Gå til innhold
Fiskersiden

Julefred i Enebakk...


Perca
 Share

Recommended Posts

Julen skal være en fredfull høytid påstås det...

Fruen og jeg skulle få besøk av eldste sønnen med samboer i jula og det gledet vi oss til. Bittelille julaften så annkom sønnen vår med samboer og KATT! Og som noen her muligens har fått med seg så har Fruen og jeg to elghunder som utenom jaktsesongen er koselige innehunder. Det tok ca. 3 sekunder før gamlebikja og kattfaen møttes til et oppgjør i entreen. Dette møte endte uavgjort, det svevde noen dotter med grå pels fra elghunden i lufta og katta satte ny fartsrekord opp trappa til 2.etg. Og om noen tror at det var et lydløst møte så må de tro omigjen! Bikkja bjeffa og katta skreik og ikke nok med det så vræla sambo til sønnen høyere enn katta og Fruen hadde nesten samme antall desibel ut av kjeften som et jetfly i rusegropa. Da lydnivået hadde senket seg og bikja fått roet seg så var det å sjekke om det var noen alvorlige skader på dyra, men det var det heldigvis ikke. Bikkja sleika vekk litt blod fra snuta og var egentlig fornøyd over at denne kattfaen hadde rømt fra 1.etg. Kattfaen fant vi igjen under en seng helt innerst mot veggen, den hadde ingen synlige skader, men den var klissblaut etter slosskampen som foregikk akkurat der hvor det sto en full vannskål...

Lille julaften så pyntet vi juletreet... Bikkjene var ute og kattfaen dristet seg ned til stua. Den satt mitt på gulvet og skakket på hodet og lurte sikkert på hva de dumme menneskene drev på med. Det tok ikke mange minuttene før kattfaen skjønte hva vi drev på med... Joda, menneskene lagde et lekestativ i fersk gran med utallige leker hengende på greinene! Dæven tenkte kattfaen, dette må jeg sjekke nærmere... Som sagt så gjort, i løpet av et par nanosekunder så hadde kattfaen høsta den første glasskula på juletreet! Fruen som ikke rakk å reagere før denne glasskula var historie tente på alle plugga (og det er ikke få plugger hun har!) Hun er et utrolig keepertalent... Katta ble fanget på halvspretten og lempa ut på gangen til kattfaens store forundring. Hun mjaua sårt der hun ble utvist fra stua.

For å komme oss rundt i resten av huset så må vi passere gangen og denne loddne lille jævelen som var utvist fra stua så selvfølgelig sitt snitt til å snike seg inn i stua på nytt uten at vi la merke til det. Ja, altså det tok ikke veldig lang tid før vi oppdaget det... Fruen og jeg holdt på å ta ribba ut av ovnen og helle av ribbefettet da vi hørte et brak fra stua. Vi satte i all hast fra oss ribbe og ribbefett og løp inn i stua og du kan vel gjette hva som hadde skjedd? Joda, kattfaen hadde klatra opp i juletreet og hele sulamitten velta selvfølgelig. Da skjønt kattfaen alvoret! Hun for som en rakett uten styrepinne rundt i stua med Fruen hakk i hel. Fruen hadde drepeblikket der hun raste rundt etter denne lodotten uten oppdragelse. Til slutt så smatt kattfaen ut av døra, løp opp i 2.etg. og gjemte seg under den tidligere nevnte senga og det var nok det smarteste kattfaen hadde gjort på lang tid.

Så kom julaften... Kattfaen hadde blitt ganske så husvarm og det var nå våpenhvile mellom bikkjene og katta. Vel ikke helt, gamlebikkja og kattfaen var ikke helt på talefot, men forholdet mellom Fridtjof (ungbikja) og pus var helt greit. Når Fridtjof gikk forbi godstolen hvor kattfaen lå så var det på eget ansvar... Den lyse halen til Fridtjof som logret var bare helt uimotståelig for kattfaen! Med et tigersprang stupte kattfaen rett ut fra godstolen og tok et grepa tak med falle fire labbernei Fridtjofs krølla hale... Det gikk som det måtte gå. Fridtjof skvatt og heiv seg rundt etter kattfaen, men da var kattjævelen allerede flere meter unna. Det var ikke juletreet! Juletreet svaia stygt før det velta overende og strødde pynt over hele stua. Bikkja skjønte at dette ikke var populært og for ut av stua før jeg rakk å bruke kjeft på han. Kattfaen derimot benyttet forvirringen og begynte å leke med en av pyntekulene som hadde overlevd fallet. Da tømte vi 1.etg for bikkjer og katt! Bikkjene ble satt i ett bur i kjelleren og kattfaen i transportburet sitt i 2.etg. Da senket julefreden seg hos oss...

