Gå til innhold
Fiskersiden

Oppførsel av pro lakse fiskere


MIES
 Share

Recommended Posts

Må jo være opp til hver enkelt hva de velger å gjøre med fiskene de får,MEN jeg synes at hvis det er kvote på f.eks 2 fisker i døgnet,så skal de man slipper ut igjen også regnes med! Personlig så slipper jeg nå den fisken jeg ikke har "bruk" for. Setter bruk for i hermetegn for det er vel strengt tatt ingen som fisker for maten sin del mere.... Mye billigere på rema 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

for det er vel strengt tatt ingen som fisker for maten sin del mere.... Mye billigere på rema 1000.

Nåja, tror nok laksefiskerne tar med laksen hjem akkurat for at det er en himla god matfisk. Og evt. griller smålaksen eller røyker, graver laksen :) Og en blank og fin storlaks som røyket er nok ganske så forskjellig fra de "dolokkene" som ligger i fryseren på Rema :) Eller det tamme og halvbleke røykakjøttet de selger på fiskebutikken.

Jeg har smakt begge deler, og jeg må si at ihvertfall Gaulalaksen er den reneste "fløten" på matbordet :)

Vet ikke hvordan laksen smaker fra andre elver.

Og kaldrøket laks, smør, eggerøre, varme poteter, det er snadder det som middag. Ikke bare pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg syntes at dette emne var og er interessant, og duster og tullinger finner man i alle leire fra meite fiskere og laksefiskere og isfiskere og ......

Jeg syntes det er helt ok at fok fisker med hva det er så lenge det er lovlig. At noen ikke vil høre på råd er det jo alltid. Og det finnes duster i Gaula og andre steder også, både tilreisende og lokale i alle leire. Det har det vært nok bevis på. Det som er synd er at det ikke er ett mere aktivt oppsyn i mange av elvene som strammer opp der det trengs. Det hadde hjulpet betraktelig. Og det hjelper også betraktelig å ha soner der du kan fiske med det du liker best, eks en flue sone for fluefiskere. Ikke at det er ett must, men vi som har fisket lenge og mye har vår tro på hvordan vi fisker. Og som fluefisker så beveger man seg ofte raskere over en høl.

Det kan være ett ork som fluefisker å stå bak en rekke med markfiskere som beveger seg mye saktere.

Ikke for at det er noe galt, men for at fiske utøves slik at det går noen hakk langsommere nedover elva.

Dette er gunstig for alle parter å kunne få utøve sitt fiske på den måten det passer best der det er mulig!

Og vi som fisker laks må få lov til å ta oss ett par fisker på en sesong uten at det er skammelig. Og som nevnt over. Villlaks og oppdrett er og blir vidt forskjellige divisjoner. CR er helt ok innenfor en viss grense.

Etter mitt syn burde det etter kvoten er tatt bli stopp den dagen uansett. CR kommer til å lage ett Helv******... for oss fiskere når det kommer frem at det eks i Gaulfossen er fanget tresiffrede antall laks som er halt i land halvdaue og satt ut i gjen. Når enkelte "tilsyn" og grupper i norge setter i gang og grave i dette så blir det rabalder. Og hvem trenger som SPORTSFISKER mer enn en til nød to storlaks på en sesong!? Jeg har full forståelse for at vi gjerne fisker så lenge vi kan, men etisk sett er det etter mitt syn ett dilemma hvor mange en kan ta og sette ut i gjen. Det er en tynn line å balansere på etisk mener jeg uansett metode man fisker med. Ha en trivelig sesong fortsatt som fluefisker, markfisker eller slukfisker. Og husk bevegelig fiske er påbudt og gir mer fisk!

:)

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke at ikke villaks er bedre,men mente at det er ingen som er helt avhengig av å få laks for å overleve.. Jeg tar jo også mesteparten av laksen jeg får,men når jeg har fått nok til eget bruk så setter jeg ut resten.. Ser ikke poenget med å kakke 50-100 laks hver sommer..

