Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2010 - Preseason sladder og forventninger


Stinger
 Share

Recommended Posts

Da er det ikke fryktelig mange dager igjen til 1.juni og oppstart av årets Gaula fiske. Hva tror dere om årets sesong og hvilke forventninger har dere? For min egen del så er jeg forsiktig optimist. Mange som frykter en dårlig sesong i 2010 men dette er jo litt av spenningen og gå og vente på. Og hva med vannføringen? ifjor var det brukbart med snø i fjellet mens i år har det vært langt mindre de fleste steder iallefall jeg er kjent med. I tillegg ser det også ut som om snøsmeltingen sålangt iallefall er større enn fjoråret, men dette også er sysning pga det er vanskelig å måle snøsmelting oppimot nedbør. En enkel regneøvelse viser derimot at for perioden fra 7.mars til 4.april var vannføringen i 2010 totalt sett 95% høyere enn vannføringen for samme periode i 2009. (Beregnet ut ifra registrerte døgndata i Gaulfossen, dvs en veldig grov beregning). I denne perioden var vannføringen i 2010 høyere enn tilsvarende dag i 2009 i 21 av totalt 29 dager. Kanskje blir det over fossen det blir liv 1.juni i 2010? Mye usikkerhet selvsagt og det mest avgjørende for åpningsfisket er vel temperatur og nedbør fremover...uansett spennende å følge med :)

Skriv gjerne inn deres forventninger frem mot sesongstart i denne tråden.

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har gått vitenskapelig til verks :|

I utg.punktet tror jeg ikke at vannmengde i mars betyr så mye for hvor mye vann vi får i Gaula i juni. Det er først når Gaula begynner å dra seg opp til flere hundre kubikk at vannmassene/snøen stikker av ut i den vide fjord, og rekker tunge til psykopatiske laksefiskere :blush: Og det skjer som regel i siste halvdel av april og spesielt utover mai (normalt sett). Alt avhenger av de siste 6-7 ukene, for hvor mye vann i form av snøsmelting vi vil få de første 2-3 ukene i juni. Det som har kommet til nå er bare litt mere enn det som vi får ut fra springet :D Og grunnen til litt mere vann i år er nok disse dagene vi fikk med sørpevær og regn.

Men jeg tror pr. nå at denne snøen som ligger oppe i skyggedalene og solsiden er ganske så råtten. En god del av den kom seint, pluss at den har fått løst seg opp endel pga. mildvær og regn. Så fortsetter dette finværet som vi har nå, og det plutselig begynner å regne igjen, ja da ramler snøen sammen som en sekk. Og vi får sprengsmelting ! Og flom !

Skal jeg tippe så velger jeg å tro at Gaula vil synke tidligere i år enn ifjor. Hvis det ikke kommer regn siste uke i mai og utover juni da. Personlig trives jeg best når elva er meget stor, og gjerne iskald. Laksen går da seint, og den går ikke opp Gaulfossen. Pluss at laksen kan bakke nedover elva til Lundamoområdet igjen hvis den blir iskald og stor. Storlaksen i Gaula går jo også når elva "bare" er på 100kbm/s. Men det er tydelig at jo tidligere det er, jo større elv vil mange storlaks ha for å bevege seg. På 100 kubikk velger mye av laksen å vente så tidlig i sesongen. Eller de har dratt forbi i mai, huff å huff. Og de som kommer, går forbi i rekordfart. Jo lenger ned i elva, jo mere travelt har den det :blush:

Det verste jeg vet altså er at det er ideell elv sånn rundt 17.mai og utover. Pleier ofte å være det. 200 kubikk (rolig snøsmelting) og 7-8 grader på elva ! Og konjakkfarget. Hvem har ikke sett Gaula slik siste 14 dager i mai, sukk ? Mye av laksen går, og den står og stanger oppe i Gaulfossen. Så blir det sprengvarme, Gaula stiger flere hundre kubikk og blir kaldere, og det stopper litt opp. Fra 200 kubikk og opp mot 500 kubikk og kaldere elv, ikkje bra !!!!!

Men jo flere dager det da er dårlig, jo bedre kan det bli når elva igjen synker ned og blir litt "varmere" igjen :thumbsup:

Laksen er som en vårkåt Paradise Hotel-deltaker. Den kommer etterhvert :dribble:

Må si at jeg ikke har brukt så mange kalorier i år på å gruble på årets innsig. Alt er så uforutsigbart nå, og det er vanskelig å spå. Men en liten mistanke om en liten nedgang er der, ut ifra siste års fangster og vektklasser. Noe panserår tror jeg absolutt ikke det blir i Gaula. Jeg skal ihvertfall kose meg sånn ca. halvt glugg ihjel nede ved elvebredden. Så kan laks være laks, får ta det som det kommer :(

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

......Men en liten mistanke om en liten nedgang er der, ut ifra siste års fangster og vektklasser. Noe panserår tror jeg absolutt ikke det blir i Gaula........

