Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskekort og fiskeregler på Jarenvatnet


Tor Ola
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjør på fiskekort er en udmerket ide :rolleyes: Men du bør jo ikke legge deg over det som er rundt der av priser når det gjelder fiske kort. 100-150 for døgn kort er helt Udmerket .Har ingen prob og betale det for og fiske der

Støtter opp 100 prosent men ikke døm alle østeuropeere likt er du snill noen er skikkelige folk også :thumbsup:

ser en økende tendens til diskusjoner merklig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forslaget helt uten interessen Tor Ola siden svaret gikk forbi i stillhet?

Absolutt ikke, Remy. Men jeg tenkte å ta den foreløpige runden med de største grunneierene først, for å se om det er noen realisme i prosjektet, før en begynner å diskutere sponsing, hvilke regler som skal innføres, organisering av oppsyn etc.

At fiskersiden blir med som en sponsor hvis ting går som vi alle håper her oppe, det setter jeg veldig stor pris på :bbq:

Synd det ikke ble noe laks på deg nå, jeg sitter sjøl og ser på vannstanden på nett hver dag, og venter,og venter og venter på at laksen skal komme seg opp i de øvre delene av elva :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke, Remy. Men jeg tenkte å ta den foreløpige runden med de største grunneierene først, for å se om det er noen realisme i prosjektet, før en begynner å diskutere sponsing, hvilke regler som skal innføres, organisering av oppsyn etc.

At fiskersiden blir med som en sponsor hvis ting går som vi alle håper her oppe, det setter jeg veldig stor pris på :thumbsup:

Synd det ikke ble noe laks på deg nå, jeg sitter sjøl og ser på vannstanden på nett hver dag, og venter,og venter og venter på at laksen skal komme seg opp i de øvre delene av elva :unsure:

Jupp, gleder meg som en unge. Var vel litt voldsomt nede på borten for meg :shifty: Prøvde noen kast med slukstanga til reven, men det var vel det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

To år på rappen har vi nå tatt turen fra gjeddehatende vestfold til jarenvannet får å fiske i dette utrolig spennende vannet. JA! vi synda mot bensinmotorreglene i rein uvitenhet ifjord :goodjob: men ikke i år.

Vi så ståa som er beskrevet med at utenlandske fiskere tar med seg store mengder fisk fra vannet og ser at det må jo bli et problem for det lille vannet.( de avløste hverandre klokka 4 på natta! :P )

Stiller meg bak og vil nesten si at hvis jeg kan bidra med noe her nede fra vestfoldkysten så name it! Jeg kan gravere skilt for eksempel.

Har dog et lite ønske hvis noen av grunneierne hadde hatt mulgihet eller komunen eller hva som helst. En eller annen plass å sette opp telt slik at det ikke sjenerer folk så fælt. Vi har brukt rasteplassen på vestbredden, men synes at vi ligger veldig i veien. Kanskje noen kunne rett og slett tjent en slant på en liten fiskecamp? En dritær hadde også hjulpet endel da det ligger endel "sjokoladekake" rundt den rasteplassen.

Jeg har sett hvordan dette med fiskekortautomater fungerer ved Akersvannet, så at dette blir gjort via mobil (på la oss si norsk?) må jo være ett digert gjennombrudd. Jeg har selv sett frustrajonen til mannen som gikk å satte opp og tømte kassene rundt Akersvannet. Den ordingen er så vidt jeg veit nå slutt pga hærværk. Folk stjal den hundrelappen som lå i disse kassene(ytterst sjelden no mer)

Prisen er nesten irrelevant hvis en kan reise til Jaren og være passe sikker på å få fisk over 4kg innen 24timer er gått. Og at man her mulighet til å ryke på en som veier mer enn 15 hvis en skulle virkelig heldig.

