Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2010 - Preseason sladder og forventninger


Stinger
 Share

Recommended Posts

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har Gaula så smått våknet til liv, men jeg lurer på hvor stor den vil bli i morra ! For idag er det virkelig varmt. Blir garantert svær fremover nå i flere dager. 7-800 kbm/s kanskje ? Ikke meldt regn fremover så kun varme og sol heldigvis som vil ha innvirkning på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt regn skal det også bli iallefall i dag, så dette lover godt synes jeg :) Mye storlaks som putrer oppover elva i disse dager, og meldingene sier at det er en del på plass i Gaulfossen. Lever i håpet om at det blir fiskbart over fossen første uka, men det er nok bingo...

Nå har Gaula så smått våknet til liv, men jeg lurer på hvor stor den vil bli i morra ! For idag er det virkelig varmt. Blir garantert svær fremover nå i flere dager. 7-800 kbm/s kanskje ? Ikke meldt regn fremover så kun varme og sol heldigvis som vil ha innvirkning på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt regn skal det også bli iallefall i dag, så dette lover godt synes jeg ;) Mye storlaks som putrer oppover elva i disse dager, og meldingene sier at det er en del på plass i Gaulfossen. Lever i håpet om at det blir fiskbart over fossen første uka, men det er nok bingo...

He he, jeg håper da inderlig at det ikke kommer regn oppå dette :blush: Nærmer seg 100 kubikk oppe i Haltdalen nå, og det er langt oppe. Småskummelt. Har nok gått endel feite bamser nåja opp til Gaulfossen, og jeg vil tro at mange av disse har gått uhindret opp fossen da vannstand har vært lav. Men nå stopper nok det meste av lakseoppgang (eller bevegelse av laksen som er der), hvis det blir sprengsmelting fremover. Får bare håpe at det er endel laks på elva fra Gaulfossen og nedover som finner seg noen luner og venter på oss. Er det et bra storlaksår er det nok sannsynlig at det er ganske så mye storlaks på elva allerede, som vi får fisket på hvis elva er sånn passe jo-jo på 2-500 kubikk fremover. Men noe fersk laks fra sjøen som vil tøffe motstrøms opp elva fremover noen dager nå tror jeg ikke vil skje, hvis det blir over 500 kubikk og isvatn vel og merke.

Blir nok en flom ut av dette nå tror jeg. En frådende og dampende elv med isbiter, ready shaked !

Egentlig bra for oss dette, få stoppet det verste raset med stor og fin laks som går forbi oss, og la elva synke ned til behagelige 2-400 kubikk siste uke så vi får litt fres i laksen igjen.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det endelig litt mer fres i vårflommen. 317 m3 i natt og jeg vil tro det kan stige mye ut over dagen. Litt varmere vær i vente og muligens kan det bli litt action også over fossen før St.Hans...

Du må da vel ønske fortsatt kald og lita elv slik at tidliglaksen gå rett opp fossen......

Nå når elva stiger stopper jo all oppgang gjennom fossen. Men faktisk tror jeg at det har gått en god del laks opp fossen før flommen. kan nok bli tatt fisk helt opp i Haltdalen på åpninga i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... er jo et bra scenario det, men samtidig så vet en jo at vårflommen kommer. Ikke noe særlig morsomt å få den i fleisen 30.mai hvor all laksen over fossen drar laangt opp i Hakkadalen mens den under stopper opp og det blir sånn i dagesvis. Får da den første vettaskremte laksen på valdet 20. juni eller deromkring... :blush: For oss rett over fossen er det like greit om flommen kommer nå, snølagrene tømmes og det blir "sommerelv pluss" med tidliglaks over hele elva 1.juni. ;)

Du må da vel ønske fortsatt kald og lita elv slik at tidliglaksen gå rett opp fossen......

Nå når elva stiger stopper jo all oppgang gjennom fossen. Men faktisk tror jeg at det har gått en god del laks opp fossen før flommen. kan nok bli tatt fisk helt opp i Haltdalen på åpninga i år.

