Gå til innhold
Fiskersiden

Tackle-guide (kystmeite)


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Bedre å gå etter tykkelse enn bruddstyrke synes jeg. En stiv sene har generelt høyere knutestyrke enn en myk, og brudd- og knutestyrken varierer svært mye fra sene til sene. Strekket i sena vil også spille inn på når den ryker. Ifølge tabellen kan jeg bruke en billig 0,50-sene jeg har på 100g, mens Sufix i 0,60 ikke har nok bruddstyrke.... En annen 0,60 sene jeg har kan brukes på 150g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrien, men det er jo bruddstyrken som betyr noe når det er snakk om en sjokkfortom. Så lenge snøret ikke har elendig knutestyrke osv… Ville du kastet med et 150g bly med 0.70 sene som tålte 10kg Geir?

Lasse: Hvor har du planlagt å bruke pulley tacklene dine? Ut i fra hva jeg forsto så var det til tøffere bunn mer strøm osv. Noe som skulle tilsi at du skal gå opp i brudd og sene tykkelse. Derfor kom jeg med et lite hint om at kanskje 40lb amnesiaen din er i spedeste laget. Husk at du i tillegg svekker snøret med crimpsene du bruker. Sitter med 40lb amnesian i hånda og den er ikke mye tykkere en 0,60 og med en bruddstyrke på ”bare” 18,2kg så vil jeg si det er for dårlig til å brukes til rigger som er beregnet for dette fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig uerfaren innenfor tungt kystmeite/surf, og vet nå at 0.60mm er for tynt til dette krevende fisket. Har aldri hatt behov for pulleyrigger der jeg har fisket (frem til nå), men det endrer seg når man vender snuta mot Vestlandet, vil jeg tro. Til mitt fiske har jeg alltid brukt gliderigger og paternoster, og har klart meg med det fint. I det siste har jeg smått begynt å utvide kystmeitet etter tyngre og sterkere fisk enn sandflyndrer og småtorsk. Etter å ha følt hvordan pulleyriggen funker i praksis, tenkte jeg med en gang - dette skal jeg prøve i Saltstraumen! Men igjen - tykkere sene må til.

Må nesten skylde på Kim Andre her, når jeg har knytt pulleyrigger med 40lbs Amnesia. Snakker endel med han på MSN, om det aller meste innenfor fiske, og han nevnte at han brukte Amnesia til å lage pulleyrigger med. Derfor ville jeg prøve det.

(Sorry Kim, :) )...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrien, men det er jo bruddstyrken som betyr noe når det er snakk om en sjokkfortom. Så lenge snøret ikke har elendig knutestyrke osv… Ville du kastet med et 150g bly med 0.70 sene som tålte 10kg Geir?

Vet at noen bruker 0,41(tåler 40kg) powerpro til sjokkfortom ved ekstremt karpefiske med 4-4,5oz bly,men de var veldig nøye på at den ikke var skadet. De fleste som komenterte det mente det var helt uforsvarelig,og ingen ambefalte det. Selv bruker jeg 0.60-70 mono til alt,og de gangene den har røket,så har det vært i knuta. Kansje ville man også røket flere ved bruk av 0,80 sene,rett å slett fordi knuta blir større(og dårligere?).

Edit: Bruker sufix superior,og synes den er god som gull:)

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at noen bruker 0,41(tåler 40kg) powerpro til sjokkfortom ved ekstremt karpefiske med 4-4,5oz bly,men de var veldig nøye på at den ikke var skadet. De fleste som komenterte det mente det var helt uforsvarelig,og ingen ambefalte det. Selv bruker jeg 0.60-70 mono til alt,og de gangene den har røket,så har det vært i knuta. Kansje ville man også røket flere ved bruk av 0,80 sene,rett å slett fordi knuta blir større(og dårligere?).

Edit: Bruker sufix superior,og synes den er god som gull:)

Hvor mye poeng er det egentlig i å bruke multi til sjokkfortom?? Litt av poenget er jo at fortommen skal ta av for det kraftige rykket i kastet, og det vil jo ikke multien gjør i nevneverdig grad...

Har selv brukt fra 0.80 til 0.60 Sufix til surf, alt ettersom hvor jeg fisker og tyngden på blyet.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd med all verdens forskjellige sjokkfortommer siden jeg er veldig godt fornøyd med Suffix Surf (0,75mm – 80lb) Men testa med 1,1mm tuna killer 150lb for moro skyld på ene havål plassen, siden man regelrett fisker på store steinblokker så kunne det være verdt et forsøk for å ungå så mange slit. Seff tilnærmet umulig å kaste med, men siden 30m er et maks kast på denne plassen så fikk jeg nå fiska. Den store forskjellen i fra den vanlig sjokkfortomen var at når jeg først satt i bunn så var det et sant helvete å komme løs igjen. Noe som jeg i hvert fall konkluderte med at tykkere mono gir en sterkere skjøt mellom mono og multi, enkelt og greit fordi det er vanskeligere for multien å skjære gjennom tykk mono. Riktig nok bare synsing fra min side…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye poeng er det egentlig i å bruke multi til sjokkfortom??

