Gå til innhold
Fiskersiden

Uventet Fangst


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

Etter innkjøp av nytt utstyr, bra vær, og mye kveite skulle storfisken tas. For på hytta, som ligger på lauvslett rettfør Hansnes på ringvassøy.

Men etter flere timers fiske på divgrunner å djup ble det lite intressang fangst. Dagens største var en rognkjeks på 4,2kg som blei huket på en 500g svenskepilk...

rognkjeks.jpg

Ellers var det småsei å torsk. Har ikke fått særlig med sjanser til fiske de siste to ukene pga. dårlig vær å oppkommende skolestart. Men til vinteren skal kveita taes!

Men litt moro blei det jo, fikk denne trollkrabben opp med en gammelfortøyning, du kan tru at bikkja vart skremt da ho våkna=P

krabbe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du ikke tok rognkjeksen på flua,da hadde du slått norgesrekorden!som er min...... :closedeyes:

hehe dæven det hadde vært råskøy=P må jo være relativt vanskelig og faktisk få en rognkjeks til å bite. Så langt har jeg kun sett huking å garn.

Ja d hadde vært råskøy:P

Her er et bilde av lengda på han, så at norges rekorden var på hele 8kg, dobbelt så stor!

DSC00362.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 9 months later...

Dæven for en drøy kjeks. Synd den blei kjeksa. Eg har vel fått godt over 10 rognkjeks. Er egentlig ikke noe problem å få dei til å bite.

Den har jeg ikke på listen... Tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de mer merkelige fangstene jeg har sett var rognkallen på 1,8 som tok midtfjords i Trondheimsfjorden på en Rapala dorget like under overflaten i 3,5 knops fart der vanndypet var flere hundre meter. Den satt til alt overmål klokkereint kroket i munnen. Hva den gjorde midtfjords utover å leke sjøørret er ikke godt å si. Kompis Viggo som fikk fisken utbrøt for sikkerhets skyld når fisken var inne ved båten: "Jeg tror det er en stein jeg!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen uttalelser fra fangstmannen som tyder på at den er feilkroket, men det er vel egentlig lite viktig.

Fangsten ble gjort for leeenge siden og den er jo ikke med i noen konkurranse som går nå.

Om den står på artslisten til fangstmannen så er det en privat liste uten særlig verdi for andre enn nettopp fangstmannen.

...Dagens største var en rognkjeks på 4,2kg som blei huket på en 500g svenskepilk...

... må jo være relativt vanskelig og faktisk få en rognkjeks til å bite. Så langt har jeg kun sett huking å garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de mer merkelige fangstene jeg har sett var rognkallen på 1,8 som tok midtfjords i Trondheimsfjorden på en Rapala dorget like under overflaten i 3,5 knops fart der vanndypet var flere hundre meter. Den satt til alt overmål klokkereint kroket i munnen. Hva den gjorde midtfjords utover å leke sjøørret er ikke godt å si. Kompis Viggo som fikk fisken utbrøt for sikkerhets skyld når fisken var inne ved båten: "Jeg tror det er en stein jeg!"

Faktisk er det helt vanlig å få dem høyt i vannet, i Troms fikk de masser av dem på fløytliner laaangt over bunnen ( de ble tatt på lakseliner fisket rett under overflaten, og hyseliner i midtvannet), i tilegg har jeg snakket med folk som har fått flere under duppmeite etter sjøørret. Har fått to selv, den ene fikk jeg på bunnmeite på 8-10 meters dyp, den andre på kikkmeite på ei flytebrygge.Sistnevnte fikk jeg rett under brygga, men dypet var 10+. En kamerat fikk en på gummimark under torskefiske i nord (ved Tussøya)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.