Gå til innhold
Fiskersiden

Sjeldan Fangst


Oz
 Share

Recommended Posts

Månefisk er også observert og avbildet i avisa Østlandsposten (ikke web-utgaven) for noen dager siden. Kommentaren til bildetageren var at den forsvant da de skulle prøve å fange den, hva er poenget spør jeg, skulle de spise den ??

Har selv hørt om observasjoner av slik fisk rett utenfor Nevlunghavn/Mølen området her, den var mye større. Må være et eller annet som fører den inn i området her, siden til stadighet blir observert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er klar over det, men mener du det kun er strømmen som fører den hit, er det ikke noe føde osv den er på jakt etter ?

Tror disse fiskene stort sett er manetspisere. Selv om jeg ikke akkurat er en C&R fantast synes jeg det er kjempetrist at en såpass skjelden gjest ikke blir satt ut. Tror ikke dette er mat. Dykker en del og drømmen hadde vært å få dykka med denne fisken. Noen fisker gjør seg bedre levende enn døde.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er klar over det, men mener du det kun er strømmen som fører den hit, er det ikke noe føde osv den er på jakt etter ?

Månefisk er (i alle fall av mange) rekna som plankton, altså organismer som blir ført rundt med strømmen. Den er ein dårlig svømmar. At fleire slike fiskar er i avisene om dagen kan like gjerne skuldast at folk er flinkare til å rapportere om det, enn at det er fleire av dei no enn før.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månefisk er (i alle fall av mange) rekna som plankton, altså organismer som blir ført rundt med strømmen. Den er ein dårlig svømmar. At fleire slike fiskar er i avisene om dagen kan like gjerne skuldast at folk er flinkare til å rapportere om det, enn at det er fleire av dei no enn før.

:)

Plakton eller nekton. Har ikke noen mening. Men jeg har vært i akvariet i Lisboa (et fantastisk akvarie, anbefales på det sterkeste) å sett på en rimelig stor utgave av månrfisken (mola mola). Den svømmer dårlig, men den er langt fra å drive viljeløst rundt. Fantastisk flott å se på. Slett ikke bare snål (men det også). Den svømmer nok såpass dårlig at har den kommet med havstrømmen hit opp så kommer den seg nok aldri hjem igjen og er vel slik sett dødsdømt. Likevel kan jeg ikke forstå at man på død og liv skal slå i hjel fisk som ikke er mat, med mindre man enten har skadet den eller med mindre man skal preservere fisken eller deler av den. Jeg tror mange andre ville gitt rimelig mye for å se en slik skapning svømme rundt (for ikke å snakke om å få dykke med den).

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier den ikke er mat :)

Siterer fra wikipedia: "The meat of the ocean sunfish is considered a delicacy in some regions, the largest markets being Taiwan and Japan. All parts of the sunfish are used in cuisine, from the fins to the internal organs."

Ocean sunfish er det samme som mola mola

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier den ikke er mat :)

Siterer fra wikipedia: "The meat of the ocean sunfish is considered a delicacy in some regions, the largest markets being Taiwan and Japan. All parts of the sunfish are used in cuisine, from the fins to the internal organs."

Ocean sunfish er det samme som mola mola

Jaha... Det er en som sier at han ikke tror den er mat... Forøvrig er jeg enig i at en slik fisk nok gjør seg bedre levende enn død. Det gjelder i og for seg all fisk. Bare fordi noe smaker godt betyr det ikke at vi på død og liv må drepe og spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha... Det er en som sier at han ikke tror den er mat... Forøvrig er jeg enig i at en slik fisk nok gjør seg bedre levende enn død. Det gjelder i og for seg all fisk. Bare fordi noe smaker godt betyr det ikke at vi på død og liv må drepe og spise det.

Selvfølgelig enig i det.... Jeg ville bare poengtere dette med at det ikke nødvendigvis stemte at det ikke er mat :P

Oi! Tordde det var 2 stk som nevnte "ikke mat", ser nå at det var samme personen som nevnte det to ganger :) Sorry...

