Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskersidens syn på dialektskriving?


Triturus
 Share

Recommended Posts

Jeg irriterer meg noen ganger på dialektskriving. Mulig fordi jeg er misunnelig siden Vestfoldsk er dødskjedelig. Men IMHO, så gjør ikke Norges mangfold av dialekter seg på et skriftlig forum synes jeg, ved flere anledninger er det vanskelig å forstå også.

Ser av kjørereglene for forumet at:

"Du skal helst ikke bruke SMS-språk og helst ikke forkortelser, spesielt ikke hvis det er en forkortelse folk flest ikke kan"

men det står altså ikke noe om dialektskriving. Er dette ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

IMHO måtte eg google for å finne ut kva betydde. Direkte brudd på kjørereglen? :D

Det betyr: In My Humble Opinion. Som kan bli oversatt til: Min beskjedne mening?

Men nokon slit med dysleksi og derfor kan det bli vanskeleg å gjer seg forstått. Trur ikkje at det er dette du meiner.

Synes heller at om du ikkje likar teksta/ordlyden i ein post, kan du la være og svare på den. Eller be om å få den skrive om utan kvasse komentarar.

Mi beskjedne meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ å e a den oppfattninga :)

Lurer på om du ikke burde ha skrevet dette i den store provokasjonstråden, ser frem til en heftig diskusjon. By mot land, nord mot sør, øst mot vest og ikke minst trøndera mot møringa :)

Ønsker man å bli forstått må man selvfølgelig skrive forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMHO måtte eg google for å finne ut kva betydde. Direkte brudd på kjørereglen? :)

Det betyr: In My Humble Opinion. Som kan bli oversatt til: Min beskjedne mening?

Men nokon slit med dysleksi og derfor kan det bli vanskeleg å gjer seg forstått. Trur ikkje at det er dette du meiner.

Synes heller at om du ikkje likar teksta/ordlyden i ein post, kan du la være og svare på den. Eller be om å få den skrive om utan kvasse komentarar.

Mi beskjedne meining.

Nei det er ikke skrivefeil jeg spør om, prøv å les posten min en gang til. Tenkte faktisk å sette på en slik på IMHO, men slo det fra meg da jeg tenkte at folk stort sett har en hjerne som kan brukes.

Men da ere bare å se fram te bræi vestfoldsk fra mæi fra nåa ;)

Å me denna trån mener jæ ikke å provosere i det heile tatt, de va kunn et spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ingen problemer med poster på dialekt, selv om jeg ofte må lese enkelte ord en par ganger for å få med meg hva det står, men det er ikke store problemet. :)

Sjelden jeg gidder å skrive på dialekt også, da det ligger mer i fingrene og skrive bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke skrivefeil jeg spør om, prøv å les posten min en gang til. Tenkte faktisk å sette på en slik på IMHO, men slo det fra meg da jeg tenkte at folk stort sett har en hjerne som kan brukes.

Men da ere bare å se fram te bræi vestfoldsk fra mæi fra nåa :)

Å me denna trån mener jæ ikke å provosere i det heile tatt, de va kunn et spørsmål :)

uten å prøve å provosere, men er du så arrogant som du ser ut som på skrivinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe særlig om det, men for all del, så lenge reglene ikke sier noe annet får folk gjøre som de vil.

Grunnen til at jeg ikke liker det har muligens noe med et nedlagt trønderforum å gjøre. Der synes jeg det ble vel mye og vel internt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive på dialekt er en uting. Enkelt og greit. Det kommer ikke av at jeg hater dialekter, eller at jeg er noen urban elitist, tvert i mot er jeg svært begeistret for dialektene og den variasjonen de tilfører språket vårt. Muntlig. Vi har to skriftformer å velge mellom her til lands, bokmål og nynorsk. Det burde holde lenge. Hvilket av disse man velger er for meg hipp som happ, men dialekter skal etter min mening aldri forekomme skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i at man bør holde seg til bokmål eller nynorsk på et forum.

Blir fort uoversiktlig og frustrerende å skulle tyde hva den enkelte skriver.

"Feil" som kommer av iver eller skrivevansker, gjør selvfølgelig ingenting, så lenge man holder seg til en av skriftformene.

Dialekt skal etter min mening kun brukes om man vil skrive sitater, og ikke i en hel tekst.

Jeg nyter en tekst mye mer, om jeg kan lese den flytende, og ikke trenger å tyde sammenhengen i det som er skrevet.

