Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven jakter på Gigalaksen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Silver har begynt som hare i Gaula :shifty: Igår tok jeg turen til elva, meget tidlig får man si. Har masse mark, og det er for tiden marken som er det beste botemiddelet for å ta laks har jeg merket meg de siste dagene. Med svært få unntak. Elva er iskald, faktisk litt kaldere enn den var for noen dager siden. Da laksen villig tok sluken, bare den gikk rolig, rolig inn mot land. Sånn rundt 5 grader i elva, marken er sluken overlegen er min erfaring. I og med at marken fisker rolig langs bunn. Men når elva er i nærheten av 7 grader, kan sluken igjen begynne å fiske litt bedre, men også da helst i siste del av sweepet sakte inn mot land og rolig strøm. På tross av iskald elv går jeg for det meste med sluken, da å fiske med mark krever litt mere tålmodighet da man fisker over store områder på et meget ensidig og kjedelig strekk på denne vannstand. Litt som å lete etter nåla i høystakken. Men treffer man fronten på en laks på marken så tar den, ingen tvil. Joda, jeg kjenner storlaks på hver runde, men den er meget forsiktig og såvidt lugger eller trekker i sluken og av og til fester den seg forsiktig og løsner etter en kort stund. Så tapsprosenten på sluk de aller siste dagene har vært forholdsvis "stor" hos flere fiskere ser jeg. Jeg hadde et hyggelig bekjentskap med duoen i "Laksegutta" som hadde tatt turen nedpå Borten/Losen. Hr. Ringdal og Claussen, og jeg må si dette var 2 hyggelige karer. Meget moro å se at det er folk som kan å fiske med mark og det som er. Og at de fisker ordentlig med tanke på bevegelse eller bevegelig fiske ! En sjeldenhet egentlig blant de fleste idag. De har skjønt det, mere effektivt er det også :shifty: Jeg gikk med marken i forgårs med hell, da elva steg og ble skikkelig markelv igjen. All laksen trakk helt inn mot bredden på begge sider av elva. Det ble mere "frimerkefisking" og atskillig lettere å ta laksen. Og ikke nødvendig med timesvis av markslenging. Marken skal stort sett hvile frem til elva blir mindre, eller mye høyere. Særlig på rundt 100 kubikk og ned. Jeg gikk runden nedover strekket med mark faktisk også igår med ble raskt lei. Men jeg kjente langdrag på en viss god plass, og ventet vel og lenge og rykket til. Og dro laksen opp fra grunna og i overflata. Og den løsnet. Den fikk seg en real kavring og ble selvsagt aldri så mistenksom en stund. Neste runde ble som vanlig sluken og ingen ting skjedde. Det var ganske så dødt igår morges egentlig. I motsetning til dagen før da det gikk mye laks. Men en og annen laks hang igjen på valdet og var litt småvrien til å ta redskapen ordentlig. Møtte på Laksegutta litt senere på morran på samme plass, og jeg hintet Claussen om at presist der stod det en laks. Og den står der enda. Marken ble prøvd men så kom woobleren frem hehe. Dette var vel minst en time etterpå jeg rykket den opp til vannflata på grunna. Første runde med woobleren, PANG. Den satt klistret fast på utsiden riktig nok (I øyet) og laksen ble selvsagt helt bananas ! Den drog i expressfart oppover elva langs muren og nedover og rett foran fisker og det hele ble mere eller mindre komisk. Artig å filme fisker som kjører laks oppstrøms hehe. Jeg bar inn laksen etter hvert og den kunne slevsagt ikke slippes uti uansett da den var kroket meget stygt egentlig, så den måtte avlives. Ingen tvil. Den hadde nok blitt svært så irritert og dundret til woobler i sinne og fått angelen tjoret fast på utsiden.

Jeg tillater med å vise fisker med en alldeles vill storlaks på 7,5 kilo, tatt på gull woobler og knall oransje (rød?) farge:

2qkupll.jpg

Grattis til fisker.

Det samme skjedde 2 ganger igår, jeg kjente smålugging i sluken. Rapalasluken i messing og knall oransje farge. Pekte ut nøyaktig sted hvor de stod og marken ble redningen for nye laksefiskere :shifty:

Så jeg lurer faktisk på å begynne som guide nå, og lete fram hvor laksen står så er det bare å servere marken så sitter den på kroken hehe. Eller woobler da, den har jo alltid vært jernplater meget overlegen !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å dy meg, men en ny, ung og framadstormende laksefisker er totalt ødelagt ved Gaula`s bredder idet solen gikk opp idag. Regner med det kommer en rapport i løpet av dagen :rock:. Hepp hepp !

