Karl Inge S Posted July 3, 2005 Author Report Share Posted July 3, 2005 Kommer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martinez Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 Jeg har etter litt nattlig eksperimentering pønsket ut en metode for å få krokfortommen til å stå ut fra hovedfortommen for å unngå surr. Krokfortommen bindes på med kirurgknute, eller annen foretrukket knute. Deretter trær man en gummislange inn på krokfortommen og videre inn på hovedfortommen, forbi kirurgknuten. Dernest lager man en solid stoppknute på gummislangen, nærmest opphengerknuten og drar skikkelig til. Så fører man gummislangen mot kirurgknuten og vrenger den ut over krokfortommen Og vips så står krokene strunk og strank. Har ikke testet takkelet i praksis ennå, men det får nå være. (Den nederste kroken står egentlig rett ut, men siden den vender bort fra kamera ser det ut som om den henger rett ned, men det gjør den altså ikke). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martinez Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 sitat:Kommer! Tenkte bare vise hvordan jeg monterer glidende søkke inntil det kommer fra KIS. Dersom han har innvendinger mot metoden, regner jeg med vi får høre det ganske snart. Jeg trær på en svivel mellom to perler på hovedlina og fester søkket i svivelen med en splittring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Kolbeinsen Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 Og som en liten forbedring til siste bilde.ta en liten senbit ned til søkke,så slipper en og miste hele stasen.om søkket kjører seg fast.er ergerlig og miste fisk på den måten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted July 17, 2005 Author Report Share Posted July 17, 2005 Bruker samme metoden selv Martinez, uten øverste perlen. Også enig med Richard, kan brge noen tackler med en liten senestump i 0.35 eller noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil L Posted July 17, 2005 Report Share Posted July 17, 2005 Bruker en liten bom, som funker ganske bra. Sleit med tvinn på sena når jeg kasta uten bommen...dette kan jo ha noe med kasteren å gjøre. Noen som har prøve på en eller annen måte å clips opp kroken og agnet? Bør vel gi lengre kast hvis dette går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martinez Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Jeg har inntrykk av at krokfortommen tvinner seg rundt hovefortommen når jeg sveiver inn, snarere enn i kastet, og erfaringsmessig er det mye fisk som biter på under innsveiving. Derfor vil jeg at fortommen skal stå ut, for ikke å gå glipp av fisk. Clips vil jo ikke endre på dette. Jeg har med stort hell benyttet ferdige takler fra Avkroken (Kinetic?) som har en liten metallbom, men det er jo ikke økonomisk bærekraftig å bare bruke ferige takler, så mange som jeg legger igjen på havbunnen. Så til hverdagsfiske går jeg for hjemmelaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiskekongen Posted July 30, 2006 Report Share Posted July 30, 2006 For min egen del. så må jeg si at ferdigtakkel stort sett blir billigere enn mine egenproduserte. Derfor bruker jeg gjerne dette når det ikke er så veldig målrettet fiske etter tøffe arter. Slik som testfiske. Ett annet alternativ, er å bytte ut krokene på disse ferdigtakklene til den størrelsen som måtte passe. Også ett litt billigere alternativ. Skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder av takkler jeg også etterhvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 (edited) .... Edited January 30, 2008 by LasseB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havengel Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Se der ja Lasse, nå har du fått draget på det! Flotte takkler som kommer til å gi deg mye glede! Det som er negativt med wirefortom er at den lett krøller seg og ødelegger agnpresentasjonen etter noen bunnapp/fisk. Forbeholder det kun til arter som har tenner og ikke er så forsiktige, som lange og brosme. En slange over nederste del av monofortommen vil i de fleste tilfeller funke like bra. Kjipt med takkler som må rigges om etter en tur. Som fortomskropp bruker jeg stort sett 0,70, og varierer tykkelsen på krokfortommene fra 0,30 til 0,60. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kim andre Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 bra det her Lasse . men er du fornøyd med den røde kroken der? synes det finnes langt bedre kroker.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Takk for det Tja, jeg vet ikke helt Kim Andre. Dette var en krok som fulgte med i ALt om Fisken for en stund sida. Jeg har faktisk fått kveite på den i år For litt siden fant jeg en hel haug med slike røde Eagle Claw-sirkler i en svær matbutikk. Jeg trenger vel ikke si at de ikke har fler igjen nå... Fikk de for 5 kr pakka (hver pakke inneholdt 5 kroker). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havengel Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 (edited) Akkurat de Eagle Claw krokene er faktisk brukbare. Det eneste jeg har å utsette på dem er at de lett blir uskarpe, men de er til gjengjeld lette å skjerpe. Fine å bruke i ulendt undervannsterreng hvor faren for tap er stor, og Owner er for kostbare. Edited October 28, 2006 by Havengel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kim andre Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Takk for det Tja, jeg vet ikke helt Kim Andre. Dette var en krok som fulgte med i ALt om Fisken for en stund sida. Jeg har faktisk fått kveite på den i år For litt siden fant jeg en hel haug med slike røde Eagle Claw-sirkler i en svær matbutikk. Jeg trenger vel ikke si at de ikke har fler igjen nå... Fikk de for 5 kr pakka (hver pakke inneholdt 5 kroker). at du har tatt kveite på en krok forteller vel ikke om kroken er god/dårlig? (med mindre du har fisket med krok uten agn da, for DA er kroken god) heter de noe med Lazer? (lazer-sharp el...) har blandet erfaring med de andre røde krokene.og denne sirkelkroken har heller ikke vist seg å være bedre enn owner eller varivas, for min del i allefall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
menig fiskebolle Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 (edited) Satt faktisk å knøt rigger i dag.Bytta krokfortommer på gamle rigger og knøt en bomber og noen gliderigger. Et lite tips,hvis man ikke allerede gjør det. Klem alltid inn crimpsene i enden av riggen og dra de ned på plass. Hvis man skulle være uheldig å klemme crimpen for hardt,så kan man bare klippe den av Ellers flotte rigger Lasse Edited October 28, 2006 by menig fiskebolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 (edited) at du har tatt kveite på en krok forteller vel ikke om kroken er god/dårlig? (med mindre du har fisket med krok uten agn da, for DA er kroken god)[]heter de noe med Lazer? (lazer-sharp el...) Bare slang på litt skryt der. Anget var en hysebit, til opplysning. Jeg liker disse krokene jeg. Billig og bra, det vil si bra nok for meg. Edited October 28, 2006 by LasseB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiskekongen Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Fine takkel det der ja Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havengel Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Jeg synes klemhylsene i kobber fra Veals er de beste. Brukte tidligere de svarte metallhylsene, men opplevde litt for mange brudd i kanten på klemhylsene. Kobberhylsene er mykere, og sitter derved bedre på sena og man slipper å klemme så hardt for å få de til å sitte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Noen andre som har ideer/takkler å legge ut? Havengel? Vilhelm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Lagde meg et meget onkelt og greit takkel i går. kom på denne tråden og knipset et kjapt bilde av det. 2kroks paternoster med bait clips i begge endene. Dette for å gjøre takkelet med strømlinjeformet under kastet. Er spesielt beregnet på strender etter piggvarr og andre flyndrefisker. krokfortommene er lagd av opphengerløkke som jeg har kappet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GStrike Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Jeg ville hatt en vanlig "snuer" i den ene enden, og en tynnere senestump fra den til søkket. Da er det mindre risiko å slite hele stasen hvis søkket kiler seg fast. Ellers ville jeg kanskje brukt noen kuler som atraktorer, men det er en smakssak! Sandflyndrene og hysene er i allefall glade i juletrærne mine! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 piggvarren er ikke like glad i beads og annet juggel der jeg fisker iallefall. Og siden det er beregnet på mer eller mindre ren sandbunn er det svært liten sjangs for at takkelet idet hele tatt setter seg fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gismervik Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Du fisker vel piggvar på vest siden av Karmøy Rune, og da er det ingen fare for å slite takkelet,..hvis ikke stor piggen biter da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odin Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Meget spenende lesing for nybegynere på kystmeite. Savner bar en liten detalj hvilke legnder dere bruker på de enkelte komponetene. Har laget noen enkle glidetakler med singel krok selv, med forskjelige hell. Fortsett å legg ut tackel slik at vi nye kan lære . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 På glidetackler syns jeg det ikke er hensynsmessig vits i å bruke mer enn 40 cm langt slep. Dette er min mening. Jeg syns jeg leste at Hugo brukte rundt 20 cm til sine glidetackler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts