Gå til innhold
Fiskersiden

spiser råtten hai.


villlax
 Share

Recommended Posts

Skjønner ikke hvordan man kommer på noe slikt jeg. Alt det rare, uappetittelige vi gjør for å få til "eksotisk" mat f.eks gammalost, rakfisk, lutefisk, råtten hai, gammalsalta sei, syrna værballa, osv.

Ja jeg vet noen av dere elsker slike ting men jeg deltar i sånne lag kun for å smake på sausen (den som kommer i glass ved siden av).

Hva i all verden er det som får folk til å tro at maten nødvendigvis blir bedre av å grave den ned bak utedoen noen måneder

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Smakt det, spyttet det, og spydd det inn/ut i løpet av 7 sekunder ca. Svartadaudir er det eneste som hjalp. Ikke skjønner jeg vitsen med å eta dette, og ikke lukter det godt, og ikke smaker det godt, men det kan faktisk se ok ut når du ikke vet hva det er. I små fine biter på tannpirkere. Ikke rart de er tøffe disse islandurererer. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan man kommer på noe slikt jeg.

NØD Kjell Arne- nød. Om man legger merke til det, forekommer slik behandling av mat mest i nordlige&kalde land som har mest resurser i vise årstid. Maten måte konserveres på ett eller annet måte til bruk i de kalde og fattige mndr. Jeg regner med at det gikk en god del liv før man kom frem til det som "gikk an å fylle magen med". Men gud , så mye godt som kom ut av det !!! Rakfisk med norsk cogñac wub.gifattpå( akkevit) er noe nordmenn bør være stolt av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er surmat - ikke så verst, faktisk omtrent spiselig, men frister ikke til gjentagelse. Det positive var at det trengtes mye akkevitt og øl til det der...

Når jeg studerte i Tromsø fikk jeg servert mye rart av islendinger, det var mange av dem på Fiskerikandidatstudiet. Var nabo til et studenthjem, så da ble det en del snurrige nachspiel med islandsk allsang og mat. Det var der denne islandske håkjerring-spesialen ble servert. De påsto fermenteringen fjernet "gifta" i kjøttet. Men de grov også ypperlig torsk ned i snøen for å la den surne. "Surmat", sa de! Etter koking smakte dette som ekstra syrlig boknafisk, men var langt blautere i konsistensen.

Skikkelige vikinger det der - på dette feltet er vi blautfisker i sammenligning!

Men vi har jo rakfisken da, vet ikke om islendingene hadde bitt på det åtet hvis den var godt nok modnet...

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner ikke om rakfisk... Det minner ikke om noesomhelst av hva vi ellers vil kalle mat (som jeg har smakt). Det er rett og slett en så motbydelig og forferdelig totalopplevelse av en smak at den umulig kan beskrives med ord. Jeg tror i grunn ikke man finner noen som synes dette er spesielt godt, islendingene spiser det ene og alene på grunn av tradisjon, og fordi det er en unnskyldning for å drikke masse brennivin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner ikke om rakfisk... Det minner ikke om noesomhelst av hva vi ellers vil kalle mat (som jeg har smakt). Det er rett og slett en så motbydelig og forferdelig totalopplevelse av en smak at den umulig kan beskrives med ord. Jeg tror i grunn ikke man finner noen som synes dette er spesielt godt, islendingene spiser det ene og alene på grunn av tradisjon, og fordi det er en unnskyldning for å drikke masse brennivin.

:) Helt enig. Ubeskrivelig. Jeg viste ikke hva vi fikk og var litt for sein i reaksjonen. Biten var på vei inn føre odøren ble registrert. Da gikk det svært fort. Og jeg liker rakafisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bare smakt på dette griseriet der, men faktisk spist det, og det anbefales IKKE.

Det smaker ammoniakk og råttent et eller annet, ihvertfall den smaksprøven jeg fortærte, og man smågulper/raper ammoniakk i et døgn etterpå.

Spyttkjertlene produserer overdoser med spytt når det er i munnen, fordi du bare har lyst til å spy.

Fytterakkern, aldri mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn... som gift med ei fra Asia har jeg spist verre saker enn det der. Ta "pla ra", som er gjæret/råtten guarami fisk. Den lages ved at man renser noen av disse, og legger i et glass med rispulver og litt salt og fiskesaus. Så setter man den på kjøkkenbenken til "modning" i 6 mnd til et år i romtememperatur. Når den så er klar til å spises har den konsistens som en passe blaut menneskeavføring med enkelte klumper av råtten fisk i. Og lukter omtrent som den ser ut.

Kjerringa bryter i seg dette 2-3 dager i uken...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pla ra is just plain yummy compared to 'shitty larb'.... ask your mrs about that one :lol:

Have you ever had the 'dancing shrimps'? tiny little shrimp that they pour red hot chilli over and they go into spasm.

In Thailand I was lucky enough to eat the following:

Sparrow, roasted on a stick

Fried maggot

Fried and boiled frog

Rat ground up in a curry... bones and all.

Fried grasshopper

Fried mealworm

The only one I'm not so keen on is the maggot and the only thing I refused to try was Cockroach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.