Bilder og video fra hele seansen blir foreviget, så stay tuned :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, blir så happy av å se på laksen jeg tok :D hehe...

Men takk for at jeg fikk komme i helgen, jeg storkoste meg!

Ta å vis disse danskene og svenskene hvordan man tar en mega/giga nå da...

Fint at du suger på karamellen Sigve.Nyt det så lenge du kan.Nidelvlaks neste?? Grattis.

Endret av Nidelva.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 24 timers opptak fra åpningsdøgnet i Gaula delt opp i passe størrelse og råkopiert over på DVD, og kjørt inn på harddisken :shifty:

Mange artige klipp og mange kjente fjes hehe. Og når man i ro og fred sitter og betrakter galskapen så må jeg nesten flire. Kan jo nesten lure på om laksefiskere egentlig er helt normal hehe :lolu: Personlig så tror jeg vi har ett par skruer løs i topplokket skal jeg være ærlig. Ser jo fiskere som står der i slaps og neglsprett og gikk uti elva når sola varmet og hadde glemt regnjakke og greier. 4 årstider på en kort stund. Og står der ufortrødent videre i joggesko, gjennomblaut til skinnet og halvveis frys ihjel !

Ikke snakk om å springe på land og finne ly. Neste kast, og enda ett til og kanskje på det neste biter den. Full konsenstrasjon, akkurat som man er i transè. Fascinerende greier egentlig. Hadde psykiatrene funnet ut av denne sykdommen så kanskje det hadde vært medisin å få, men neida. Vi må nok plages i mange år enda. Huffameg, hvor mange minner man får når man ser dette. Når man stod der klissblaut til skinnet og kjente storlaksen dra i opphenget. I bare t-skjorte og joggesko. Og ikke hadde vett til å springe inn og få ly for uværet. For en ubarmhjertig hobby vi har ! Gleder meg til ferie igjen, dvs. når jeg skal på jobb igjen og slappe av (jaja, sånn rent kroppslig da. Men psykisk, forferdelig). Den ordentlige ferien kommer 1. september. Med en viss avtagende aktivitet på nettet for å sjekke vanngrafen, værmelding og børser utover høsten. Bare for å tenke litt på hvordan gytelaksen har det i elva, og at det hadde vært litt kjekt å fiske da også når elva var så perfekt. Den pleier alltid å være perfekt i september :blush: .

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen som Veg fikk, ny pers også. Tror den var 7,84kg. Der i gården går det i hundredeler :lolu: . Grattis til den stolte fisker (og reality-stjerne).

fp6kpk.jpg

Ja det går jo an å fikse litt på bildene da i ettertid :shifty: Litt penere når man tar bort det verste. Gjelle, blod, tauløkke etc.

1675u7s.jpg

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien Schouten boltrer seg i Gaulfosshølen ser jeg :hot: . Steinhard jobbing på gutteklubben grei ! Harde kvoter kan du sette Mr. Kjelden, men dette tør du ikke stoppe. Laksen er stengt inne i hølen snart en måned nå !

Og etter et visst antall utsatt laks der oppe så tek man de største. Tror det blir mye sprengt laks der oppe nå, og har hørt at mye utsatt laks i hølen har stilt seg opp i et rolig parti og der står der svart med laks som er revet. Fant forresten en død laks på 1 meters dybde idag i Gaula. På et rolig parti. Laksen var omtrent 6,5kg. kanskje. Og den hadde en Salamander gullsluk i kjeften. Noen som evt. savner denne sluken så si fra :shifty: Men stor skam å slite av en såpass "liten" laks. Og det er utrolig mange laks som blir slitt av for tiden med altfor spinkelt utstyr ! 0.38 går ikke i ei elv som Gaula, heller ikke 0.40. Samme hvor bra bruddstyrke som står på spolen. Det kan bite på noe svært, ikke så uvanlig faktisk. Laksen ble revemat. (Ikke meg altså). Det er funnet flere sprengte lakser på flere vald har jeg hørt, og har hørt om 5 lakser som er funnet bare på mitt vald. Og enda flere ligger nok på bunn og råtner.

http://www.gaula.no/...unkt=147&page=0

Så er den første 20-kilosen landet i Gaula, var i Gaulfossen dette også. Var en enormt bra dag i Gaula igår, og det blir nok bra idag også nå når elva endelig har klarnet og gått endel ned.

Valdum hadde også en meget god dag igår ser jeg, du skulle vært der nå Rogna !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt vilt for tiden !

