Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdrettere på retorisk villspor


 Share

Recommended Posts

Så har nok en av våre aktive forumbrukere fått ut en god kronikk

Oppdrettere på retorisk villspor

Dette var informasjon fra en forsker med innlevelse rett fra leveren. Ingen forvirrende grafer og tabeller, men som jeg liker det - og som de fleste oppegående mennesker kan ha en mening om. Spre denne artikkelen til de folkevalgte og kansje de får et litt mer nyansert forhold til oppdrettsindustrien. FHL har dynget dem ned i informasjon nå er det vår tur!

Takk Per for gode våpen.

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal bli svært spennende å se på hvilket nivå FHL velger å legge seg på dersom de våger å svare på denne særdeles gode kronikken. De saklige fakta er umulig å motstride og språkbruken er såpass klar at det finnes ikke rom for misforståelser. Uansett hvor oppdrettervennlig en politiker eller samfunnsengasjert borger velger å være, kan man ikke unngå å se "lyset" etter å ha lest denne. De som ikke forstår årsakssammenhengene etter dette, er kun de som ikke ønsker å forstå. De vil fremdeles hevde annerledes, men jeg tror ikke den jevne borger vil tro på dem som gjør det, ....i allefall ikke dem som har lest Per sin utmerkete saksgjennomgang.

Kanskje kan man forvente at en slik "oppvåkning" av befolkningen vil føre til at de også forstår det som Kurt Oddekalv og Norges Miljøvernforbund prater om når de sier at oppdrett er ikke og kan heller ALDRI bli bærekraftig i sin nåværende form og størrelse. Og at bruken av Ektobann i tillegg til å rasere økosystemet også setter konsumentene i fare for dannelse av giftige metebolitter. Se hvem som frontet Slåvågsaken som forårsaket enorme utslipp av giftige stoffer fra Vest-tank. Når NMF begynnte å fortelle hva som egentlig var på de tankene som eksploderte, ble de forsøkt latterliggjort og det ble hevdet at de var useriøse og med manglende kunnskap. Idag har vi fasiten på den saken. Hvor lang tid vil det ta før befolkningen våkner og innser at Oddekalv nok desverre har rett også i denne?????

Takk for en kanon-kronikk Per¨.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det sette s fokus på annet enn lus også.

Med det mener jeg at joda, lusa må bekjempes den. Men folk er så vandt med å høre om laks og sjukdommer. Er det ikke Gyrodactilus, så er det ILA eller lakselus...

Men folk flest vet ingenting om hvor mye anleggene forurenser...

La folk få vite hvor mye dritt som slippes i sjøen, og hvordan fjordsystemene ødelegges av dette...da vil nok folk våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre ikke det kommer noe svar på kronikken,til det er den alt for godt skrevet. Folk som må bruke uttrykk som hylekor,svada og det faller på egen urimelighet har forlengst bevist at de ikke har noe å fare med. De har i alt for lang tid surfet på en medgangsbølge til å være i stand til å se realitetene i øynene. De er blindet av næringens økonomiske suksess. Vi får bare håpe de fortsetter i samme bane, og noe annet er vel ikke å forvente.

Vi får konsentrere oss om å støtte dem som kommer med fakta og fornuftige innspill. Det er nå vi har sjansen til å få ut et helt annet bilde av næringen enn det bl annet Stoltenberg serverte i nyttårstalen sin.

Synd at Oddekalv har blitt taus for selv om jeg ikke alltid var enig med han trenger vi uredde folk. Merkelig praksis når naturvernforbundet får 3 ganger mer i støtte pr medlem enn det miljøvernforbundet får. Selv er jeg imot statlig støtte uansett "trossamfunn" men det er en annen diskusjon.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle!

Tipper timingen satt midt i snasken når over 300 oppdrettere var samlet på Hell og fikk denne severt til morrakaffen...

Av en eller annen merkelig grunn trykte de mailadressen nederst i innlegget. Dette har ført til et snøskred av positive tilbakemeldinger, har brukt store deler av kvelden til å svare. Fagfolk innen NINA, DN, Miljøforvaltere hos Fylkesmenn, Mattilsynet (!!!) og fuglene vet mener alle at innlegget er "spot on" og målbærer deres fortvilelse og oppgitthet over propagandaorganisajonen FHL. I tillegg masse koselig fra laksefiskere og rettighetshavere jeg ikke aner hvem er.

Men siste ord er ikke sagt - det kommer mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt tidligere Per - du slutter aldri å imponere meg hverken med kompetanse eller hjelp til Petri-brødre.

Til alle dere andre - det begynner å hjelpe - var på fest i helgen med ikke fiskere, som vet at jeg er laksefisker og de har nå fått med seg hva oppdretterne driver med, og det var uten at jeg nevnte det med ett ord. Så fortsett, det hjelper sakte men sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle!

Tipper timingen satt midt i snasken når over 300 oppdrettere var samlet på Hell og fikk denne severt til morrakaffen...

Av en eller annen merkelig grunn trykte de mailadressen nederst i innlegget. Dette har ført til et snøskred av positive tilbakemeldinger, har brukt store deler av kvelden til å svare. Fagfolk innen NINA, DN, Miljøforvaltere hos Fylkesmenn, Mattilsynet (!!!) og fuglene vet mener alle at innlegget er "spot on" og målbærer deres fortvilelse og oppgitthet over propagandaorganisajonen FHL. I tillegg masse koselig fra laksefiskere og rettighetshavere jeg ikke aner hvem er.

Men siste ord er ikke sagt - det kommer mer...

De av dere som synes dette er utidig, les en annen tråd.

Per, stå på!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tok jeg ikke Olav.

Kjør på Per, godt skrevet!

Rister godt i oppdrettsnæringen denne håper jeg.

God jobb flere her gjør.

Hehe, det bare henspeiler på en tidligere tråd hvor denne hyllesten ble brukt, og hvor noen syntes det var utidig med tilbedelse av noen som var så urimelig kritisk til o-næringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.