Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketur 3. april


oracel
 Share

Recommended Posts

Det ble litt for varmt på hybelen idag, så da var det duket for en liten fisketur. Fin dag, fin fjord, fine fjell:

DSCF1587.jpg

Men fin fisk? Denne fikk slippe fri rett etter at bildet ble tatt. Vekten anslo jeg til rundt 1.5kg.

DSCF1590.jpg

Fin dag, fin fjord, fine fjell, fin fiskeplass, osv:

DSCF1605.jpg

Og en, ehm, fin hvitveis:

DSCF1612.jpg

Dette er K1 og K2 (Kjell-1 og Kjell-2). De trodde jeg ikke så dem. He-he, hvor feil de tok.

DSCF1593.jpg

Ok ok, tilbake til fiskinga, men så skjer dette (å nei!):

DSCF1598.jpg

Jeg får orden på ruska og lander middagen, litt mindre enn den forrige (Disclaimer: fisken på bildet er død, bildet inneholder blod):

DSCF1637.jpg

Etterhvert ble jeg lei og bestemte meg for å lete etter fiskebein i skogen istedet, da fant jeg dette (noen som vet hvilken fisk de tilhører?):

DSCF1636.jpg

Dette er en tilfeldig ærfugl:

DSCF1638.jpg

Og til sist en liten oppgave, hvor mange hegrer er det på dette bildet?:

DSCF1578.jpg

Alt i alt en fin dag, men jeg lot meg lett avspore, som det fremgår av bildene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MC85, jeg tror kanskje det er enten breiflabb eller lysing. Men det var litt rart, det lå nemlig ikke så rent lite slike fiskerester inne i skogen nede ved sjøen. Det -kan- også være veldig stor lyr (må være oppi 10-12kg eller noe), men jeg synes igrunn ikke de er så breikjefta. Men de har ihvertfall det underbittet.

Crom, må si jeg er usikker selv. Men du er nok sikkert close :D

geirm, bildene er fra sunnmøre ja, hovedsaklig fra Sula og Langevåg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at det er breiflabb ja, men det er litt besynderlig at jeg fant 4-5 slike tanngarder av varierende størrelse inne i skogholtet. Kan det ha vært masse-selvmord i en breiflabb-sekt, mon tro?

Mange som spør om senetykkelse, og jeg skal innrømme at den er noe overdimensjonert, ca. 0.45 eller rundt der. Den ble nylig spolt innpå snella også, så den er ikke helt "innkjørt" ennå, men det kommer seg fort :)

Grunnen til at jeg bruker så feit sene er simpelthen at jeg får stor fisk, og fordi jeg fisker endel fra høye brygger. Det funker dårlig å løfte opp torsk og lyr på 4-5kg når du har 0.30 snøre (tro meg, jeg har prøvd, mange ganger). Jeg hadde en langskaftet klepp tidligere, men den ligger i garasjen hjemme i Gloppen :/

Kan forresten fortelle litt om den kleppen, for det er en festlig historie :D

En dag jeg stod og fisket på brygga til Dyrkorn A/S i Ålesund, så fikk jeg på en sabla diger torsk. Etter mye fjasing frem og tilbake fikk jeg omsider pumpa den opp til overflaten (den tok forresten på en 60gr Jensen Sild, eller hva de heter, brun og rød metallic). Da jeg tok fisken i nærmere øyesyn mens den lå i vannskorpa og gapte 1.5 meter under meg, innså jeg at jeg aldri kom til å få denne fisken på land uten en langskaftet klepp.

Men hell i uhell (i hell) så kom det to skippere kjørende forbi og ville slå av en prat, og de så med en gang hvordan det lå an. Tilfeldigvis så hadde jeg nettopp kjøpt en kortskaftet klepp (hos Dyrkorn) som lå i bilen, og ved hjelp av en lang pinne og litt teip fiksa de to skipperene en solid og lang klepp. Jeg delegerte ansvaret for fiskestanga til den ene skipperen, og klatret halvveis ned på en fender, og kleppet torsken og lempet den opp på brygga.

Torsken var rundt 7-8kg og fylte hele bredden i bagasjerommet i Saab'en min. Og kleppen har jeg fortsatt :D Jeg vet dog ikke hvem de to skipperene var, men de viste en snarrådighet og handlekraft som jeg knapt har sett maken til, og jeg vil benytte denne anledningen til å sende en stor takk til dem, hvor enn de er i verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå har jeg ikke prøvd så veldig mange multifilament-snører, men min erfaring er at de fliser seg veldig fort opp, gjerne i løpet av én sesong.

Nå er det jo mange som tenker sånn at etter én sesong så bytter man jo snøre uansett, men det er ikke praksis for min del, når jeg kjøper snøre for bruk i saltvann så pleier det være såpass tykt at det varer i noen år, multifilament eller ikke.

Men det funker fint til pilking og slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

crom, det ser verre ut enn det er :D Ruska løste jeg sikkert på under ett minutt. Men tvinn på snøret er det, men det bekymrer meg ikke så veldig. Slikt går seg til :) Vil forøvrig anmode om å legge lokk på snørediskusjonen nå, synes det hele har blitt litt krisemaksimert :D

Forøvrig enig med deg gss, det er veldig besynderlig med så mange breiflabber på land. Kan det tenkes at de blir tatt av oter når de går inn på grunna? Men pleier ikke oter å fortære maten sin mens de er i vannet? Eller drar de virkelig flabbene et titalls meter inn på land og opp i skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips vedr. tvinn på senen; ordnes lett opp i ved å enten slepe snøret etter en båt en stund eller hvis ikke båt er tilgjengelig- å slippe snøret ut i sjøen og gå langs land - husk ingenting i enden av senen, og sørg for at det er litt motstand når du sveiver snøret på igjen - la gli mellom gjennom vått lommetørkle el.l. som holdes vha to fingre, for å unngå friksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.