Gå til innhold
Fiskersiden

Fireline Crystal


Bjarne HS
 Share

Recommended Posts

Eneste jeg har merka er at den er veldig glatt ned mot 0.10 mm og nedover, litt vrient å få knutene til å sitte ordentlig. men opp mot 0.20 mm er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for infoen :innocent:

Apropos fortom av mono: Hvor lang fortom benytter dere til ørretfiske (sjø/ferskvann) og hvilken knute benytter dere for å spleise mono med Fireline?

Mvh

Bjarne

vet veldig lite om ørretfiske,trur ikke du trenger det en gang,når jeg fisker i gaula bruker jeg rundt en meter.du bruker en liten svirvel mellom fireline å mono.men til sjøfiske og ørretfiske tviler jeg på det er nødvendig.neste gang du kjøper snøre så prøv ut power pro synes den fliser seg mindre en fireline men det bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grei. Fliser seg lett, misfarges lett i skittent vann. Jeg bruker fireline crystal til UL-fiske etter ørrets osv. Det er soppas stivt i tynne dimensjoner, at det renner veldig lett av snella. Men jeg ser ikke helt den store greia med crystal kontra vanlig fireline. Crystal er jo faktisk IKKE gjennomsiktig.. (mulig fisken ser annerledes på det, men) :thumbsup:

Hvor lang monofortommen skal være, bestemmer du selv. Det er ingen fasit. Mellom 1 og 4 meter er vel passe til sjøøret fiske osv.

Mono og multi skjøter du med dobbel uniknute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde FL crystal på noen småsneller for noen år tilbake, makan til elendig braid skal du lete lenge etter. Aldri opplevd en braid som har så dårlig slitestyrke. To gnikk mot en stein så var den av. Kjøp heller Tuf Line eller PP eller hva som helst annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen problem å bruke fireline i lakseelv,har brukt det i mange år no.bruk en meter med mono frem til wobbler eller sluk..

Jo, det kan vere et problem. I enkelte elver er det forbudt og hvis det er mykje steiner og anna ein kan komme borti er multi absolutt ikkje å anbefale. Hvis du får på storlaksen og kjører den fast i ei multivase som nokon har lagt fra seg uti elva eller at du skjølv slit den av mot ein stein el vil du nok forstå kva eg meiner.

Ein meter med mono som fortom er alt for lite, også til SØ og aurefiske. Fortommen bør vere så lang at du får nokre runder inn på spolen, da går det heller ikkje så hardt ut over fingrene når du kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan vere et problem. I enkelte elver er det forbudt og hvis det er mykje steiner og anna ein kan komme borti er multi absolutt ikkje å anbefale. Hvis du får på storlaksen og kjører den fast i ei multivase som nokon har lagt fra seg uti elva eller at du skjølv slit den av mot ein stein el vil du nok forstå kva eg meiner.

Ein meter med mono som fortom er alt for lite, også til SØ og aurefiske. Fortommen bør vere så lang at du får nokre runder inn på spolen, da går det heller ikkje så hardt ut over fingrene når du kaster.

fint at noen som vet hva de snakker om.utrolig at jeg har fått inn alle de laksene med multi, har vel mye flaks da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint at noen som vet hva de snakker om.utrolig at jeg har fått inn alle de laksene med multi, har vel mye flaks da.

Jada, om du har hatt flaks blir det likevel feil å anbefale andre å stole på flaksen. Som sagt; det KAN vere et problem å bruke fireline (multifilament generelt) i ei lakseelv. Og å anbefale andre å fiske SØ/aure med fireline uten fortom er ikkje bra.

Det er jo fint at du har hatt flaks og eg kjenner fleire som gjerne skulle hatt litt av den flaksen når dei mista laks etter laks som slo seg av sluken i lufta.

Edit; skriveleif...

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp testet 0.15 Crystal på sjøørretsnellen, og mislikte det sterkt. Stivt, ekkelt og synlig.

Sammenlignet med PP eller FL smoke, så er det veldig synlig under vann.

helt enig synes power pro er spesielt overleget i knutestyrke og slitasje generelt.

Jada, om du har hatt flaks blir det likevel feil å anbefale andre å stole på flaksen. Som sagt; det KAN vere et problem å bruke fireline (multifilament generelt) i ei lakseelv. Og å anbefale andre å fiske SØ/aure med fireline uten fortom er ikkje bra.

Det er jo fint at du har hatt flaks og eg kjenner fleire som gjerne skulle hatt litt av den flaksen når dei mista laks etter laks som slo seg av sluken i lufta.

Edit; skriveleif...

gidder ikke diskutere med en verdensmester..alla mister vel laks,til å med dem som fisker med mono..

Endret av magnum44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.