Gå til innhold
Fiskersiden

Ulketrolling fra Skibladner


Triturus
 Share

Recommended Posts

Det er kanskje letter å finne nåla i høystakken enn å få hornulke i Mjøsa, men hvorfor ikke forsøke? Det er tross alt ingen meg bekjent som har fått denne arten i Norge før, så det hadde jo vært morsomt å være først ute.

Har sittet på info om hornulka siden i vinter, og trua har vært stor. En ROV-undersøkelse fra 1999 skal etter sigende ha dokumentert MYE hornulke på Mjøsas bunn. Jo dypere jo større tetthet. Hadde egentlig tenkt å holde denne informasjonen for meg selv inntil eventuell suksess, men kom til å tenke på at ingen kommer til satse uansett. Er vel få (meg) som er syke nok til det. Morsommere å dele galskapen her.

5a0027aab0721_Bilde006.thumb.jpg.263fb4965134f227804975e9fa0281d5.jpg

Minn Kota, alufish og Jans campingstol. Mjøsbrua i bakgrunnen.

 

Planen var å finne ei campingplass med båtutleie i området Gjøvik-Skreia, da dybdekartet så mest lovende ut her. Campingplasser var det nok av, men ikke pokker om det gikk an å få tak i båt. Løsningen ble Sveastranda camping nord for Gjøvik, der jeg fikk lånt en alubåt i to døgn for 250 kr.

5a0027cc9a25f_Bilde007.thumb.jpg.ed3d7470309d89fe3f1088a3f613a7e3.jpg

Anker.

Utenfor Sveastranda er det dessverre ikke 400 meter som jeg hadde håpet, men bare ca 100. Det er observert hornulke mye grunnere enn 100 meter, men dog i en lavere tetthet. Gjøre det beste ut av situasjonen osv.

Takkelet var enkelt. Et passende søkke, bom og en meter med 1 mm mono med et lettere søkke i enden, hvorpå jeg knøyt fast 4-5 senestumper med krok 14-16 på. Poenget med søkket i enden av slepet er at den ikke skal ligge i en krøll på bunnen, men snarere som en mini-line. Denne er ment å ligge statisk på bunnen. Hadde også andre en-kroks takler beregnet på litt mer aktivt fiske. (Fiska også selvsagt pelagisk etter lagesild og krøkle, når jeg først er i Mjøsa liksom)

Etter et par timers fiske med maggot og markbiter på krok 16 var det på tide med agnskifte, og sannelig henger det ikke noe i enden! Pulsen stiger raskt og jeg sveiver sakte og kontrollert opp. Jeg burde selvsagt skjønt tegninga, da man nok ikke merker noe som helst motstand av en ulke på under 8 cm.

5a002800ebaac_Bilde011.thumb.jpg.06668f54962da2d978b04e7d81b224f9.jpg

Ikke fått fiskeskjelven av å sveive opp ei 40 grams lake før.

 

5a002817e6d51_Bilde017.thumb.jpg.77645ddf15058e2a4f7c34b5bd359a1b.jpg

Streng straff for å fått pulsen min i 180. Lite kjøtt men nydelig smak.

 

Etter to dagers fiske var jeg solbrent, tom for agn, lei og hadde totalt mista trua. Det gikk vel opp for meg hvor vanskelig hornulka må være. I følge ROV-undersøkelser ligger de dønn i ro på bunnen og venter på at noe skal dette i hodet dens. Men selv om man skulle være så heldig å få agnet rett over hodet på en, hvem vet hvordan den oppfører seg. Maggot, makrellbit og mark er jo knapt noe naturlig agn. Noe vanskelig å fiske med mysis eller hoppekreps er det også.

Inne på båthavna slentra jeg rundt og spotta noen stingsilder som lekte seg i sola. I 10 av 10 tilfeller hittils i artsfiskekarriæren har dette vist seg å være typen trepigget. Stor var overraskelsen da dette faktisk var nipigget! En art jeg hadde tenkt til å reise til Frogn/Vestby dagen etter for å prikke. Greit å slippe de mila og det strevet.

Men om de ville vise piggene når jeg fotograferte? Neh.

5a002846d0614_Bilde039ny.thumb.jpg.8c058ca91abbb7e58f173fb7d5ff81ef.jpg

Vis de j.... piggene da..

5a00288c10942_Bilde061ny.thumb.jpg.8301acaa0bcaee9ac60da76e48d1f4b7.jpg

Der ja, litt tirring så reises "busta".

 

 

5a0028a04e112_Bilde043ny.thumb.jpg.9cdc4dd013f7abb60e68c4ffaf791f56.jpg

Morsomme pigger, de sto på kryss og tvers som en stegosaurus.

 

Agnet var markfragment på krok 26. Nipigga stingsild er som havabboren - uten sammenligning forøvrig - de reagerer på fart . Og når jeg skjønte det var det bare å plukke. Trengte ikke agn en gang.

5a0028d272148_Bilde070.thumb.jpg.fb18888ba3e12dced62e7964fe6f8fc4.jpg

Gav meg på 5 individer. Alle nipigg. Ligger nå på sprit, muhaha.

 

 

Litt glad kan man unne seg å være når man har prikket art nr 91, tross sine beskjedne 0,72 gram.

Reiste videre sørover og tok fatt på 4 dagers etterlengtet ferie, neste gang går jeg for 400 meters dyp.

Fortsatt god sommer alle artsgeeker (og litt dere andre også da).

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes forøvrig poseringsbildet ditt med nipigget er døvt....

Mener å huske at det har vært gjort bedre før :)

Ikke alle som tar seg like godt ut i bar overkropp som oss, Thor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.