BTW: vi kommer nok en tur til før sesongen er over...første turen vi var der i år toppa vi på 6,1kg og lets face it... det holder ikke :P

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Den går som følger.. Hadde møte med Gran kommunes mann på Tirsdag. Han hørte på det Jeg la frem av forslag for vannet og var enig i stort sett det meste. Det som nå skjer videre er at det blir kalt inn til grunneier møte, hvor vi også der legger ut forslag om regler, fiskekort, tiltak mot søppel, Oppsyn osv.. Vidre skal mulighetene for kjøp av fiskekort via SMS på plass. Skal ringe en representant fra OFA og høre hvaslags løsning de kjører.. Så det skjer da litt.. Når evt grunneier møte kommer på plass er uvisst enda, men skal henge på kommunen som en klegg for å få fortgang i prosessen..

Thomas Monsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Grunneier møte blir 9.mars.. Så da er det bare å forberede seg godt og legge frem tinga på en forståelig måte.. Er vel ingen av grunneierne som er hardcore fiskere, så noe av utfordringa tipper jeg blir å få de til å forstå verdien i vannet Både med sik og gjedde, hvorfor morten er en trussel osv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

To år på rappen har vi nå tatt turen fra gjeddehatende vestfold...

Du bor nok i feil ende av fylket! Her i Horten ble det innført fiskekort på Borrevannet for to år sia-betaling via mobil(50kr døgnet/300kr året),størstemål på 100cm(ønsker meg 80),baglimit på to gjedder pr døgn,og forbud mot alt annet enn stangfiske på ALLE arter.

Dette blei faktisk innført på grunneierforeningas eget initiativ,i samarbeid med et par-tre tyske gjeddefreaks som kommer hit til lille Horten et par uker i året for å fiske gjedde!

Problemer med garn/ståsnørefiske og "låning" av båter/årer osv er så godt som forsvunnet. Deilig å sleppe å bli forbanna hver gang jeg er utpå...

Så stå på Tor Ola,ingenting er umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da ser det jammen ut som det begynner å likne noe.. Grunneierlag er stiftet og de har skrevet et forslag til regelverk som i mine øyne ser veldig fornuftig ut..

Regelverket som er foreslått av grunneierlaget er

Fiske- og bruksregler for Jarenvannet.

Fiskekort.

Alle må løse fiskekort og følge fiskereglene i Jarenvannet. Ungdom under 16 år fisker gratis, men må følge fiskereglene. Grunneiere har et eget grunneierbevis som sammen med gyldig legitimasjon fungerer som fiskekort og som bevis på kontrollmyndighet. Kortet fungerer også som gjestekort.

Årskort koster kr 500,- for utenbygds. Kr 250 for innenbygds.

Døgnkort kr 50,-

Fiskekort kjøpes v.h.a. sms, eller på lokale utsalgssteder.

Bruk av garn.

Garnfiske er en grunneierrett og kan ikke utøves av andre. Utsatte garn må merkes med grunneiers navn og gårdsnummer. Umerkede garn blir fjernet uten varsel og beslaglagt.

I forbindelse med kultiveringstiltak (for eksempel redusering av mort), prøvefiske e.a. kan grunneierlaget ved styret gi tillatelse til garnbruk etter nærmere fastsatte betingelser.

Det bør lages regler om bruk av maskevidde bl.a. av hensyn til ønsket om å spare de store gjeddene.

Fangstmetoder.

Det er ikke tillatt å bruke fangstmetoder som gjeddesaks, sjølmeitere eller lignende.

Det er ikke tillatt å bruke mer enn 4 stenger pr. person/båt.

Nasjonalt regelverk ang. motorbruk må følges. Elektrisk motor er derfor forbudt.

Fang og slipp.

Det er ikke tillatt å avlive gjedde over 70 cm. Større gjedde enn dette skal settes tilbake mest mulig uskadd. Fiskere med spesialutstyr for gjeddefiske skal medbringe nødvendig avkrokingsutstyr. Det er ikke tillatt å oppbevare gjedde over 70 cm selv om avkroking ikke er vellykket.

Ferdsel.

Alle som ferdes på og rundt Jarenvannet må respektere grunneiernes ønske om å holde området fritt for søppel og uønsket aktivitet. Det er grunneiernes ønske at Jarenvannet skal gi en positiv opplevelse til alle brukere, og at alle derfor respekterer fastsatte regler og retningslinjer.

Overtredelser.

Det kan fastsettes et gebyr på for eksempel kr 500,- ved brudd på fiskeregler.

Virker som at det er muligheter nå.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.