"Hjalp" noen dansker idag, de har hatt svært liten suksess med å fange laksen de siste årene. Og ifjor ble det ikke en eneste laks på de 5 karene på hele 14 dagers opphold (kaller seg Bendix Team). Artige fyrer med sans for danske pølser som jeg ihvertfall ikke har kjent makan til :lolu: Men så er de pølsemakere da.

"Skal du gå på godplassen med marken", spurte jeg ?

"Finn fram slukstanga og kjør på med 40 grams sluk, og beveg dere nedover istedet for å stå som saltstøtter og vente på en laks med marken ".

Joda, slukstanga ble funnet fram og resultat: 11,2kg og 8,5kg. på de 2 sønnene. Og en 10-kilos på den ene pølsemaker. Og de kjente storlaks på hvert kast ! Han andre karen regnet jeg med fikk en storlaks også i løpet av den første timen :shifty:

-"Du hadde rett Tor", utbrøt den ene hesblesende pølsemaker når han kom bærende ned med den over 11 kilo ! Selvsagt har æ rett, sa jeg. Må ikke gå med mark når elva er så klar og fin og det er knallfine slukforhold.

Så det ble "litt" liv i lervan i leiren og jeg holdt på å le meg skakt ihjel. Synd jeg ikke tok film, han ene så ikke ut ! Med sand og grus, og masse blod over hele vadebuksa og jakka. Og campingbordet så ut som en slakteplass :lolu: For et syn.

De tegner inn vektene på laksene med lakseblod på siden av campingvogna ! Og nå har de fått doblet skriveriene sine på bare en times fiske. Og begynner å ligne så smått på rever hele gjengen.

Tipper det blir en dram ikveld, og den er også jækla god. Så kanskje jeg tar en tur og sier ja takk (igjen) på en god dram sammen med Bendix Team :shifty:

Sier aldri nei takk til en god snaps !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt vilt for tiden !

"Hjalp" noen dansker idag, de har hatt svært liten suksess med å fange laksen de siste årene. Og ifjor ble det ikke en eneste laks på de 5 karene på hele 14 dagers opphold (kaller seg Bendix Team). Artige fyrer med sans for danske pølser som jeg ihvertfall ikke har kjent makan til :lolu: Men så er de pølsemakere da.

"Skal du gå på godplassen med marken", spurte jeg ?

"Finn fram slukstanga og kjør på med 40 grams sluk, og beveg dere nedover istedet for å stå som saltstøtter og vente på en laks med marken ".

Joda, slukstanga ble funnet fram og resultat: 11,2kg og 8,5kg. på de 2 sønnene. Og en 10-kilos på den ene pølsemaker. Og de kjente storlaks på hvert kast ! Han andre karen regnet jeg med fikk en storlaks også i løpet av den første timen :shifty:

-"Du hadde rett Tor", utbrøt den ene hesblesende pølsemaker når han kom bærende ned med den over 11 kilo ! Selvsagt har æ rett, sa jeg. Må ikke gå med mark når elva er så klar og fin og det er knallfine slukforhold.

Så det ble "litt" liv i lervan i leiren og jeg holdt på å le meg skakt ihjel. Synd jeg ikke tok film, han ene så ikke ut ! Med sand og grus, og masse blod over hele vadebuksa og jakka. Og campingbordet så ut som en slakteplass :lolu: For et syn.

De tegner inn vektene på laksene med lakseblod på siden av campingvogna ! Og nå har de fått doblet skriveriene sine på bare en times fiske. Og begynner å ligne så smått på rever hele gjengen.

Tipper det blir en dram ikveld, og den er også jækla god. Så kanskje jeg tar en tur og sier ja takk (igjen) på en god dram sammen med Bendix Team :shifty:

Sier aldri nei takk til en god snaps !

Ja der var bonus for Camp Bendix i år og ikke så elendig som første uge sidste år :D. Jeg er en af sønnerne som du omtaler og vil da lige tilføje at det kun er 'Pølsemageren' og 'den brede Bager' der af og til fisker med mark. Vi andre med sluk uanset vejr, vind og vand....laksen skal jo have en chance :) ...og så slipper vi for at rende rund med den grimme grønne spand (ugly green bucket) i vesten. :thumbsup: .....Tak for lån af vægten nu da hellige hollændere ikke havde en vi kunne låne da campingvognen var pakket sammen og kørt væk ........"NO WAY - NO WEIGHT". hahaha.

