Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første tur på isen


Potemkin
 Share

Recommended Posts

Siggen (rusten konkfisker) har sikkert en annen versjon av turen, men det er slik jeg husker den:

:D:o:D;)

Nå var det vel mest som kosetur og for å sjekke isforholdene kompisen og meg dro oss ut på isen.

Normalt er ikke jeg så himla pigg på å stå opp tidligere enn nødvendig.

22 blå var mer enn nok til å drøye avreise en halvtime.

Uansett så var Rødnessjøen målet med turen.

Stoppet ved skullerudsjøen for litt spaning, men dro videre da jeg mente at sola snart ble borte bak fjelltoppen.

Etter nesten å havna i grøfta ble bilen parkert ved en sagnomsust lakeplass.

Kompisen hadde løftet noe digert der en gang, men som slapp.(noen andre mener at det var et vannrør som han hadde kroket) ;)

Lakestikka ble lagt igjen i bilen og vi trasket ned til vannet.

Noen lyse felter var det og trua steg litt. Jeg har nemlig trua på slike plasser til åbbor.

Meg ute ved første lysflekk og kompisen klint inntil land(gammel konk fisker).

Hos meg var det 2-lagsis med sørpe i mellom. Ingen av lagene var veldig tjukke, så jeg ble litt skeptisk til å tråkke for mye over midten på disse feltene.

Den fhv konkfiskeren hadde smuglet opp et par fisker etter noen minutter og jeg satt fremdeles å truet i første hullet.

Frustrasjonen fikk meg til å skrote balansen og pimpelstikka ble agnet med en pimpel i homoklassen( 40mmm).

Minuttene gikk og lysflekken ble dumpet for en plass nærmere konkfiskeren som hadde dratt opp myshkastikka. (hvor lavt skal han synke tenkte jeg).

I god tradisjon vimset jeg rundt og leita i blinde mens konkfiskeren hadde bitt seg fast på odden. (sløvt bor lager ikke mange hull)

Han kunne forresten sitte der alene en stund til da jeg hadde fått øye på en litt større lysflekk lengre bort.

På veien bort fikk jeg første advarsel om at jeg burde snu da det øverste islaget ble til sørpe.

Ispiggene lå fremdeles i sekken og jeg hadde ikke med badebukser, så kursen ble satt mot den hardtfiskende konk-mannen. ( håper han biter på den om sosialt samvær osv. blabla.......

Stimsprengere har lav status, så jeg fant intimgrensa hans og tok to skritt tilbake før jeg boret et nytt hull.

Suksess! 1 stk abbor sugde i seg sauepelskroken min med .....farge. (hihi).

Om det var dette som fikk føttene til den fhv konkfiskeren til å fryse vet jeg ikke, men hjemtur ble annonsert kort tid etterpå.

Magen romlet litt. så jeg syntes igrunn at det var en god ide selv om jeg lot han tro at jeg forbarmet meg over hans forfryste tær.

På vei hjemover ble nye planer klekket ut og vi var begge fornøyde med dagens innsats. Jeg fikk trimmet mens rusten forsvant litt av den fhv konkfiskeren. :o

Så forresten et åpen hull i isen som vannstrømmen kunne sees. Ikke bra, men det er mulig at kjølevannet fra det lokale bryggeriet hadde sitt utløp på dette stedet. :)

Uansett er jeg ikke imponert over istykkelsen etter en så lang kuldeperiode. Noe å tenke på for de som skal på de store sjøene på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.