Tror forresten Altaelva har bevist at C&R er en helt grei måte å gjøre ting på hvis det gjøres riktig vel og merke... ,og hvis kvota er på 2 fisk er det meningsløst å sette ut 14 for så å ta de to siste. 2 fisk i døgnet er 2 fisk i døgnet uansett hva man velger å gjøre med fisken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er mye rart oppi elvene skal jeg underskrive på :) Og det er utrolig skuffende at det er total mangel på oppsyn. Jeg så oppsynet kun de 2 første dagene, så ble han borte, på tross av at det er utrolig mange fiskere innom "mitt" vald. Alt det som er hørt/sett her egner seg egentlig ikke på trykk :)

Faktisk så snakket jeg med en kar igår kveld som skulle fiske på nabovaldet. Han kjente Gaula godt, men han fortalte at i Namsen var det enda verre, helt Texas. Der fisket flere med søkke/reke. Tror nok endel bortleide vald der en egen kompisgjeng nærmest gjør hva de kan for å ta laksen, uavhengig av regelverk.

Jeg skal love at det jukses i stor stil, pluss at fangstene (børsen) fra årets Gaula ikke er i nærheten av hva som er tatt opp. Bare ett eksempel: 5 mann fisket i 14 dager, resultat minst 30 laks. Ikke en eneste laks er skrevet ned ! Bare det er ca. 240 kg. det med snittvekt på 8 kg. på mitt vald.

Det er så enkelt egentlig at det bare er å gå ned til elva (der det selges døgnkort) og begynne å fiske, uten fiskekort. Starte sent på kvelden f.eks. og avslutte tidlig om morran. Ingen vet om han har kort, og oppsynet blir garantert borte for resten av sesongen. Og han sjekker kun avgifta, grunneiere vil ikke engasjere noe oppsyn. De vil at det tas mest mulig laks på valdet sitt. Og de selv har ikke tid eller tjangs til å sjekke alle fiskerne kontinuerlig til alle døgnets tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja MIN fisk OG min skjelving!

Det var jo derfor jeg gikk til elva, er det så underlig da. Merkelige greier dette her.

Alle som får laks blir jo glade for pokker :blush:

Det er jo kjempemoro, men jeg tror ikke dette c&r fisket stikker like dypt og ektefølt i alle H&M fluefiskerne!

Den var god H&M fluefiskere.

ha ha ha ha ha ha ha ha

Og de som har med hode og hjerte til elva, og fisker fornuftig og ikke grådig....lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjente Gaula godt, men han fortalte at i Namsen var det enda verre, helt Texas. Der fisket flere med søkke/reke. Tror nok endel bortleide vald der en egen kompisgjeng nærmest gjør hva de kan for å ta laksen, uavhengig av regelverk.

Jepp, vi har en liten mistanke om dette vi også - og i Namsen er det NULL oppsyn.

Der fisker, spesielt de lokale/roerne, f.eks. fremdeles med 3 stenger og bryter reglene.

Det er observert en fisker med roer som tok 6 storlaks på en dag, kvoten er som kjent 1.

Fisk puttes i sekker og vises ikke frem, så det reele fangsttallet i Namsen er høyere enn børsen viser.....

Når det gjelder kompisgjenger som leier hele vald, så er vi av de som holder oss til regelverket, men det er helt klart at fristelsen til å tøye reglene litt blir større og større etterhvert som man ser hvordan andre opptrer, ikke minst de profesjonelle roerne. Så vi har hatt lyst til å bruke 3 stenger, spesielt når det er tregt, men holdt oss unna foreløpig. Så ikke alle kompisgjenger er like gærne........

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja MIN fisk OG min skjelving!

Det var jo derfor jeg gikk til elva, er det så underlig da. Merkelige greier dette her.

Alle som får laks blir jo glade for pokker :)

Det er jo kjempemoro, men jeg tror ikke dette c&r fisket stikker like dypt og ektefølt i alle H&M fluefiskerne!

Den var god H&M fluefiskere.

ha ha ha ha ha ha ha ha

Og de som har med hode og hjerte til elva, og fisker fornuftig og ikke grådig....lykke til!

Jeg skjønner at poenget ble litt utenfor fatteevne...

