Gå til innhold
Fiskersiden

Praktisk Erfaring


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Det kryr av havfiskeutstyr og flere og flere merker kommer inn på markedet. Heldigvis ser det ut som om interessen for havfiske vokser og flere ønsker å tilegne seg utstyr til bruket.

Jeg ønsker denne siden velkommen slik at flere av oss som har praktisk erfaring med kjente og ukjente merker kan dele slik med nykommere. Det er ille når det som skal holde fangsten frem til deg ikke holder mål fordi snella kolapser, stanga knekker, sprø kroker eller sena som rykker sånn uten videre , svake ringer, kroker eller dårlig lakk i pilker ..........

Hva har du hatt dårlig erfaring med ? Hva bør man holde seg unna ?

IMG_3275.JPGAvbildet snelle til kystfiske som er blitt "delt" til unger man prøver å rekrutere. Samtlige jeg har sett har kollapset under 1. fisketur.

Jeg starter ikke denne topic for å sverte merkene som finnes på markedet, dog mer ment også for å gjøre leverandørene og produsentene klar over svakheter i det som leveres, samt for å unngå at sluttbrukeren går i samme fella.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Okuma titus. Den har jeg har hatt 2 av og 2 ødelagte sneller. Flere av mine kamerater som kjøpte denne snella fikk samme problemet som jeg hadde. Både 1 og 2 girs varianten. Problemet var at bremsen klikka og ville ikke fungere i det hele tatt. Og det var også problemer med å fi gitt ut snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, min erfaring er at mustad varianten som faktiskt er en "kopi" av Ryobien (trur jeg)  var søppel. Jeg brukte det kanskje ett par timer men etter det gikk den rett i søpla. Jeg fikk lånt en Ryobi og det var nesten som å komme til himmelen.!

Ja, den bedriften er blitt ekspert på kopier, især av pilker. The easy way to "product development"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Syns kansje fler skulle skrive litt om utstyr man bør ligge unna i denne tråden :)

Må bare si noe om DAM power pirate som jeg brukt i hele sommern 09. Dårlige greier er vel det mest beskrivende jeg kan si. Etter 6-8 ganger i bruk begynte telleverket å henge seg opp på 100ft og nullet seg ikke helt ut når jeg trykket på knappen. Fisket med pilk og 2 opphengere en gang etter seien da det gikk 4-5kg i på alle krokene da tok sveiva kvelden. hvertfall noe i mekaninsmen i sveiva for da snurret den vilt bakover under motstand hvis jeg ikke holdt i den. Tok snella med til butikken og fikk ny. Men etter 6-7 turer på sjøen igjen så begynte tellerverket å fuske igjen.... Har ikke brukt mer enn en opphenger under fiske etter at jeg fikk ny så den holder i hop enda men jeg stoler overhode ikke på den snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten tvil michell riptide 4/0 jævligste snella jeg har hatt. etter noen timer med splitter ny snelle setter sena seg fast i overgangen fra spole/snelleramme. glippet er så stort at 1.00mm sene kjører seg inn i sprekken. dermed begynte disse chromdetaljene å falle av på sveiva og rammen. dermed etter noen flere dager begynte den å hakke som bare det under innsveiv og tilslutt funka det ikke å dra inn| snøre med den. :P snella ødelagt på 6 dagers fiske. hadde ikke mer utstyr så brukte jukse resten av den sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten tvil michell riptide 4/0 jævligste snella jeg har hatt. etter noen timer med splitter ny snelle setter sena seg fast i overgangen fra spole/snelleramme. glippet er så stort at 1.00mm sene kjører seg inn i sprekken. dermed begynte disse chromdetaljene å falle av på sveiva og rammen. dermed etter noen flere dager begynte den å hakke som bare det under innsveiv og tilslutt funka det ikke å dra inn| snøre med den. :P snella ødelagt på 6 dagers fiske. hadde ikke mer utstyr så brukte jukse resten av den sommeren.

Kanskje var eg den heldige og fekk den eina brukbare? ;) Eg hadde ei Riptide 4/0 utan snøreførar. Vann den som vervepremie i AOF. Den fungerte fint for meg i 5-6 år. Største fisken var vel lange på 20kg. Var laaangt ifrå flink å vedlikehalde den, og den vart nesten aldri tørka for saltvatn og garantert aldri smurt. Den fungerer vel ennå, men tør ikkje bruke den lenger sidan sveiva virkar litt laus. Dette var ei skade som kom fyrst nokre få månadar før eg bytta snelle, og eg tenkte vel som så at den hadde vel eigentleg gjort jobben sin etter 5-6 problemfrie år.

