Gå til innhold
Fiskersiden

Minstemål på fisk fra 2010


Recommended Posts

Snøring han derre Terje gitt. Hvis han kan trylle noen av mine oslofjordtorsk på 40 cm til 2-3 kilo, blir jeg dritglad. Ikke minst ganske spennende at barn ikke kan nyte friluft uten å drepe undermålsfisk.

Jeg veit uansett ikke hva som er tristest, meningene hans i seg selv eller det underet at TV2 gir han (som de må ha plukket helt på random) så mye spalteplass i en såpass viktig sak. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av denne lista blir litt tullete etter min mening.. Når en fisker med agn er det som mange av oss vet ofte vanskelig å slippe tilbake fisken da kroken kan befinne seg langt nede i svelget og noen av fiskene her lar seg ofte ikke slippes tilbake selv om de er pent kroket.

Hvitting blir jo ofte "sprengt" i så stor grad at de ikke vil overleve. Så hvis jeg får småhvitting som ikke lar seg slippe tilbake må jeg da kaste fisken til måsene istedet for å ta den selv til mat eller agn, ellers regner jeg med en kan bli bøtelagt? Hadde vært lite lysten på å dumpe uer på 30cm også må jeg innrømme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et meget viktig og banebrytende vedtak fra den norske regjering.

Ikke minst vil dette være først steg på veien til et strengere regelverk for fritidsfiskere i Norge. Noe jeg personlig synes er på høy tid.

Tidligere i år var jeg deltaker på en konferanse på Lillehammer der temaet var: Fisketurisme. Første foredragsholder her var Matt Hayes og han åpnet med følgende budskap til den norske regjering (den dagen representert ved Landbruksminister Lars Peder Brekk): "Her i Norge har dere fantastiske muligheter for utmarksturisme med et spesielt fokus på fritids/sporfiske, men det finnes i dag ikke regler som ivaretar dette".

At fritidsfiskere/sportsfiskere ved kysten i årevis har tatt seg til rette er et velkjent fenomen, men vi har i de senere år også sett en økende tendens til dette i innlands Norge. Forhåpentligvis er dette vedtaket fra regjeringen det første steget på en sti som vil føre til at fiskeartene våre i fremtiden vil ivaretas og forvaltes på en bedre måte.

Vel så viktig ved dette vedtaker er at regjeringen ved dette sier at: Catch and Release er et viktig forvaltningsredskap i sportsfiskerlandet Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fritidsfiskere/sportsfiskere ved kysten i årevis har tatt seg til rette er et velkjent fenomen, men vi har i de senere år også sett en økende tendens til dette i innlands Norge.

Hvem er vi her, og hva bygger dere denne påstanden om innlandet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemålet på sei likte jeg ikke........har jo ikke lov til å ta med noen småsei til koking heller nu......

Og for det andre så er minstemålet på uer ikke helt der jeg vill ha det...

Blir et interesant aspekt det her med sprengt fisk fra dypt vann......skal ikke men heller ta en uer på f.eks 28cm til mat når den alikavel er sprengt etter ei stigning på 150m..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe nei man kan lure.. Jeg har personlig aldri sett en levende/levedyktig uer . Og jeg har fisket mange hundre. Minstemål blir litt rart da.

Reagerte også litt på seien, småsei er både god mat, godt agn og finnes i morbide mengder her oppe i alle fall. Om dette blir innført så blir det nok mange ufrivillige kriminelle:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk skrivebordsarbeid, men de skal ha ros for at de tar dette på alvor. Uansett drøyt at man blir kriminell om man beholder noen småsei som agnfisk. Tolker det dithen at det er forbudt å ilandføre fisk under minstemålet. Hvorfor ål er med på lista er meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aplauderer avgjørelsen også selvfølgelig men så : Mediaen bør være flinkere med å spre budskapet, alle plasser som tar inn sportsfiskere bør ha plakatter som informerer om minstemålene, alle turoperatører og turistkontorene i Norge bør informere sine kunder om minstemålene og ikke minst :

Hvem skal kontrollere dette? Og hvordan skal kostnader dette fører til dekkes ?

