Gå til innhold
Fiskersiden

Artstur?


Dr. Hook
 Share

Recommended Posts

Vurderer så smått ein mogleg road trip til det store innland ein eller annan gong i løpet av ferien, som startar i morgon kl. 17, og varer i 4 veker. Artslista ser heller miserabel ut på ferskvassfronten, med kun aure, ål og gjedde (og då var faktisk ålen tatt i saltvatn...). Tenkte å fylje E136 og deretter E6 ned mot Mjøs-traktene, og prøve å holde meg i nærheita av E6, og ikkje kjøyre meg for longt ut på viddene. Med mindre nokon garanterar ein spesielt kul fisk, skjølvsagt. :P

Eig ikkje all verda av stenger eller utstyr til div. ferskvassmeite desverre. Er vel berre mikrostonga med krok ned til 26, samt ei vanleg "slukkastestong" med kastevekt frå 18-50gram(++) eg har som er vits å ta med. Men om denne turen vert ein realitet skal ein ikkje sjå vekk i frå at eg kanskje kjøper meg noko lettspinnutstyr også. Viktig å påpeike at eg har omtrent NULL erfaring med all ferskvassfiske som ikkje er etter aure, og at eg derfor treng detaljerte beskrivelsar av kva eg treng av utstyr osv. ("inn med teskjei-metoden"), slik at eg kan handle div. nips før turen.

Veit ikkje kva tid eg evt. reiser, dette er vel meir ment for å "lodde stemninga" litt med tanke på kva artar eg kunne klart å sikra, så her er det dykkar evt. "bankers-tips" som avgjer om, og ikkje minst kvar eg reiser! :P

Så eg spør vel.. Kva artar er bankers i dette området i juli? Og korleis får eg dei? <_<

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nipigget stingsild, i båthavna på Sveastranda nord for Gjøvik. Krok 26 og busemann (evt markfragment).

Høyrest veldig bra ut! Har alltid agnet på meg, og det er jo praktisk!

Akersvika som E6 dundrer over - Vederbuk, Mort, Laue, Brasme, Åbbor, Gjedde m.m. og piller du buse så får du nok sitte i fred også :)

Dette er jo topp! Men her må eg ha meir info ang. agn/dupp/++ :)

Og sitter du der til mørket faller på og agner med mark så kan du nok krysse av hork og :thumbsup:

Enkel krok med mark, fiska på botnen eller? :D

Takk for alle tips hittil! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ganske mye forskjellig fisk du kan regne med å få hvis du har 4 uker på deg. Og når det gjelder agn varierer jo dette på hvor du fisker men mark og dupp skal vel funke de fleste steder. Lykke til =)

Den er grei! :rolleyes: Dette med mark er jo ikkje alltid lett å finne egna plass å grave opp, når ein ikkje er kjent. Er det best å ta med seg ein kjølebag med makk? Veit ikkje korleis "makksamlarane" gjer det når dei skal på langtur. Er Gulp eit alternativ?

Kan vel presisere litt: Turen (om den vert realisert) vert ein gong i løpet av 4 veker ferie, men trur ikkje den varer meir enn maks ei veke. (Alt etter kor mykje spennande eg kan få).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oja, da misforsto jeg litt, trodde "roadtrippen" skulle vare i 4 uker. Det du kan gjøre er jo å kjøpe markbokser istedenfor å grave mark selv, det er god kvalitet og stor mark som er i disse boksene, og når det gjelder oppbevaring kan du eventuelt kjøpe hver / annenhver dag hvis du vil ha fersk mark. Mulig at du kan kjøpe mark nok til hele turen og oppbevare det i en frysebag men det vet jeg egentlig ingenting om. Gulp er jo også et alternativ men ekte meitemark funker nok bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oja, da misforsto jeg litt, trodde "roadtrippen" skulle vare i 4 uker. Det du kan gjøre er jo å kjøpe markbokser istedenfor å grave mark selv, det er god kvalitet og stor mark som er i disse boksene, og når det gjelder oppbevaring kan du eventuelt kjøpe hver / annenhver dag hvis du vil ha fersk mark. Mulig at du kan kjøpe mark nok til hele turen og oppbevare det i en frysebag men det vet jeg egentlig ingenting om. Gulp er jo også et alternativ men ekte meitemark funker nok bedre.

Er makk på boks å få kjøpe overalt? Er ikkje akkurat vanleg vare her omkring... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artsturne er spennende.

Aner ikke hva du har av utstyr fra før, men her er noen tips om ting som kan være greit å ha:

noen pakker av owner mosquito kroker i alle størrelser fra #2 til #14

noen pakker med bly, f..eks pærebly fra 15-50gr og litt splitthagl (0,4 0,8 og 1,6gr)

noen gummiperler til bruk ved glidende bunnmeite

en god bråte med maisbokser som kan benyttes både som agn og for

noen bokser med mark, både medium og stor

noe tynn sene 0.16-0,20mm

et par never med frosne reker

åkersvika høres ut som et greit sted å forsøke seg. Jeg ville satset på bunnmeite, gjerne glidende.

Ta med en god campingstol og noe å hvile stanga på

videre på vei sørover langs e6 kan du stoppe ved minnesund, hvor det tas noe harr

Hvis det skal sankes arter er jo verdens vakreste fiskested Dynovika ved lillestrøm et greit sted å prøve. Her kan du få flire & brasme (mais/mark på bunnen inne i lensa), mort (markfragment utenfor lensa), laue (markfragment i overflaten inne i lensa), hork (mark på bunnen i eller utenfor lensa) - alle nevnte tar du på liten krok, f.eks #14, asp (sluk/spinner utenfor lensa), gjørs (agnfisk på bunn rundt lensa). Det er også tatt gullbust, vederbuk, stam, abbor og gjedde i dynovika (og sikkert noen arter jeg har glemt i farten).

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Akersvika så satser du på mark og dupp eller som nevnt over glidende med mais etc.

Du har et fint sted å parkere rett ved Vika (står ofte trailere der) når du ser Asla gården på venstre hånd (når du kom nordfra) og bebyggelse. Da har du 5 meter å gå ned før du kan begynne fiskingen. Flagstad elva renner også ut der, så hvis du finner den på kartet så finner du parkeringsplassen. I området der har jeg fått Vederbuk, Gjedde, Åbbor, Mort, Brasme og hatt på noe jeg mistenker var en stor Ørret - Flagstadelva er gyteelv.

Ellers så har du en flott plass lenger bort også men da må du kjøre av E6 og ned ved militærleiren DKØ. Da kommer du under den store E6 brua - stort sett samme fiskene som ovenfor.

Skal du være garantert laue og mort på ett par sekunder, så kjører du inn i Hamar til Skiblanderbrygga (5 minutter fra E6) og fisker på utliggerne til fritidsbåtene. Der er det hauger og lass. Små kroker og brød.

Knæk og Brøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.