Gå til innhold
Fiskersiden

mine turer august --> desember 2010.


Jon-Eirik Brobak
 Share

Recommended Posts

Ble noen av fiskene veid? Ser ut som ganske bra havbrasmer. Du får spandere på deg ei vekt til neste gang, samt et målebånd. Forøvrig et yrende liv rundt plattformene, som jo fungerer som fiskesamlende rev ute på det åpne havet. Det fortelles om mange spennende fangster der ute, ikke minst håbrann. Men der er du nok ganske sjanseløs med hjul og to gummimark gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ble noen av fiskene veid? Ser ut som ganske bra havbrasmer. Du får spandere på deg ei vekt til neste gang, samt et målebånd. Forøvrig et yrende liv rundt plattformene, som jo fungerer som fiskesamlende rev ute på det åpne havet. Det fortelles om mange spennende fangster der ute, ikke minst håbrann. Men der er du nok ganske sjanseløs med hjul og to gummimark gitt.

Vi har vekt på den andre riggen, men ting gikk litt fort unna,og fiskene ble filletert og frøset ned ganske kjapt.

Skulle veldig gjerne likt å vite vekta, får ta med vekt på neste tur, og ikke minst målebånd.

1 meter og 6 kilo står det på fiskipedia at de kan bli, så det er jo rom for forbedring <_<

Er ganske masse liv her ute, det kan jeg skrive under på. Hval, hav-brasme, lange, sei, sel, dette er de artene jeg har sett her ute på denne turen bare. (fikk en lange på ett par kilo i går)

Det gikk og en mega tråler forbi riggen i går, vet ikke helt hva de går etter, noen som vet?

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I går skulle jeg prøve meg på meite fiske etter piggvar, har ikke fått flatfisk på sikkert 15 år, så dette er noe jeg vil prøve meg på.
Satt på jobb og leita på kart etter strender som virket lovende, endte opp med sandestranden, Vistestranden og stranden rett ved mekjarvik.
Alle strendene innen 10 minutt fra der jeg bor.

Jeg og fruen satt hjemme og prøvde å knytte eget tackle, dette var jo ikke lett når ingen av oss kan noe særlig med knuter, jeg heiv på en DVD (hvordan bli en bedre sportsfisker) og der viste de litt forskjellige knuter, suksess! tongue.gif

Endte opp med 2 meter lang sene, 3 nr 1 kroker og perler over hver krok, med ett 50 grams blylodd i enden, dette må jo bli bra.
kjørte opp til sentrum og kjøpte meg en blod fersk makrell og da var agnet og i boks, 8-9 kroner for en stooor makrell, ikke verst det syns jeg!

kjørte hjem igjen og pakket bilen, 2-3 timer med fiske, nydelig vær og en termos med kaffe, kan det bli bedre!
kom ned til Vistestranden og gikk bortover stranden, bestemte meg for å prøve meg litt utpå svaberget med fin sandbunn rett utfor, her hadde jeg troen! Har en kompis som fridykker med harpun etter flyndre og han hadde sett noen beist her!

kom frem og begynnte å gjør klar agn o.l
skulle feste tacklet, men da skjedde det jo selvfølgelig.
Mutteren på sveiven på snella hadde falt av, så der sto jeg. syyyykt bittert!

106680_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42969/106680.jpg

106681_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42969/106681.jpg

Så det ble aldri noe fisking, men men, en fin tur ble det jo tongue.gif
Nå har jeg lært meg en lekse ihvertfall, ikke oppbevar snella på stangen under lagring og transport! denne skal skrues av og lagres i snelle etuiet!

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag bråvåknet jeg klokken 05.15!! var så redd for å forsove meg at jeg ikke klarte å sove, i dag skulle jeg til Karmøy for å fiske med Lasse. (mr bigfish)

Han hadde sagt seg villig til å hjelpe meg med å få flatfisk av ett slag, en etterlengtet arts type fra min side.

Kjørte ned til ferjeleie en time før ferja gikk, sko prøve meg litt med fluestanga mens jeg ventet, dette ressulterte i 2 makrell, kjekk fisk å få på #5 stang!

Endelig kom ferja og den 1 1/2 time lange turen begynnte, jeg hadde faktisk store forventninger til denne dagen, skulle jeg være heldig og få flyndre! Leste at fruen til Lasse ikke hadde fått, så forhpningene var ikke for store!

i halv 9 tiden kom en smilende Lasse kjørende med trolig verdens gladeste hund i forsetet på bilen, ble "angrepet" med kos fra Fenris, kjempe hund med godt gemytt!

Vi skulle egentlig ta turen til en fiskebutikk på Karmøy for å oppgradere utstyret mitt før vi tok turen til sandva stranden, men dette drøyde vi. Vi gikk rett på sak, her skulle det fiskes mens det enda var litt høyt vann!

kom frem til den nydelige stranden, føltes nesten ut som vi var i syden, nydelig vær, og ei flott sand strand me ei flott elv så rant bak oss og svaberg på begge sider, kjempeplass!!

