Gå til innhold
Fiskersiden

"Lukkede" fiskeoppdrettsanlegg i betong fremtiden?


 Share

Recommended Posts

Uansett positivt at flere engasjerer seg og ser mulighetene for et marked her. Med potensiale for å tjene penger på ny teknologi kommer arbeidet med de nye løsningene raskere i gang, selv om det er øredøvende stille fra politikerhold rundt temaet. Hadde de hatt baller til å lansere en politikk der det f. eks. 25 % av produksjonen skulle inn i lukkede anlegg i løpet av 2011 og hvert av de påfølgende år, i de mest utsatte og oppdrettstette (og -trette!) regionene, hadde man kanskje fått til noe seriøst her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å ha flytende betonganlegg er at det kan fjernes når det ikke er bruk for dem lengre. Et landbasert anlegg ligger der i lang tid etterpå.

En miljøskatt på gammeldagse anlegg ville kanskje være en idé? Da ville de som satset på lukkede anlegg raskt få en fordel. Denne taktikken er velprøvd fra annen ressurskrevende industri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett positivt at flere engasjerer seg og ser mulighetene for et marked her. Med potensiale for å tjene penger på ny teknologi kommer arbeidet med de nye løsningene raskere i gang, selv om det er øredøvende stille fra politikerhold rundt temaet. Hadde de hatt baller til å lansere en politikk der det f. eks. 25 % av produksjonen skulle inn i lukkede anlegg i løpet av 2011 og hvert av de påfølgende år, i de mest utsatte og oppdrettstette (og -trette!) regionene, hadde man kanskje fått til noe seriøst her!

Tja, debatten har gått i mange år, tross alt, og selv om industrien hardnakket har påstått/påstår at dette ikke er mulig, så har man alltid hatt muligheten til å lokke, hvis den politiske viljen var til stede.

Det enkleste er jo å kreve at nye konsesjoner kun gis til produsenter som kan fremvise lukket teknologi, noe som hadde stimulert til forskning og utvikling. Tenk på de siste 65 konsesjonene Bærekraftige Helga delte ut. Jeg tror teknologiutvikling går ganske fort bare noen føler de tjener på det. Man begynner jo strengt tatt ikke på scratch, for å si det sånn. Alle vet at det drives stort oppdrett både på land og i lukkede anlegg rundt om i verden. Selv i Norge er det selskaper som utvikler begge typer teknologi. man har altså et utgangspunkt, bare man gidder.

Det er bare i FHL dette er umulig. De forholder seg til lukkede anlegg, på vanns eller til lands, som en form for Science Fiction som kanskje blir mulig en gang. I fremtiden. Litt som lasersverd og sånt.

Noen burde ringe dem og fortelle at vi har hatt folk på månen. kanskje pekt ut månen også, og fortalt at det var ikke for å høste ost man gjorde dette.

Strengt tatt tror jeg de fremdeles lider under Sputniksjokket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest besynderlige er at det er denne industrien som ser mulighetene, og ikke oppdrettsindustrien selv som bidrar til nytenking.

En av grunnene er at høvdingene i FHL om og om igjen forteller st det ikke er mulig.

De har en direkte teknologfiendtlig holdning, og vil bli stående på stedet hvil til det er for seint. Og de som utvikler denne teknologien og selger til dem som vil ha, skrevet inn i oppdrettshistorien som forrædere og femtekolonister :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere som skriver og snakker om alternativene til dagens ødeleggende teknologi jo bedre. Til og med noen i FHL skjønner at de må finne alternativer. Da hadde det vært OK med politikere med baller (uansett kjønn) som kunne sagt klart ifra og satt tidsfrister. Ikke av typen månelandingstidsfrister. Selv de i FHL som snakker om alternativer legger til at de både vil styre type teknologi og tidsfrister. Med dagens politikere, og da mener jeg alle, har de dessverre full kontroll. Det er vi, også som forbrukere, som kan påvirke i positiv retning. Jeg synes faktisk man skal gi honnør til de i FHL som har skjønt hvilken vei vinden blåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk man skal gi honnør til de i FHL som har skjønt hvilken vei vinden blåser.