Jeg betaler gjerne årsavgift - lisens for å fiske i sjøen, noe de fleste land om i verden har, om det fører til økt kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forslaget er et stort skritt i riktig retning, flott at det blir satt fokus på dette nå før det er for seint. Må si jeg er litt overrasket over at så å si samtlige her syns dette er no tull da de jo ønsker å ta opp noen av det slaget for det er det mye av her, jeg skal bar ha litt til agn osv, tyskerane og østeuroperane skal jo bare ha noen småtorsk til mat, så det kan vel heller ikke være så farlig... Skal det være noe særlig håp om å fortsatt ha en bærekraftig stamme av diverse fisk rundt om synes jeg absolutt at alle må ta ansvar og muligens forsake noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forslaget er et stort skritt i riktig retning, flott at det blir satt fokus på dette nå før det er for seint. Må si jeg er litt overrasket over at så å si samtlige her syns dette er no tull da de jo ønsker å ta opp noen av det slaget for det er det mye av her, jeg skal bar ha litt til agn osv, tyskerane og østeuroperane skal jo bare ha noen småtorsk til mat, så det kan vel heller ikke være så farlig... Skal det være noe særlig håp om å fortsatt ha en bærekraftig stamme av diverse fisk rundt om synes jeg absolutt at alle må ta ansvar og muligens forsake noe.

Enig med deg. Vi må før eller senere tenke på våre etterkommere slik at de også gis den muligheten vi har nå ( ennå) med sportsfiskeglede. Alle må ta en del av ansvaret .

Fisk som ikke klarer seg på grunn av dybden og som kan brukes til mat bør etter min menning ikke kastes allikevel, ikke minst av respekt for fisken. Men får man mye små fisk ett sted, er det lov å flytte på seg eller skifte fiskemetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en i artikkelen sier "jeg tror ikke det er på dette planet en ordner opp i de økologiske utfordingene" , helt enig i det.

Jeg synes også det er bra at det settes en standard, men tror få vil følge den. Håper det også foreligger en god plan på hvordan dette skal kommuniseres til den gemene hop, hvis ikke blir det bare en tullesak egentlig.

Flere av artene på listen ville jeg ikke kjent igjen om jeg fikk en og hvordan i all verden skal jeg huske alle disse målene ?

Forslag til FS-effekt: Lag en liten hendig sak, som tåler å bli med ut på tur, som inneholder disse målene.

Helt gratis det forslaget der gitt :)

Og stangprodusentene burde begynne med cm mål avmerket på stanga.

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en i artikkelen sier "jeg tror ikke det er på dette planet en ordner opp i de økologiske utfordingene" , helt enig i det.

Jeg synes også det er bra at det settes en standard, men tror få vil følge den. Håper det også foreligger en god plan på hvordan dette skal kommuniseres til den gemene hop, hvis ikke blir det bare en tullesak egentlig.

Flere av artene på listen ville jeg ikke kjent igjen om jeg fikk en og hvordan i all verden skal jeg huske alle disse målene ?

Forslag til FS-effekt: Lag en liten hendig sak, som tåler å bli med ut på tur, som inneholder disse målene.

Helt gratis det forslaget der gitt :)

Og stangprodusentene burde begynne med cm mål avmerket på stanga.

IMG_1786.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en i artikkelen sier "jeg tror ikke det er på dette planet en ordner opp i de økologiske utfordingene" , helt enig i det.

Jeg synes også det er bra at det settes en standard, men tror få vil følge den. Håper det også foreligger en god plan på hvordan dette skal kommuniseres til den gemene hop, hvis ikke blir det bare en tullesak egentlig.

Men hvilket plan skal det startes på da?

Det er ikke alt på lista som er like gjennomtenkt å spre til fritidsfiske, som f.eks småuer og lignende, men fritidsfiskere utgjør en større del av uttaket til flere av disse fiskene enn yrkesfiskerne gjør, selv om Banjo-Gjøran eller hva han het og alle som han tror at det er galt og derfor vil drepe småtorsk som før. Særlig fordi barn kan jo bli forbrytere hvis de dreper en fisk. Jeg var ca. 10 år når fattern lærte meg å sette tilbake småfisk så vi kan få de når de ble større for å bruke hans ord. Er jo ingen som har tenkt å arrestere barna uansett.

Når det gjelder fredning av småsei i de delene av landet den er som bergnebb her er jeg også usikker, men velger uansett å se det positive i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes vel en del folk fra østeuropa som tar seg vel godt til rette, de er ganske så flinke til og sette garn i innlandet også.

Hadde visst vært ganske sinnsykt i Nitelva i år.

On topic: Sei er en av de få artene i Norge som er innenfor biologisk sikre grenser.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ventet lenge på at minstemålet skulle innføres for fritidsfiskerne også.

Her i distriktet har vi sett altfor mye av fiskere som har tatt med seg så små torsk, at jeg tviler på at katta har blitt mett av dem.

Når det gjelder makrell, så mener jeg det ikke gjelder når det fiskes med krok. Leste det et sted etpar dager siden.

