Gå til innhold
Fiskersiden

Praktisk Erfaring


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Virker som karbonen i stanga er sprø den ene brakk med en 3 kg steinbit i enden , den andre brakk under jigging begge ved 3 stangring.

En annen fser som fisker her brakk samme stang på samme plass med en diger 1 kg torsk i enden.

Tør ikke å satse på dette mer.

Stanga er god å fiske med ,men hva hjelper det......

Opplevde noe av det samme med loomis fluestenger for mange år siden brakk 2 stk under kasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kullfiber er sprø , især i korte og tynne lengder og om man ikke bruker rett fibertype og bindingsmiddel , som bør være elastisk .Har ikke erfaring med nevnte stenger, dog har jeg en god del erfaring med utvikling av redskap der kullfiber er hoved delen. Var det lav temperatur når brudet skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Penn overseas er ei stang som alle bør ligge LAAAAAAANGT unna prøvde 50lbs utgaven i går med et løft på 6kg og stanga knakk tvert av rett framfor håndtaket. Stanga var helt ny og akkurat plukket ut av stangtuben og påmontert snelle. Snakket med komplettfritid og de sa at det var ikke første reklamasjonen med den stanga..... :) Vil forøvrig berømme dem for kjempegod service og kjapp leveringstid!

113179_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45698/113179.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn overseas er ei stang som alle bør ligge LAAAAAAANGT unna prøvde 50lbs utgaven i går med et løft på 6kg og stanga knakk tvert av rett framfor håndtaket. Stanga var helt ny og akkurat plukket ut av stangtuben og påmontert snelle. Snakket med komplettfritid og de sa at det var ikke første reklamasjonen med den stanga..... :) Vil forøvrig berømme dem for kjempegod service og kjapp leveringstid!

113179_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45698/113179.jpg

Det var som fan..! Det bildet ser ut som den med spigot holk - var dette 7 fot stangen?

Min er 6 fot, og fremre del går inn i håndtaket (motsatt av spigot). I følge Rønsingen virket det som Spigot løsningen var det du måtte holde deg unna - og spesielt på Travel stangen (4 delt).

Jeg har løftet 9 kg med min uten antydning til noe som helst. Forrige helg knaket den litt da jeg rykket løs et bunnapp... Får deg til å tenke litt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 fot 50 lbs

Syns forøvrig ikke stanga var spesielt fin i aksjonen heller... og det virket som om det var veldig mye lakk på stangen hvis du tar i en ring og presser den pittelitt så hører du det knaker godt i lakken som sprekker.... Rart penn vil sette navnet sitt på noe slikt i grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 fot 50 lbs

Syns forøvrig ikke stanga var spesielt fin i aksjonen heller... og det virket som om det var veldig mye lakk på stangen hvis du tar i en ring og presser den pittelitt så hører du det knaker godt i lakken som sprekker.... Rart penn vil sette navnet sitt på noe slikt i grunn :)

Jeg liker stanga mi så langt, er ikke satt på store prøver, men det kommer forhåpentligvis... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 fot 50 lbs

Syns forøvrig ikke stanga var spesielt fin i aksjonen heller... og det virket som om det var veldig mye lakk på stangen hvis du tar i en ring og presser den pittelitt så hører du det knaker godt i lakken som sprekker.... Rart penn vil sette navnet sitt på noe slikt i grunn :P

At lakken krakelerer er vel ikke noe kvalitetstegn, men ikke uvanlig. Men Penn er ikke alltid gull nei. Av og til roter de det til når de skal prøve noe nytt. F.eks. tabbet de seg ut med Senator-snellene når de skulle stive av ramma samtidig som de skulle redusere vekten. Det ble vellykket til slutt, men det ble noen mandagsneller i mellomtiden. De kunne nok ha lært litt av Shimano på kvalitets-sikring. Men Penn har et godt service-apparat, så det er alltids hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det får en til å tenke på de tingene som er mer egnet å rykke løs med enn stanga :P Kleppen er grei til det bruket.

Du har selvsagt rett - var en ren refleks, måtte dra løs med hånden etterhvert...

At lakken krakelerer er vel ikke noe kvalitetstegn, men ikke uvanlig. Men Penn er ikke alltid gull nei. Av og til roter de det til når de skal prøve noe nytt. F.eks. tabbet de seg ut med Senator-snellene når de skulle stive av ramma samtidig som de skulle redusere vekten. Det ble vellykket til slutt, men det ble noen mandagsneller i mellomtiden. De kunne nok ha lært litt av Shimano på kvalitets-sikring. Men Penn har et godt service-apparat, så det er alltids hjelp å få.

Ikke tegn til Krakelering i lakken hos meg foreløpig, stoler på at 6 fots versjonen er brukbar kvalitet enn så lenge. Men kommer til å følge med. Går det i dass har jeg kjøpt min siste stang fra Penn - så enkelt.

