Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven jakter på Gigalaksen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Det kan du si .

Oppfyller kriteriene på mega og gigalaks tatt på annet redskap .

Litt problemer ift at noen av laksene er tatt en tid tilbake og bare har papirbilder.

Skal prøve å scanne dem men ikke videre kompetent på dette . :shifty:

En normal multifunksjonsskriver scanner papirbilder greit. Filene kan du så laste opp til nettverk som Flickr,Imageshack o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russian River er en sidelev til Kenai River på Kenai Peninsula, ikke så altfor lang tids kjøring fra Anchorage. Det går seriøse mengder Sockeye opp her, noe som kombinert med god tilgang fra statens eneste store by sikkert er grunnen til galskapen. Da vi var der var det sikkert et par tusen fiskere på noen få km. Snører floket seg og fisk var ofte kjørt på 2-3 stenger :) Og det ble slengt mengder av fisk på land, la det være sagt.

Sløyebordene sto langs elvebakken, og rykketfiske var name of the game.

Det er muligens fluefiskende C&R'ere i USA og Alaska også, men du finner dem fa...n ikke ved Russian river i Sockeye season, ihvertfall :)

Vi var der noen timer før vi psyket ut, og drakk oss fulle noen mil lenger nede i elva i stedet.

Og spiste kanin og ekorn, høstet av lagets mer skytegale medlem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK- team med alt utstyr ble tatt av strømmen og ført ut til Agdenes. Blir nok mye vatn i år, ut ifra værprognosene fremover i mai. Myttji snø i fjellene, mye mere enn ifjor på denne tiden. Så da blir det vel mange hundre kubikk da, og marskelv. Forhold for meg :shiftyninja: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg klarert med grunneier Sigve :rolleyes: . Greit å ha med fremadstormende unger til elva, bare de er under 16 år. Og at de har tilsyn fra betalende fisker. De vil ha ny rekruttering til elva, og det er meget positivt ! Så gjenstår det bare å ganne på at du i år skal få din første laks. Har en feeling (han sa det han Veg også) :lolu: Vi sees utpå lørdagskvelden, etter at jeg har tatt en sværing tidligere på dagen (kremt). Og Veg kan jo evt. fiske fra fredag til lørdag hvis han ikke skal i Trolla og fiske trepigget stingsild da ! Eller hva det nu er de fisker der ute. Og glem nå farsken ikke hva jeg skrev i vinter nåda. Kjæm du med noe annet utstyr bli æ forbainna !!! Vi skal på jakt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ei høy stjerne (hos meg og sikkert en del andre) hvis du plutselig stiller opp foran Reven og kamera med ei lett haspelstang, maks 0,30 sene og en spinner..... det hadde vært kostelig å se reaksjonen til han som lusker i buskene, på ei direkte sending :lolu:

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært bra tv det, men jeg kommer opp Lørdagskvelden i tilfelle.. hehe, veg får ta den oppgaven..

Vi så forresten noen ifjor som gikk nedover muren med en ørretstang, sikker noe 10-30gram og en liten ørretsluk.. Og tynn mono selvfølgelig.

Det hadde vell vært dårlig bett på fjellet..

Endret av Sigve A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Laksen som Veg fikk, ny pers også. Tror den var 7,84kg. Der i gården går det i hundredeler :lolu: . Grattis til den stolte fisker (og reality-stjerne).

fp6kpk.jpg

Vi tok noen kjappe runder i morres men måtte kapitulere. Og Sigve var stuptrøtt og la seg etter den første runden. Skikkelig drittvær med horisontalt regn og neglsprett så det holdt. Det var like før jeg måtte amputere hendene pga. koldbrann ! Og denne stakkars krabaten holdt på å fryse ihjel utenfor revehiet:

2mevbya.jpg

Men vi gir ikke opp, det blir flere anledninger fremover. Og da tar nok Sigve laksen sin :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får gratulere Vegar som teller på hundredelen og læremesteren som runder oppover til nærmeste hele kg da :P

Får bare si "stå på" til Sigve.