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmere 650 kubikk i Gaulfossen nå og kl 23 var det fremdeles 15 grader i Tr.heim....heldigvis er det meldt kjøligere fremover, hvis ikke kunne dette blitt temmelig friskt...men bommen har nok gått ned for oppgang i Gaulfossen for en god stund fremover. Er i skrivende stund litt spent på snømengden, er ikke lenge siden Silver kommenterte at det var utrolig mye snø på Vassfjellet, men allerede nå i ettermiddag var det visuelt klart mye mindre snø der oppe. Blir 2 spennende uker frem mot åpninga nå iallefall, det er sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg fisket i Gaula i fjor og opplevde meget godt da fisket jeg fra 14-16 august. Da fisket jeg i GFF sonene og bodde på storstuu winsnes (fantastisk flott sted! Anbefales!). Nå skal jeg tilbake og jeg fisker fra 1.6 - 9.6. Jeg lurte på om noen av dere var kjent i området og eventuelt kunne komme med spådommene deres angående fiske i gff sonene så tidlig. Og da i forhold til været nå? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sikkerhets skyld sendte jeg en mail til natursenteret der jeg stilte det samme spørsmålet som deg, Mao. Svaret jeg fikk tilbake var følgende: Sesongkvoten er 8 laks. Når du har avlivet 4 laks over 80 cm skal fisket avsluttes.

Slik jeg tolker dette svaret, så kan du f.eks. få 4 laks under 80 cm tidlig i starten og deretter ta 4 laks til som er over 80 cm. Eller om man vil strekke fangsten over hele sesongen, kan man jo f.eks. ta en eller to over 80 cm tidlig på`n, slippe ut noen, ta noen mindre fisk osv. Spørsmålet er vel da bare hvordan man fordeler fangsten i forhold til lengde.

Da har reglene for Gaula blitt endret på dette punktet (se Regeloppdatering)

Essensen er følgende: "Endringen er at man ikke trenger å avslutte fisket når 4 laks over 80 cm er avlivet. Man kan fortsette fisket etter små og mellomlaks til sesongkvoten på 8 laks blir fylt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo nok et typisk Størensvedtak. Hadde enda tanken bak det vært å sikre gytelaksen, men dette handler kun om å begrense fisket nedefor fossen. Fra Størensområdet og oppover oppereres det med ukeleie i stor stil, i motsetning til lenger ned der det er mange trøndere med sesongfiske.

Nye grupper fiskere inn hver uke, kakk,kakk,kakk,kakk.... Fire lakser og vekk med deg slik at vi kan få inn neste gruppe.

Blir det noe mindre uttak av dette da?

Akkurat det samme i Namsen Lars - hvis vi er 6 stk på valdet så tar vi / kan vi ta 6 lakser. Valdet ovenfor er videreutleid og der kan de i praksis kaste akkurat så mange lakser de vill på land - bare få en ny mann i båten så er det ny kvote... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har reglene for Gaula blitt endret på dette punktet (se Regeloppdatering)

Essensen er følgende: "Endringen er at man ikke trenger å avslutte fisket når 4 laks over 80 cm er avlivet. Man kan fortsette fisket etter små og mellomlaks til sesongkvoten på 8 laks blir fylt"

Takk for den Noodles, dette var gode nyheter. Dette må feires med en brus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå like slu på disse regelendringene som nyss kom for Gaula sin del. Hvorfor skal det være så diffust hver gang.

