Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite Action


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Helt vanvittig. GZ.

Har lyst å være med deg på tur en gang..

Det må vel la seg gjøre. Regner med å sette inn båten i november så det er lang sesong igjen. Men jeg drar ofte på impulsturer og ofte med kompiser og deres båter. Men hvis du kan stille på kort varsel ei helg eller en ettermiddag så er det muligheter.

fantastiske kveiter! Får begynne å kjøre rundt å leite etter båten din å finne topspots :blush:

Holder på å installere ny stealth-teknologi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgerapport:

Fikk tilbud om å være med storfiskeren Persa og nybåten i helga. Det sa jeg selvfølgelig ja til :lol:

For å unngå å repetere meg selv fra tidligere rapporter har jeg heller laget en liten bilderapport fra turen. Kan imidlertid si såpass at til tross for at det ikke var optimale forhold hadde vi mye action med fisk både på jig og wobler - største 20 pluss. En god del kontakter og i tillegg var vi så heldig at vi fikk se fisk både på botn (som jaget jigen) og rett under båten - som vi også så på ekkolloddet. Tøft :)

Den gamle Ranaen va liksom ikke så prektig lenger....:

Gammelognytt.jpg

Nydelig ver:

Andammen.jpg

Brdset.jpg

Her e vi helt nede på grunnlinja nedfor Grøtøya - skjæran i forgrunn e siste landpunkt før storhavet:

Flatvr.jpg

På bildet, fra venstre: Grøtøya, Rebbenes, Sandøya, Hattøya, Sør-Fugløya:

Vestover.jpg

Fast fisk :

Fastfisk.jpg

Det va mye liv rundt båten. Masse kobbe og ei og anna tam krykkja:

Krykkja.jpg

Kveita.jpg

Laukvik.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil årets fineste tur :lol: , nesten sydentemp . Synd at strømmen var laber under hele turen, lite drift gjorde forholdene litt labre, men mye fisk var å se ihvertfall. Frank er en jordnær kar og hvem som er storfiskern kan vi lure på? Han er rå med jiggen ihvertfall og iskald i krokingen så mye nytt lærte jeg både om jigging + masse nye spennende fiskeplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjempefin tur i nydelig sommervær. Og med fantastiske omgivelser. Den nord-norske kyst-stripa e rett og slett bare vakker.

Spennende å prøve nye plasser og spesielt en av de nye plassene var svært lovende. Det er på sånne plasser vi har mulighet til å fravriste tjuvsvenskene verdensrekorden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjempefin tur i nydelig sommervær. Og med fantastiske omgivelser. Den nord-norske kyst-stripa e rett og slett bare vakker.

Spennende å prøve nye plasser og spesielt en av de nye plassene var svært lovende. Det er på sånne plasser vi har mulighet til å fravriste tjuvsvenskene verdensrekorden :lol:

=) men hvordan er det å kjøre bakover mot helgøya? bra fiske i det området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjempefin tur i nydelig sommervær. Og med fantastiske omgivelser. Den nord-norske kyst-stripa e rett og slett bare vakker.

Spennende å prøve nye plasser og spesielt en av de nye plassene var svært lovende. Det er på sånne plasser vi har mulighet til å fravriste tjuvsvenskene verdensrekorden :lol:

Skitt fiske sier jeg! Det var forresten et fint bilde av deg i AoF (som kom i postkassa i dag). Blir spennende å se om du drar på sponset fisketur, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skitt fiske sier jeg! Det var forresten et fint bilde av deg i AoF (som kom i postkassa i dag). Blir spennende å se om du drar på sponset fisketur, da :rolleyes:

Ja, det spørs om jeg når opp i konkurransen. Jeg konkurrerer jo i åpen klasse saltvann og det er langt opp til rekorder som småsil på 18gram samt endel andre rekordfangster som jeg kunne fanget med veistikk, sytråd og bøyd knappenål :angry:

