Gå til innhold
Fiskersiden

Utdype specimen fiske


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

Har prøvd og søke litt her uten hell, eller så blokkerer disse skolepcene alt annet ;)

Men kan noen forklare dirkete hva egentlig specimen fiske er? skjønner at det handler og komme over en viss minstevekt, men hvorfor? Hva tjener du på og rapportere dette inn? er det bare for artighetens skyld? hvor finner man disse minste målene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specimenfiske er å fiske etter de store eksemplarene av hver art.

Alle opererer stortsett med forskjellige 'minstevekter' men hos feks storfisker.no så er det høye specimenkrav sett i forhold til andre sider, fordi vi legger litt mer i det.

Vektene blir justert opp og ned etter fangster og statistikk vi henter inn hvert år, hvor en jurye er med å bestemme.

Hos www.meite.org - NMU - så er det litt lavere vekter, men her bestemmer medlemmene på årsmøtet vektene.

Engelskmennene bruker også uttrykket, men der er det ikke bare stor fisk, men også DEN fisken som en specimenfisk i seg selv. Feks ved en 'target-fish' eller ved et pent eksemplar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En specimenfisk er en fisk som er spesielt stor for arten, enten på landsbasis eller i det aktuelle området/vannet. Specimenfiske er å fiske målrettet etter de største eksemplarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "specimen" betyr grovt forenklet eksemplar, og specimenfiske betyr målrettet fiske etter en spesiell art, eller etter spesielt store eksemplarer av en art. Så målrettet artsjakt faller også innenfor kategorien, selv om fisken ikke nødvendigvis er så stor. Indirekte forstås det da at man fisker etter mer uvanlige arter. Om jeg står og denger sluk uti fjorden og målet er småsei til agn vil knapt noen oppfatte dette som specimenfiske, selv om jeg fisker målrettet etter en art. Men dersom jeg scanner Numedalslågen etter sandkryper kan det kalles specimenfiske selv om fiskene er små. Likeså om jeg blåser en langhelg på multe, men kun får en på kiloen. Stikkordet er målrettet, altså ikke slumpfiske. Uttrykket "specimenfisk" er delvis avledet fra den originale betydningen, og brukes om fisk over en viss vekt av hver enkelt art. Eksempelvis ABUs merker, FJ's konkurranse, konken til Tom Ole osv.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slumpfiske høyrdest veldig kjedeleg ut, eg har som regel eit mål med kvar fisketur, og som oftast er det ein art spesielt eg er ute etter. Men det er vel oftast meir eit vagt håp, enn det er ein plan... med takk og velsignelse for alt anna som måtte bite på istadenfor.

Ein kan vel òg fiske målretta etter fleire artar samtidig, med forskjellige stenger? Som når eg riggar opp ei stong etter piggskate og ei etter sandflyndre?

Ingen fisk gir meir glede enn når du står og røler om korleis du skal lure akkurat DEN fisken, for så å faktisk få den. ;)

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.