Her er linken til Natursenteret:

http://www.gaula.no/sider/tekst.asp?side=122

Og man kan altså fortsette fisket etter at man har avlivet 4 laks over 80cm. Javel, så står det at man nå kan fortsette å fiske etter smålaks eller mellomlaks. Vet ikke Natursenteret at laks over 80cm godt kan være mellomlaks ? Og enn om man etter 4 laks som selvfølgelig er over 80 cm de første ukene (nesten all laks er det da) tar en laks på 8-9 kg. Hva skal man gjøre da ? Får man ikke ta inn den da, uansett om den har svelget, blør eller er totalt kjørt ? Virker på meg som at reglene egentlig ikke er forandret, man kan bare fortsette å fiske etter at man har avlivet 4 laks over 80cm. Men de skal IKKE være over 80 cm de 4 neste laksene på sesongkvoten (?) Ikke noe rart fiskere langs bredden misforstår reglene hvert år, når man skal gjøre det så diffust hver gang !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har observasjoner angående oppgangen? Er det sett bra med laks i Gaulfossen og hvordan står det til med telleren i Bjørsetdammen? (Orkla ja, men indikerer vel noe opm oppgangen). Står forsøksnota ute på Agdenes?

Fra Stordalselva ser det iallefall brukbart ut. Tas greit med fisk og de skal vistnok være feite og fine...

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten sjekk av snøforholdene igjen.

Som man ser på vårflommen som regjerer i Gaula har det forsvunnet mye snø de siste dagene. MEN det er fortsatt mer snø igjen i nedslagsfeltet enn det har vært de siste årene. Det er mye mer snø nå enn samme dato i 2007, 2008 og 2009. Det er også kanskje litt mer enn 2006, men samtidig mye mindre enn 2005.

Med regn i vente men lavere temperaturer tror jeg det lover skrekkelig bra for flere gode historier fra nedre deler i åpningsuka. (Gitt at det er en bra oppgang). Tipper på drømmeforhold de første par ukene nedenfor fossen og syke rapporter fra Gaulfossen. Det har nok imidlertid dratt seg opp noen lakser over fossen i første halvdel av mai, men noe bra fiske tror ikke jeg det blir her før det går noen uker ut i juni.

Mitt stalltips er at det nedenfor fossen blir storlaksbonanza de første par ukene og jevne meldinger om død laks som flyter nedover elva fra Gaulfossen, mens det over fossen blir noen slengere de første dagene og så zzzzzz frem til iallefall midten av juni....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt stalltips er at det nedenfor fossen blir storlaksbonanza de første par ukene og jevne meldinger om død laks som flyter nedover elva fra Gaulfossen,

Det for vi tro,men håper at det ikke flytter så mye død fisk da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har observasjoner angående oppgangen? Er det sett bra med laks i Gaulfossen og hvordan står det til med telleren i Bjørsetdammen? (Orkla ja, men indikerer vel noe opm oppgangen). Står forsøksnota ute på Agdenes?

Fra Stordalselva ser det iallefall brukbart ut. Tas greit med fisk og de skal vistnok være feite og fine...

To dager uten oppdateringer på rykter og forventninger!!! Og NVE-måleren i Gaulfossen er ikke oppdatert siste døgnet. Hva skjer? Og hvor mye snø har rent unna den siste uka? Er det "tapte" (etter den kalde starten av mai) tatt igjen med Gaula i 400-800 kubikk i over en uke? Det er vondt å vente nå....

Endret av Green Highlander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager uten oppdateringer på rykter og forventninger!!! Og NVE-måleren i Gaulfossen er ikke oppdatert siste døgnet. Hva skjer? Og hvor mye snø har rent unna den siste uka? Er det "tapte" (etter den kalde starten av mai) tatt igjen med Gaula i 400-800 kubikk i over en uke? Det er vondt å vente nå....

Er nok endel vann igjen enda ja, som skal renne ut i fjorden. Og idag er det en helt annen lufttemp. Og inatt blir det nesten speik oppi dalen tror jeg. Så da vil Gaula garantert gå endel ned. Kjempebra vil jeg si, få den ned på 200 kubikk og da kommer ny fresh laks på elva. Den laksen som står på elva nå er nok den som gikk opp før den begynte å stige. Tviler sterkt på at laks velger å gå på dette isvannet og når den er så stor, da venter den istedet. Jo-jo elv rundt 150-200 kubikk fremover: Perfekt ! Når tempen synker i lufta, går faktisk tempen i elva litt opp. Pga. mindre trykk på snøsmelting. Særlig hvis det regner litt i tillegg som nå som blander seg litt i elva :)