Ellers har det vært tamt med kveitfisket i det siste. Nå har det ikke blitt så mange turer pga jakt og andre sysler, men et par turer har det blitt. Det synes på meg som at kveita har blitt veldig forsiktig i oppførselen. Har sett 9 fisker på de 2 siste turene - alle mellom 5-25kg - og alle har vært veldig reservert. Noen har bare ligget på botn uten å reagere på godsakene som har driftet forbi mens andre har fulgt etter jigen/agnet lenge uten å angripe, mens noen bare har bitt i "halen" på shaden. Mon tro om fisken er blitt kroksky eller rett og slett er forspist på småsei? Er det andre som har inntrykk at kveita er småspist eller er det bare meg som har mistet "teken" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveita er nok sikkert småspist, Frank. Du har jo vist tidligere i år at du vet hvordan det skal gjøres :) Spennende å høre om kikkfisket etter kveite.. Det har jeg aldri vært med på, men det virker som du gjør det på hver tur :wacko:

Ser jo at Per og hans gjester også har slitt litt i det siste. Virker som de har hatt noen dager med blanking også. Ellers undersøkte jeg nylig muligheten for å bli med i båten hans, men steilet noe kraftig da jeg fikk prisen.. ikke aktuelt nå i hvertfall..

For egen del har jeg ikke vært ute i båt på snart 3 uker. Nå i helga var planen kveitetur med klubben ut fra Kvaløyvågen, men med vestlig kuling/storm i varselet er det bare å legge inn årene.. ergerlig. Håper virkelig at været blir bra neste helg, da det den 3. oktober vil være 1 dag til fullmåne.

Ellers er egen småbåt tatt inn for vinteren, så hvis det er noen her i byen som har tenkt seg på kveitetur framover er jeg gjerne med som gjest :wacko:

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det spørs om jeg når opp i konkurransen. Jeg konkurrerer jo i åpen klasse saltvann og det er langt opp til rekorder som småsil på 18gram samt endel andre rekordfangster som jeg kunne fanget med veistikk, sytråd og bøyd knappenål :wacko:

Ellers har det vært tamt med kveitfisket i det siste. Nå har det ikke blitt så mange turer pga jakt og andre sysler, men et par turer har det blitt. Det synes på meg som at kveita har blitt veldig forsiktig i oppførselen. Har sett 9 fisker på de 2 siste turene - alle mellom 5-25kg - og alle har vært veldig reservert. Noen har bare ligget på botn uten å reagere på godsakene som har driftet forbi mens andre har fulgt etter jigen/agnet lenge uten å angripe, mens noen bare har bitt i "halen" på shaden. Mon tro om fisken er blitt kroksky eller rett og slett er forspist på småsei? Er det andre som har inntrykk at kveita er småspist eller er det bare meg som har mistet "teken" ?

Ja, det er klart at det blir vanskelig å toppe tobis som når 2-sifret vekt i gram :wacko:

Tipper at ryktet har begynt å gå nå, og at kveita kjenner igjen deg og jiggene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med sjarket ut mot helgøya, øst for karlsøya o.l. Var ekstremt lite liv. Av den fesken jeg fikk var han full av grønnsporing. SÅ jeg tror rett å slett at han ikke tar for han er allerede full av åta. Har jo vært enorme mengder grønnsporing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste som kjenner meg vet er jeg en tanke overtroisk. Men det er en grunn til det. Sånn som forrige søndag da jeg var på rypejakt på Lilletinden hjemme på Gamnes. Mens jeg gikk der i egne tanker datt plutselig navnet "jutetaren" inn i hodet mitt. Dette er en grunne jeg muligens har hørt navnet på for mange år siden, men jeg aner ikke hvor den er. Jeg grublet på dette navnet hele søndagen og i dag dukket det opp igjen. Here goes:

Det har vært et mildt sagt trasig vær de siste ukene og på værmeldinga så det ikke noe lysere ut med stormvarsel fra i natt. Men i formiddag og litt ut over dagen var det meldt sørlig frisk bris så Roy-Tore og jeg kjørte over fjellet med en 15 fots åpen Lasse-båt på tilhengeren med kurs for Bårdsetsundet. Vi setta ut båten i Mikkelvika og tanken var å lure oss ei storkveite før stormen kom. Vi gikk helt ut til Grøtøya med den lille båten og la oss til på samme plass som Geir (persa) og jeg mistet hver si storkveite for 14 dager siden.

