Gå til innhold
Fiskersiden

Vansjø


AID515
 Share

Recommended Posts

Jeg pleier å få bra med gjørs på en 12cm grønn Abu torminator, men mye annet fungere også bra. prøv med wobblere rundt 10-12cm, gjerne i crom, firetiger eller "mort" farge. Sørven tror jeg skulle være grei, men det kan være noe tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske fra land eller båt? Jeg var i Vansjø sist helg, og vanntemperaturen da var på 9 grader på ca 1 meters dybde. Du bør med andre ord fiske ganske sakte enda, og hvis målet er abbor og gjørs bør du også fiske ganske dypt, rundt 5-7 meter sånn cirka. Til dette er pilking (eller kasting hvis du fisker fra land) med jigg å anbefale. Shads (fiskelignende jiiggkropp) på 5-7 cm og hoder på 15-25g er et bra utgangspunkt.

Skal du bruke wobler, så kan det meste fungere av farger. Jeg dorger selv mye med Zalt og Rapala Magnum 18 cm etter gjedde i Vansjø. Begge i flytende varianter, men skal du kaste så er det lettere med de synkende. Magnumen brukes jeg mest i fargene RH og FT, mens favorittene på Zalt er 14 cm i farge 01 og 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å ta med fatter`n og dra til Vansjø til helgen.

Men fattern sier det er spådd nordavind. Er det umulig å få fisk da?

Hvis det er bra hvilken farge og størrelse på wobblene bør vi bruke til gjørs og abbor.

Er det for tidlig å fiske etter sørv der?

Det er ikke for tidlig for sørv, den biter nesten fra isen går. Har fått mye fin sørv i Vannsjø i april tidligere år. Jeg snakker da om meitefiske, gjerne i skumringen.

Har vært et par turer etter gjedda med fluestang i Vannsjø og omegn i det siste, men det har vært svært trått. Er nok litt kaldt i vannet for den slags fiske ennå, men med wobbler eller jigg er vel sjansene større. Stor-bettet kommer når som helst nå, tror ikke nordavind er problemet. Morte-gyting er vel nå like om hjørnet, og da bruker rovfisken å gå bananas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en del gjedde på under 2 kg i år. Fisket da med en gristor spinner med en giga fjer. Fargen var gul (kjøpt på svinesund)

Det har blitt tatt gjedde på både 5,5 og 7 kg i år.

Husk å se opp for de ca 250 skjæra som er i Vansjø.

Skitt fiske.

Hei,kjøpte du den på Nordby eller basaren? Skal ut å prøve gjedda til helga,går ut fra Dillingøya tenkte jeg.Er det flere ramper enn den i nærheten av Våler? Mvh Pistus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør like så greit på denne tråden siden den tross alt heter vansjø :)

Noen som vet om "sjøkart" over vansjø er å oppdrive på nettet. Med skjær og sånt. Evt fins det kart som viser ca dybder over vansjø ?

En annen ting når vi først er inne på det. Hvordan er erfaringene deres med å fiske gjedde i vansjø nå?

Gjedde kan man jo forsåvidt fiske året rundt, men storfisken har jo en tendens til å trekke på dypere vann når det blir varmt i vannet. er Mai en bra måned å kanskje treffe på noen store. Lest/hørt noe rykter om at typisk byttefisk for gjedda gyter nå så det skal visst være bra med liv, men har ingen erfaringer selv med dette.

Var ute selv igår og fikk 5 stk der den største var 2.4 resten var mye smått. Skulle gjerne likt å fått noe med litt størrelse på. Så jeg blir sikkelig redd når jeg redd beistet kommer opp av det grumsete vannet :). Det hadde vært artig det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje, men når er optimal tid for gjeddefiske?

Fiska 2 dager på rad nå og fått 8 stk. største på 2.4 kg. Jeg skulle gjerne likt å fått noe litt større, men det er vanskelig. noen som har noen tips evt? Hører om så mange synes jeg om dagen nå som drar gjedder på 10kg pluss. Nesten så det virker så lett :blush: (skjønner at det kanskje ligger litt mer bak det)

Noen som evt har erfaringer fra vansjø da det er der jeg fisker mest. Hører om mye store gjedder men aldri fra vansjø. Er dette kanskje ikke noe "bra" storgjeddevann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ante meg det. Er jo en relativt svær innsjø. Jeg får bare fortsette å prøve. :)

Det er kanskje lurt å variere på dybdene litt. Har en tendens til å klistre meg oppi sivet når jeg dorger. Der er det kanskje mest smågjedder?

På våren kan man få stor gjedder ved sivkanten, men når det blir varmt i vannet trekker de store ut mot det dypere vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.