Gå til innhold
Fiskersiden

Tackle-guide (kystmeite)


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Pulley-rigger kan også benyttes til skater, og er særlig gunstige i områder med mye slimål.

KAN ja...jeg ville derimot ikke ha brukt dette utelukkende. Selv om jeg både har fått fisk på pulley, pop-up glidende og paternoster, er det UTVILSOMT glidende som fungerer best. Skate fiskes best med agnet presentert på bunnen. Punktum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte saker det der :D Det ga meg forøvrig påminnelse om noe jeg har ugjordt :D .

Stuen ser forøvrig helt normal ut,så bekymre deg ikke for det :D

Edit:Er det forresten noe forskjell på å ha blekkspruten opp eller ned.Jeg ser det er litt forskjellige løsninger her i tråden:)

Samme spm, noen som kan svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme spm, noen som kan svare på det?

På f.eks et pulley tackel så vil en blekkis med hode mot kroken skape mye mindre luft motstand en motsatt... Frynsene bremser mye så til lange kast så vil det være en fordel å ha de festet med hodet i den retningen de henger under kastet. Noe knotete forklart kanskje....

Pulley og andre rigger hvor kroken er klipset i retning mot søkket=hodet mot kroken

Patternoster og glidende = hodet vekk i fra kroken.

Atraktor messig har jeg ingen formening om hva som er best....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAN ja...jeg ville derimot ikke ha brukt dette utelukkende. Selv om jeg både har fått fisk på pulley, pop-up glidende og paternoster, er det UTVILSOMT glidende som fungerer best. Skate fiskes best med agnet presentert på bunnen. Punktum!

Ikke helt punktum vel? :)

Når man fisker skate i slimålbefengte områder er det vel tre ting som gjelder:

1. Treffe nær en skate der man kaster slik at den finner luktsporet og agnet før slimålen spiser opp agnet, dvs i løpet av 10-15 minutter. Forutsetter hyppig agnskifte.

2. Bruke agn som slimålen ikke går på. Her har vel du gjort en del grunnforskning med små sei og sypiker, som viser seg å funke utmerket selv om agnet er mindre luktsterkt.

3. Anrette agnet slik at slimålen enten ikke får tak i det eller bruker lengre tid på å spise det opp. Da må agnet enten heves over bunnen eller pakkes inn.

Punkt 2 og 3 henger sammen, poenget er å holde slimålen unna slik at skata klarer å lukte seg fram til agnet. Kan jo nevne at engelske fiskere som for eksempel Mike Thrussel, Julian Sharnbrook og Henry Gilbey utelukkende bruker pulley til thornback på grunn av krabbeplage, så det er vel ingen tvil om at den funker på skata. Det burde jo gå an å relatere til slimål, selv om den gjerne går på agn som henger 20 cm over bunnen vil et agn da vare lenger og gi skata tid. Spørsmålet er da om den ekstra tiden man kjøper vil gi skata tid til å finne fram og at den vil gå opp og legge seg på agnet.

Hvor mye har du brukt pulley kontra glidende da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du brukt pulley kontra glidende da?

SIste 6mnd bestandig en stang med pulley. Om jeg får skate på denne er det som regel fisk under 1kg :)

Med store nok agn så er det ingen problem at slimålen får kose seg med agnet ei god stund får skata kommer. Har fått skate bare på ryggbein og hodeskalle.

Faktisk så trur jeg også slimål kan være et OK agn til skate. men jeg alr vær å prøve. Er flere som har fått piggskater med slimål i magesekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror skatene biter uansett hvilket tackel som blir brukt, du må bare treffe på dem...

De er jo ikke vanskelige å be, når de først er tilstede...

Og som Vilhelm sier, du trenger ikke ha et helt blod ferskt agn, et helt oppspist agn der det er bare bein igjen, har funket det også.

Men det har vist seg at fiske etter skatene kan være litt tregt i begynnelsen, trolig før duftspor har blitt etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Lasse: Den conger fortomen blir nok en smule spe… Mike Thrussell anbefaler minimum 50lb til strender og minimum 75lb til mer tøff bunn. Og så vidt jeg veit så er det vel ikke stort annet en tøff bunn på de havål plassene som er oppdaget her i landet. Andre igjen mener at 100lb er minimum. Så selv om du har hatt på en liten slange så tviler jeg på at du klarer å lande stor havål med den fortomen.