Vi gjorde klart utstyret og agn og kastet ut! Skulle vi treffe fisken!?

det tok vel ca 1 minutt før lasse ropte og sprang bort til stanga, her var det fisk allerede! En fin piggvar, på første kastet! Var det virkelig så lett?!

Kjennte jeg ble litt bekymret, tenk hvis jeg ikke får fisk!

Lasse sjekkte agnet og gjorde klart kast nr 2, agnet hadde vel vært i sjøen i ca 4 sekund før han lyste opp igjen, fisk på! Og denne var det liv i! Vi visste ikke helt hva det var, sprellet ganske mye til å være flyndre!

Sveivet sakte men sikkert inn og der kom det en nebbsild, skikkelig fin størrelse og! 2 arter på like mange minutter, sjefs plass!

gikk ett par minutter så besteme jeg meg for å kaste ut på nytt da det første kastet mitt ikke gikk så langt, når agnet nærmet seg stranden så ble det plutselig tungt, en bitteliten piggvar hadde bitt på gitt, på størrelse med en snus boks :) hehe, ikke rare pjokken! Men det var nok til å få meg til å slappe av litt, nå var jo arten fanget, og målet for turen egentlig nådd!

Her var vi i en del timer og strand besøket ressulterte vel i nesten 20 piggvar, jeg fikk 4 og vi mistet tellingen på Lasse sin fangst, men rundt 15 stk er ikke langt ifra sannheten!

(se mr bigfish sin rapport for bilder, bildene jeg tok blir lagt ut i morgen)

Etter sandve besøket gikk turen til hmelhus for kjøp av ny snelle, da min snelle ikke var egnet til denne typen fiske!

Kjøpte en shimano snelle, størrelse 10 000, dette må da være bra greier!

stakk en tur hjem til lasse for å smake litt på fangsten. Lasse imponerte med matlagingen, laget en sikkelig god piggvar i kavring, sitron pepper og salt.. nydelig!

klokken begynnte å bli litt mye og jeg måtte snart returnere hjem til stavanger igjen, men vi bestemmte oss for å besøke lyr plassen til lasse for å prøve lykken der i en times tid. Kom frem til digre stimer med forskjellig fisk, alle vaket i overflaten og det plasket overalt! gjorde klar den nye snellen min og kastet ut, BANG, fisk me en gang! konge!

Ble en grei lyr på ca kiloen, ganske go fight til å være så liten, kjempe bra start med ny snelle!

Lasse landet og en fin torsk, men det ble kun med disse to fiskene, selv om det var mye fisk overalt så var det vel mye mat og, for ingenting beit på krokene våres.

tilslutt vil jeg takke Mr Bigfish for å åpne sitt hjem og fiskeplasser til en totalt fremmed person, har hatt en skikkelig flott dag med godt selskap!

Ble en ny art i dag, men etter alle tipsene og aha opplevelsen mine i dag så vil det bli mange nye arter på meg fremover, for meitefiske var noe jeg likte veldig godt!

legger ut bilder i morgen for nå er jeg så trøtt at jeg holder på å sovne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går prøvde jeg å lage en bedre middag av Hav-brasmen jeg fikk på Snorre A, veldig god fisk med masse kjøtt!!

107075_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43127/107075.jpg

107076_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43127/107076.jpg

107077_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43127/107077.jpg

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg godt ut! :) Noko anna fiskeslag du kan samanlikne den med?

det ble en skikkelig biff av det ja, masse kjøtt!

Ble litt skuffa da jeg tok den første biten, den smakte tran, men var heldigvis bare litt av den ene siden som hadde denne smaken..

vet ikke helt hva jeg kan sammenligne smaken med, men veldig godt var det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Var ute i går og prøvde meg på meitefiske i Mekjarvik.
Ble ikke mye stort på karpestanga, men dreiv en del med mikro fiske i håp om ny art, og det ble det sannelig.
men problemet er: Hvilken art er det?
noen som vet?

108089_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43525/108089.jpg

108090_s.jpg
Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43525/108090.jpg

hadde bare mobil med meg, så beklager crappy bilder tongue.gif

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobis er jo ingen art.

Det er enten småsil, storsil eller havsil. Eg er ikke i stand til å se hvilken av desse du har fått utfra bildene. Dei går ofte sammen i stimer også.

Ny art har du nok fått, men du får antageligvis aldri vite hvilken :)

Har fanga sil ihvertfall.. :P det er jo en art å føre opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E sykt møye av disse småtassane udføre Sandvesand.Va å snokla der enn sommar.Kanonkult.Heile stimar me tobis så bara svømmde rett ner i sanden (på en måde) :)

Meine og eg har sett store belter av disse inne ved hytta på Li (hommersåk)

men har aldri tenkt å prøve å fange dem på krok, egentlig rart å tenke på hvordan den klarte å bli kroka..

tesil

hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag bråvåknet jeg klokken 05.15!! var så redd for å forsove meg at jeg ikke klarte å sove, i dag skulle jeg til Karmøy for å fiske med Lasse. (mr bigfish)

Han hadde sagt seg villig til å hjelpe meg med å få flatfisk av ett slag, en etterlengtet arts type fra min side.

