Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite Action


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Grattis nok en gang med fine kveiter. En ting jeg har lurt på: Hvorfor tar så mange av kveitefiskerne bilder bare av blindsiden? Kjedelig!

For det første så er det noe som alle vet at kveita ser større ut når du tar bilde av hvitsida. For det andre så må jeg si jeg ble mektig provosert når jeg ble beskyldt for å ta kjedelige bilder!!! Så i ren frustrasjon dro jeg rett på havet og drog ei på 25kg og ei på 50kg (pluss)bare for å ta actionbilder fra aller kanter ;):D

Here goes:

Hadde lovd å hjelpe en kompis (kveitekompisen) å sette opp en storlavvo til 50-årslaget hans til helga samt hjelpe han å sette ut båten som sto på henger på land. Etter et par tunge løft med lavvoen kjørte vi båten til nærmeste båtrampe og satte ut båten. Dette var i 3-tida i ettermiddag og nå høvde det sånn at det var flo i 6-tida så jeg fikk låne båten og gikk ut for å prøve etter kveita. Jeg ga beskjed til Jan-Erik at han måtte være forberedt på det meste når jeg kom på land...

Jeg la meg til på samme sted som forleden dag med stor tro på at det kom til å bli action i dag også. Men etter et par resultatløse timer hvor jeg driftet over grunnen mange ganger uten napp bestemte jeg meg for å gå på land. Floa var dessuten snart over. Men så fant jeg på å prøve en av de nye plassene jeg hadde blinket ut på sjøkartet og som jeg ikke nådde over sist så jeg la kursen dit. Jeg tredde en dregg inn på enkeltkroken på Stormjigen og satte også på en Gulpmakk. Det geniale med å montere dreggen på denne måten er at dreggen hindrer ikke gangen på jigen ettersom enkeltkroken på jigen er helt løs i øyet på dreggen.

Det gikk omtrent 2 minutter da jeg kjente et par dunk og det ble gradvis tyngre. Jeg satte tilslaget og forsto straks at det var kveite. Fisken kjørte på momentant og det raste snøre av snella i ei forferdelig fart. Det var bare en ting å gjøre - kjøre etter. Jeg kjørte etter fisken et par hundre meter før jeg kom i posisjon å kunne begynne å løfte fisken fra botn. For å gjøre en lang historie kortere kunne jeg etter 3 heftige utras fra båten sette kroken i fisken å løfte den inn i båten. Fin fisk på 25-30kg:

25kilos.jpg

Det som var litt interessant med denne fisken var at enkeltkroken på jigen satt ytterst i skinnet i leppa mens dregge satt godt fast på yttersida munnvika. Uten dreggen hadde jeg mistet denne fisken.

Men det gjorde jeg altså ikke og dagen var allerede berget.

Men jeg måtte prøve en gang til å gikk tilbake i posisjon igjen. Slengte ut jigen og etter et par minutt kom det et nytt dunk i stanga og jeg ga i iveren montant tilslag med det resultatet at fisken datt av etter noen sekunder. men jeg driftet videre - det var fin strøm på stedet og jeg driftet med 2 mils fart - og etter ca 10 minutt kom det et par dunk i stanga og det strammet sakte på. Jeg konsentrerte meg om å vente med tilslaget og når stangtuppen var langt ned i havet og snøret begynte å streve sideveis satte jeg et hardt tilslag. Og jeg skjønte fort at det var et annet kaliber på denne fisken. Fisken kjørte ikke fra båten, men det virket som den flyttet seg att og fram på botn mens den ga noen vannvittig harde rykk innimellom. etter ei stund kunne jeg begynne å pumpe fisken mot båten og når jeg fikk se fisken for første gang (spennende ;) ) skjønte jeg at jeg måtte ta det litt piano så tok først et bilde før jeg bløgget fisken utfor rekka.

50kilosmotbten.jpg

Jeg holdt stanga med høyrehånda og brukte venstra til å bløgge fisken med. Etter at jeg har stukket fisken snur fisken seg mens jeg henger over rekka og den gir meg en kavring i venstreskuldra med sporden. Jeg kjenner slaget godt og blir samtidig våt fra halsen og nedover ermet på venstearmen. Og så kom selvfølgelig et forferdelig utras og den nye PENN-snella får ild-dåpen til gangs. Etter et kvarters tid og 3-4 utras føler jeg at tiden er inne til å sette kroken fast. Det ser ut som fisken er rolig og jeg får satt kroken godt fast i haka. Men fisken var selvfølgelig ikke dau og det blir et basketak utfor rekka hvor vassfokket står rundt båten. Jeg setter alle kluter til å bruker rå makt til å slite fisken over rekka. Det er en utrolig flott og en sjelden tjukk fisk.