Tak for i år...og for gode råd.....måske ses vi ved hotspot nr 17 til næste år igen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for sist og hils alle :-) Vi sees neste år ja håper jeg. Synd ikke din far fikk inn den store som tømte hans snelle for line. Men han tar nok revansje neste år. Og send gjerne bilder og film dere har tatt. Jeg bestiller også herved en pakke med danske pølser neste år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror vil sende nogle billeder når han kommer hjem fra ferie og jeg mener også at han har en video hvor Sølvræven kører laks. Et sjældent syn... :P

Jeg vil ligge en lille bestilling ind hos Einar (Pølsemageren) og forsøge at huske det til næste år men der er jo laaaaang tid til desværre.

Hils storlaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Åpningsdøgnet i Gaula 2012:

Jeg dro opp til min eiegode elv (sorry kjerring, men jeg har en kjæreste til) et godt stykke utpå ettermiddagen. Og Mao, Løten`s store sønn, var jaggu forlengst på plass. Såvidt jeg husker så kom han og følget kvelden før. Og med seg i følget fra Løten hadde han Olav (Olavbaill) og Reidar med guttene sine. Jæven steike karer, nå er vi der. Igjen ! Store glis under presenningen når toillingen fra Trøndelagen ankom, den store og fæle reven. Med lygarskrønene sine. Og bra det ikke stod noen fremmedartede kreaturer i nærleiken når je og Mao måtte klemme litt på hverandre igjen :shifty:

Og jeg kunne jo ikke dy meg: -«***** så feit du har blitt Mao, har du bare god-dager eller» ?

Men når man slutter å røyke så blir man jo gjerne litt fyldigere, både her og der. Stemningen var altså på topp i taterleiren. Og jeg var snar med å få kastet mat og dyner inn i revehiet. Nå skulle vi bættre kose oss med en aldri så liten konjakkersk ! Og jaggu troppet Kjell Arne opp igjen hehe. I full mundur, med vadebukse og greier. Det virket på meg som alle var på hugget og skulle fiske. Nei nå var det mange elvezoombier oppe ved revehiet, og trua var på bristepunktet. En gammel ringrev som hadde vært noen år i elva ser alt dette. Tydelige tegn på leksefeber ! Konstant titting på klokka, kan den ikke bli 24:00 snart da. Jeg hadde peilet meg inn på konjakken som Mao hadde tatt med fra Løten. 1 liter Remy av godt slag som han (vi) hadde spart på siden i fjor sommer. For å si det på en kort måte, det ble kanskje meg som drakk opp nesten hele flaska. Enda jeg hadde ei flaske til å bryne meg på. Skål, skål, skål ! Men hadde alle blitt seigmenner ? Synes ikke det ble noe futt på en måte. Her hadde vi ladet opp i et helt svangerskap, og alle stod og trippet etter å fiske. Joda, en liten knert i ny og ne ble jo selvsagt nedlagt, men revefråden stod ut av de tilreisende zoombiene. En halvtime før midnatt sjanglet jeg opp til bilen og prøvde å manne meg opp, og brukte mange kalorier på å komme inn i kondomen igjen. Neopren vadebuksa ! Markstanga, slukstanga og hele sulamitten var allerede rigget opp for et par dager siden og det var bare å få de ut av bilen og alt var klart. Det var bikkjekaldt og her gjaldt det å kle seg godt. Godt at Mao og gjengen hadde med seg masse god og tørr ved. Ett par blingser ble kastet innpå og skyllet med nok en konjakkersk. Og noen runder til rundt bålet med edle dråper fra gaven som Pierre (Gamlingen) ga oss i fjor. Tiden nærmet seg faretruende, så noen få minutter før midnatt slentret jeg litt nedover på valdet med feitmarken min og hilste på endel bekjente. Så brøt helvete løs ! Haglskudd all over, og raketter i hytt og pine !

-«Ka ***** e det som foregår» ! E det nyttårsaften ? Hehe. Jeg skålte med de andre fiskerne og ønsket de happy new year. Vi måtte flire av alt styret og lurte på om vi var på sirkus eller oppi elva og skulle fiske ? Nei, det var likar før, når jeg tenkte over det. Da vi sullet alene nede på elveøra de 3 første ukene og så ikke en sjel på hele valdet. Det var andre tider nå gett, med NRK rundt ørene og hundreogørten toillinga som skulle fiske laks i kø !

Mann deg opp Silver-guten, prøv å ta en laks.

Så jeg minnet vel mere om han butleren på lillejulaften som skulle hoppe over hodet på isbjørnen idet jeg gikk ned til Nerhølen og skulle blaute marken. Det var mest for å få varmet opp litt, å kjenne draget i opphenget igjen og kunne «brøle» ut inne i hodet at:

-«Dæven steike, nå er vi der igjen. Vi er i gang. Johoiiii».