Har lest fleire som klagar på desse skjølv, og får inntrykket av at eg har fått den EINE som fungerte :)

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje var eg den heldige og fekk den eina brukbare? :hailfs: Eg hadde ei Riptide 4/0 utan snøreførar. Vann den som vervepremie i AOF. Den fungerte fint for meg i 5-6 år. Største fisken var vel lange på 20kg. Var laaangt ifrå flink å vedlikehalde den, og den vart nesten aldri tørka for saltvatn og garantert aldri smurt. Den fungerer vel ennå, men tør ikkje bruke den lenger sidan sveiva virkar litt laus. Dette var ei skade som kom fyrst nokre få månadar før eg bytta snelle, og eg tenkte vel som så at den hadde vel eigentleg gjort jobben sin etter 5-6 problemfrie år.

Har lest fleire som klagar på desse skjølv, og får inntrykket av at eg har fått den EINE som fungerte :lol:

Nei! Jeg har enda min Riptide 4/0 uten senefører. Den er aldri blitt vasket oljet eller noe. Har hatt den i snart 10 år og den fungere bra enda. Mulig bremsa har blitt litt slakkere med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Jeg har enda min Riptide 4/0 uten senefører. Den er aldri blitt vasket oljet eller noe. Har hatt den i snart 10 år og den fungere bra enda. Mulig bremsa har blitt litt slakkere med årene.

Og jeg har fremdeles min Okuma Titus II Gold - etter snart 10 år. Funker nesten like fint ennå, fullstendig uten vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Jeg har enda min Riptide 4/0 uten senefører. Den er aldri blitt vasket oljet eller noe. Har hatt den i snart 10 år og den fungere bra enda. Mulig bremsa har blitt litt slakkere med årene.

Snøreførar som er rota til alt vondt kanskje? Forbanna fjas som eg berre klemrar fingrane på uansett. :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har fremdeles min Okuma Titus II Gold - etter snart 10 år. Funker nesten like fint ennå, fullstendig uten vedlikehold.

Personlig så har jeg hatt 2 stykker Okuma Titus T30. De var engira og begge de hadde samme problemet. Den siste jeg fikk har jeg ikke orket å ta i bruk enda. Noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Merker jeg fortsatt er litt irritert på den selgeren som prakka på meg ei Mitchell Riptipe 2/0 m/snørefører for 5-6 år siden. "Beste snella jeg har hatt. Bruker den flere ganger i uka. Du skal få en god pris vettu!" Den funker faktisk enda, men herrejesus så slarkete den er. Må nesten demontere hele snella når man skal slippe ut snøret, hvis ikke tar det et vondt år å komme til bunns. Smerter meg å tenke på at jeg gav nesten 2.000 for den snella og ei kort vanvittig stiv stang som ikke bøyer seg selv om man får danskeferja på kroken.

Godt jeg snart får en Shimano Tekota 600 og en Antares BX Braid Boat i posten. *sikle sikle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg fortsatt er litt irritert på den selgeren som prakka på meg ei Mitchell Riptipe 2/0 m/snørefører for 5-6 år siden. "Beste snella jeg har hatt. Bruker den flere ganger i uka. Du skal få en god pris vettu!" Den funker faktisk enda, men herrejesus så slarkete den er. Må nesten demontere hele snella når man skal slippe ut snøret, hvis ikke tar det et vondt år å komme til bunns. Smerter meg å tenke på at jeg gav nesten 2.000 for den snella og ei kort vanvittig stiv stang som ikke bøyer seg selv om man får danskeferja på kroken.

Godt jeg snart får en Shimano Tekota 600 og en Antares BX Braid Boat i posten. *sikle sikle*

Det vil bli som å komma frå helvete til himmelen å gå frå Riptiden til Shimano. Useriøse selgere som skal selge for ein kvar pris er siste sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Mustad sitt telleverk, første gang jeg skulle bruke det spruta styre-trinsene alle veier, blei aldri bra etterpå :rolleyes: Husker jeg ikke feil har flere her akkurat samme erfaring.

:thumbsup: To første linetellerne jeg kjøpte av fabrikat mustad. 1000 bitar fikk en ny bedydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.