Japanerne er kjent for å gjøre ting riktig første gang - antar det har noe med tilgang på råstoff å gjøre. Japan har ingenting, alt importeres og videreforedles til stort sett veldig bra produkter. De er rett og slett flinke - ikke minst Norge har mye å lære her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fiskekompisen kjøpte ei Penn overseas 7 fot 50lbs i høst. Første turen med nystanga fikk han ei kveite på 50 pluss. Snellefestet løsnet fra stangholken (kjerna) og vridde seg slik at snella ble liggende under stanga.

Han leverte stanga på butikken og fikk ei ny. Samme stang. Forrige torsdag var vi på havet og fisket torsk. Under oppsveiving av en 5 kilos torsk skjedde det samme på nytt. Snellefestet løsna fra stangkjernen og snella vridde seg under stanga.

Styr unna Penn Overseas - dette er rett og slett feilvare langt under pari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekompisen kjøpte ei Penn overseas 7 fot 50lbs i høst. Første turen med nystanga fikk han ei kveite på 50 pluss. Snellefestet løsnet fra stangholken (kjerna) og vridde seg slik at snella ble liggende under stanga.

Han leverte stanga på butikken og fikk ei ny. Samme stang. Forrige torsdag var vi på havet og fisket torsk. Under oppsveiving av en 5 kilos torsk skjedde det samme på nytt. Snellefestet løsna fra stangkjernen og snella vridde seg under stanga.

Styr unna Penn Overseas - dette er rett og slett feilvare langt under pari.

Huff og huff... :o

Liker ikke dette - men registrerer at alle som klager (som jeg har fått med meg) har snakket om enten 7' stang eller firedelt reisestang. Alle klagene jeg har sett har dessuten handlet om pundklasser over 30#. Ser vel ikke for meg at snellefestet har noe med pundklasse å gjøre, jeg har ikke merket noe her (har jo festet snella med skrue og plate i tillegg til stangens feste).

Som nevnt mange ganger før - min stang er 6' 30#, og virker så langt ok. Er det noen andre som har vært borti 6' 30# stangen her inne? Basert på tilbakemeldinger fra butikken (ingen reklamasjoner - så langt), og det faktum at det ikke har vært skrevet noe om 6 fot stangen, velger jeg å - litt skeptisk - fiske videre med min Overseas.

Kall meg gjerne naiv, men jeg klarer ikke å komme på noe negativt om stangen - så får vi se hvordan dette går når jeg får røynt den litt :)

To be Continued...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en ‎7`kinetic waterspeed 20-30 lbs trolling stang med tightlines GTR 20 2-speed multiplikator snelle før jul og tenkte på å prøve å bedrive litt "enkel" havfiske.

Noen som har erfaringer eller har hørt noe om dette?Er nybegynner så vil ikke legge så mye penger i utstyr før jeg blir "bitt" skikkelig.link:http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54407 (finner ikke det settet jeg har dette er med en annan stang..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare presisere at de dårlige erfaringene gjelder Penn Overseas 7 fot 50lbs. Øvrige modeller fra Penn har jeg ikke hørt noe negativt om. Har selv ei 7 fot Penn International og flere Penn sneller som holder høy klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at jeg er fryktelig sterk i klypa :growl: men den tanga til rapala holder ikke mye mål, knakk tvert av når jeg skulle fjerne hempa fra en sviwel. Fikk ny og vræka denne like fort, når jeg skulle klippe av en krok som hadde gått gjennom jakka...

M.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Syns kansje fler skulle skrive litt om utstyr man bør ligge unna i denne tråden :)

Må bare si noe om DAM power pirate som jeg brukt i hele sommern 09. Dårlige greier er vel det mest beskrivende jeg kan si. Etter 6-8 ganger i bruk begynte telleverket å henge seg opp på 100ft og nullet seg ikke helt ut når jeg trykket på knappen. Fisket med pilk og 2 opphengere en gang etter seien da det gikk 4-5kg i på alle krokene da tok sveiva kvelden. hvertfall noe i mekaninsmen i sveiva for da snurret den vilt bakover under motstand hvis jeg ikke holdt i den. Tok snella med til butikken og fikk ny. Men etter 6-7 turer på sjøen igjen så begynte tellerverket å fuske igjen.... Har ikke brukt mer enn en opphenger under fiske etter at jeg fikk ny så den holder i hop enda men jeg stoler overhode ikke på den snella.

Har også fåt problem med min dam quick power snelle, på min er det ikke overaskende snøreførern som er rota

til alt ondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Det kommer neppe som noen bombe for noen at ABU Ambassadeur Seven er en drittsnelle, men i og med at en ikke helt ukjent fisker/selger/blogger har roset snella på bloggen sin vil jeg likevel skrive noen få ord...

Jeg kjøpte en Ambassadeeur Seven hos skittfiske tiltenkt lettere havfiske her hjemme på Sørlandet.. Jeg kjøpte snella på sensommeren og brukte den i underkant av et halvt år før "antireverse`en" gikk til H...