Nei dette var ikke noe artig, synes ikke det er trivelig å sulle nede ved elva i halvmørke. Så jeg gikk opp til bålplassen igjen for å prate enda mere tullball. Og skåle litt igjen. Men der var det jo ingen. Selvsagt var de spredd for alle vinder og stod og kastet ut i elva i halvmørke en eller annen plass. Jeg gikk inn i revehiet og slang meg nedpå senga med vadebuksa. Orket ikke å ta av meg greia nå, så jeg støttet føttene på en stol utenfor dyna. Ventet jo på klokka 3 ! Når lyset kom, det berømte lyset. Det var sånn cirka klokken halv fire at det skulle skje. Det er just da at laksen er i hugget eller begynner å bevege på seg akkurat på denne årstiden. I tretiden våknet jeg igjen og en svak hodepine meldte sin ankomst. Men det gikk raskt over etter enda en god hinkas direct from the bottle.

Nede ved bålplassen satt det i alle fall noen som hadde prøvd lykken i elva og var stivspekt på fingrene, så vi varmet oss ved bålet igjen og la opp en aldri så liten slagplan. Jeg hadde i alle fall planen krystallklar, og jaggu hadde 2-3 andre samme plan. Og samme redskap og samme vekt. Hm, snakker man litt herming her, eller hur……..

Men, men, vi gikk mannsterk på hot place number one litt over tre på natta, og trua var overhengende stor. Jeg passerte ett digert kamera fra NRK og jeg kunne ikke dy meg til han kamerakisen:

-«Skjerp sansene mann, nå blir det snart action» !

Litt småkvalm skal man jo være, men det spørs om fyren synes det var så særlig morsomt. Han trodde sikkert det var noen lokale bonkailla som hadde fått en hinkas for mye !

Historien videre etter noen få minutter har nok de fleste sett som er over middels interessert i laksefiske. Men her er nå et lite sammendrag fra de tidlige morgentimer første dag i juni ved Gaulas bredder, location Ler, Borten/Losen-valdet.

Alle oss tre, meg selv, Olav og Mao hadde på laks på kort tid. Og det var sikkert over 150 fiskere på valdet. Så vi la nok en god plan igjen hva vi skulle fiske med, og hvor hehe. Det var bare så utrolig synd at Mao og Olav mistet sine storlaks. Han Olav ble jo helt betatt av laksefisket etter at han fikk sin første laks i fjor. Så han kom tilbake ett par helger til senere i juni. Men det ble dessverre ingen napp på ham igjen. Men det kommer nok flere år, så da sitter den. Og Kjell Arne hadde ikke hellet med seg denne gangen. Mulig han ble for glad i feitmarken sin og fisket seg bort på noen dårlige plasser ? Men vi hadde det i alle fall trivelig. Bare å være ved elva åpningsdøgnet er jo noe helt for seg selv. Og særlig dette døgnet da, med sirkuset fra NRK og mange toillinga overalt som skulle fiske i kø. Utrolig mye rart å se ved elva disse dagene :wacko:

PS!

Joda, jeg har fått hørt det:

-«Din PR-kåte lille djævel. Hørte rykter om at du gikk og virret rundt NRK-folka hele døgnet og ville på TV hehe. Men hva skal man gjøre, jeg fiska jo bare bittelitegrann på morraskvisten jeg. Og de stod nå der overalt og det var ikke til å unngå :lolu: Hva skal man gjøre da hehe. Men det er det ingen som tror på. Så sånn er nå det.

Skål !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var trivelig . Mye pes rundt NRK opplegget, men i nerhølen fikk vi da være helt for oss selv. Jo mer jeg tenker på det, jo mer usikker blir jeg på om jeg ikke hadde på noe stort. Nappet var likt, rykkene i stanga var like og den var skikkelig tung og dra med seg oppover.

Jeg tror at han som stod på andre siden nappet sluken min ut av en laks, men sikker kan man jo aldri være. Det er jo også mye mer behagelig og drømme om den "store" som noen andre rotet bort for en :)

Hvis det flyter blod gjennom meg blir det tur til neste år også. Jeg anser meg som meget heldig, for om forholdene i Gaula var vanskelig med stadig misfarging osv fikk jeg jo min laks i Orkla. Den lever jeg på ennå.

Jeg skal en tur oppover i begynnelsen av august og håper at jeg atter en gang får vætet snøret.

Takk til deg og Løten-gjengen med Mao i spissen for en trivelig stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.