Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2010 - Preseason sladder og forventninger


Stinger
 Share

Recommended Posts

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ser jo unektelig lovende ut på NVE-grafen..

...

Ser det ut som sommertemperaturene kommer tisdnok til å spolere for optimale forhold 1 juni????

Eller berger åpningsdøgnet, og serverer en 200 kubikk liten perle med 5-6 graders panserelv og markfarge...???

Steike ta, nå begynner jeg å kjenne det i topplokket.

Dream on :( Kan jo alltids håpe på mirakler og Yr har jo tatt grundig feil før, men slik det ser ut nå blir det nok stor, brun og stigende elv a la Amazonas...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amazonas? Neeei, er da ikke så mye vann som er meldt?? Begynner selv å se muligheten for at Gaulfossen tømmes en av de nærmeste dagene. Er "bare" 260 kubikk og mulighet for at den synker en del etter det jeg kan skjønne. Få den litt under 200 før den evt. smetter opp igjen og vips blir det mer spenning også over fossen. Noen som vet temperaturen i elva pt? 5-6 grader?

Dream on :rolleyes: Kan jo alltids håpe på mirakler og Yr har jo tatt grundig feil før, men slik det ser ut nå blir det nok stor, brun og stigende elv a la Amazonas...... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amazonas? Neeei, er da ikke så mye vann som er meldt?? Begynner selv å se muligheten for at Gaulfossen tømmes en av de nærmeste dagene. Er "bare" 260 kubikk og mulighet for at den synker en del etter det jeg kan skjønne. Få den litt under 200 før den evt. smetter opp igjen og vips blir det mer spenning også over fossen. Noen som vet temperaturen i elva pt? 5-6 grader?

Håper for all del at det blir litt spenning for dere ovenfor fossen også, bare så det er sagt :unsure: Jeg var i Gaula på en liten befaring på fredag, og to usle dager med litt varme førte da til at vannstanden spratt rett opp i nesten 600 kubikk, og fargen var brun og fæl. Ser det er meldt samme værtype til åpninga....men mye kan jo endre seg på ei lita uke som kjent! Vi får krysse fingrene og håpe det beste :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

208 kubikk i fossen nå og den skal ikke mye ned nå før fossen kan tømmes for laks og det blir spennende åpningsfiske også over fossen. Kjørte forbi Hovin i går og for å si det kort... jeg tror det er mye fisk på plass. Så flere på kort tid i is-elva, så dette kan bety at det har vært en bra oppgang i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

168 kubikk i fossen og porten til Himmelriket (les: gyteområdene) er åpnet! Sol og moderat snøsmelting legger vel også forholdene til rette for noe varmere vann og spennende åpningsfiske i hele elva. Unner alle som fisker under fossen mest fres de første ukene, men det er samtidig artig å kunne ta del i spenningen ved å faktisk ha troen på at det befinner seg en og annen laks på valdet over fossen samt at det også kan gå svære bamser på elva og opp fossen...

Ikke lenge til den første storlaksrapporten fra Silver tikker inn nå... Dvs forventningene er store ;)

-----------------------

180 kubikk og 7-8 grader i vannet er vel en slags tommelfingerregel. Nå er det nok kaldere enn dette og da må nok elva enda lengre ned - kanskje mot 160-170 kubikk tipper jeg uten at jeg vet. Var 196 sist jeg sjekket noe som fortsatt trolig er litt for mye.

Er uansett mulighet på GFF sonene i første uka. Gaulfossen var jo liten frem til midten av mai, og det har nok gått opp en del lakser allerede. Når det gjelder ny laks så tar det sikkert par døgn eller deromkring (kanskje mer på is-elva) fra fossen går under den magiske grensen før ny laks kommer opp til Støren.

Spennende fiske får du nok uansett de første dagene, men det blir jo selvsagt enda mye mer spennende om laksen går fossen igjen nå. Er bra med fisk i Gaulfossen som bare venter...og venter...:bow:

Hvor liten må elva være før laksen går over fossen?

