Gå til innhold
Fiskersiden

GStrike's jakt etter gapeflyndra


GStrike
 Share

Recommended Posts

Begynner å se på gapeflyndra som en skikkelig tullefisk.

Vil ikke kalle den en forbannelse ennå, har fisket for lite etter den til det, men den begynner å frustrere meg!

Mens så godt som alle andre her oppe begynner å se på den som en morsom og hyppig agntyv, så ser den ut til å kjenne igjen mine tackler, og skyr dem som pesten!

Så hva er det jeg gjør galt?

Har tenkt tanken at jeg er for statisk, at jeg sitter for mye i ro, men flere av de andre har fått de på ståsnører.

Vil sjangsen øke om jeg borer mye og flytter rundt og leter aktivt etter dem, eller er det bedre å holde seg i ro og la agnet lokke dem inn?

Hvilke tackler bør jeg bruke? Glidende? Paternoster? Perler og annet krams?

Har tidligere tenkt at krokfortommene ikke trenger å være lange, og at det er mer eller mindre likegyldig hvor langt fra hverandre krokene er plassert, siden tackelet under isfiske blir sluppet rett ned, og det er lite strøm i området. Men etter å ha sett og hørt om flere doubleer med sandflyndre og gapeflyndre, har jeg begynt å fundere. Er det slik at gapeflyndra liker bevegelse, og ikke biter på før ei sandflyndre har tatt det ene agnet og sleper det andre etter seg?

Fruen skal reise bort på tirsdag, så regner med at det blir en del isfiske resten av uka da. ;)

Har forsøkt å søke litt på forumet, og kanskje jeg gjør noe galt, men jeg synes den funksjonen suger i forhold til hvordan den var tidligere.

Så jeg håper å få litt råd og vink her, og kanskje denne tråden kan hjelpe andre også.

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gapeflyndre liker litt bevegelse i agna, får klart fler når agna ikke fiskes statisk. Prøv en liten pilk eller enda bedre en tung skjesluk med 15-20cm slep og en 2/0-3/0 krok, fest gjerne en krok 20-25cm over pilken også. Jeg har fått mange når jeg sakte løfter agnet fra bunnen, virker som om synet av det "flyktende" agnet trigger biterefleksen.

Når det gjelder agn foretrekker jeg makrell, sild, lodde eller fjæremark, har ikke så god erfaring med reker, selv om de biter på dem også. Gapeflyndra er jo svær i kjeften, så det er ingen grunn til å bruke knøttsmå agn, har flere ganger fått dem på 20cm lange fjæremarker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kattfjorden nå om dagen burde det jo bare å være å slippe ned en sildebit som er for stor til at sandflyndrene tar den. Det er jo svært lite annet der nede nå om dagen, som har stor kjeft ;)

Fikk min på paternoster med sild/reke. Jeg fisket vel "statisk", men det blåste som F** så stanga mi sto vel egentlig å auto-pilka ^^

Du har jo enda noen år til du slår spettetørka mi, så bare slapp av. Det kommer nok. Taes jo hver gang vi er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler funker, men personlig har jeg fått mest på paternoster. Har som regel brukt litt perler og slikt, uten at jeg tror det er avgjørende, har fått flere uten noen attraktorer i det hele tatt. Ellers har makrell fungert klart best som agn for meg. Og aktivt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med sandflyndrebonanza! ^_^

Neida. skal se du drar specimengapert nå, jeg har trua! Bare husk å kun benytte semiglidende tokroks whishbone, agnet med venstrehendte reker! Ingenting annet duger til gapert.

Å bruke Varivas Big Mouth er jo selvforklarende, men jeg nevner det alikevell.

Lykke til A :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske sikkert kloskate det, Sjarkarn.

Eller; det er vel omtrent garantert at det var kloskate. (det er ikke så mange andre skater å få, hvis man ikke drar langt til havs da. Men én og annen piggskate skal det finnes.)

ok=) ja va sikkert den da, før det var enorme mengder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var samboer og barn satt på båten til Skjervøy, og jeg har herved ubegrenset med fisketid fram til søndag! ;)

Så da var det å sette igang med tackelbinding, og generell klargjøring til fisking imorgen!

Lykke til! Ser fram til rapport om storgaperten. Husk å kle deg godt... (denne kulda tar jo aldri slutt)

ok=) ja va sikkert den da, før det var enorme mengder

Ja, det finnes definitivt mange av dem inne i fjorder og sund. Men de er neimen ikke enkle å lure ^_^

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke helt trua da jeg kom meg avgårde i formiddag.

Planen var å dra hjemmefra klokken 8, men kom meg ikke avgårde før halv 11.

Våknet halv ni, og da jeg endelig kom meg ut døra så ble jeg møtt av en død bil... Og av en eller annen grunn er Tromsø-studentene plutselig blitt seriøse. Var så godt som umulig å få starthjelp utenfor studentboligen der jeg bor.

Værmeldinga var heller ikke den beste, yr spådde -13 og 8m/s mens storm tippet -18 og 3 m/s, en kald fornøyelse uansett.

Da jeg kom frem viste det seg at storm var nærmest, kaldt som fan, men heldigvis så godt som vindstille! :)

Fikk kjapt ut den første stanga, og mens jeg agnet nummer 2 så nappet det hissig i førstnevnte. Tilslag og fast fisk. Eller fisk og fisk, micro sandflyndre var det.

Ble temmelig lei sandflyndrene etterhvert, ble et sted mellom 20 og 30 i løpet av dagen, største var kanskje 300 gram...

Vi har tidligere vært plaget av agntyver som plukker i stykker agnene våre, uten at vi klarer å kroke dem, kanskje dette er synderen?

99393_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39875/99393.jpg

Hvis jeg legger godviljen til, så kan jeg tippe 10 cm.

Da sola gjemte seg bak fjellene, og det ble enda kaldere, så begynte tankene å svirre mot å pakke sammen og dra hjem til sofaen, men fant ut at jeg måtte borre ett hull til.

Og etter et par tre bomnapp, så satt det endelig noe på.

Og opp kom denne. :)

99394_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39875/99394.jpg

99395_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39875/99395.jpg

220 deilige gram (som forhåpentligvis forbedres i løpet av uka) og art nummer 60 var i boks!

Tatt på makrell, med skjesluk som attraktor. Takk for tipset, Geir!

Kan også nevne at jeg hadde 3-4 greie napp etter å ha løfte agnet et stykke opp, men alle slapp rundt 5 meter under isen...

Neste gang!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.