1. juledag... Dyra kunne jo ikke være buret inne hele jula så de slapp ut av husarresten. Fridtjof gikk intetanende i stua da kattfaen gikk til angrep på han! Jeg så katta lurte seg innpå under sjenken og tok 4 hopp med stive bein og heiv seg over den stakkars elgbikja. Fridtjof skvatt og for ut av stua med kattfaen i hæla, gjennom kjøkkenet og inn på kontoret mitt. Der snudde de og så var det kattfaen føre og Fridtjof etter. Dette endte opp i juletreet! Da kattfaen var drøye metern oppi juletreet så kom grana ut av balanse... Treet velta, katta forsvant som en grå strek, Fridtjof gjemte seg under kjøkkenbordet mens det trilla knuste julepynt utover stua. Da hørte vi det fresa i juletreet og de gamle juleltrelysene avgikk ved døden.

Der og da avsluttet vi jula 2009... Juletreet ble høsta for det lille som var igjen av pynt og lempa ut! Synd det er så lenge igjen til krepsesesongen starter...

DERE FÅR HA EN GOD JUL ALLE PETRI BRØDRE Ps. denne historien er fra virkeligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars katte

Enig der, Remy :)

Etter en tråd du laget her tidligere har jeg skjønt at du, i likhet med meg, gjør ganske mye for at pus skal ha det bra.

Syness uansett det var en dårlig ide å ta med katten, for de visste jo at det var hunder i huset.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, Remy :)

Etter en tråd du laget her tidligere har jeg skjønt at du, i likhet med meg, gjør ganske mye for at pus skal ha det bra.

Syness uansett det var en dårlig ide å ta med katten, for de visste jo at det var hunder i huset.....

Kattene her i huset har det best av alle under dette taket. Jeg kjøpte til og med det dyreste juletreet jeg fant i fjor, til en verdi av en god stang, så de kunne klatre i det. Men det gjorde de ikke :) Rev bare ned ett par kuler, det var det. Bortset fra det har de ødelagt sofaer til 13000 og noen andre ting. Men er ikke deres feil, vårt valg å ha de og drive oppdrett på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en jeg og lar være å kjøpe ting hun kan ødelegge...... Den gamle sofaen får være her, den gjør det ikke noe om hun krafser verre på. Ting hun ikke får lov å ødelegge blir plassert i skap :)

Ryker det en kopp eller to går det helt fint. Da synes jeg bare ufattelig synd på pus som var så uheldig og som måtte plages med bråket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAPITTEL 2...

Ja, katter er herlige dyr...

Da vi kom hjem fra jobben i går så ble Fruen og jeg møtt av en nusselig lodden kattepus. Den gnei seg inntil beina våre og lagde godlyder og det så ut som den aldri noengang hadde gjort noe galt, ei heller hadde tanker om noengang å gjøre noe galt igjen. Dårlig samvittighet er en fraværende egenskap hos katter har jeg forstått.

Fruen og jeg hadde litt dårlig tid da vi skulle i et romjulselskap i går og noe mat ble laget i all hast før jeg gikk i dusjen. Da jeg kom ut av dusjen med et håndkle rundt det videste området på kroppen min så svingte jeg innom stua. Og hva så jeg der..? Joda, oppå et høyt skatoll så hadde jeg en utstoppa tiur... Legg merke til HADDE... Sammen med tiur`n så satt den "nusselige" pusen og den var tydelig stolt! Og hvorfor..? Denne forpu... kattjævelen hadde plutselig funnet ut at denne tiur`n måtte den avlive! Kattfaen hadde med stort mot og dødsforakt hoppa på tiur`n og drept den en gang til. At det var så mye fjær på en tiur ante jeg ikke før nå... Og midt oppi denne dynga av løse tiurfjær satt kattfaen og var kjempestolt av den bragden den hadde utført med tiur`n min. Jeg var nok et noe spesiellt syn der jeg hummerrød i toppen med et håndkle rundt kroppen og et solid grep om kattfaen med høyre hånd dura ut av stua for å stappe denne terroristen inn i transportburet. Fruen hadde problemer med å holde seg alvorlig når hun så dette synet av meg og katta, men som den intelligente kvinne hun er så skjulte hun latteren godt. Mens jeg stappa vekk katta så måtte selvfølgelig bikjene sjekke ut hva som hadde skjedd. Og elghunder er absolutt ikke noen smarte dyr... Gamlebikja som er et matvrak av bibelske dimensjoner måtte jo selvfølgelig spise opp en masse fjær og skinnbiter fra denne tiur`n. Hva preparanten hadde satt inn tiurskinnet med aner jeg ikke, men noe stygge greier var det nok. Det tok under 2 minutter så leverte gamlebikja tilbake både fjær og skinn... Hun spydde fra stua, gjennom kjøkkenet og i entreen før Fruen rakk å få lempa henne ut. Da var det slutt på fliringen til Fruen..!

