Gå til innhold
Fiskersiden

Flott dag på tidligisen!


Rigor Mortis
 Share

Recommended Posts

I dag var det tid for avspassering fra jobb.

Med så mye minus som i har hatt den siste tiden her i Trondheim så burde det være "sikker" is på noen vann nå, så det ble fort tatt avgjørelse om å teste noen av varpene som ikke ligger altfor langt unna.

Mulighetene for storfisk er relativt små, men hva gjør vel det når man bare har så j**** lyst til å sitte på isen med kaffekoppen og en pris snus.

Etter avlevering av unge i barnehagen, ble det utålmodig ventetjeneste på skyssen som skulle komme klokka 0900.

Hva er vel bedre tidsfordriv enn å tegne laks i rimet på bilpanseret mens man venter???

93373_s.jpg

Den flunkende nye Abu-stolsekken til 129.- på XXL, Heimevernets fotposer og Abudressen var lagt fram, klar til å bli plukket opp.

93361_s.jpg

...og trua var på topp, som alltid.

93362_s.jpg

Det var en flott dag idag i Trondheimsregionen. 5-6 minus og skyfri himmel.

Omsider framme ved vannet ble vi litt skeptisk, fordi isen var utrolig blank og gjennomsiktig.

93363_s.jpg

Det var som å se rett i blanke vannet. Det er sjelden jeg opplever is med slik kvalitet, uten et fnugg av bobler eller uklarheter.

93364_s.jpg

Etter kjapp sjekk var vi klare med stikkene. 8 cm stålis av utrolig god kvalitet duger meget bra.

Men hvor ble det av bettet?? En times fiske, og knappe 5 slunkne røyer var alt vi hadde fått.

93365_s.jpg

Vi var enige om at fangsten ikke var det viktigste i dag. Her skulle det nytes at man er på isen for første gang på leeeenge. Rett og slett kose seg, det er det vi skal!!

2 minutter etter denne samstemte enigheten, ombestemte vi oss og pakket sakene. :)

Vi måtte prøve et annet vann!

Nytt vann, nye muligheter!

93366_s.jpg

Her var på tynn is bokstavelig talt. Vannet er litt større enn det forrige, og knappe 5 cm skilte oss fra isbad...

Litt hard hopping og isen slo sprekker rundt oss :)

Vel, jeg listet meg 5 meter utpå og borret et hull. På første nedsleppet med mormyshkaen var det liv i andre enden, og en "brukbar" 3 hgs røye var på tur opp

93367_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37230/93367.jpg

...og slik fortsatte det. På hvert nedslepp var det fast fisk, og isen begynte etter to timer å ligne rene krigsstien.

Etter knappe 2,5 timers fiske lå ca 150 fisker på isen, der 70% var ørret og resten røye. Ingen skrytefisker, men utrolig morro på sesongens første isfisketur.

93369_s.jpg

Alle tanker rundt tynn is og annet stress var helt borte disse timene, der vi som gale konkurransefiskere læmpet fisk etter fisk opp på isen.

Før vi dro, tenkte vi å veie fisken for få en samlet vekt

Idet jeg løftet den blytunge posen med kompisen rett ved siden av meg, sprakk isen opp rundt oss....

93370_s.jpg

Vi bykset inn til land, lettere små :) skræmt. Det var tydeligvis ikke så veldig mye som skulle til for å bli isbader her nei.

Vel, vi var fortsatt tørre og fornøyde over en strålende dag på isen, og med mildvær i sikte framover så er det små sjanser for en gjentakelse med det første.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IHva er vel bedre tidsfordriv enn å tegne laks i rimet på bilpanseret mens man venter???

93373_s.jpg

Virket som en kanontur - men jeg må si at jeg ble imponert over denne. Steike meg :blink: hilsen en som har problemer med å tegne fyrstikkmennesker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurer på det er at jeg synes det er dumt å avlive mere enn det man klarer å spise...

Ok...litt forskjellig oppfatning vi da.

Jeg synes det er det motsatte av dumt å ta ut fisk fra overbefolkede bestander, i tillegg til at jeg har et godt øye til reven rød med familie

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...litt forskjellig oppfatning vi da.

Jeg synes det er det motsatte av dumt å ta ut fisk fra overbefolkede bestander, i tillegg til at jeg har et godt øye til reven rød med familie

Det er vell søskenbarnet til Silver, og det er godt du syner eit medvit som dekker deira behov for mat, Morten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.