En liten ting til. 40lb som hovedline på pulley fortomer? Har du tenkt å bruke de på beastmasteren? Regner med at du bruker sterkere sjokkfortom en 40lb? Hvis du gjør det så burde strengt tatt ikke pullye riggen være lagd av noe svakere en shockfortomen din, med fare for at søkke tar seg en flygetur inn i skallen på dem du fisker med hvis du bruker 150g+ søkker.

Og så en liten ting til alle som bruker pulley beads… Hva er vitsen?

Ellers så er det knall med alle som legger inn bilder til inspirasjon! Selv om jeg kanskje virker litt negativ akkurat nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe var det jeg tenkte, er mer for fiskeren en for fisket. Bruker mye pulley og bruker kun en svivel og det har vel hendt meg en gang at jeg har fått opp igjen kun svivelen etter at jeg har hatt på moder jord. Og grunnen er vel 99% sikkert at det var en ræv knute eller skarp kant i stede for at svivelen "kuttet" snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amnesia 40lbs er nærmere 0.70mm enn 0.60mm. Men det forsvarer ingenting, når bruddstyrken er litt over atten kilo. Som sjokksene har jeg gått over til Sufix Superior 0.60mm, noe som har hold for meg ved alle anledninger jeg har brukt tunge søkker (har vel kasta med 180gr som det meste - OTG fra sandstrand).

Har bestilt en rull med 0.70mm fra lagersalget til Tom Ole nå, til å bruke som sjokksene ved harde kast og veldig tunge søkker. Har i tillegg skaffa meg litt wire - ene og alene fordi jeg hater å knyte tjukk sene.

Angående 40lbs Amnesia som riggstamme (f.eks. pulley-rigg) har jeg følgende å si til mitt forsvar: Jeg driver definitivt ikke med så hardt fiske som dere driver med på Vestlandet. Der jeg fisker (for det meste), er det relativt fin bunn.

Jeg er nok mer av den typen som lager rigger fordi jeg har tro på det, til opplysning. Pulleysvivler liker jeg å ha på mine pulleyrigger, forstå det den som kan. Bruker ikke ofte pulleyrigger, fordi jeg egentlig ikke har hatt bruk for det so far. Det er rimelig stor forskjell på kystmeite på Østlandet/Sør-Norge og kystmeite på Vestlandet. Her nede er storfisk en relativt liten sjanse fra land.

Har per dags dato to vidt forskjellige surfstenger - Beastmaster fra Shimano og DAM Emotion. Beastmaster-stanga er stiv som fy, og gleder meg til å teste Shimanos etterhvert så velkjente Beastmasterkonstruksjon på større fisk på Vestlandet i april.

Prøver så godt jeg kan å forberede på Vestlandstreffet, og etter Jans svar, vil ikke mine tackler være skikkelig rusta for fisket over there.

Jeg er uansett veldig glad for tilbakemelding, og om jeg gjør feil eller lignede, får man svar med en gang. Så dine tips tar jeg med meg, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentaren min ang amnesia som for øvrig er et knall fortomsmateriale var ikke at det ikke ville tåle fiskene du kan få både her vest og på sørlandet. Men at 40lb er for svakt i forhold til kasting med surf utstyr…. Med de vektene jeg regner med at du bruker på beastmasteren (150g+) så burde du minimum gå for 60lb (samme som sjokkfortomen din) for å unngå å ryke søkket i kastet. Har ingen ting med hvor du fisker, men med sikkerheten til de du fisker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig greit å ha litt å gå på på sjokkfortommen i tilfelle skade.

Bruker selv følgende tykkelser:

Opp til 100g: 0,50 på fin bunn, 0,60 på ruskete bunn og harde kast

100-150g: 0,60 på fin bunn, 0,70 på ruskete bunn og harde kast

150g-220g: 0,70 på fin bunn, 0,80 på ruskete bunn og harde kast

I tillegg vil harde stenger gi mer rykk og belastning enn myke stenger, gå opp til tykkelse for ruskete bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra lista til Geir, vil jeg si at jeg holder meg sånn passe innafor. Sjeldent jeg bruker over 150gr, aller mest 100-120gr. Har sjeldent hatt behov for tunge kastevekter. Men det endrer seg etterhvert som man nærmer seg dypet, og det er mere strøm i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.