Nå blir det vel varmere i været etter hvert, men kjøpte på XXL noen supre gummierte hansker (i rødt og svart) som jeg tror ville fungert bra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var enda bra kamerafyren som stod 7-8m unna ikke fikk med seg at jeg trynet uti elva ! jeg stod på en halvmeter vatn og instruerte Sigve. Og en kar kjørte laks lenger opp i elva, og jeg skulle gå litt ut i elva og titte, og mistet balansen. Og nesten hele meg under vann, måtte ta med igjen med hendene på bunnen ! Jeg ble selvsagt klissblaut men heldigvis kom det ikke isvann nedi vadebuksa :-) Det hadde vært noe på direkten på NRK !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg heimkommen. Takk for oppholdet Sølvreven :-) Jeg fikk i det minste føle litt om hvordan et laksehogg og de første sekundene er...

Ja, jeg var trøtt i morges ja, hehe. Tar på å først jobbe, så spille fotballkamp, også tilbake til elven :lolu:

Men jeg regner med at laksen er mere villig litt senere ut i sesongen, og da sier det smokk! :rock:

Endret av Sigve A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg heimkommen. Takk for oppholdet Sølvreven :-) Jeg fikk i det minste føle litt om hvordan et laksehogg og de første sekundene er...

Ja, jeg var trøtt i morges ja, hehe. Tar på å først jobbe, så spille fotballkamp, også tilbake til elven :lolu:

Men jeg regner med at laksen er mere villig litt senere ut i sesongen, og da sier det smokk! :rock:

Nå har du vist at du vet hvordan du skal få en laks til å ta, så da mangler vi bare at du lander en. Det skjer i år!

Glemte forøvrig å takke alle involverte for turen og godt selskap, blidere gjeng enn gutta på mao's place skal man lete lenge etter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, flere muligheter skal det bli. Bare dere orker eller har tid. I helga f.eks. Og spesielt Sigve, han må da få laksen sin snart ! Jeg for min del skal ta det svært så piano fremover da kvoten er på et "faretruende høyt" nivå ! :blush:

Så hva er da bedre enn å stå klar med kamera, og bistå Sigve litt når han får den første. Er jo meget brukbare muligheter fremover nå, da det er godt med laks på elva. Og nygått med full av lus. Så jeg har nå iallefall trua :shifty:

Og regner med du har tid til å perse litt igjen Veg hehe. Kan da ikke være bekjent med laks under 10 kilo ? Nå som du er blitt TV-kjendis hehe.

Fisket forresten sammen med "Lakse-gutta" i morges og tok selv en storlaks på mark på stigende og knallgod markelv. Triveligere karer skal man lete lenge etter, og takk til han ene for god hjelp med å løfte laksen opp av elva, pluss kaffen ! De fisket egentlig på et vald lenger oppe i elva (ved Lundamo) men der er det meget trått fiske enda. Men laksen kjæm nå, så det blir nok svung i sakene der oppe snart også tror jeg. Flere fiskere, spesielt ovenfor fossen trekker nedover i elva da fisket der er meget dårlig enda. Og moro å se at de får laks. Noen har faktisk så utrolig flaks at det nesten ikke skulle gå an. Har flere eksempler på det i år hehe. Der mange gode fiskere har gått over godplassene, og så kommer det en kar og slenger helt vilt uti elva og har null peiling og drar opp 9-10 kilos etter noen få kast. Utrolig flaks, og det er nok leeenge til neste gang hvis de fisker slik hele tiden. Men det går faktisk an. Det er akkurat det som er så utrolig fascinerende med laksefiske ! Men jeg skal innrømme at jeg aldri skal fiske så utradisjonelt hehe. I lengden vil det nok ikke lønne seg nei. Får komme tilbake til disse utrolige historiene senere i sommer.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.