Gå til innhold
Fiskersiden

sesongen over?


Kravdal
 Share

Recommended Posts

Er en liten dødperiode eller omstillingsperiode som man kan kalle det nå ja.

Sein høstgjeddefiske og abbor skal jo være ganske hott, men våre typiske meitearter begynner å bli trege. Kanskje med unntak av morten, visse steder hvor fenomenet "winterenergy gaining" forekommer skal kunne være bra på denne tida.!!

Ikke spør meg hva det er for no, har bare hørt om det av en skrullete daiwa fyr.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild kan du bruke hel hvis de ikke er alt for store. Opptil 25 cm går. Er de større så får du bare skjære litt i dem. Makrell kan du kappe over på midten og bruke haledelen. Nå går jeg ut fra at du er ute etter gjedde med litt str og da er ikke dette noe for stort i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å fryse ned litt agn på våren og sommeren når morten er i farta ;)

Har en Abbor på 1.8kg i fryseren men tror ikke den går som agn ;)

Sild kan du bruke hel hvis de ikke er alt for store. Opptil 25 cm går. Er de større så får du bare skjære litt i dem. Makrell kan du kappe over på midten og bruke haledelen. Nå går jeg ut fra at du er ute etter gjedde med litt str og da er ikke dette noe for stort i det hele tatt.

Ja for var en liten tur innom kiwi nå i pausen for og se hva jeg fant men var dårlig med hel fisk..

Var mest fliè og ferdig rengjort osv osv

Men skal se på noen andre steder etter jobb i dag:)

Endret av Kravdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde stoppa ut den abboren(haddde forsåvidt aldri knerta den, men det er jo enhver fiskers valg)

når det gjelder å finne hele agnfisk i butikken så er det butikker som mega,cc-mat, meny og spar som gjelder. der har de ofte både makrell og sild. er de for store så er det bare å bruke halve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde stoppa ut den abboren(haddde forsåvidt aldri knerta den, men det er jo enhver fiskers valg)

når det gjelder å finne hele agnfisk i butikken så er det butikker som mega,cc-mat, meny og spar som gjelder. der har de ofte både makrell og sild. er de for store så er det bare å bruke halve.

Den eneste grunnen til att den ble knerta var fiskekonkurranse i østlendingen.

Jeg og en kamerat fant ett supert sted og fiske stor abbor på, så vi har vel dratt opp en hel haug med fisk over en kg, men bare denne ble tatt..

Og eneste grunnen til det var att det var en sikker vinner i konkurransen:p

Vi gikk over listene hver gang vi drog ut så vi ikke skulle ta noen unødvendige..

Men nå som konkurransen er over går det bare i C&R, så lenge den ikke er skikkelig skadet..

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=49573

Endret av Kravdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart du ikke fant no brukbart. Har nesten alltid snubla over agnfisk, hvertfall noen pakker Ræbu når jeg er innom div butikker.!

Btw: Hvis du skal meite med dupp og agnfisk delt i 2 eller avkappet, så bør du sjekke om fisken ligger horisontalt i vannet med krok i rygg. De fleste agnfisker ligger horisontalt når du setter kroken midt på ryggen i hel tilstand, men vektfordelinga blir annerledes når du begynner å kappe i fisken. Om det er nødvendig med horisontale agnfisker er uvisst, jeg får i hvertfall litt mere trua når jeg vet at agnfisken er presentert slik jeg vil ha den. Bare ett lite tips, som selvfølgelig ikke trenger etterfølgelse.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fersk makrell begynner å bli litt vanskelig å finne nå. På Centra i Høvik f.eks hadde de to stk papegøyefisk(!!) (hvem kjøper det forresten) i disken, men ikke makrell eller sild. Ica Super har ikke. Meny har ikke. Ica Maxi derimot hadde makrell inne. Har vært litt rundt i dag!

Dette gjelder Asker/Bærum. Dette kan jo variere fra butikk til butikk.

Ræbu/regnbueørret har de i de aller fleste dagligvarebutikker. Det er i hvertfall i sortimentet til Rimi, Kiwi, Rema og alle supermarkedformatene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig så har jeg like store motforestillinger mot å kjøpe "norsk fjellørret fra peru" til agnfiskbruk som, jeg har til å spise oppdrettsfisk. men det er nå bare min personlige mening. oppdrettsnæringa skal ikke få ei krone av meg. bortsett fra en del skatten jeg betaler da. er ikke så mye å få gjort med det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig så har jeg like store motforestillinger mot å kjøpe "norsk fjellørret fra peru" til agnfiskbruk som, jeg har til å spise oppdrettsfisk. men det er nå bare min personlige mening. oppdrettsnæringa skal ikke få ei krone av meg. bortsett fra en del skatten jeg betaler da. er ikke så mye å få gjort med det....

Jeg skjønner uansett ikke hvorfor folk må kjøpe agnfisken.. Fisk'n sjøl! Det er eazypeazy å fiske opp litt mort. dessuten kan man bare bruke hue litt når man får en microgjedde, eller en microsei, microtorsk eller en microørret for den saks skyld. Hvis det er passe størrelse; ta det med hjem og putt det i frysen! :blink:

Bare være litt obs på å ikke bruke agnfisk fra andre vassdrag (ferskvann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.