Husker meget godt 2005. Knallbra vannstand og fin temp. på elva siste uker i mai. Myttji storlaks gikk på elva i mai, og befant seg i stor skala i nedre deler. Fra Gaulfossen og ned til Melhus. Mye laks i våre områder da, Kvål, Ler og Lundamo ! Og de første ukene i juni stod laksen i området og "ventet" på oss. Alle husker at vi fikk veldig stor vannføring i så og si hele juni, pga. enorme mengder snø i fjellene. Så den laksen som var i området var det nok lite lus på etter hvert ja. Men den beveget på seg, men ulidelig sakte fra plass til plass. Blir lettere for fiskemannen da å ta de når de kommer, istedet for dissse sprinterne som går på litt varmere og mindre elv :blush: I år er det også annereledes enn de foregående årene. Kanskje derfor det har vært så bra de første 2 ukene de siste årene? Første gang på lenge nå at det er ugunstig siste del av mai. Så fortsetter elva stort sett å bli stor neste uke, spår jeg en dårligere start de 1-2 første ukene enn vi har vært vant til de siste årene. Just pga. forholdene siste del av mai. I fjor var det jo ikke måte på hvor fin elva var siste halvdel av mai, forfjor også :D

Så drømmescenariet mitt er at elva skal tirre laksen på elva i 2-3 uker før vi starter, med max. 250 kubikk og litt varmere temp. enn det har vært nå. Så kan iselva komme i juni, så tar vi den i slow motion. Eneste ulempen er at en 17-kilos kjennes ut som en 8-kilos :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har smeltet rimelig bra med snø de siste dagene ja. Måleren i Gaulfossen er ute, men i Eggafossen er det fortsatt mye vann og Gaulfossen har vel da kanskje heller ikke dabbet av all verden. Ser en på snømengden så vil jeg si at det fortsatt er mye snø igjen fra fjellområdene rundt Røros og ned mot Støren. Langt fra 2005, men litt mer enn 2008. (også mer enn 2006, 2007 og 2009)

Kaldt vær i vente og litt nedbør og jeg frykter for seigpining for oss over fossen - dvs en viss smelting som holder elva halvstor kombinert med jojoelv oppover som følge av nedbør og evt. litt varmere vær etterhvert. Tanken på 5-6-7 grader i elva og fossen i jojo mellom rett under 200 og 300-400 kubikk er skrekk! Siruplaks som snegler seg opp til Gaulfossen hvor den stopper opp... tror nesten jeg må vurdere fiskemulighetene nedenfor fossen gitt...noen med tips til ledige/åpne vald uten alt det der overnatting/helpensjons sølet? :)

Når det er sagt så blir det jo en spennende åpning uansett. Gleder meg til å lese rapporter fremover og tipper Silver fyller storlakskvota ila den første uka. ;) Det borger iallefall for kanonforhold med ganske stor elv som trolig varmes litt opp...dvs kjælen laks som tusler oppover samtidig som breddene fylles av folk...

To dager uten oppdateringer på rykter og forventninger!!! Og NVE-måleren i Gaulfossen er ikke oppdatert siste døgnet. Hva skjer? Og hvor mye snø har rent unna den siste uka? Er det "tapte" (etter den kalde starten av mai) tatt igjen med Gaula i 400-800 kubikk i over en uke? Det er vondt å vente nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det an til kanonelv på åpningsdøgnet eller?....

Det ser jo unektelig lovende ut på NVE-grafen..

Sølvreven, hva spår du etter en titt på vannføringsgrafen og YR.no???

Ser det ut som sommertemperaturene kommer tisdnok til å spolere for optimale forhold 1 juni????

Eller berger åpningsdøgnet, og serverer en 200 kubikk liten perle med 5-6 graders panserelv og markfarge...???

Steike ta, nå begynner jeg å kjenne det i topplokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.