En god matfisk som jeg ikke finner på listen er lyr. Men så er det heller ikke en fiskesort som blir fisket mye av. Noen som vet minstemålet på den?

Småsei, er ikke spesifisert. Når det gjelder yrkesfiskere med garn/not/trål, så er det selvsagt nødvendig med minste-målene, men synes det er litt drøyt hvis småseien skal bli forbudt. Det er ikke så mye som fiskes på stang/trolling av denne. Det er som med makrellen, små sei og makrell er best nyfisket.

Tror at det også burde fredes deler eller hele fjorder, med forbud av bruk av garn,not og trål.

For nesten 30 år siden på hjemplassen min, en fjord i Nord-Norge, ble det gitt tillatelse av trålfiske etter reke. Det foregikk i 2 år.

Før det, var det veldig godt fiske i fjorden, da med mye og stor kveite,torsk, sei, uer og lange.

Etter rekefisket var det helt dødt, inntil nå i de siste årene. Nå er det rikelig med fisk igjen.

Lurer på hvordan det blir med nivået på bøter hvis man har etpar fisker rett under minstemålet. Bør vel dele opp i kokestykker så snart dem er sløyd, Da får dem pusle sammen og beregne råvekten selv...

Endret av Draugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har gått over lista, og eg trur dei i for min eigen del vil gå relativt greitt, med nokre får unntak.

Kveite: 60 cm (Eg får nesten aldri kveite, og om eg satsar på kveite, so BØR den være større enn 60cm:p)

Torsk:

Nord for 64° N 47 cm (Her fiskar ikkje eg.)

Sør for 64° N 40 cm (So og seie ALL torsk eg får er under dette, og dei går på havet igjen uansett.)

Hyse:

Nord for 64° N 44 cm (Her fiskar ikkje eg.)

Sør for 64° N 31 cm (Så små hyse hiv eg uansett)

Lysing: 30 cm (Har aldri fått lysing, og kan gjerne sleppe han ut att om eg får)

Rødspette:

utenom Skagerrak: 29 cm (Lite raudspette å få, og om eg satsar, er det etter store individ uansett.)

i Skagerrak: 27 cm (Her fiskar ikkje eg.)

Mareflyndre: 28 cm (???) (Får den sikkert aldri.)

Sandflyndre: 23 cm (Får ikkje lenger, og dei var uansett større enn dette)

Lomre: 25 cm (Får eg aldri.)

Tunge: 24 cm (Får eg aldri.)

Piggvar: 30 cm (Får eg aldri.)

Slettvar: 30 cm (Får eg i allefall aldri.)

Glassvar: 25 cm (Får eg aldri.)

Hvitting: 32 cm (sjelden bifangst, går vel på havet uansett, har aldri fått større enn 45 cm.)

Skrubbe: 20 cm (Får aldri så små.)

Ål: FREDA (Har fått EIN gong i mitt liv. Klarar meg uten.)

Sei:

Nord for 62° N: 45 cm (Går stort sett på havet uansett, men tykkjer det var litt drøyt.)

Sør for 62° N: 40 cm (Her fiskar ikkje eg.)

Pigghå: 70 cm (Har aldri fått, kjem ikkje til å ete uansett.)

Blåkveite: 45 cm (Får eg aldri.)

Vanlig uer: 32 cm (Hmm...Umogleg å sette tilbake uer, men får uansett mest lusuer.)

Sild:

Sild fisket i Skagerrak, unntatt norsk fjordsild fisket innenfor 2 nautiske mil fra grunnlinjene: 18 cm (Her fiskar ikkje eg.)

Nordsjøsild: 20 cm (Har fått 1 sild i mitt liv, og den var 35cm.)

Norsk vårgytende sild: 25 cm (Same som over)

Trondheimsfjordsild: 23 cm (Her fiskar ikkje eg.)

Lodde:

Nord for 62° N: 11 cm (Får eg ALDRI)

I fiskerisonen ved Jan Mayen: 12 cm (Gidd ikkje ro dit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lodde:

Nord for 62° N: 11 cm

I fiskerisonen ved Jan Mayen: 12 cm

Skulle vært et artig skue og se mannskapet på en tråler eller snurpebåt stå og kontrollmåle lodde før de kommer inn til havna. For de av dere som har sett krabbebåtene på "Deadliest catch" på Discovery sjekker mannskapet tvilstilfeller nøye. Blir man fersket i havna med krabbe av feil kjønn eller under minstemålet vanker det saftige bøter. Hittil har det stort sett vært fritt fram for dumping av fiskefangst her hjemme. Og en trålet fangst som dumpes overlever ikke.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.