Lassebåten:

Lasse15fot.jpg

Etter mange drift uten noe som vi med sikkerhet kunne kalle kveitekontakt flyttet vi til noen grunntopper litt lengre vest i havet. Dette ga heller ikke noe resultat og Roy-Tore studerte derfor kartplotteren for å se etter alternativ. Så sier han: "Hvis vi flytter oss et stykke lengre sør kommer vi til ei grunne som heter jutetaren". Jeg måtte be han om å gjenta navnet for å høre om jeg hadde hørt rett. Det hadde jeg og jeg bestemte oss straks for å prøve grunna. På andre driftet over grunna ser Roy-Tore en stor fisk på ekkoloddet som løfter seg et stykke fra båten - følger båten ei god stund før den går ned til botn igjen. Jeg slipper jigen til botn og vi drifter videre. Botnforholdende består av endel topper med djuprenner imellom og det er vanskelig å holde bunnkontakt. Etter ei stund kjenner jeg et forsiktig napp i jigen. Men det blir bare med det ene nappet. Etter enda ei stund slipper jeg jigen ned for å finne botn igjen, men da stopper jigen etter ca 10cm, så er det litt bevegelse i stanga før jigen fortsetter sin ferd mot botn. Dette var mistenkelige greier, men jeg kommenterer ikke hendelsen overfor Roy-Tore. Så kom til slutt det jeg venta på - det klassiske dunket i stanga - før det strammet godt på. Jeg fikk setta godt tilslag og jeg skjønte ganske raskt at dette var en voksen fisk. Fisken tok på ca 30 meter vatn, men brukte ikke langt tid før den hadde tatt 100 meter snøre og befant seg på 80 meters dyp.

Nå fikk jeg endelig testet nystanga jeg kjøpte hos Fredric på Gotland tidligere i sommer som er en 40punds Lawson med Penn 3/0 og ca 500m 0,36mm PP. Stanga og snella fungerte perfekt og jeg hadde full kontroll hele tiden. Etter ca 15minutts hard jobbing var fisken med båten og vi anslår fisken til en 50 plusser. Jeg trodde den var større, men er som sagt uvant med stanga. Fisken ligger ikke lenge nok med båten til at vi får setta kroken og med et par smell med sporden går det rett til botn igjen. Etter nye 5-10 minutt pluss noen herlige utras får vi fisken til båten igjen og Roy-Tore setter kroken perfekt og fisken kommer ombord.

Som vanlig når jeg driller fisk flirer og babler jeg hysterisk til kompisen:

Drilling.jpg

Vi fisker ei stund til og har noen kontakter av ubestemmelig art. Vi opplever på nytt en fisk på ekkoloddet som løfter seg fra botn - følger båten - og går ned igjen. Men denne gangen har vi ikke kontakt med noe. Etterhvert blåser det opp og vi bestemmer oss får å avslutte. Vi går inn Toftefjorden og når vi kommer igjennom Vargesundet ser vi at sjøen går hvit over Skagøysundet. Vi vet hva som er i vente, men det er bare å begynne å stampe seg over sundet i den grove sjøen - som er alt for grov for den lille båten. Roy-Tore fører den lille båten gjennom uværet med stø hand og etter ei stund kan vi gå i land i Mikkelvika -våt, men dog på land. Per Jonasson og gjester kommer rett bak og vi prater med en av gjestene som kan fortelle om kontakt med stor fisk, men ingen ombord.

egoogkveita-1.jpg

Til slutt må jeg tilføye at grunna har et annet navn, men det er hemmelig :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

147cm/46kg. Fisken hadde forøvrig ei stor skate i magen. Kveita må være en alteter. har tidligere funnet torsk, sei, hyse og rognkjeks i magen på ho. Og har hørt at ho også spiser lundefugl :)

Har fundert litt på om det begynner å bli lite mat på grunnene no. Småseien er fordufta og det er svært lite taregjedd igjen i sundene og fjordene. Tror derfor det kan være en ide å prøve på dypere vann heretter.

Det blir forresten ikke mere kveiteslim i Ranaen i år :D Våkna til et skrekkelig syn i morres. Stormen har fylt båten med så mye sjø at den sank i fortøyninga. Har drevet med bergingsarbeide hele dagen.

bs1.jpg

bs2.jpg

Det blir forsikringssak til uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.