjørte etter.

Etter ei stund kom jeg over fisken igjen å kunne begynne å løfte den fra botn. Jeg brukte vel 10-15 minutt på å få fisken halvveis opp og det begynte å kjennes i ryggen da fisken ruste ut hele arbeidet mitt i ett jafs.

Etter ei ny lang pumping kom det spennende øyeblikket da jeg begynte å skimte fisken. Det var litt dårlig lys og det første jeg så var silda før jeg endelig så en alminnelig stor skygge som kom sigende mot båten. Herlig følelse :lol: Hadde fantasert om at fisken kunne være et sted mellom 30 og 50 kg og det så ut som at det stemte bra.

Så kom det avgjørende øyeblikket. Vet av erfaring at sånne fisker har masse masse krutt igjen når de kommer til rekka første gang så jeg tok det ganske piano og slakket på slurebremsa når fisken lå med rekka. LItt uhøvelig å holde stanga i ene hånda og kveitkroken i den andre å jeg fikk ikke løftet fisken nok før jeg satte kroken slik at kroken ble sittene langt ut i skinnet i haka. Jeg så at dette kom til å gå galt så jeg rykket kroken laus igjen. Og da salva fisken selvfølgelig helt til botn igjen.

Og pumping.... Fisken kommer etterhvert opp til rekka en gang til og denne gangen sveiver jeg inn nok snøre til at jeg kan løfte fisken med hodet ut av vannet. Kveita gaper som regel alltid når hodet kommer opp av vannet og det stemte denne gangen også og dermed fikk jeg setta kroken gjennom haka fra innsiden. Og da er fisken min - garantert.

Herlig! Jeg har berget fisken og tar meg råd til å ta et action bilde med rekka før jeg løfter fisken inn. Etter fire forsåk er dette det stødigste bildet jeg får til :glare:

Kveitamerekka.jpg

Sånne fisker ligger sjelden alene så jeg går tilbake og gjør nytt forsøk. Men etter at et par taretorsker har spist opp silda gir jeg meg å starter hjemturen. Og snakk om maleri på heimveien:

Heimtur.jpg

Fisken veide fine 36kg og vises her sammen med den glade fiskeren:

Egoogkveita2.jpg

Stemningsbilde fra støa hjemme:

Hjemmeista.jpg

Og dette var den uimotståelige fristelsen (Wolker Dapoz`Baithead):

baithead.jpg

Ett siste bilde:

Kveitaombord.jpg

MOAHAHAAHAA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!!!!! Og: Fyttirakkern så dårlig gjort! Har tilsvarende planer i 4 dager fra fredag til tirsdag, men nå stoppet klokken helt opp her ser jeg - ubeskrivelig så sakte klokka plutselig gikk nå!!! Huff - skule ønske jeg ikke hadde lest det her - nå får jeg garantert ikke gjort noe på jobben i dag og i morgen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange slags takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Sild kjøpes på Agnforsyninga. Be om åtesild. Nå er imidlertid småseien kommet så neste tur satser jeg på hel sei.

Forlenget krokfestet på Baitheaden på denne måten fordi jeg ikke hadde stålfortom. Men dette fungerte utmerket. Den bakerste treblen satt langt inne i kjeften på fisken og den satt godt også. Den framste satt under haka og satt heller dårlig.

Ellers var det en drøm å drille fisken på stanga. Kjøpte stang, snelle og downrigger fra Cabelas i fjor og stanga er ei 7-8fots Penn Powerstick 20lbs og snella Penn Senator. Trodde stanga skulle svikte, men fungerte fantastisk. Snella også - jevn fin sluring og god kontroll :)

Nå skal jeg ned i naustet å prikkevere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 300gram Baithead.

No e fisken partert i 7 deler. Og her skal alt utnyttes. En så flott fisk fortjener å bli gjort stas på. Må nok dele med slekta, men har begynt å sysle med tanken om C&R hvis jeg skulle få flere.. Og det er en enorm terskel for en fangstmann.. Love ingenting..

Kveitefileter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.