Ett lite utdrag fra retningslinjene for forumet:

Pass på skrivefeil

Ta deg god tid når du skriver postene dine og se spesielt godt etter skrivefeil, grammatiske feil og eventuell feilinformasjon. Du skal helst ikke bruke SMS-språk og helst ikke forkortelser, spesielt ikke hvis det er en forkortelse folk flest ikke kan. Hvis du i etterkant oppdager en skrivefeil kan du i så fall bruke "Endre innlegg"-funksjonen til forumet for å endre på det som var feil. Det er vanlig å skrive "Edit: 'Det som har blitt endret'" etter en eventuell endring slik at folk kan se hvorfor du har endret på innlegget.

Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil. Om spørsmålet er dårlig formulert kan du pent og høflig be trådstarter omformulere spørsmålet. Dette kan legges til som et svar i tråden hvis det er et engangstilfelle, men hvis du har ergret deg over samme person tidligere anbefaler vi at du sender en personlig beskjed til personen der du ber han prøve å skrive tydeligere. Det finnes nemlig mennesker som har skrive- og leseproblemer og da skal man ta hensyn.

Dette betyr vel i bunn og grunn at man skal holde seg til bokmål eller nynorsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive på dialekt er en uting. Enkelt og greit. Det kommer ikke av at jeg hater dialekter, eller at jeg er noen urban elitist, tvert i mot er jeg svært begeistret for dialektene og den variasjonen de tilfører språket vårt. Muntlig. Vi har to skriftformer å velge mellom her til lands, bokmål og nynorsk. Det burde holde lenge. Hvilket av disse man velger er for meg hipp som happ, men dialekter skal etter min mening aldri forekomme skriftlig.

Hadde vel ikke vært så greit å være urban elitist i Langesund nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive på dialekt er en uting. Enkelt og greit. Det kommer ikke av at jeg hater dialekter, eller at jeg er noen urban elitist, tvert i mot er jeg svært begeistret for dialektene og den variasjonen de tilfører språket vårt. Muntlig. Vi har to skriftformer å velge mellom her til lands, bokmål og nynorsk. Det burde holde lenge. Hvilket av disse man velger er for meg hipp som happ, men dialekter skal etter min mening aldri forekomme skriftlig.

Tiltredes på det aller groveste!

Det å skrive på dialekt er i likhet med minst 99 % av dysleksien som påberopes bare et tegn på latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter til en viss grad Trond sin mening om at diverse feilskrivinger bare er tegn på latskap, men vil stille spørsmål om hvor lang tid man egentlig burde bruke per ord.

Dersom jeg skulle være på den sikre siden og prøve å skrive ortografisk, syntaktisk og semantisk korrekt ville jeg bruke minst 5 minutter per ord i gjennomsnitt.

Om en gjør det blir det utrolig slitsomt å skrive og jeg mener selv at jeg skriver forståelig nok selv om det er en og annen feil.

Jeg tror mange har det som meg, skriver "greit nok" og orker ikke å sitte med ordbok foran seg for å slå opp hvert enkelt ord.

Jeg har ikke dysleksi eller liknende men synes det er vanskelig å huske hvordan hvert enkelt ord staves, norsk er tross alt et språk med flere ord enn vi mennesker har fingre.

Er man usikker har man lett for å velge en staving som ligger nær måten man selv uttaler ordet på og det skrevne vil da bli dialektpreget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderat bruk av dialekt er bare bra! Gir litt variasjon i språket. Eg skriver lite dialekt egentlig og det blir bare ord som eg, ka, kem, kor osv. Skulle noen ha problem med det for det være deres sak.

Ren dialekt kan bli litt for mye... det er eg enig i ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive på dialekt er baaersåååå 90tallet, Væffal må jæ tebake te femånitti får å huske føsjte gangen jæ så non fålk fra Sannes på irk såm snakka dialekt, morshomt da, men de ær asså femten årshiden det var morshomt. Siden har detta utbrett sæ på internett, og sjenerellt syns jæ de ær en uting!

(Å skrive på dialekt er bare 90 tallet. Hvertfall må jeg tilbake til '95 for å huske første gangen jeg så noen folk fra Sandnes på IRC som snakket på dialekt, morsomt da, men det er altså 15 år siden det var morsomt. Siden har dette utbredt seg på internett, og generelt synes jeg det er en uting!)

Og, som Gstrike har sitert, la meg understreke:

Ta deg god tid når du skriver postene dine og se spesielt godt etter skrivefeil, grammatiske feil og eventuell feilinformasjon

Dialektskriving er grammatisk feil, og derfor ikke tillatt. Sånn leser jeg det hvertfall, men det er selvsagt vinklet fra en som ikke liker skrevet dialekt.

Når det er sagt bør det være rom for å krydre en rapport litt med lokale ord og uttallelser, men det er med dette som med nugatti på kaviarskiva, litt er moro, for mye er... for mye.

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.