Gå til innhold
Fiskersiden

Ulketrolling fra Skibladner


Triturus
 Share

Recommended Posts

Høres ut som hork!

Ja, det var det jeg tenkte på først også. Men så er det jo sånn at horken går inn til grunnene om sommeren og ut på dypet om vinteren. Og hornulka gjør det motsatte. skal man gjøre et forsøk etter hornulka tror jeg det er verdt et lite forsøk for finne ut hva slags fisk det er. Og det er vel mange som mangler hork på artslisten sin også.

Jeg tror sannsynlighet for få hornulka på grunna om vinteren er like liten som å få den på 200m om vinteren.

Endret av akom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nhm.uio.no/botanisk/nbf/ofa/nio.../2-Hornulke.pdf

I Stora Le ble de observert mye grunnere, og der er maksdyp like over 100m.

Sant Jørgen, men da blir det et problem med bifangst av steinsmett og hvitfinnet steinulke, og ikke minste lake. Virket ikke som tettheten var stor heller. Ut fra ROV-bildene fra Mjøsa var tettheten enorm, spesielt fra 250 ned til 450 meters dytp. Tviler vel på at det er lake så dypt.

Tullete, ja, men utrolig morsomt om man lykkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant Jørgen, men da blir det et problem med bifangst av steinsmett og hvitfinnet steinulke, og ikke minste lake. Virket ikke som tettheten var stor heller. Ut fra ROV-bildene fra Mjøsa var tettheten enorm, spesielt fra 250 ned til 450 meters dytp. Tviler vel på at det er lake så dypt.

Tullete, ja, men utrolig morsomt om man lykkes :)

Lettere med nappindikasjon på grunnere vann da. MEN vanskelig er det uansett... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har ikke lest dette før nå.... Helt konge!!

Synd det ikke ble noe.

Har dog et spørsmål, er det ikke bare nipigget stingsild i mjøsa?

Mener å huske at den trepiggete ikke står på lista over arter der... Jeg har tatt feil mange ganger før og kan ha gjort det igjen. Noen som vet?

Har du forøvrig et tips om hvordan man kan få lagesild og krøkle på stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bumper denne geniale tråden :)

I 10 av 10 tilfeller hittils i artsfiskekarriæren har dette vist seg å være typen trepigget. Stor var overraskelsen da dette faktisk var nipigget!

Jeg har enda tilgode å finne en trepigget stingsild og leter fælt etter en lokalitet for den i vettug kjøreavstand fra Toten.

Trepiggen finnes vel ikke i Mjøsa, så litt kjøring må jeg nok regne med.

Å kjøre i overkant av to timer er greit, da kommer jeg meg til Asker eller Ski i sør og godt forbi Randsfjorden i vest. Øst og nord blir vel bare feil for denne arten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, kjære gale banan, ikke kjør en meter i ens ærende for å fiske trepigget stingsild! Den kommer før eller siden. Den finnes utrolig mange steder, både i fersk- og saltvann, at den ikke finnes på Toten klandrer jeg den ikke for. Trepigget finnes visst ikke i Mjøsa nei, men det visste jeg ikke når jeg var der nå i sommer.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, kjære gale banan, ikke kjør en meter i ens ærende for å fiske trepigget stingsild! Den kommer før eller siden. Den finnes utrolig mange steder, både i fersk- og saltvann, at den ikke finnes på Toten klandrer jeg den ikke for. Trepigget finnes visst ikke i Mjøsa nei, men det visste jeg ikke når jeg var der nå i sommer.

Jeg pleide tidligere å tenke at disse artene kom til meg før eller siden, den taktikken ga meg svært få arter, men dette er kanskje mye tilfeldigheter. Ørekyt er vel nesten den eneste arten som har kommet helt av seg selv.

Jeg kjørte langt bare for å få sørv og dvergmalle, trepigget stingsild er en mye kulere art enn de to så jeg mener den er verdt en kjøretur :)

Fiskesesongen er mildt sagt på hell for min del og dagens plan var å gjøre en slags krampetrekning. Da klokka ble mye uten at jeg kom meg ut av kåken kom jeg på at kanskje dette var dagen for trepiggsatsing :)

Etter hva jeg har forstått lever trepiggen i strandsonen hele tiden og skulle derfor kunne påtreffes selv nå. Stemmer dette?

Jeg tror den skal finnes i Dokkadeltaet men er usikker på om den er tallrik nok til at det er noen vits og om det er lov å fiske der nå. Dette er kun en times kjøring og det er stort sett hva jeg må påregne om jeg skal fiske noe annet enn de få artene vi har å velge mellom i Mjøsa :)

Dukker du opp på disse kanter for krøklesatsing til våren? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den finnes mange steder i Asker i hvertfall. Det kan du jo kombinere med karpe, suter e.l. Vet ikke hva du har av arter fra før :)

Har suter (hele 65 gram)

Karpe har jeg ikke og denne står av ulike grunner nest nederst på ønskelista mi, like over laks.

Har 22 arter i ferskvann, ikke supermye men nok til at det ikke bare er å fiske et sted og tro det skal dukke opp nye av seg selv :)

Øverst på ønskelista står den fisken som denne tråden egentlig omhandler, men den kommer ihvertfall ikke av seg selv :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.