Jeg skal fiske i gff sonene fra 1-9 juni, hva er deres spådommer angående det?

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er en del skuffede Gaulfoss fiskere nå... :goodjob: Blir sikkert bra der uansett, men kanskje ikke 2009 nivå hvor det var Texas der... Synes personlig dette er heeeelt greit. Sjalu? Tja, de har det sikkert topp men det er artig med EN laks synes jeg...trenger ikke 15 per dag...kan bli for bortskjemt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke lenge hu var under 160 m3 nei, nå stiger det igjen 173 m3 og temperaturen er vel ikke mer enn 4 - 5 grader så noe rush gjennom fossen på så kort tid kan jeg aldri tenke meg.

Litt høyere lufttemperatur og noe regn de nærmeste dagene, for så å bli mye varmere til uka fører nok til stor elv ganske raskt igjen. Men noen fanter har nok forhåpentligvis lurt seg forbi i løpet av dagen og vi får håpe Trodheimsfjorden innvaderes av laks de nærmeste dagene. Noen som har hørt noe om forskningsfangster ute på Agdenes i år eller ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting vi så i fjor at det tok fryktelig laaang tid fra laksen gikk fossen tidlig i juni til den subbet opp til Hovin området. kan nok forvente det samme i år pga kald elv, men uansett er det nok liv også på Støren 1.juni skal en tro... April og tidlig mai - laksen kan jo også være opp i Haltdalen og koser seg der...

Når det er sagt så tror jeg ikke på noe enormt åpningsfiske over fossen. Elva har nok vært så kald at vandring og oppgang har vært begrenset. Tipper på mye laks langt ned og mye som kommer oppover nå fremover...PS! Alt er relativt. Mye trenger ikke være mange laks dersom 2010 blir et magert år...

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke lenge hu var under 160 m3 nei, nå stiger det igjen 173 m3 og temperaturen er vel ikke mer enn 4 - 5 grader så noe rush gjennom fossen på så kort tid kan jeg aldri tenke meg.

Litt høyere lufttemperatur og noe regn de nærmeste dagene, for så å bli mye varmere til uka fører nok til stor elv ganske raskt igjen. Men noen fanter har nok forhåpentligvis lurt seg forbi i løpet av dagen og vi får håpe Trodheimsfjorden innvaderes av laks de nærmeste dagene. Noen som har hørt noe om forskningsfangster ute på Agdenes i år eller ????

Agdenes er en god pekepinn, nå har Gaulfoss gått under 100m3 i halve begynnelsen av Mai - kansje blir det bra fiske over fossen i år?

Noen som har "gått elva" og sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var nok siste sjanse for laksen for å gå Gaulfossen før åpningen. Nå er vi over 200 igjen og elva vil helt sikkert stige mer og holde seg stor gjennom hele neste uke når vi ser på yr.no

Det blir tungt fiske i de nedre deler som vanlig, så krysser jeg fingrene for at det har gått laks tidlig i mai, slik at alle ovenfor fossen får sin del av spenningen

Kun timer igjen til åpningen i Drammenselva nå. Blir vel ikke noe fiske på meg, men får ta en tur opp og se at den første blir tatt på "kula"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mitt første år i gaula og allerede har jeg hatt enorm spenning med og bare følge med vannstanden siden jeg skall fiske oppforbi gaulfoss :P

nede i 190 nå i gjenn :) ser vell allerede nå at vannstanden i elva blir vell ikke idiell for fluefiske men får vell ha håpet oppe helt til jeg er på veg hjem tomhent