I og med at snella var såpass ny og jeg kjøpte den fra en seriøs aktør hadde jeg sikkert kunne fått fiksa den eller fått en ny snelle på garantien, men jeg kom frem til at en snelle som ikke tåler såpass (største fisk sveiva inn med snella var vel en Torsk på rundt 3kg) ikke er verdt pengene det hadde kostet å sende den tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer neppe som noen bombe for noen at ABU Ambassadeur Seven er en drittsnelle, men i og med at en ikke helt ukjent fisker/selger/blogger har roset snella på bloggen sin vil jeg likevel skrive noen få ord...

Jeg kjøpte en Ambassadeeur Seven hos skittfiske tiltenkt lettere havfiske her hjemme på Sørlandet.. Jeg kjøpte snella på sensommeren og brukte den i underkant av et halvt år før "antireverse`en" gikk til H...

I og med at snella var såpass ny og jeg kjøpte den fra en seriøs aktør hadde jeg sikkert kunne fått fiksa den eller fått en ny snelle på garantien, men jeg kom frem til at en snelle som ikke tåler såpass (største fisk sveiva inn med snella var vel en Torsk på rundt 3kg) ikke er verdt pengene det hadde kostet å sende den tilbake..

Ingen produsent forbedrer seg om disse ikke blir gjort klar over skavanker i produksjonen , eller med produktene. Derfor startet jeg tråden den gang...

Sats på Shimano Tekota LC neste gang om du ønsker arbeidshester. Ingen slår de hverken på produkter eller , og ikke minst service... Noen få ved siden , men de fleste under...

Edit : Styr unna Tica sneller !!

Asgeir tåler forresten konstruktiv kritikk . han gjør bare jobben sin , og han gjør det bra ...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes MYE :) Har en 800lc selv, steinsolid :)

Ja, disse er arbeidshester !! Synd at de er så lite forskjell mellom 700LC og 800LC ( de er så å si like) Det burde ha vært 1 som er mellom 600LC og 700 LC i størrelsen. Ikke dumt heller om de lanserte en snelle som kunne brukes på "underside av stanga" som en haspel, ikke minst for bedre balanse. Etter min mening og til norske forhold er disse sneller noe av det beste jeg har virkelig rundkjørt om bord og aldri noe problemer. Like pålitelige som en Toyota pickup.

Om du har Tekota LC , glem ikke denne delen som avlaster 1 god del og kompletterer sneller uten ører ;)http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Havfisketilbehør/Snelleadapter/Lopez---Klikk-snelleadapter-Med-gripeplate-137683-p0000069059.aspx

WEB_Image%201562810285.Jpeg

Håper det er mange av dere som har god praktisk erfaring med denne :) , om ikke , bare si ifra...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er tråden for praktisk erfaring så kan jeg slenge med et par observasjoner jeg har gjort det siste året.

Tekota er en snelleserie som gjør jobben og har få ulemper generelt. Jeg har benyttet 600LC i vel et år nå på 250-300meters dyp med 5-600 grams søkker og merker at det er litt vel tungt for snella, den har fungert helt fint, men har bange anelser at belastningen er en smule for stor på drivverk og lignende. skal ta en god service på den nå, og oppgradere brems osv.

En stang jeg har vært fornøyd med er penn seahawk xt 15-40 lb. En god allroundstang for de som føler de ikke trenger en pilkestang pluss en mer følsom til fiske med agn (antares)

Denne har vært min kombinasjon i et år og har fungert godt sammen fra 30 til 300 meters dyp.

Planlegger en oppgradering til en tekota 7-800lc eller gamle trauste tld 20/25 i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer neppe som noen bombe for noen at ABU Ambassadeur Seven er en drittsnelle, men i og med at en ikke helt ukjent fisker/selger/blogger har roset snella på bloggen sin vil jeg likevel skrive noen få ord...

Jeg kjøpte en Ambassadeeur Seven hos skittfiske tiltenkt lettere havfiske her hjemme på Sørlandet.. Jeg kjøpte snella på sensommeren og brukte den i underkant av et halvt år før "antireverse`en" gikk til H...

I og med at snella var såpass ny og jeg kjøpte den fra en seriøs aktør hadde jeg sikkert kunne fått fiksa den eller fått en ny snelle på garantien, men jeg kom frem til at en snelle som ikke tåler såpass (største fisk sveiva inn med snella var vel en Torsk på rundt 3kg) ikke er verdt pengene det hadde kostet å sende den tilbake..

snella er billig,og bærer preg av det! men for meg var det en grei

løsning å bruke dem til isfiske,der de har fungert greit. på det meste

har jeg vel tatt opp 7 stk makrell med en snittvekt på 1,3-1,4 kg

samtidig med ei slik snelle :) knarren ryker kjapt,men det har ikke vært noe problem.

Endret av bsalte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en notis til Tekotaene: Ikke forsøk å vedlikehold disse selv, i alle fall ikke uten å ha lest nøye igjennom en tutorial eller to på nett først. Det er noen svært lumske fjærer i spenn under lokk der; de nevnes i flere forum som en snelle man absolutt ikke bør gi seg i kast med uten å ha øvd litt først. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.