2550.jpg

Nå er jeg mer enn fornøyd. Det er dessuten fritt for strøm på GPS`en så jeg starter hjemturen. Jeg sender noen skrytemeldinger i forveien sånn at Jan-Erik ikke skal bli sjokka når jeg kommer på land ;)

Det blir litt fotoseanse i fjæra og jeg passer på å ha brunsida opp sånn at Rage ikke kjeder seg for mye :D

Egomedkveita.jpg

50kilos.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der va fangsten levert på Eide Handel. Mål og vekt på fiskene var 125cm/28kg og 150cm/54kg. De som har tilgang på lengde/vekt-tabell vil se at begge fiskene var i usedvanlig godt hold.

Jeg trengte litt bensinpenger nå ettersom jeg har brukt opp de andre bensinpengene på øl og fiskekort :P

Har forøvrig ingen dårlig samvittighet for å kakke noen fisker. De siste årene har bestanden tatt seg kraftig opp her nord og det er godt tilsig av ny fisk på plassene hele tiden. Jf. Per Jonasson som fisket i Kvalsundet i fjor med et gjennomsnittlig antall fisk pr dag hele sesongen hvorav alle ble merket. I løpet av sesongen fikk han ikke samme fisken 2 gang. Det tilsier et godt tilsig.

Takker for øvrig for svært hyggelige tilbakemeldinger på rapporteringa B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis nok en gang med fine kveiter. En ting jeg har lurt på: Hvorfor tar så mange av kveitefiskerne bilder bare av blindsiden? Kjedelig!

For det andre så må jeg si jeg ble mektig provosert når jeg ble beskyldt for å ta kjedelige bilder!!! Så i ren frustrasjon dro jeg rett på havet og drog ei på 25kg og ei på 50kg (pluss)bare for å ta actionbilder fra aller kanter ^_^:)

Hahaha, så utrolig konge :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 20 august var vi på Bårdsetsundet på kveitesatsing. Fisket hele dagen på alle grunnene, rundt alle holmene og alle støttene. Var ikke antydning til noe som kunne ligne kveite engang. Men det sa jeg egentlig på forhånd. Ante uråd når skippern og ulykkesfuggeln kom kjørende fra Tromsø med tilhenger etter bilen. Og når uløkka i tillegg hadde med seg videokamera for å filme alle kveitene som de skulle stable i tilhengeren var forutsetningen lagt. I tillegg hadde skipper med seg ryggsekk ombord i båten og som om ikke det var nok snudde han båten mot sola ved flere anledninger. Jeg er egentlig glad for at jeg kom helskinna fra hele turen..

Men søndagen bød det seg en ny anledning når en kjenning ringte og spurte om jeg ville være med en tur på sjøen. Jeg satt akkurat og funderte på hvordan jeg skulle utnytte en av disse siste sommerdagene på best mulig måte så det slo jeg til på. Vi la oss til på en hotspot som har gitt kveite før og det tok ikke lang tid før jeg kjente den klassiske dunkinga i jigen. Jeg lot fisken stramme opp mens jeg fulgte på med stangtuppen før jeg satte tilslaget. Jeg skjønte fort på oppførselen at det var en brukbar fisk og antydet 50 kg til Eivind. Fisken var rolig og tung og svømte til å begynne med rolig fra båten. Etterhvert ble utraset villere og villere og vi måtte kjøre etter fisken ca 50 meter før den la seg til ro på 40 meters dyp. Jeg pumpet fisken opp til ca midt i sjøen når det kom et nytt tungt utras til botn igjen. Jeg hadde sluringa på Penn-snella på bortimot maks så jeg visste at utraset måtte koste mye krefter. Jeg fikk etterhvert pumpet fisken opp igjen og fisken åpenbarte seg i det klare vannet og som vanlig er det en fryd å få se fisken første gang den er oppe :wacko: Jeg registrerte imidlertid at det var kun krokspissen på enkeltkroken som satt i haka på fisken og det så ut som et dårlig krokfeste så jeg turte ikke vente på et nytt utras og ga derfor stanga til Eiving og fikk setta kroken i haka på første forsøk. Vi sleit fisken over rekka og med det samme fisken landet i dørken på båten var også jigen løs. Snakk om flaks :wub:

Fisken var i veldig god kondisjon og målte 144cm. Altså ca 40kg.

For øvrig kan jeg neppe kalle ulykkesfuggeln for uløkka lengre ettersom han fikk ei på 35kg i går ^_^

Tungetak.jpg

Inaustet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.