Fluefiske ovenfor Gaulfossen må du ikke undervurdere :thumbsup: Selv ikke på 300-400 kubikk. Elva har som regel fin sikt også der oppe. Vil si det er meget bra flueelv nå også nedenfor fossen jeg da. En solid tubeflue fisker godt der laksen går nå, på kald elv. Synkeline 3 til 4 er mere enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skikkelig stor,kald elv er intermediate og endatil flyt mer enn godt nok. Ingen vits i å lempe flua ut i hard og tung strøm på synkeline. Sats heller på de luringene som kommer smygende oppover elva inn mot buskaset på ørene på 30-70cm dyp. De er slett ikke få og synkelina drar flua i bånn lenge før du får muligheten til å fiske på disse laksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at dette kan fungere, men samtidig så tror jeg nok synkesnører er mest effektive på slike forhold. En som tok en på 18kg i tidlig juni i fjor på valdet "mitt" med flyt, men det var nok en klar overvekt av laks tatt på relativt tunge synkeliner...krever selvsagt at dette beherskes uten alt for mye plask og støy. Når det er sagt er det sikkert effektivt å prøve intermediate eller en lett flyt/synk variant og gå for den laksen NM nevner dersom alle andre går med synk...

På skikkelig stor,kald elv er intermediate og endatil flyt mer enn godt nok. Ingen vits i å lempe flua ut i hard og tung strøm på synkeline. Sats heller på de luringene som kommer smygende oppover elva inn mot buskaset på ørene på 30-70cm dyp. De er slett ikke få og synkelina drar flua i bånn lenge før du får muligheten til å fiske på disse laksene.

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så en Sunray Shadow i enden av tråden, så blir det bra.

Om en time åpner det i Drammenselva så nå tar jeg turen til Hokksund for å følge med gutta som skal ta de første kastene der i år.

Legger noen bilder på bloggen til laksegutta.no hvis det blir noe liv der oppe.

Så til uka er det Orkla og Gaula :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt avhenger nok av hvor man skal fiske hen i juni. Noen plasser på et og annet vald kan man godt ta stivspekt laks som er treg på intermediate. Flyt ville jeg ha ventet med ja.

Fisker man der laks går grunt på valdet holder det med intermediate, særlig der det er altfor sterk strøm lenger uti hølen. Laksen velger jo å gå letteste vei når elva er kald, men alt med måte. Den søker gjerne mot djupåra så lenge den ikke er hard ! De fleste plasser på et snittvald (nedre deler som jeg kjenner godt) vil jeg si det er mest lurt på sikt å fiske like over bunn. Vi ser jo hvor treg laks er spesielt den første uka. Er jo såvidt man kjenner den tar marken hvis elva er veldig kald. Bedrer seg litt etterhvert da det blir litt mere fart på laksen. Men de fleste plasser er det påkrevd å komme ned 1 meter eller 2. Så får man fisket over de beste plassene også (høler i overgang mellom hovedstrøm og svakere strøm, lenger utpå brekk etc.) Men som sagt, finner man en god plass der laks trekker inn mot land så kan man ikke bruke tunge liner, da storlaks godt kan stå på bare 1 meter. Og er elva veldig høy (eller liten flom) og farget trekker laksen enda lenger inn. Ja en 15-kilos kan godt stå på 40cm. dybde :thumbsup:

Jeg har sett så ofte nå at storlaks tidlig i juni velger letteste vei opp stryk og kan trekke inn på brekkanten og puste ut nærmere land enn folk tror. Spesielt på mørke dager eller om natta.

Og om natta vil jeg si at det er meget lurt å fiske på mye roligere strøm, og litt lenger opp i vannlaget med en SS eller annen silhuettbombe :) For da trekker ofte storlaks inn på grunne områder og svakere strøm. Den trenger også da mindre energi for å gå rolig opp og ta tuben i og med at det er grunnere og roligere strøm. Ja den kan trekke nesten inn på dødvatn. Og trekker mere ut i hølen når lyset kommer for fullt igjen. Jeg skal bruke 2-håndsen endel i juni, og da vil jeg nok velge ut gode plasser der jeg vet laks stopper opp noen sekunder, og der det er max. 2-3 meter dypt. Og vil bruke synkegrad 3 ytterst og intermediate innerst. Så dekker jeg nok det meste uten for mye energi. Hot oransje tube om dagen, en type holder i massevis. Og et spetakkel av en SS om natta blandet med en deilig blanding av blått og lilla flash :P

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.