Er dog utrolig nysjerrig på hvordan han fikk den :o

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månefisk er (i alle fall av mange) rekna som plankton, altså organismer som blir ført rundt med strømmen. Den er ein dårlig svømmar. At fleire slike fiskar er i avisene om dagen kan like gjerne skuldast at folk er flinkare til å rapportere om det, enn at det er fleire av dei no enn før.

Jo da, vi skal ikke se bort fra at det er en betydelig rapporteringsbias ute og går her. Men forekomsten av månefisk og andre fiskearter som føres med Golfstrømmen kan sikkert gjennomgå variasjoner på lik linje med alle andre arter. Golfstrømmen varierer jo LITT i styrke og litt i retning fra år til år, og selv om månefisken delvis driver passivt med strømmen, kan den nok manøvrere såpass at den oppsøker områder som byr på bra med mat og vann med riktig temperatur. Selv om det er noe spekulativt kan kanskje økningen i forekomst av månefisk relateres til klimaendringene (er klar over at sammenfall i tid ikke nødvendigvis betyr en kausal sammenheng)? Økt temperatur gir kanskje mer maneter, noe som gjør det mer attraktivt for månefisken å oppsøke norske farvann, kanskje...? Eller er det andre mulige forklaringer? Tilfeldige variasjoner skal vi jo heller ikke se bort fra. Spennende er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier den ikke er mat ^_^

Siterer fra wikipedia: "The meat of the ocean sunfish is considered a delicacy in some regions, the largest markets being Taiwan and Japan. All parts of the sunfish are used in cuisine, from the fins to the internal organs."

Ocean sunfish er det samme som mola mola

Slimål er regnet for en delikatesse, Det samme er maneten pherifylla pherifylla for ikke å snakke om sildekongen. Når jeg sier det ikke er mat så betyr det ikke at jeg ser helt bort i fra at dette kan stå på bordet enkelte steder i verden. Men at jeg antar at dette spesiet neppe blir spist. Uansett hadde jeg nok ment det samme om så dyret ble spist.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimål er regnet for en delikatesse, Det samme er maneten pherifylla pherifylla for ikke å snakke om sildekongen. Når jeg sier det ikke er mat så betyr det ikke at jeg ser helt bort i fra at dette kan stå på bordet enkelte steder i verden. Men at jeg antar at dette spesiet neppe blir spist. Uansett hadde jeg nok ment det samme om så dyret ble spist.

mvh

bda

Er sildekonge en delikatesse? Tror man går en vanskelig framtid i møte hvis det er det eneste man liker :D

Jeg tok ikke opp dette med at månefisk skulle være en delikatesse for å motsi deg, det har jo skjedd før at wikipedia har vært feil ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sildekonge en delikatesse? Tror man går en vanskelig framtid i møte hvis det er det eneste man liker :)

Jeg tok ikke opp dette med at månefisk skulle være en delikatesse for å motsi deg, det har jo skjedd før at wikipedia har vært feil ^_^

Neida neida, men jeg fikk anledning til å utdype hva det var jeg mente :D .

Det går et rykte i Trondheim (kanskje noen her inne kan bekrefte) om at det ble fanget en sildekonge samtidig som det var en marinbiologkongress eller noe sånt i byen. De spiste opp sildekongen på tross av at vitenskapsmuseet ikke hadde et specimen av fisken. Vet ikke om dette er sant men det var en guide på museet som fortalte dette. Og historien sier at fisken smakte utmerket.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss spise opp alt av sildekonger, sølvkveiter og andre dyr vitenskapen ønsker å finne ut mere om og tør vi ikke spise dem gir vi dem til måkene.....

Men er det noen som vet hvordan han fikk molaen?? Kanskje vi skulle agne med manet og prøve å få den på stang c")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.