Vi kom oss på dette romjulselskapet bare 3 kvarter forsinket. Og hvis dere ikke tror på hva jeg har skrevet så kan jeg legge inn noen bilder i kveld... Da vil dere skjønne at det jeg har fortalt er helt sant!

Og jeg bor ca 20 meter fra et krepsevann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Perca, sønnen din har en usedvanlig rampete katt......

Nå har jeg rett nok ikke prøvd å ha utstoppede fugler i hus men når jeg tenker etter er det ikke rart pusen ville imponere dere og drepe den store fuglen for dere siden forholdet dere til han kom litt skeivt ut :P

Dette MÅ være en hankatt, en rimelig ung en også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kattjævelen er ei kjette (hunkatt)! Det finnes nemlig ikke hannkater som har fargekombinasjonen rød-sort-hvit! Hun er under et år gammel og håper sikkert på å bli eldre...

Alternativet til å ikke ta med seg katta på besøk til oss i jula var å la den være alene igjen på Sørlandet og det er jo egentlig ikke noe alternativ.

Jeg glemte å nevne at denne lodotten var kjempesøt og kjelen da jeg sto opp i dag morges. Den gikk i sikksakk mellom beina mine og kom med koselige gromlyder mens den gnei seg mot leggene mine. Kanskje udyret har kommet på bedre tanker tenkte dumme meg... Jeg lagde 2 brødskiver med leverpostei til frokost, men så måtte jeg en liten tur på toiletten før jeg fikk spist brødskivene. Da jeg kom inn på kjøkkenet noen få minutter senere så lå det fortsatt 2 brødskiver der, men jeg tror ikke en gang at Kripos hadde funnet spor etter den leverposteien jeg hadde smurt på skivene! Og duverden så katta var kjelen med meg etter dette påleggstyveriet... Han Perca er jammen snill tenkte nok denne kattjævelen. Jeg måtte lage 2 nye skiver og disse slapp jeg ikke tak i før jeg satt trygt i bilen på vei til jobb.

Og gjett om jeg ble glad når jeg fikk en telefon fra sønnen min for 30 minutter siden... Han var brått kalt ut på jobb i Nordsjøen så han lot katta bli igjen hos oss!!! Ække han snill og omtenksom mot sine gamle foreldre..? Det kan se ut til at det blir flere kapittler i denne historien om KATTAstrofen og vår familie... Dere kan glede dere, men vi gruer oss...

Jeg skal ihvertfall legge ut noen bilder av terroristen i kveld. Hun er jo litt søt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne katter gjør mindre krøll.

Hun blir eldremed tiden, skal du se, og blir nok etterhvert godvenner med hundene og da går alt så meget bedre :P

Selv om min har vært usedvanlig snill hele tiden er det stor forskjell på nå og da hun var liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen bilder av min venn kattepusen..

96354_s.jpg

Her får katta smake riskrem og gamlebikja vil selvfølgelig ha en smak... Da fikk bikja en ørefik av lodotten.

96355_s.jpg

Katta får et gjensyn med tiur`n. Bikjene må jo selvfølgelig også sjekke denne fjørhaugen.

96356_s.jpg

Kattfaen gikk rett opp på ryggen av tiur`n mens Fritjof sjekker brystkassa på fuggeln hvor katta gikk berserk.

96357_s.jpg

HEY... Din dustebikje... Ligg unna fuggel`n min!

96358_s.jpg

Å nei du din loddne kattjævel... Ikke prøv deg! Vel, resten av denne samtalen er sensurert... Jeg måtte ta en bikje i den ene hånda og en katt i den andre for de var like vennligsinnede mot hverndre som Israelittene og Palestinerne!

96359_s.jpg

HE HE... Gjett hvem som vant? MJAU MJAU...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.