Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken sene til laksefiske?


dbrownie
 Share

Recommended Posts

:rolleyes:

hei,gå for sufix xl strong,den er rå,tåler juling og slite sterk,broker den i 0,40mm og 0,45mm ,må ha litt død gang gå på,og etter min mening er detta beste jeg brukt,brukt maxima før,men siste 5år sufix,bra sene som ikke gjør store ingrep i budsjette...... lykke til :thumbsup:

Gammel tråd, men bare et spm, sitter å vurderer denne Sufix XL strong da jeg mistet 2 sluker idag på utkast med powerpro!

Kaster man noe langt med sufix 40-50lb i forhold til Powerpro og fireline i samme styrke? Tenker på dere som har prøvd begge deler

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du mister sluker på utkast må du sjekke om linen er flisete og sjekke knuten oftere, jeg har ikke hatt noen problemer med Powerpro etter at jeg gikk over til haspel til slukfiske (bruker svivel og en halvmeter monofortom i 0,50.

veg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om Sufix Duraflex har kommet i "versjon 2"? Var på G-sport på Heimdal (Trondheim) i går og kjøpte en 300 meters spole 0.45. Fargen på sena var nå grønn/oliven og ikke blå som før. Husker ikke nå men denne "nye" hadde en bruddstyrke på over 18 kg. Før var det 17 kg på 0.45.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også gått bort fra mest mulig bruddstyrke for etter min erfaring betyr det også mer minne. Sufix XL strong er knall ellers er Trilene smooth bra. :lol:

Vet jo ikke om du skal fiske med mark, eller med sluk f.eks. Er 2 vidt forskjellige ting. Og hvor stor laks som går i elva du skal fiske i, og om den er tung og stri etc.

Personlig bruker jeg for det meste Maxima (0.60) til markfiske, uansett tid på sommeren. Også til smålaksen på lita elv. Laksen bryr seg ihvertfall ikke om lina har jeg erfart. Grunnen til at jeg bruker Maxima er at den er ypperlig til å bruke under markfiske, den er stiv ! Og perfekt å ha på fortommen ihvertfall. Og den er oppgitt til kun 17 kilo på 0.60. Men den tåler garantert en 20-kilos hvis knutene er laget skikkelig. (Hvor ofte får man på en 20-kilos ?) Hvilken laks sliter av 0.60 så lenge bamselaksen ikke dundrer over ei elveør eller masse steiner. Da holder ingen ting uansett.

Ser mange bruker andre typer mono som tåler litt mere, men mye krøll på fortom og line ser jeg etter hvert. Maxima har faktisk en utrolig bruddstyrke på knutene (dobbel slukknute). Og den tåler en god del bruk, pluss sollys etc. Det er viktig. Har en mistanke om at laksen også ikke ser Maxima-lina så godt, spesielt på konjakkelv. Hvis den merker lina i det hele tatt da. Den reflekterer ikke særlig i vannet heller når det er sollys. Fireline brukes nå kun på sluk (haspel) og det går helt smertefritt. Går en stor laks rundt en stein går det til dundas som regel likevel, særlig på 0.45 mono.

Multien skal jo heller aldri være i berøring med bunn, men pussig nok så gjør den det på mange kast fra fiskere ser jeg ;) Men viktig som Veg nevner at knuten kortes inn noen cm. hver dag !

0.25 multi holder til en skikkelig storlaks. Og køyr på med skikkelig mono på enden festet i en svirvel ! Gjerne minst 0.50 mono. Der bruker jeg Siglon 0.57 et eller annet. Det holder.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også gått bort fra mest mulig bruddstyrke for etter min erfaring betyr det også mer minne. Sufix XL strong er knall ellers er Trilene smooth bra. :lol:

Er det slik Sufix du mener ja? http://cgi.ebay.com/Sufix-XL-STRONG-50lb-600M-650yd-clear-long-length-/180467136141?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a04adf68d#ht_4496wt_929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den eg snakker om ja. Den du linker til er jo 0.55mm og tåler 23kg. Den er overkill der eg fisker men i gaula der bamsene til sølvreven svømmer så kan det være tingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som du ser av svarene blir det veldig subjektivt.

For monosener se siste nummer AoF hvor man ser på både stivhet, faktisk bruddstyrke, faktisk dimensjon og slitestyrke.

Heisann.

Har ett par sneller som jeg skal fylle opp med sene, og lurer da på hvilken sene dere anbefaler? (mono)

Kunne godt ha tenkt meg en sene med farge (rød eller gul f.eks)

Bruker å ha noen meter blank fortom fremst.

Endret av Team50lbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av svarene blir det veldig subjektivt.

For monosener se siste nummer AoF hvor man ser på både stivhet, faktisk bruddstyrke, faktisk dimensjon og slitestyrke.

er ikke dette tynnere monosener med bruddstyrke på kun ett par kilo?

vil tro senen forandrer seg kraftig når det er snakk om 0,40-0,60 istedenfor 0,12 o.l

men, jeg er ganske fornøyd med den maxima senen som ble best i test i AoF, så det er nok en god pekepinne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er jo ikke den som fisker mest i storlakselver. Men har fisket litt i Målselva. Og har brukt blant annet gode gamle Abulon Top og Trilene XL Smooth Casting.

Hadde 0.50 Abulon Top. Og til tross for at jeg satte meg fast rundt steiner mange ganger, så berget jeg slukene med å rette ut krokene på dem. Snøret ble litt fliset i enden, men det holdt. Kom til og med en fisker og spurte meg hva slags snøre jeg egentlig brukte etter at mange kroker ble rettet ut. :)

Samme effekt hadde jeg med Trilene XL Smooth Casting 0.42 i år. Satte den eneste og dyre Kleppesluken min fast, og da var gode råd dyre. Jaja, tenkte jeg, den går nok av. Men jaggu klarte jeg å lage en liten bøy på kroken og få den løs. Den ble også litt flisete på enden der den hadde vært rundt steinen, men også den holdt.

Har jo alltid likt Trilene Maxx, men virker som den er litt mindre motstandsdyktig mot steiner. I hvertfall så slet jeg av flere sluker da jeg brukte denne på Ambassadeuren i fjor. Ellers er den prima så lenge det ikke er forhold som gir mye overflateslitasje på snøret.

Ellers er jeg godt fornøyd med Siglon og ikke minst Sufix Duraflex. Men nå har jeg ikke prøvd Duraflex på plasser med mye stein. Så kan hende den faller litt i gjennom der. Hører også mye bra om Trilene Sensation. Aldri prøvd snøret selv, men er flere jeg kjenner som sverger til denne i større elver.

Maxima vet jeg er en gammel klassiker. Veldig stivt snøre. Men grunnen til at jeg har styrt unna den er at den oppgitte bruddstyrken er så mye lavere enn på andre snører med samme snørediameter. 8.5 kg på 0.40 vs 15 kg+ på diverse andre snører. Men bruddstyrke er jo ikke alt, maxima tåler en god del juling, og det er ikke noe nytt at bruddstyrken på knutene er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.