Nei, i år blir det trist :( Storlaks som har hatt det feteste sildebordet på 60år...hmmmmmmm, kan det gi utslag? Selvsagt er jeg bekymret for smålaksen, skulle bare mangle, men storkara - de har hatt gode tider, tror nuh jei dah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje like greit kyrne slipper ut av fjøset snart nå, og får sparke stølheten ut av beina :dribble: Blir jo helt nevrotisk av denne vinteren !

Det er så mye å glede seg til, Mao (glunten fra Løten) kommer, og storbesøk fra Stord. 2 stk. denne gangen. Besøk fra Dk første uka, med kan hende noen flasker ditt og datt, pluss litt gul nikotin å dra ned i lungene :| Sitte på åpningskvelden i godt lag og skrøne litt, og en slagplan legges. Reven lusker med rødskutte øyne inn i hytta, han har hele sommeren foran seg. Hører "kauk" fra elva hele tiden, får ikke sove. Tror det er noen som har fått på land en sværing ! Falsk alarm ! Even & Co. lusker i området, snart kommer den første på land.

Mere besøk fra Dk, enda mere drikke og god mat. Og ta med danskene første helga i juni til Lerkendal, for å se RBK knuse Haugesund. (tradisjon disse fotballturene med danskene). Må jo hit for å se orntli` fotbaill ! (Sier jeg når danskene spiller VM i juni) :( Kanskje det blir mere plass på gamlevaldet da ett par timer innimellom, når danskene sitter og glor på VM, he he. Da gjelder det å bruke tiden godt Even Lange Den Store !

Og det er meget beroligende at Remy vil komme og lære oss å fiske med mark og wobbler, setter pris på slik generøsitet :thumbsup:

Kanskje vi får lære ham noen triks med flua da, hirr hirr.

Nei, i år ska æ bættre ha mæ en hanndjævel på flua ! Sann mine ord ! Sitte å bærske med den forbaska slibrige marsken !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir selvsagt bingo å tippe hva 2010 bringer :( Kortversjonen av fjorårssesongen var at vannføring og oppgang var bra i første halvdel av juni, deretter dabbet alt kraftig av og hele juli var et langt gjesp da mellom- og smålaks uteble i all hovedsak og det oppsto et vakuum etter den første oppgangen av storlaks, noe som var bekymringsfullt og kjedelig....I tillegg var man plaget av en "jo-jo" vannstand store deler av sesongen, forholdene forandret seg tildels kraftig nesten fra dag til dag i perioder.

Det er i beste fall et normalår i fjellet i år mht snømengde, og jeg synes den minker faretruende fort akkurat nå. Det meste vil avhenge av værtypen i slutten av april/mai slik det ligger an nå etter min mening iallefall. Et annet usikkerhetsmoment vil være isgang, akkurat nå går det pent og pyntelig for seg til tross for mengder av tykk is i elva (spesielt mellom Kvål og Ler), men kommer en plutselig varmeperiode nå i kombinasjon med nedbør er jeg redd mange vald vil se svært annerledes ut når sesongen starter :thumbsup:

Heller intet oppkjøp av notrettigheter i år for første gang på 5 år, så selv om sjøfiske etter all sannsynlighet blir kraftig begrenset fra myndighetenes side, så vil nok mye fin Gaula-laks ende sine dager i ei not....

Er så alt bare svart? Neeeida, Gaula er Gaula og det kommer garantert til å bli tøffe tak og masse action i år også. Den som møter opp får se :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere besøk fra Dk, enda mere drikke og god mat. Og ta med danskene første helga i juni til Lerkendal, for å se RBK knuse Haugesund. (tradisjon disse fotballturene med danskene).

eeeeeeeh? :(

vanskelig når mine favorittlag fra begge divisjoner møtes i eliteserien. Nei no må haugesund rykk ned igjen så æ slæpp å velg... :|

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten fotografisk oppdatering fra gårsdagens elvelangstur i det nydelige været.

Var egentlig ute for å ta en titt på isblokkeringen oppe på Hokseggenvaldet. Den hadde nå løst seg opp, men det vistes tydelig hvilke enorme krefter som hadde vært i sving. Isblokker som garantert veide både 5 og 6 tonn lå strødd utover elveør og krattskog.....

101686_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40882/101686.jpg

101687_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40882/101687.jpg

101688_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40882/101688.jpg

101689_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40882/101689.jpg

101690_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40882/101690.jpg

Nei, i år ska æ bættre ha mæ en hanndjævel på flua ! Sann mine ord ! Sitte å bærske med den forbaska slibrige marsken !

Ha, ha.... Den må du lenger på landet med, og husk: Duppen teller ikke! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo Veg i farta her nå. Må jo bli sommerens mål, å få rotet ham opp til det aller helligste, og at han kan få på sin første laks. Når det har "roet" seg litt uti juni. Får tjore ham fast i et tre, så han ikke fyker i hundre nedover "Revestryket" når storlaksen tar :thumbsup:

Har gitt ham noen inputs hvordan det er å fiske laks, he he.

DU er sjefen, laksen er småsjef noen ganger. Og bruk bevegelsene til laksen, så kommer den som ei oterfjøl etter 3-4 sjefsrunder :dribble:

Men det er enklere i teorien enn i praksis. Det vet ikke minst jeg som fikk på et uhyre av en laks i Orkla det Herrens år 1987, som var hele 7,8 kilo !!!!!!!!