Kjørte ned til ferjeleie en time før ferja gikk, sko prøve meg litt med fluestanga mens jeg ventet, dette ressulterte i 2 makrell, kjekk fisk å få på #5 stang!

Endelig kom ferja og den 1 1/2 time lange turen begynnte, jeg hadde faktisk store forventninger til denne dagen, skulle jeg være heldig og få flyndre! Leste at fruen til Lasse ikke hadde fått, så forhpningene var ikke for store!

i halv 9 tiden kom en smilende Lasse kjørende med trolig verdens gladeste hund i forsetet på bilen, ble "angrepet" med kos fra Fenris, kjempe hund med godt gemytt!

Vi skulle egentlig ta turen til en fiskebutikk på Karmøy for å oppgradere utstyret mitt før vi tok turen til sandva stranden, men dette drøyde vi. Vi gikk rett på sak, her skulle det fiskes mens det enda var litt høyt vann!

kom frem til den nydelige stranden, føltes nesten ut som vi var i syden, nydelig vær, og ei flott sand strand me ei flott elv så rant bak oss og svaberg på begge sider, kjempeplass!!

Vi gjorde klart utstyret og agn og kastet ut! Skulle vi treffe fisken!?

det tok vel ca 1 minutt før lasse ropte og sprang bort til stanga, her var det fisk allerede! En fin piggvar, på første kastet! Var det virkelig så lett?!

Kjennte jeg ble litt bekymret, tenk hvis jeg ikke får fisk!

Lasse sjekkte agnet og gjorde klart kast nr 2, agnet hadde vel vært i sjøen i ca 4 sekund før han lyste opp igjen, fisk på! Og denne var det liv i! Vi visste ikke helt hva det var, sprellet ganske mye til å være flyndre!

Sveivet sakte men sikkert inn og der kom det en nebbsild, skikkelig fin størrelse og! 2 arter på like mange minutter, sjefs plass!

gikk ett par minutter så besteme jeg meg for å kaste ut på nytt da det første kastet mitt ikke gikk så langt, når agnet nærmet seg stranden så ble det plutselig tungt, en bitteliten piggvar hadde bitt på gitt, på størrelse med en snus boks :rolleyes: hehe, ikke rare pjokken! Men det var nok til å få meg til å slappe av litt, nå var jo arten fanget, og målet for turen egentlig nådd!

Her var vi i en del timer og strand besøket ressulterte vel i nesten 20 piggvar, jeg fikk 4 og vi mistet tellingen på Lasse sin fangst, men rundt 15 stk er ikke langt ifra sannheten!

(se mr bigfish sin rapport for bilder, bildene jeg tok blir lagt ut i morgen)

Etter sandve besøket gikk turen til hmelhus for kjøp av ny snelle, da min snelle ikke var egnet til denne typen fiske!

Kjøpte en shimano snelle, størrelse 10 000, dette må da være bra greier!

stakk en tur hjem til lasse for å smake litt på fangsten. Lasse imponerte med matlagingen, laget en sikkelig god piggvar i kavring, sitron pepper og salt.. nydelig!

klokken begynnte å bli litt mye og jeg måtte snart returnere hjem til stavanger igjen, men vi bestemmte oss for å besøke lyr plassen til lasse for å prøve lykken der i en times tid. Kom frem til digre stimer med forskjellig fisk, alle vaket i overflaten og det plasket overalt! gjorde klar den nye snellen min og kastet ut, BANG, fisk me en gang! konge!

Ble en grei lyr på ca kiloen, ganske go fight til å være så liten, kjempe bra start med ny snelle!

Lasse landet og en fin torsk, men det ble kun med disse to fiskene, selv om det var mye fisk overalt så var det vel mye mat og, for ingenting beit på krokene våres.

tilslutt vil jeg takke Mr Bigfish for å åpne sitt hjem og fiskeplasser til en totalt fremmed person, har hatt en skikkelig flott dag med godt selskap!

Ble en ny art i dag, men etter alle tipsene og aha opplevelsen mine i dag så vil det bli mange nye arter på meg fremover, for meitefiske var noe jeg likte veldig godt!

legger ut bilder i morgen for nå er jeg så trøtt at jeg holder på å sovne!

Beklager så mye, denne rapporten å bildene har jeg faktisk ikke fått med meg :o

Dagen ble litt for kort, men døra er åpen å du er velkommen igjen om du føler for det.

Tusen takk for Hav brasmen, det blei en knallgod fiskegrateng som alle i huset likte kjempegodt :withstupid:

Om du vill ha bildene kan jeg maile de til deg, har bilder av lyren å torsken pluss de glade fiskerne ;)

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er stangfangst som gjelder :thumbsup:

Egentlig er slik praksis litt merkelig. Om man tar en rekordfisk på isen og med feks. varpestikke som redskap og drar opp fisken med hendene, teller denne. Men ikke om man bruker samme metoden tils sjøs. Forstår ikke at håndsnøret ikke teller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.