Når det snakkes om ens egen opplevelse i samme post hvor man kaller C&R for ego blir det en selvmotsigelse når ens egen opplevelse ikke kan gjennoppleves av andre på samme fisk ettersom død fisk ikke biter på kroken.

om dette ble for vanskelig kan jeg forklare på pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egoistisk fordi man kun dyrker opplevelsen av å hale i land fisken, og det blir kun en bisarr fasett at man eventulet kan la andre få fange den samme fisken(ekkelt og helt fjernt fra veldig manges utganspunkt for å ha lyst til å fiske). Så vilt kan ikke jeg akseptere at motstykket til at det er -påstått fra din side- ego å avlive fisken. Det er jo det fangst og fiske det har handlet om og bør fortsette å handle om, kun de siste års stadig forvitring av sammenhengende oppegående natur fører til slike fenonmener. Veldig Europeiskkontinentale filosofier.

Det er ego å dyrke et slikt fiske, ikke hjelper det på bestanden. Man plager fisken fordi man påfører den stress. Alt dette for egen nytelse, å drepe fisken derimot er å slutte sirkelen, leve i respekt med offeret(i dette tilfellet fisken...) og så fort som mulig drepe det. Man kan selvfølgelig fiske i put-and take eller karpevann med uspiselig fisk osv

Men de av oss som gleder seg over et stille fjellvann eller en laks på flua bør -mener jeg- fiske fordi også det å ta fisken til mat er vesentlig.

Du mener at man ikke skal drepe fisken så andre kan fiske den samme engang til, er det slik du vil ha det i elvene.

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man plager fisken og påfører den stress SAMME HVA MAN VELGER Å GJØRE MED DEN ETTER AT DEN ER LANDET!

Du rettferdiggjør din plaging av fisken fordi du dreper den.

Dersom det VIRKELIG var mat som var hovedmålet hadde du fisket med andre og mer effektive ting en stang.

Det er et ubestridelig faktum at død fisk ikke biter på kroken.

Død fisk er død. Videre er det dokumenterte gjenfangster av ganske mange arter, så det er ikke utopisk og tro at andre også kan få oppleve den fisken som ga skjelving og glede selvom det hittil skorter veldig med dokumenterte gjenfangster på laks.

Kanskje ikke så rart ettersom det ikke er veldig utbredt med C&R på laks her til lands.

Jeg mener ikke at man ikke skal drepe fisk. Dersom bestanden tåler uttak og det ikke er noen andre regler ved elv eller vann man fisker i som tilsier noe annet, mener jeg at fiskeren selv får velge.

Personlig slipper jeg uti 95% av det jeg fanger og den prosenten hadde ikke endret seg om jeg skulle forville meg til en lakselv og tulle rundt med slik fisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man avslutter fiskens liv etter den har gitt fiskeren glede, det er meningsfullt og betyr masse for folk som bedriver det.Jeg har skjønt hva du mener, men delerr ikke synet ditt. Det er noe kunstig med holdningene dine, de er som snytt ut av tidsånden. Ikke noe sånn, men forstår du egentlig hva jeg mener. Du sier dert samme hele tisen og jeg forstår, jan til og med føle det. Det viktige er jop om du kan gi en tilbakemelding på hva jeg faktisk MENER, fordi det burde være interessant hva en petribror mener. Jeg er kanskje en av de mest fanatiske fiskerene i Norge akkurat som mange andre her. Og det er spennende å se hva du mener også, hvorfor er man uenige osv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at det skal være meningsfylt og drepe fangsten for å slutte ringen som startet når du tok det kastet som fikk den til å bite på.

For meg er ringen sluttet når kampen er over og jeg kan bestemme om dette er noe jeg vil spise eller om det er noe som skal svømme videre.

Jeg har forståelse for at mange vil glede seg over å spise fisk man har fanget selv, at de vil slå seg selv på brystet og føle litt av urmennesket i seg osv. men det er altså ikke greia for meg.

For å trekke tråden litt tilbake til det som den opprinnelig handler om så kan man jo da fult ut forsvare rykking av all fisk fordi den uansett skal fanges til mat. Om den biter på eller ikke er mindre viktig bare den kommer på kroken og kan hales på land og dunkes i hodet, ettersom det sportslige kommer lenger bak i rekken enn matlysten og drapslysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.