Etter at jeg sleit en 12-14 kilos rett av. Hvorfor: Joda, jeg stod og sveivet inn med haspelsnella som en gal, på "litt" for stram clutch. Og tvann lina infernalsk. Og skulle ha laksen inn det første minuttet :blush:

Ha, ha.... Den må du lenger på landet med, og husk: Duppen teller ikke! :blush:

Synes jeg er på bonlandet nok jeg, når jeg fisker laks. Lukter iallefall bon lang vei der oppe når grunneier kommer med møkkasprederen !

Var jo mye flinkere å bruke tid på flua når jeg var på Lundamo og ved Røskaft nedenfor Gaulfossen. Og det gikk jo mekantilt bra det vil jeg si :(

Marsken er bare oppskrytt. Men noen i reserve må man jo ha :| Kan jo risikere 600 kubikk og grautelv !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert!!

Fy fader som jeg gleder meg til å høre lyden av snøret som dras av fluesnella i vill fart... Og ja, er kun fluestang fanget laks som teller som fluefanget... flue og dupp er annen idrett... Når det er sagt så lurer jeg på om jeg skal ha et mål om wobbler laks i 2010... Aldri fisket med wobbler - kan sikkert være verdt et forsøk...:|

En liten fotografisk oppdatering fra gårsdagens elvelangstur i det nydelige været.

Var egentlig ute for å ta en titt på isblokkeringen oppe på Hokseggenvaldet. Den hadde nå løst seg opp, men det vistes tydelig hvilke enorme krefter som hadde vært i sving. Isblokker som garantert veide både 5 og 6 tonn lå strødd utover elveør og krattskog.....

101686_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40882/101686.jpg

101687_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40882/101687.jpg

101688_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40882/101688.jpg

101689_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40882/101689.jpg

101690_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40882/101690.jpg

Ha, ha.... Den må du lenger på landet med, og husk: Duppen teller ikke! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader som jeg gleder meg til å høre lyden av snøret som dras av fluesnella i vill fart... Og ja, er kun fluestang fanget laks som teller som fluefanget...

Og da på flyteline, på DT-line selvsagt. Ikke på slynge ! (Får vel hele flueeliten på nakken igjen nå) :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da på flyteline, på DT-line selvsagt. Ikke på slynge ! (Får vel hele flueeliten på nakken igjen nå) thumbsup.gif

Jeg kommer nok paa besoek eg og! skal faktisk komme to ganger iaar, tredje uken i juni og to uker i slutten av juli, men da er Du kansje borte med madamen paa shopping tur i London,?

skal i hvertfall ha litt medisin med meg, som vanlig og gleder meg aa hilse paa gjengen, Du, Mao, og kansje vil ogsaa Even og jeg klare aa treffes endelig i slutten av Juli.

Gleder meg allerede

. Forventninger? ja, en fisk hadde vaert bra, men som de sier, det er mer til fiske enn aa fange fisk! biggrin.gif

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ein tråd i mitt hjertenære område som tok av, Silver freister å legga trykket over på andre før sesongstart. :thumbsup: Men det er berre ein konge på B/L, og han er udiskuterbart KONGE, eg er ydmjuk for den innføringa han gav meg, og andre, før åpninga 2. pinsedag i fjor. Utan den informasjonen han gav oss hadde ingen av oss hatt føling med storlaks i fjor. Silver er ein stor mann som deler sine erfaringer med oss som er nybyrjarer i dennefasinerande,store elva. :lolu: Takk, Tor!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok paa besoek eg og! skal faktisk komme to ganger iaar, tredje uken i juni og to uker i slutten av juli, men da er Du kansje borte med madamen paa shopping tur i London,?

skal i hvertfall ha litt medisin med meg, som vanlig og gleder meg aa hilse paa gjengen, Du, Mao, og kansje vil ogsaa Even og jeg klare aa treffes endelig i slutten av Juli.

Gleder meg allerede

. Forventninger? ja, en fisk hadde vaert bra, men som de sier, det er mer til fiske enn aa fange fisk! biggrin.gif

Glad i dæ ! :thumbsup:

Jeg har selvsagt ikke glemt deg Pierre ! Alltid trivelig å få besøk fra en rutinert gammel-rev. Skal nok være der i juni når du kommer, men det spørs om du har rett mtp. London-tur i slutten av juli. Plotter alltid inn en kjedelig plikttur med kona, når det er forholdsvis rolig i sumpene. Håper revehiet er intakt der oppe, har ikke vært der siden siste dag i august. Og at IKKE kompisen fra området har skutt hiet i filler ! Han skulle nemlig bruke hiet MITT (gluggejakt) og skyte mine slektninger i vinter. Mye rødrev i området :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er det forståeleg at du har holdt avstand frå hiet i haust/ vinter, Silver. Det kan ikkje vera lett å vita at dei andre luringane er vorten jakta frå ditt hi. :lolu: Enda godt at jakta er over og at du og likesinna kan bevega dykk i området fram til sesongslutt! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.