Du slipper jo problemet med at knuta slår i ringene,og at du må legge monoen med den store knuta på rett plass på spolen. Videre ville man få mindre tap av fart/kraft og noe lengere kast. Det ville også mulig gjøre bruk av mindre sneller,hvis man ser bort i fra den reduserte kastelengden. Men så var det mangelen på støtdemping og slitestyrke,så totalt blir det nok mono som har flest fordeler.

Men jeg drømmer om en slitesterk multisene med tynn diameter og høy bruddstyrke,hvis det kommer blir det nok slutt på mono(selv uten de sjokkdempende egenskapene). Ikke mange som bruker mono som hovedsene på haspelsneller lenger for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten skylde på Kim Andre her, når jeg har knytt pulleyrigger med 40lbs Amnesia. Snakker endel med han på MSN, om det aller meste innenfor fiske, og han nevnte at han brukte Amnesia til å lage pulleyrigger med. Derfor ville jeg prøve det.

(Sorry Kim, :) )...

det er her brøhue bør brukes litt smartere Lasse, jeg fisker med søkker på opp til 150g (90-130g som regel), men jeg nevner og at du må tilpasse etter behov.

ikke hør på andre Lasse, hvis du ikke klarer å overføre det til ditt fiske.......

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange som bruker mono som hovedsene på haspelsneller lenger for å si det slik.

Joda... men det spørs hva slags fiske jeg skal bedrive.

Til kystmeite kan jeg være enig med deg i uttalelsen din for min egen del, men ikke til meite i ferskvann.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrien, men det er jo bruddstyrken som betyr noe når det er snakk om en sjokkfortom. Så lenge snøret ikke har elendig knutestyrke osv… Ville du kastet med et 150g bly med 0.70 sene som tålte 10kg Geir?

Selvsagt ikke. ;)

For å være litt flisespikker:

De aller, aller fleste snørene på markedet i dag har god nok bruddstyrke til å falle inn under vektene jeg har beskrevet i min forenklede tabell. Men i tillegg til bruddstyrke er det selvsagt en rekke faktorer som spiller inn, den viktigste er knutestyrken. Snørestrekk, mykhet i stanga, slitasjestyrke, snørestivhet osv. Mener jeg har kastet såpass mye med forskjellige sjokkfortommer at jeg har dekning for det jeg sier. De eneste gangene jeg har hatt senebrudd under kast er ved dårlige knuter og ikke minst tynn multi kombinert med myk sjokkfortom. Den tynne multien (0,20 og tynnere) skjærer seg gjennom monoen selv i 0,70 hvis det er feil type. :P

Konklusjonen din om at multi skjærer mindre i kraftige fortommer gir jeg deg helt rett i, iaffal med Tuna Killeren som er en hard sene. Jo tykkere monoen og multien er vil knutestyrken bli nærmere den maksimale bruddstyrken på senene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... men det spørs hva slags fiske jeg skal bedrive.

Til kystmeite kan jeg være enig med deg i uttalelsen din for min egen del, men ikke til meite i ferskvann.

;)

På distansefiske har det helt klart store fordeler med multi. Dette er noe jeg har trengt å teste ut mer når sesongen starter. Distanse feederfiske for eksempel. Vet at svenskene også bruker mer og mer multi til pimpling, men nå begynner jeg å bevege meg langt off-topic så jeg skal la tråden være i fred nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Lite kosetackle til bryggefiske på treffet, kjøpte endel billige cracklights på Baardsen ved siste besøk som jeg skal prøve littegrann. Dette bør friste flyndrene- og lys+perler skulle garantere null fløyfisk også ;)

Senen er 0.40 FC. Fisker ikke med tynn sene på denne årstiden, plutselig dukker det opp fin spette eller steinbit og da suger det å ha 0.20......

22618_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Noen enkel grunn til hva fargevalget blir på beads ol når man lager et tackle?

Mener å hørt at grønn og perler er bra til flatfisk. Men når man står der med hele fargekartet og ikke vet helt hva man skal velge, tar man da bare å komponerer noe eller er det farger som man vet er populære på visse steder man velger? Hvor mye tenker dere på fargevalget og hvor mye tror dere at fargevalget avgjør fangsten?

Har erfaring fra havfiske og valget av fargen på gummimarken kan være en avgjørende faktor. Men det virker nesten som om det er hvor i landet man fisker.

Kan været avgjøre fargevalget på dine tackler? Årstiden? Agn sammen med hvilke farger?

Noen formening om fargevalget generellt til kystmeite tackler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.