[

/quote]

Ikke helt enig her, nei. Rett nok er FHL en organisasjon som i prinsippet reprsenterer sine medlemmer, men ofte virker de som et flerhodet troll som lever helt sitt eget liv. Det er ganske mange oppdrettere rundt om som gjør så godt de kan. Dette gjelder rømming, det gjelder lus og det gjelder nytenking. Selv MARINE HARVEST og Cermaq har kommet med store innrømmelser på mange områder.

Men FHL da?

Hør på FHL. Når medlemmer blir tatt med buksene nede er det fullt forsvar, og anklager om urettferdige hylekor. Ved forespørsler om utvikling av ny teknologi er det standardsvar om at det ikke går an, det er umulog, kanskje en gang i fremtiden, kan ikke utelukke......... Vi vet det, derfor vil vi ha UTVIKLING av teknologi. Den kommer ikke av seg selv. Selv når deres egne medlemmer vil ha endring, eller tror på endring, så går FHL ut med tåkeprat og virker å trenere alle prosesser.

Som sagt, det finnes mange ærlige og oppriktige oppdrettere, men de har en bedriten organisasjon med fehoder i ledelsen. Både miljøet og oppdretterne hadde tjent på å bytte ut FHL med en med seriøs organsasjon med en viss strategi, og en evne til å lytte og tilpasse seg.

Har sagt dette før:

Oppdrettsnæringas problemer er ikke bare rømming, sykdom og lus. Det er i like stor grad FHL!!

PS Må få understreke at det er FHL Havbruk jeg snakker om her. Den delen av organisasjonen som forholder seg til tradisjonelle fiskerier virker ikke å være fullt så forstokkede. Mitt inntrykk, altså.

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jevne oppdretter er lett å snakke med om lukkede anlegg, det er verre når FHL med sin skyttergravpolitikk skal kontaktes.

"Direktør for miljøsaker i FHL, Aina Valland, sier i en kommentar til NTB at initiativet fra byggenæringen er positivt".

Håper FHL går for dette da - hvis det er "positivt".

Kansje presset blir stort nok til at det skjer noe raskt?

Samme i VG

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direktør for miljøsaker i FHL, Aina Valland, sier i en kommentar til NTB at initiativet fra byggenæringen er positivt.

Og her må jeg nok en gang gjenta meg selv.

Direktør for miljøsaker i FHL, Aina Valland, sier i en kommentar til NTB at initiativet fra byggenæringen er positivt.

At ikke initiativet kommer fra o-industrien selv er i aller høyeste grad negativt. Skal de bare sitte og vente på at andre skal komme med ferdigutviklede skisser, for så å vurdere om de skal være med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste FHL må gjøre er å snu på sine egne bastante uttalelser. Her må det svelges kameler og det gjør nok vondt.

Det er snart slutt på unnskyldningene deres og det er NÅ de tjener store penger - altså er det NÅ det må investeres.

Ikke teknologi

Daglig leder Torfinn Evensen i Norske Lakseelver karakteriserer ledelsen i FHL som en «teknologikonservativ gjeng som gjerne vil sette standarder selv».

Enig med Torfinn i det.

Alle andre ser at dette er løsningen på omdømme og miljøproblemene de sliter med - det enkle er å fortsette som før og ikke se fordeler med "ny" teknologi.

Dageligvarehandelen link

Jakt og Fiske

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav, jeg er som kjent ny når det gjelder å skrive om problemene i næringen. Derfor har jeg ikke det hatet dere opp gjennom årene har fått til FLH, et hat jeg skjønner. Man må se at selv i den største skurk finnes det noe godt, problemet er å trigge det gode. Jeg tror man gjør det med litt honnør når de gjør noe bra samtidig som man holder trykket oppe. De er mektig som F.. og har venner der de trenger å ha det så veien fram er fortsatt lang, men lyset i tunnelen er forhåpentligvis ikke oppdrettstoget som kommer..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav, jeg er som kjent ny når det gjelder å skrive om problemene i næringen. Derfor har jeg ikke det hatet dere opp gjennom årene har fått til FLH, et hat jeg skjønner. Man må se at selv i den største skurk finnes det noe godt, problemet er å trigge det gode. Jeg tror man gjør det med litt honnør når de gjør noe bra samtidig som man holder trykket oppe. De er mektig som F.. og har venner der de trenger å ha det så veien fram er fortsatt lang, men lyset i tunnelen er forhåpentligvis ikke oppdrettstoget som kommer..

Sportsfiskefjorden!!

Hehe, hat ja :)

For å presisere en ting. Jeg hater ikke oppdrett. Jeg har tro på oppdrett av fisk til konsum til og med at det kan skje i Norge, men jeg har ikke tro på den måten vi driver for tiden.

Det ER mange i det norske oppdrettsriket som er seriøse. Problemet med Havbruksseksjonen i FHL er at den fremstår som en stat i staten. Av og til virker det som om det er der for egen del, og bruker mest tid på propaganda og bortforklaringer. Når store aktører år etter år blir tatt for juks med lusetall og sykdom og fiskehelse generellt, skulle de representert næringa og tatt et standpunkt. De skulle slått ned på jukset, fått seg troverdighet. Men de gjør ikke det. De viser ingen vilje til selv å luke vekk ugresset som setter dem i dårlig lys. De angriper og bortforklarer. Propaganda og tidvis rein misinformasjon. I fjor skrev en av lederne i FHL en vanvttig kronikk i Adressa om torskeoppdrett, om hvordan man hadde kontroll på kjønnsmodning, hvordan man ikke hadde rømminger av torsk, at man ikke hadde gyting i merd......

Stort sett alt på tvers av tilgjengelig kunnskap både blandt forskere og FHLs egne rapporter. Bevisst løgn, eller genseløs inkompetanse? Det skjedde som et argument for å få torskeoppdrett ilaksefjorder.

Det var også en av informasjonsdirektørene som prøvde å forklare senere års nedgang i Hardanger med sur nedbør, Gyrodactylus og drivgarn!!

Bak FHL er det oppdrettere som tenker nytt. Det finnes dem som vil utvikle teknologi, men når dagens fiskeriminister i sin tid som leder for FHL slo fast at det ikke var aktuellt å utvikle miljøvennlig teknologi med begrunnelse at vi ville miste våre naturgitte fordeler, ja da forteller det alt om organsiasjonens visjoner og vyer.

Altså, skal noe positivt skje i næringa må vi stille vår lit til de store aktørene som ser merkedsverdien i å utvikle og være i forkant av teknologien. Det er MARINE HARVEST, Cermaq og Grieg som er i stand til å endre verden. Jeg skal vedde på at de første landbaserte matfiskanleggene OG de første lukkede anleggene vil være i drift før FHL vil ta inn over seg at det ER mulig.

Og DA vil de komme å skryte over den progressive industrien de representerer. FHLs ledelse bør kollektivt byttes ut med mer visjonære representanter for nærinag, det vil alle, og SPESIELLTnæringa selv tjene på.

Som merder er forrige årtusens teknologi er FHL forrige årtusens bransjerepresentasjon. Begge med samme relevans i en verden som håper å gå fremover.

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et lite mindretall som hater oppdrett. Det har mye positivt med seg,men dessverre også mye negativt i dag. Det kan rettes på og Marine harvest utprøver lukkede anlegg i Kanada etter påtrykk fra lokale myndigheter. Her er det ingen myndighet med makt som tør å komme på banen. Hordaland har nå fått en tidligere (miljø)politiker som fylkesmann. Har han baller nok til å gjøre noe?? Som politiker hadde han det hvertfall ikke..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et lite mindretall som hater oppdrett.

Det tror jeg du har rett i, noen finnes der nok.

Hate er et sterkt ord, men du vet venner kommer og går mens en god fiende kan du ha i mange år :)

Jeg regner meg som kritiker og har ingen planer om å få lagt ned opprettsindustrien. Det viktigste for meg er at det finnes en motpol til bevisst desinformasjon fra Fhl og deres bagatellisering av fakta og informasjon fra forskerhold.

Norge har den beste forutsetning for rike villaks og sjøørretstammer i verden. Vi har en forpliktelse ovenfor verden og oss selv for å ta vare på denne skatten og forvalte den vel. Det ser det ut som politikere og Fhl har glemt i sin utbytte og eksportfest.

Nå ser jeg bare en mulighet til at det skal bli kontroll med oppdrettsindustrien og det er lukkede anlegg. Jeg kjemper på min måte en kansje håpløs kamp, men gir meg ikke - til det er jeg altfor glad i elvene og livet rundt dem.

Sponheim får vise hva han er god for en stund, trår han feil får vi lede han på rett vei :)

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fler og fler ser galskapen industrien fører med seg så noe må skje. Da er det godt at store aktører kommer med løsninger til en industri som selv ikke er i stand til å tenke nytt. Nå er det kanskje på tide at politikerne kommer på banen og setter krav. Men det er vel for mye forlangt??

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerene er "på vent" som vanlig, men ting skjer og det skjer raskt!

Vi har allerede forskningsanlegg som kan brukes til utprøving av nye typer anlegg. Det gjelder ikke minst Nofimas anlegg på Ekkilsøy på Nordmøre. Byggeindustrien skal besøke dette anlegget i neste uke.

Bygg.no link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi har svært liten sans for de krefter som nå gjør alt de kan for å ødelegge for havbruksnæringen i Norge". Lenger ned lister man så opp alle probleme som vil forsvinne hvis man flytter oppdrettet til lukkede anlegg. Spørsmålet blir da hvem som ødelegger for næringen. De selv eller de som påpeker næringens problemer?

Det skjer hvertfall ting og det er uansett bra..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sarepta det skjer ting og 2. generasjons anlegg er jo gull da, forde om jeg er så gammeldags at jeg fremdeles kaller det lukkede anlegg :)

Det blir stadig mer fokus på miljø og bærekraft, og det er viktig at man finner frem til de optimale anleggene som også er fremtidsrettet, sier han. I utvikling av 2. generasjons anlegg er det selvsagt avgjørende at man finner frem til løsninger som gjør at fisken trives og vokser. Det er også viktig at dette bidrar til å sikre lønnsomheten i næringen, fortsetter han.

Bygg link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det er kjekt å se at det ikke er bare sportsfiskere som er på fisketur for tiden, prosjektet og løsningene til byggenæringen har jeg stor tro på. Nå inviterer de til idesmie i Stavanger sammen med oppdrettindustrien. Det blir spennende å følge med prosjektene og utviklingen deres.

Bygg.no kronikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en utvikling som vi bør oppmuntre. Men jeg er redd at siden dagens produksjonsteknologi er såpass lønnsom så vil industrien selv være tilbakeholden med storsatsing på nye løsninger, til tross for at lukkede anlegg ventelig vil være mye mer bærekraftig enn dagens åpne merder. Tross alt, det er ikke oppdrettsindustrien selv som bærer de store kostnadene ved lakselus, spillfor, medisinrester etc. Det er det andre aktører i samfunnet som gjør. Etter min mening er dette et slående eksempel på markedssvikt og et åpenbart argument for myndighetsinngripen gjennom enten avgifter eller innføring av industristandarder. Et nærliggende sammelikningseksempel er oljeindustrien som både er hardt skattlagt i seg selv, produktene de produserer er ilagt store avgifter og de er ellers strengt regulert på alle mulige måter. Dette har IKKE vært til hinder for at Norge i dag har en meget konkurransedyktig oljeindustri. Lukkede anlegg vil på sikt også være en stor fordel for oppdrettsindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt å se at det ikke er bare sportsfiskere som er på fisketur for tiden, prosjektet og løsningene til byggenæringen har jeg stor tro på. Nå inviterer de til idesmie i Stavanger sammen med oppdrettindustrien. Det blir spennende å følge med prosjektene og utviklingen deres.

Vel, vel - mitt råtips er at det blir få oppdrettere til stede på idesmia. Alt som heter "alternativ teknologi" eller "lukkede anlegg" krever investeringer, men det er ikke oppdretterne eller myndigheter interesserte i siden dagens steinalderteknologi har sin største fordel i at den er, ja nettopp - billig. Som Morten sier må myndighetene legge føringer som tvinger industrien til å tenke alternativt og ta i bruk nye løsninger. Det trenger ikke være slik over alt, men i problemområdene der intensivt oppdrett har satt sine fotavtrykk på villaks og miljøet ellers, burde dette være en selvfølge for at tillatelse til videre drift skal bli gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.